[HK] Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:42

Helemaal geen veulies vanacht?

Hoe ervaren jullie het om met een merrie die 10 mei uitgerekend is nog te verhuizen ? welke een super drama op de trailer is en een stress kip is? Is dit een mega risico? De omstandigheden op de huidige stal zijn niet erg bevordelijk geworden voor het veulen en heb nu een plaatsje gevonden op 3 km afstand van mijn huis ipv va 21 km vanaf mijn huis.
Laatst bijgewerkt door parouscha op 21-04-10 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

kappiegirl

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:43

Nada gefeliciteerd.
justgushi nog heel veel sterkte hoop dat de geboorte van het veulentje straks de pijn wat verzacht.

Hier geen veulen maar wel merrie die iedere keer plat ging maar verder geen aanstalte maakte om te gaan bevallen.

Velvet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:47

parouscha schreef:

Hoe ervaren jullie het om met een merrie die 10 mei uitgerekend is nog te verhuizen ? welke een super drama op de trailer is en een stress kip is? Is dit een mega risico? De omstandigheden op de huidige stal zijn niet erg bevordelijk geworden voor het veulen en heb nu een plaatsje gevonden op 3 km afstand van mijn huis ipv va 21 km vanaf mijn huis.

Wat loop je voor risico? Stel dat het veulen daardoor eerder komt, het is nu toch levensvatbaar?
Als de stal een stuk beter is zou ik het wel durven.
Ga zelf mijn merrie een week voor de datum wegbrengen naar haar kraamkliniek. Moet ze ruim een uur in de trailer staan.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:52

Proficiat Nada met je verjaardag!

parouscha schreef:

Mijn merrie afgelopen vrijdag op 320 dagen dracht weg gebracht naar de kraamkliniek/veearts, deze merrie is ook altijd druk op de trailer maar dat kan volgens mij geen kwaad. De eerste 2 dagen is ze een beetje van slag geweest omdat ze niet zo van nieuwe situaties houd (de uier is zelfs behoorlijk geslonken) maar nu is ze gewend en heeft ze nog een weekje of 2 voordat ze uitgerekend is.
Zoals ik het zie zou ik jouw merrie verhuizen en de stress op een relatief kort ritje met de trailer op de koop toe nemen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:58

is denk ik dan inderdaad sulfatrim

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:05

parouscha schreef:

Als de stal echt een verbetering is....
Jij weet het beste hoe je merrie is. Ik heb eerder een merrie gehad, die hebben we toen op 30 april verhuisd en op 6 mei (geloof ik, was in elk geval begin mei) is ze bevallen. Veulen was prima in orde. Toen wij de merrie kochten is alles in overleg gegaan met de stal waar wij toen stonden. We wisten namelijk dat ze drachtig was. Was helemaal geen probleem. Tot de laatste week van april, toen kon het ineens niet meer :(
Die merrie was ook een echte stress kip op de trailer, kwam er helemaal zeiknat af (en dat na 6 km) eenmaal aangekomen begon ze wel gelijk te eten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:09

parouscha schreef:

Ik zou het doen, omdat de omstandigheden beter zijn en het veel dichterbij je is.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:13

Nada, gefeliciteerd!

Hier ook geen veulen.

Eeven spammen.
Mijn kleine meid is alweer 2 jaar geworden.
[ITP] Belle is Jarig

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:20

parouscha schreef:

Ik zou het ook gewoon doen maar als je denkt dat het te stressvol voor haar is zou je misschien kunnen overwegen haar er heen te wandelen mits dit natuurlijk kan ivm verkeer.
Ik heb mijn merrie een dag voor ze beviel in 2008 nog verplaatst ze heeft toen 4uur op de trailer moeten staan ivm omstandigheden bij de vorige eigenaar. Maar goed paard was zo rustig en makkelijk op de trailer heeft niets te lijden gehad en onder weg 3x gecontroleerd door verschillende artsen in verschillende plaatsen onder weg.
Ideaal was het niet maar goed als het niet anders kan dan breekt nood wetten toch?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:26

nada gefeliciteerd!! Hoop dat ze het snel doet voor je!

Hier ook nog niets.. Wel een wat drukke nacht gehad met wat alarm.

Er was een vraag over melk laten lopen. Mijn merrie had dat vorig jaar ook. Iedere stap die ze zette liep de melk eruit (spoot er uit) Ik was bang dat het veulen dus niet genoeg antistoffen zou binnenkrijgen, en heb toen het veulen laten testen op die antistoffen. Het bleek gelukkig goed te zijn. Het schijnt (bind me er niet op vast en test het) dat een merrie vlak voor de bevalling pas de echte biest aanmaakt. En de melk die ervoor eruit loopt dat dat gewone melk is, en dus niet de waardevolle biest. Maar als ik jou was zou ik het veulen laten testen op voldoende antistoffen (bloed af laten nemen).
edit: mijne liep een week melk te spuiten

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:29

Nada gefeliciteerd! Hopen dat je nog een veulentje krijgt op je verjaardag!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:13

Nu al harsdruppels dus Joto.. Ik ben jaloers!!!
Laatst bijgewerkt door rowo op 21-04-10 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:13

Heeft Zetje nog helemaal geen druppels?
deze zijn wat doorzichtiger toch dan harsjes?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:14

Nu al?? al een week haha stomme pismerrie. Maar lijkt nu eindelijk iets door te zetten.
Stal is groot, vanmiddag gaat ze op stal. Tis te koud hier om in het land te veulenen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:15

@ talida: Zetje heeft nog helemaal niks, noppes, nada. Wordt er gefrustreerd van. 's Ochtends een wat voller, maar vooral hard uier, s avonds weer flubber tietjes. Ik vrees dat ze lang gaat overdagen :(

@ joto: bij jou zijn de merries dus allemaal mooi op tijd! Ik ben echt mega jaloers.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:16

Ah, vanaf vanmiddag dus Vardau cam kijken. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:18

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Ik gok erop dat Zetje niet buiten veulent, dus die staat overdag gewoon buiten tot half 6 en s nachts op stal.

Gefeliciteerd Jusi!!
Laatst bijgewerkt door rowo op 21-04-10 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Joto

Haha, ja maak alleen de stal wel weer klein denk ik, want ze flipt als ze alleen staat, maar dat zien we vanmiddag wel, kan dr zo 1 uit het land vissen.

Met friezen gaan fokken dames! Keurig op tijd. haha te vroeg vaak zelfs.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:21

haha ja dat is MEESTAL bij shetten ook het geval haha.

Spannend joto!
Ik ben erg benieuwd.

Jusi, gefeliciteerd

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:21

Ik heb zo de vrees dat Zetje echt LANG gaat overdragen....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:22

Jusi, gefeliciteerd!

Talida

Naja dan kun je net zo goed naar Texel gaan }>

Joto

Van de 22? veulens die geboren zijn, heeft alleen Greet vorig jaar overgelopen op 341 dagen.. maar ook bij friesjes heb je uitzondering haha