[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:22

Myrthe, balen zeg! Gaat dat langdurig zijn, of kan dat redelijk snel genezen?

Tiwi, nog even spannend dus, ik ga hopen dat er stiekem toch ergens een vruchtje verstopt zit!
Ik had die hoop ook, maar bij mijn merrie was het helaas niet zo.

Hier is Aziza sinds gister hengstig, dus voor dinsdag sperma besteld (maandag afnemen/versturen). Nu duimen dat alles goed gaat met het verzenden, en dan mogen we weer 18 dagen gaan afwachten.
Bij Mausi even wachten op het resultaat van de swap, en tot ze hoe dan ook een dag of 5 niet meer hengstig is, en dan weer hengstig spuiten.
Hopelijk gaat deze ronde meer succes brengen.

tiwi1969

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:36

Dat is ook weer spannend Al_Z, ben je niet bang de sperma te laat te hebben als je nu al voor dinsdag moet bestellen? Of heeft je merrie zo'n regelmatige cyclus?
Ik mag gelukkig de avond van te voren bellen na scannen.

Met natuurlijk dekten we gewoon iedere 36 uur gedurende de hengstigheid.

Ik probeer het 3 x met KI dit jaar en anders zal ik mij beraden om de 4e keer mijn tweede keus te nemen, die dekt natuurlijk en staat 15 km verderop.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:50

Myrthe, ernstige peesblessure? Echt rot....

Tiwi, mooie combi!

Al_Zawraa, krijg je dan diepvries od vers? Want anders is het een aardige gok of het het juiste moment is?

Hier vandaag niks gehoord van de veearts, dus ze is nog niet geïnsemineerd. Ik verwacht ook pas op zaterdag of zondag, gisteren zat ze op een ei van 33mm.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:04

Ik wist dat die reacties gingen komen :D
Twinklebel, het wordt vers sperma. Het sperma moet uit Italië vandaan komen, dus wordt de ene ochtend afgenomen en dan is het de volgende ochtend (als het goed is, fingers crossed!) bij mij.

Ik heb deze merrie al ruim 9 jaar, en haar cyclus is altijd exact hetzelfde, op een paar uur na misschien. Als ze op donderdag ochtend hengstig is, gaat het ei er dinsdagochtend/begin middag af.
Nu was ze donderdag namiddag hengstig, dus waarschijnlijk is dinsdag perfect, en een dag later zal sowieso te laat zijn.
Ik kan op zondag en maandag sowieso geen sperma krijgen, en zaterdag is natuurlijk veel te vroeg als ze donderdag namiddag hengstig geworden is, en dinsdag zou goed moeten zijn, maar is een klein beetje een gok. Maar aangezien ik eerder toch niets kan krijgen, moet ik hem wel nemen, en heeft scannen verder ook geen zin. Dus maar hopen dat ze niet ineens van haar normale cyclus afwijkt, maar dat zou raar zijn na zoveel jaar.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:08

Dat is wel handig, zo een voorspelbare merrie.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:10

Ja, heel handig. Ik heb deze gok namelijk nog al eens gemaakt dit jaar, en toen zat ik ook precies goed. Ik moet zeggen dat als ik het op deze manier doe, ik vaak beter zit qua moment dan wanneer ik laten scannen :')

Ik wou dat mijn andere merrie ook zo was, die is dit jaar echt een drama -O-

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:10

Ach, je weet het toch nooit...weet dat we bij Vien haar eerste dracht geen sperma konden krijgen op de dag dat we wilden. Een dag later diepvries, gelukkig zat het ei er nog....twee dagen later bleek het ei er nog steeds te zitten, dus weer diepvries erin. Geen ideale situatie,maar gelijk hardstikke drachtig, en wel van een drieling.
Nu doen we alles precies volgens het boekje, goed vers sperma en niet drachtig te krijgen...

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:17

Jeetje, een drieling zelfs!
Nee, je kan er inderdaad niets van zeggen, soms worden ze in de onmogelijkste situaties drachtig, en bij alles perfect niet.

Het is hier nu gewoon lastig dat ze haar hengstigheid precies rond het weekend gepland heeft. Anders insemineer ik liever voor de zekerheid een dag eerder, vooral omdat ik nog niet weet of het goed gaat met het verzenden van het sperma, maar goed dat gaan we dinsdag zien.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:22

Ik duim voor je dat je goed zit!

Vien heeft ook dikke voorkeur voor weekendinseminaties, of feestdagen, en het liefst een combi . Hoop dit weekend, kan ze eindelijk weer naar huis en de wei op.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:26

Dat is sowieso altijd vervelend met extra kosten enzo in het weekend, maar als het dan in ieder geval mogelijk is om sperma te krijgen is het nog niet zo erg.
Ik hoop voor je dat ze dit wekend geïnsemineerd kan worden, en snel weer naar huis kan!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:40

Dank voor je uitleg, eigenlijk vind ik het heel erg mooi, dat je je merrie zo goed kent. Met al dat scannen medicaliseren we iets natuurlijk als voortplanting behoorlijk.
Aan de andere kant kunnen we nu combinaties maken die eerder onmogelijk waren.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:53

tiwi1969 schreef:
Wat ontzettend leuk om te lezen dat er alweer een mooi aantal paarden drachtig zijn en dan vooral Tooske!

Wij hebben net de 16 dagen scan gehad en helaas geen dracht voor Cherise, alias Kees, zo zal ik haar dus verder ook noemen. 16 dagen geleden een prachtig ei van ruim 5 cm op inseminatie afgespoten, maar nu dus geen geluk en ook nog geen spoor van een aankomende hengstigheid. Voor nu moeten we woensdag opnieuw scannen en evt. hengstig spuiten.

Voor mij is dit het eerste veulen met KI, daarvoor de moeder van mijn merrie altijd in 1x drachtig met natuurlijke dekking. Maar goed de knappe kerel die ik voor mijn merrie heb uitgezocht dekt alleen KI en staat ook best ver weg.

Mijn merrie Bascal x Fambo

[ [url=m/LrQQxe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn hengst keuze Maistro Polo

[ [url=m/4IOi9Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

http://zeldzamerassen.nl/het-groninger- ... olo-pasop/

He tineke!!! Leuk voor tooske he? Jij hopelijk ook snel succes. Mooie combinatie hoor!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:34

Blij dat ik nummer 2 hier ook drachtig kan melden. Onze Zirola ( v. Cabochon) is drachtig gescand van Expression ( v. Vivaldi)
Mr Brown krijgt er een zus of broer bij als alles goed gaat.
Afbeelding

Meestal is ze in een keer drachtig. Nu bij de derde poging pas.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:46

Tooske is zo'n lieve merrie, ik snap helemaal dat je daar graag een veulen van wilt. Wordt vast ook een goede moeder.

Baudyh gefeliciteerd!

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:17

Vervelend Myrthe! Ik snap dat je haar graag aan het werk wilt houden, zo'n oudje wordt natuurlijk best snel stijf. Nare situatie!

Tiwi, welkom! Mooie combinatie!

Al_Zawraa, lijkt me heerlijk als je je merries' cyclus zo goed in kan schatten. Hopelijk een succesvolle inseminatie!

Gefeliciteerd met de dracht baudyh! Knap veulen heb je al uit deze combinatie gehaald!

Bin moet vanavond weer geïnsemineerd worden. Het ei was er nog niet af, was 4,8cm. Maar staat nu echt op springen volgens de DA.

Hoe groot waren jullie merries' eieren met de eisprong?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:22

Poeh ik vind er dit jaar toch wel echt ERG veel merrie's die moeilijk of niet drachtig worden zelfs na 3 a 4 pogingen :\

Hier zit het dus hopelijk nog allemaal goed bij merrie 1 en merrie 2 moet volgende week vrijdag voor haar 18 dagen scan, krijg er de zenuwen van van al deze berichten. Dat is de merrie die zo moeilijk deed met haar cyclus (maar normaal altijd 1ste keer direct drachtig is) Nu heb ik allemaal zenuwen in mijn buik van dit alles lezen

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:40

Gefeliciteerd Baudyh, dat geeft weer hoop!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:57

gefeli baudyh

ja Nicole ik krijg er ook al de kriebels van, volgende week hier ook scan voor Flo
heb er beetje hoop in, ze is terug bitch, bitcher, bitchst, zelfs haar 1maand oude veulen mocht niet mee hooi knabbelen daarnet als ik ze buiten had gezet := nog nooit gezien van haar, die is altijd zo verliefd op haar veulen, pfff hormonen >;)

vervelend myrthee, hopelijk herstelt libje snel, dus mag je wel nog longeren?
kriebeltje <3 <3

AZ hopelijk ideale moment dan, ben benieuwd naar de swap

tiwi welkom, leuke combi

evita das een groot ei ja, die kan alle momenten springen
mijn merrie heeft eens een eisprong gehad van 3.8 en drachtig, nu 4.3 en vorig jaar 4.5 en drachtig, verder gaat ze nooit maar das blijkbaar heel verschillend per merrie.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:07

Baudyh, gefeliciteerd!

AZ, helemaal uit Italië jeetje! Hoop dat alles optijd arriveert en Aziza drachtig wil worden. Op naar weer zulke gave baby's als 2015!

Fotsy, ik duim met je mee! In elk geval goede tekenen van Flo :')

Evita, zo die eitjes zijn aan de maat zeg. Bij Libs is het eitje altijd rond de 3 centimeter als we insemineren.

Nicole, komt vast goed!

Twinklebel, ik hoop nog steeds dat je merrie toch nog drachtig wil worden. Het weer zit in elk geval wat meer mee nu.

Qua genezing voor Libs blessure weet ik helaas nog weinig. Er is bloed genomen om te kijken of het inderdaad een spier probleem is. Ik krijg maandag de uitslag en daarbij ook de behandeling. Als het goed is kan het weer goed genezen. Voorlopig alleen niet rijden, verder mag ze wel alles. Heb in elk geval besloten dat ze met wedstrijd pensioen is. De rest van haar jaren mag ze lekker slijten als recreatie paard :). Gelukkig heeft ze een leeftijd waarop ik me er makkelijk bij kan neerleggen.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:30

Ik meld mij ook! Gister te horen gekregen dat mijn merrie ook drachtig is *\o/* (Ballerina HS x Spielberg) uitgerekende datum volgens calculator: 14 mei 2018

Afbeelding

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:43

Ergens lang geleden gereageerd hier in het topic, maar het topic weer kwijtgeraakt. Nu zo'n 40 pagina's bijgelezen (ik heb een erg saaie bijbaan :D) en ik zie dat ik niet de enige ben die wat teleurstellingen heeft moeten verwerken. De eerste ronde werd mijn merrie eerder hengstig dan verwacht, dus die ronde was mislukt. Tweede ronde leek alles er goed uit te zien, maar tijdens het scannen gisteren toch niet drachtig. Wel een klein ei zichtbaar. Nu, een dag later, is ze enorm hengstig. Ik snap het niet meer :\ Waarschijnlijk maandag weer scannen om te kijken of het eitje groeit en ze schoon is.

Ik had een april veulen gewild, dat werd een mei veulen en nu hopelijk een begin juni veulen. Heel veel later wil ik toch niet gaan eigenlijk.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:54

Gefeliciteerd Baudyh, fijn!

Gefeliciteerd Armyhorse, mooi hoofdje heeft je merrie!

Balen LinSa. Het hoeft maar 1 keer goed te gaan hè..

Wat jammer Myrthe, het ging juist zo fijn. Maar het moet eens een keer stoppen hè. Gelukkig is ze drachtig!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:10

BaudyH gefeliciteerd met de dracht!

Armyhorse jij ook gefeliciteerd!

Vulina gefeliciteerd met het Friese veulentje!

LinSa, jammer dat het nog niet is gelukt. Als het nu pakt dan zou het nog voor mei zijn toch? Zou mooi zijn!

Myrthe ik hoop dat de uitslag mee gaat vallen voor Liby en dat ze zich snel beter voelt.

AZ, dan hoop ik dat ze zich keurig aan haar cyclus houdt en dat de inseminatie komende dinsdag inderdaad perfect getimed is!

Nicole en Fotsy volgende week scannen, spannend nog even! Het lijkt nu weer wat voorspoediger te gaan als ik het zo lees, dus vol goede moed hoor!

Wat vinden jullie een mooie leeftijd voor een eerste dracht? Ik wil graag gaan fokken met mijn Groninger merrie straks en had het daar deze week met mijn DA over. Ze is nu 2 en ik vroeg me af of volgend voorjaar te vroeg zou zijn, aangezien ik haar dan ook graag wil beleren. De DA zei dat volgend jaar juist wel geschikt zou zijn omdat je dan toch nog maar licht werk onder het zadel doet en ze dan als 4 jarige nadat het veulen er is wat meer aan het werk gezet kan worden. Daar zit natuurlijk ook wel wat in, maar ik weet niet of het te veel zou worden zo.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:13

Jaaaa armyhorse! Geweldig! Gefeliciteerd met ballerina en welkom hier :D

Gefeliciteerd baudyh!

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 16:00

Even een egopost.

Moontje is drachtig gescand vanmorgen!! Ik is blij!