[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:37

Nog een hele hoop om te scannen!

Belle is morgen dag 16 en wordt dan gescant op dracht. Moest ze dragend zijn dan hebben we waarschijnlijk april al haar veulentje vermits ze tot nu toe tussen de 302 en de 308 dagen heeft gedragen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 11:20

Zo, ik heb eindelijk even tijd om rustig te reageren pfff. Maandag op dinsdag had ik nachtdienst en s middags, toen ik "wakker" was, heb ik Sanaa opgehaald. Niet ideaal, 2 uur rijden na een nachtdienst maar soit. Woensdag kon ik niet (schoolreisje met de kinderen...) en dan zou het pas vandaag worden, dus dan liever toch maar na mijn nachtdienst naar Groningen. Gelukkig bood mijn moeder aan mee te gaan, dus ik hoefde niet alleen in de auto te zitten. De kinderen mochten/moesten ook mee, dus het was nog best gezellig haha. En ik heb Krack weer even kunnen zien want de kids wilden hem ook even bewonderen. Hoe dan ook: Sanaa is weer veilig thuis :)

YvK welkom, hopelijk is je merrie vlot drachtig.

AM wat een knap veulen, ik snap dat je deze combinatie nogmaals wil.

Kayley ik duim voor je.

Quir jammer dat het dan nog niet wil, maar gelukkig heb je nog tijd.

Tinniie wat balen zeg. Hopelijk komt het toch nog goed.

FF ook al balen, hopelijk vlot ze alsnog.

Qua warmte gaan ze hier gewoon overdag naar buiten, en s avonds weer op stal. Er is altijd schaduw in de wei, en zolang er voldoende water is, prima.

Nou, mijn duimen draaien weer voor iedereen die het nodig heeft :J

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:45

Even ego.

Merrie nr 3 de frederiksborger is 17 dagen drachtig

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:43

Gefeliciteerd!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:05

Het schiet er echt even in met bijleesposten. Laatste tijd super druk en gewoon geen puf meer. Excuus

Corinadrenth gefeliciteerd!!

Ladonna pittig zo na de nachtdienst. Ik werk dan van 18u tot sluit, vaak half 3,3 uur klaar. En dan de volgende dag 7u weer in de stal staan :Z
Leuk dat iedereen Krack even heeft bewonderd en toch wel heel fijn dat ze weet thuis is. Wanneer mag je scannen?

Yvk welkom! Leuk je hier weer te zien :D

Amhorses heel mooi veulen. Snap wel dat je nog zo'n een wilt :j Dag 7 is opzich niet "te vroeg" met de veulenhengstigheid.

Tinniie wat balen zeg. Satinka was altijd vrij makkelijk dragend toch? Hoe oud is ze nu?

Met de warmte hangt er erg van af. Tot 25 graden laat ik ze sowieso gewoon buiten. Rond de 30 gaan ze op stal. Ik heb geen schaduw nog, de boompjes zijn nog te jong en klein. De pony's staan wel in de schaduw onder de grote bomen, die blijven buiten. Onze stallen zijn geïsoleerd met open nok. Dus de warmte kan altijd weg. Tis daar super koel. Ik zit daar ook graag met warme dagen. Maar 1 dagje 30 graden kan prima een dag in de wei.

Luna2006 spannend morgen! Ik duim

Knolselder klinkt hoopvol met Suus en Bo! Vervelend van Desi. Heb je haar al eens hengstig gespoten? Of zou ze haar veulen beschermen oid? Misschien heeft dat invloed. Geen idee

Kayley wat een gedoe. Hier scannen, hangt van het ei af maar anders die avond insemineren. Dus bijvoorbeeld maandag scannen + insemeneren, woensdag scannen op eitje, evt weer insemineren. Vrijdag weer scannen als het eitje er nog zat. En als het nodig is nogmaals insemineren. Die van jou roert er wel heel raar in om. Ik heb de dierenarts altijd om de dag. Nooit 2x op 1 dag of elke dag...

Goldenarrow arme hengst :knuffel: Valetta vind de aandacht wel leuk :P

Fokfanaar wat vreselijk balen zeg. Hopelijk lukt het nog

Quir wat is PG? Neem aan "hengstig spuiten"? Ik ken de dierenarts benamingen niet hoor :+ Hopelijk vlot het wat bij jullie :)

Hier geen nieuws. Nog 8 dagen tot de scan. Heb geen hengsten meer aan huis dus kan niet meer schouwen. Bij merries laat ze niks zien. Zaterdag wel wedstrijd. Zou zaterdag 30 graden worden maar das nu veranderd naar morgen en zaterdag maar 23 graden. Best te doen. We gaan voor lekker rijden en niet de punten want ik moet echt weer wat meer les hebben eerst :+

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:27

Gefeliciteerd Corina!

Knolselder balen dat Desi niet hengstig wordt. Voor de andere 2 lijkt het er goed uit te zien!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:56

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:46

Fokfanaat wat jammer dat er geen embryo gevonden is. Waren er wel meerdere eitjes geovuleerd?

Corinadrent gefeliciteerd met weer eentje drachtig *\o/*

Tinnie zit nog niet mee met Jade. Je zou toch zeggen dat naast de hengst staan zijn effect moet hebben.

Quir en mirjamalvaro succes met de merries. Ben benieuwd of ze vlot drachtig zijn.

Ladonna fijn dat je de merrie weer thuis hebt.

Hier net geweest bij de kliniek voor dracht scan. Helaas leeg, was er al bang voor. Vandaag zag ik al dat ze beginnend hengstig leek. Op naar de volgende ronde. Dat is voor ons dan wel de laatste ronde. Nu maar even een verse hengst gebruiken ipv DV. :Y)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 20:17

Balen jazzejam.

Ja hopelijk gaat het vlotter dan vorig jaar. Ander station dus weer spannend.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 20:43

Oh oeps, pg is inderdaad hengstig spuiten (prostaglandine := ), het is de hele dag oh even pg spuiten of oh mooi cl of ce, enz. _O-
En dan ook nog in een combinatie van Zweeds, Engels, Spaans, Frans en Pools. :+
Internationaal station zo hahaha.

Hopelijk is ze drachtig volgende week Kabayo!

Fijn dat Sanaa weer thuis is LaDonna! Leuk dat je de hengst nog hebt kunnen zien! <3
Hopelijk is ze mooi drachtig.

Gefeliciteerd corina!

Fijn dat ze netjes op haar voeten staat Nobel! Zo'n smid is ook fijn!

Jammer Jazzejam, hopelijk laatste ronde dan toch mooi drachtig! Al is het nog niet zo heel laat toch?

Welk station ga je dit jaar heen Mirjam? Of gewoon Lövsta?

Volgend jaar kunnen we eerder gaan beginnen, want als alles goed gaat hebben we dan een binnenbak! *\o/*

Voor half april hebben we nu het eerste veulen, dus de eerste drachtig! De laatste 3 moeten nog geinsemineerd worden en 1 is ook pas net bevallen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 20:58

ladonna: duimen dat Sanaa drachtig is.

knolselder: dat klinkt hoopvol voor 2! Hopelijk nr 3 snel hengstig!

quir: gefeliciteerd!

luna: succes morgen!

corina: gefeliciteerd!

jazzejam: balen hoor! Hopelijk snel de volgende poging!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:15

@quir is het geen progesteron?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:29

LaDonna75 schreef:
@quir is het geen progesteron?

Nee prostaglandine (pg), zorgt ervoor dat corpus luteum in regressie gaat (het gele lichaam wordt afgebroken) en ze dus weer hengstig worden als je dat spuit ca 6 dagen na ovulatie. Ene merrie gaan we in principe uit van pyometra (bacterie in de baarmoeder), alleen om een goede swab af te nemen moest ze hengstig zijn. Nu had ze een groot follikel, maar niet hengstig verder (geen oedeem en cervix/baarmoedermond gesloten). Dan kan je chorulon spuiten, dan spuit je het ei af of je spuit pg als extra boost waarna ook meteen het geel lichaam sneller afgebroken wordt (daardoor dus ook kleine kans op een gelukte dracht als je wel zou insemineren). Meestal gaat de cyclus dan extreem snel (vaak binnen 24 uur ei weg met minimale hengstigheid). Nu deed ze dat dus niet, na 48 uur nog steeds een groot ei (48), hengstig met open cervix en oedeem iets te veel. Nu dus wel swab af kunnen nemen, morgen de uitslag en dan eventueel behandelen indien nodig. Maar de reactie die ze nu gaf was enorm onverwacht, maar wel positief. Dus gaan haar geen regumate meer geven, maar over een week weer hengstig spuiten en dan kijken of ze dan een goede cyclus krijgt, maar de dierenarts was nu wel erg positief, vorige scan niet bepaald haha. Dus hopelijk over 1,5/2 weken haar ook gaan insemineren.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:42

Nu word ik toch wel echt even chagrijnig. App ik haar voor een datum te prikken voor te scannen, want 18 dagen valt op een zaterdag en dan werkt mevrouw niet. Dus ik vraag kan het dan op 17 dagen? Dus een vrijdag. Zegt ze het is beter om dan tot maandag te wachten want anders kan ik geen onderscheid maken met de cyste. Wat is dat voor een onzin?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 02:34

Yvk. Leuk nog een next level. Hij wordt veel gebruikt volgens mij

Kiki. Vindt de verschillen ook altijd grappig. Ze kunnen zo veranderen. Wanneer scannen jullie op hartslag?

Knolselder. Suus en bo klinken goed. Wat balen van Desi, je had haar ook al eens hengstig laten spuiten?

Luna. Spannend. Hopelijk mooi drachtig

LAdonna. Wat fijn dat ze weer terug is. Gelukkig had je gezelschap met de lange reis

Corinadrenth. Gefeliciteerd

Kabayo. 7 dagen vindt ik wel iets vroeg. Maar geeft wel goed het idee hoe haar baarmoeder eruit ziet en hoe groot ei is.
Ik ben heel benieuwd of ze nu drachtig is. Success met de wedstrijd zaterdag

Nobel01 heerlijk zo'n paard. Wild Thing is precies zo. Zelfs met ijzers kon ze gewoon paar maanden mee doen. De rest van mijn paarden moeten zeker wel elke 8 weken

Jazzejam. Wat jammer. Op naar de volgende ronde.

Quir. Aah dan begrijp ik het. Show je binnenkort de combi die al drachtig is? Wat heerlijk strak een binnenbak.

Kayley. Jeetje ik zou hier ook niet blij van worden. Mz3 heeft één cycte? Dan moet je echt wel verschil moeten kunnen zien. Ik zoo ook liever op 17 dagen scannen dan. Stel dar ze niet drachtig is maar al hengstig, grote kans dat je op maandag dan te laat bent om te dekken

Hier gaan ze nu om 5 uur naar buiten. Ik haal ze dan voor de echte warmte naar binnen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 05:47

Kayley wat een gedonder zeg. Fijn dat het ei weg is, maar moeilijk verhaal met die da. Zit er geen andere bij je in de buurt? Ik zou hier wel aardig klaar mee zijn.

Knolselder vervelend dat één merrie niet hengstig wil worden. Hengstig spuiten geen optie?

Luna succes met de scan vandaag!

LaDonna hopelijk is het nu klaar met het gereis.

Ik heb ze van s ochtends vroeg tot in de avond buiten. In de stallen is het nog warmer dan buiten helaas. Ik mis dit jaar voor het eerst wel een stukje schaduw aan 1 kant omdat de buren hun bos hebben gekapt. Even kijken hoe het nu gaat. Jullie al last van dazen? Ze zullen ieder moment wel arriveren maar tot nu toe zijn ze hier nog niet.

Corina gefeliciteerd.

Elina succes met je wedstrijd zaterdag! Veronia mag zondag voor het eerst weer van huis na lange tijd. Ze loopt mee in een clinic op de landbouwbeurs in Vlagtwedde.

Nobel wat fijn! Ik heb dat geluk nou nooit dat er een overgeslagen kan worden!

Jazzejam wat jammer! Ik ga heel hard duimen dat de laatste ronde gaat pakken voor je!

Quir gefeliciteerd met de eerste dracht! Wat heerlijk, een binnenbak!

AM volgens mij ben jij een nachtmens haha. Je post altijd op van die tijden :D

Hier geen bericht, goed bericht. Veroon zit op 67 dagen en mag dus dit weekend voor het eerst weer eens mee op pad. Wainonia blijft niet-hengstig en gedraagt zich zoals ze dat ook bij dracht doet, dus ik denk dat haar lijf nog altijd denkt drachtig te zijn. Ik ga haar met de laatste scan van Veronia eind augustus of begin september ook nog maar even mee laten scannen. Om maar zeker te zijn dat er toch geen verrassing in zit.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:43

Kayley95 schreef:
Nu word ik toch wel echt even chagrijnig. App ik haar voor een datum te prikken voor te scannen, want 18 dagen valt op een zaterdag en dan werkt mevrouw niet. Dus ik vraag kan het dan op 17 dagen? Dus een vrijdag. Zegt ze het is beter om dan tot maandag te wachten want anders kan ik geen onderscheid maken met de cyste. Wat is dat voor een onzin?

19 dagen is wel laat hoor, als ze een snelle cyclus heeft ben ej wellicht te laat.

als het goed is heeft ze precies genoteerd waar de cyste ziet en bij dracht zou je dus En een cyste En een vrucht moeten kunnen zien

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:59

19 dagen is veel te laat.
Je kan al te laat zijn voor een evt hengstigheid. Hier scannen we standaard op dag 16. Wel of geen cystes. Ik zou kijken naar een andere DA eentje met meer ervaring die elke dag van de week werkt.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:10

Kayley95 Dacht gelijk hetzelfde als wat FF en Baudyh zeggen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:27

Knolselder dat klinkt positief bij Suus en Bo, hopelijk beide drachtig.
Balen dat Desi nog niet hengstig wilt worden.

Luna2006 succes met scannen vandaag

LaDonna75 Fijn dat ze weer veilig thuis staat. Wel echt fijn dat je moeder gezellig mee ging, samen is toch een stuk gezelliger. Maar je had een paar pittige dagen zo.

corinadrenth gefeliciteerd *\o/*

Kabayo succes nog met het laatste weekje wachtbankje, hopelijk nu wel raak.
Veel plezier zaterdag op wedstrijd.

Nobel01 kijk dat zijn goede berichten. En altijd fijn om te horen dat je paard er goed uitziet.

jazzejam. balen zeg -O- Duimen dat het de volgende ronde met vers wel pakt

Quir wederom weer bedankt voor je duidelijke uitleg, altijd weer leerzaam.
Hopelijk jouw dames straks weer allemaal drachtig.

Kayley95 nou daar zou ik ook echt van balen zeg, ik zou ook dan idd eerder willen scannen. Maar snap het probleem niet helemaal. Ging toch 1 cyste, dus is geen veld vol waar ze het vruchtje tussen moet zoeken. Is er geen andere kliniek in de buurt waar je heen kan en er meer ervaring mee hebben.

AM_Horses zaterdag 2 juli met 36 dagen. Scheelt F een keertje vrij nemen haha

Muronia haha zou een stunt zijn, haar toch mee scannen voor de gustverklaring en dan surprise!

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:12

Ben er wel klaar mee nu ja. Heb de eigenaresse van stal geappt of ze over 17 dagen met mij samen met Boss naar de kliniek wil rijden ( ik heb geen BE rijbewijs. ). Dan laat ik het bij de genaecoloog doen als zij tijd heeft. Die heeft er zeker weten verstand van. Ben echt even pissig, sorry. :x

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:19

Ik geef je gelijk kayley, zou er ook echt klaar mee zijn!

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:36

jullie schrijven goed door hier/ alles weer bij gelezen.

update van mijn merrie met 2 x een bloedei.
nu had ze voor de 2e keer een bloedei maar ook een goed ei en super hengstig.
2 x geïnsemineerd. 1 x ook het ei afgespoten maar 2 dagen later zat het bloedei en haar goede ei er nog.
dus in de ochtend afgespoten en avond voor de 2e keer geïnsemineerd.
nu na 18 dagen scannen en drachtig.
Maar het bloedei zit er nog en de embryo was kleiner dan ze hadden verwacht leek meer op 14/15 dagen oud.
over 5 dagen weer scannen en als de embryo er nog zit dan gaat ze voor 100 dagen op de regumate.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 10:14

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 10:35

Kayley 100% gelijk!

Splenius fingers crossed dat het vruchtje gewoon groeit. 15 dagen kan in theorie nog als het echt laat gesprongen is. Sperma kan tot 72u overleven.

Hier nummer 4 dragend *\o/* *\o/* *\o/*
Wij krijgen een chevy baby <3