[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:04

Pretty je weet dat je foto's mag spammen he :j :D
Laatst bijgewerkt door R.X. op 28-05-15 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:04

Ja dat begrijp ik ook helemaal!!! Zo bedoel ik het ook niet!!!
Ben zelf een babytje verloren na 6 mnd zwangerschap en weet zeker hoe het is als er zoveel emoties hangen rond het weer zwanger worden en alles eromheen.
Vond het verschil tussen mensen en dieren gewoon fascinerend wat betreft de verwachtingen qua snelheid drachtig/ zwanger worden :) en een hart onder de riem dat er totaal niks mis hoef te zijn als het niet direct lukt...

Licor

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:47

Denk dat dat komt omdat veel dieren seizoensgebonden qua het krijgen van jongen en mensen het hele jaar vruchtbaar zijn en kinderen op de wereld kunnen zetten ;)
Bij dieren is het daardoor dus veel meer van belang om snel/op tijd zwanger te worden..

Weet niet zeker of dat het is maar dat is mijn hypothese haha

Ow en sorry dat ik zomaar inbreek.. ik vind het super leuk en interessant om de dikke buiken topics te volgen maar bij gebrek aan een merrie kan ik niet mee praten over dikke buiken haha

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:49

Ik begrijp wat je zeggen wilt Manda. En zo is het eigenlijk ook,een heel verschil bij mensen.

In mijn geval zijn er geen potten gebroken met een keertje een merrie niet direct drachtig. En ik heb ook al geleerd dat je een merrie soms een heel seizoen niet drachtig kunt krijgen maar het jaar erop raakt ze dan in 1 keer drachtig. Voor sommigen al een reden om hun merrie weg te doen als het een jaar niet lukt,maar eigenlijk hoeft er daarvoor niet meteen iets mis te zijn met het dier.

Maarrr bij de mensen die vasthangen aan keuzes,tijden en emotioneel ook nog eens zwaar betrokken zijn,is het een ander verhaal natuurlijk! En net voor die duim ik heel hard op succes. +:)+

RX foto's van wat? 18+ foto's? ~~}>

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:28

Van uw knappe dames pretty van uw knappe dames!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:29

Het belevingsmoment en de tijd die we erin stoppen en eigenlijk al niet op overschot hebben, geeft toch ergens een drang dat het ook zo snel mogelijk lukt misschien :D maar ook hier geen haast heb nog zee van tijd en dit jaar niet dan volgend zeker.
Al is het hier ook altijd in bochten wringen, full time job, een dochter en een man die zelfstandig is en vaak laat werkt, vanavond ook weer, man moet mee voor scan want merrie en veulen laden op mijn eentje is niet echt leuk dus moeten we nu met twee rijden en dan dochter op tijd in bed pfff altijd wat stress maar kom heb het ervoor over natuurlijk.

Oh manda mooie mijlpaal heb je al bereikt dan :P

Pretty das wel laat ja, Flo was na zeven dagen al hengstig en dan nog geen 2 weken later nog eens en nu wil ze niet meer, kom, voor mij maakt het niet uit vroeg laat veulen

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:04

horsies5 schreef:
maar bij gebrek aan een merrie kan ik niet mee praten over dikke buiken haha

Haha, zonder merrie kan ik dat zelfs :+

Ik denk inderdaad ook dat het door het seizoen komt. Bij mensen maakt het qua jaargetij niet uit, bij paarden wel..

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:10

Gefeliciteerd met de dragende merries.

Spannend cynthia. Hopen dat ze nu wel drachtig is!!

Liz zit nu op een week sinds de laatste dekking. Tellen jullie zo of vanaf 1e?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:21

Hmm zou het dan al de gewone hengstigheid zijn,na 20 dagen?

Ach hier een foto van wat er zich zoal afspeelt. De opgehitste zie je deels op de achtergrond O:) en de jonge hormonen slaan trouwens ook al op hol,die heeft zijn eigen moeder laten staan voor Vera.

Afbeelding

Van deze foto is de linkermerrie al gedekt.Nikita is NSPS trouwens. De rechtermerrie is Ella (amha) ,over wie ik nog twijfel wat ik ga doen. Ze is pas heel erg hengstig geweest.

Afbeelding

En dit is Karin,de andere merrie die gedekt is. (nsps ook)

Afbeelding

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:22

Mag ik hier ook mee kletsen ? :D
Mijn merrie Starwien heeft 4 mei de laatste inseminatie gehad van Don Cremello du Bois en is op 22 mei 18 dagen drachtig gescand! *\o/* Wij verwachten dus een veulentje op 8 april 2016, maar starwien zelf is 5 april jarig dus veulen mag ook wel 3 dagen eerder komen :j Ze wordt voor een 2 e keer gescand met 40 dagen voor alle zekerheid :) Star is 7 jaar en dit wordt haar eerste veulen, en voor mij ook trouwens dus ik vind het allemaal nog heel spannend :o
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:23

welkom! Wow wat ziet Starwien me er een leuke merrie uit!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:02

Bij mensen wordt er ook veel meer gefokt met 'slechte fokdieren'. Vruchtbaarheid is goed erfelijk dus als je zelf al uit rommelen bent voortgekomen is de kans groot dat je ook zult moeten rommelen om zwanger te worden.

De vruchtbaarheid van hengsten wordt getest en is bekend, dat van mannen niet. Daarbij is de gemiddelde vrouw aan de hormonen zodat we onze mannen niet vermoorden door de PMS }> en die crap moet het lijf ook weer uit voordat je hormonen op voortplanting staan. Allemaal hele logische redenen waarom het bij dieren vaak soepeler gaat dan bij mensen :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:31

Dustinlover schreef:
Marije, spannend morgen! Ik heb Fab niet met opzet gedekt.. Het lag niet aan Fab dat ze niet dragend werd, maar aan de hengst.. De veearts was er bijna zeker van dat er iets met hem mis moest zijn misschien(niet vruchtbaar,traag zaad). Dus heb hem gewoon bij Fab laten staan en in januari misschien 1x zien dekken en daarna niet meer.. Mijn andere merrie werd ook niet drachtig van hem, dus het idee was hem verkopen of hem ruinen.. Hij is verkocht en ik had de veearts toch nodig voor een pony te ruinen en vroeg of ze toevallig even fabbie kon scannen omdat ik haar anders had willen wegbrengen en toen bleek ze ineens dragend... Magoed ik ga er alles in proppen wat ik kan :)

Misschien pavo topsport er bij geven vanaf het najaar? Is extra hoog in eiwitten (=bouwstoffen).
Heb er hier goede ervaringen mee, gebruik het sinds begin dit jaar voor de paarden waar merrie of veulenbrok niet goed genoeg aanzet.

Woogy, mooi dat Pris nog drachtig is en succes met de volgende ronde van Pony!

Leuke merrietjes Pretty!
Wat is de afstamming van Ella?

Welkom Starwien!

Hier is de DA net weg na het scannen.
Dynamic was idd niet drachtig maar wel mooi hengstig met een ei en de baarmoeder zag er prima uit dus gewoon opnieuw proberen.
Classy voor het eerst gescand en dat ging prima. Helaas geen stiekeme romances gehad met Patton. Maar omdat Dynamic ook nog een rond gaat en het dus toch al laat wordt, Classy hengstig gespoten en kijken wat dat gaat doen. Anders is het blijkbaar nog een jaartje te vroeg voor haar, ze is ook pas 3 jaar.
Party Girl is wel drachtig *\o/*
Zat op 17 dagen na de laatste dekking maar het leek al een paar dagen verder wat wel kan kloppen want ze liet zich lang dekken.
Nu hopen dat het blijft zitten, ze was eerder al drachtig maar op dag 39 weer leeg.

Nu 5 van de 7 drachtig, hopelijk nog 1 of 2 erbij...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:32

Daar kan ik me in vinden woogy :j

Zo ik heb vera los laten lopen aan de stallen met het veulen erbij en cas aan het halster genomen en in minder dan een minuut was ze netjes gedekt, zonder dwang of stress,leuk,had ik me zenuwachtig gemaakt voor niks. Morgen nog eens proberen maar ik vraag me echt af of dit nu een veulen hengstigheid was of niet op 20 dagen na bevalling. :Y)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:34

Pretty, ik heb ze hier zowel dit jaar als vorig jaar vaak op 20 dagen hengstig en dan is het een late veulenhengstigheid. Ze worden er wel goed op drachtig.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:41

Pretty: Geweldige foto's haha.

Starwien: Welkom, mooie merrie heb je, altijd spannend zo'n eerste keer!

Marije: Gefeliciteerd, fijn dat je er al 5 drachtig hebt! :j

Ice nog steeds niet hengstig.. Vandaag 11 dagen na de 18 dagen scan, nog steeds niet hengstig. Ik krijg elke dag een beetje hoop dat de DA het niet goed gezien heeft..
Als ze over 9 dagen nog niet hengstig is, wordt ze mee gescand!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:42

Vesceron schreef:
Manda, ik denk dat het in de meeste gevallen niks met de extra kosten te maken heft maar met het management erom heen. Je zit vaak vast aan periodes betreft afspenen, weiland gebruik, stalling etc. Hoe later je in het seizoen komt hoe minder mogelijkheden voor sommige.
Daarnaast denk ik dat er gewoon in vele gevallen veel emotie aan vast zit. Sommige zijn hun veulen verloren, of hun opgegroeide veulen veel te vroeg verloren en proberen het voor de laatste keer.
Als deze laatste keer, die oh zo beladen is, dreigt te mislukken doet dat wat met je.

Precies dit ja. Dankjewel! Dat geld kan me weinig schelen. Ik ben mijn grootste liefde verloren en ik zou dolgraag nog een broertje of zusje van hem willen en deze ronde is echt de aller- allerlaatste poging.

Ik zit niet in de luxe positie van een eigen wei en ben afhankelijk van stal- en weidemogelijkheden van een ander, Dais wordt er niet jonger op. En ja, als het niet lukt, heb ik inderdaad Dais en Fi nog. Maar dat staat los van mijn emotie om deze laatste kans.
En ondanks dat ik niets liever wil dan nog één veulen van deze combi, ga ik niet alles uit de kast trekken om Dais toch drachtig te krijgen. Als de natuur besluit van niet, dan heb ik pech. Maar de natuur besluit dat in mijn ogen niet voor niets bij een 20-jarige merrie die tot nu toe altijd in één keer drachtig is geworden.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:08

Tis soms zo raar, bij onze hengst zien we het ook soms. Ik zou max 3 keer op een seizoen proberen. De meeste worden gewoon bij 1e of 2e keer drachtig, soms 3e. Maar alles daarna eigenlijk raar of zelden.

Maar die zijn dan dikwijls wel het volgende seizoen weer gewoon van de eerste poging drachtig.

Mijn oudje(21) ook. Heel haar leven al drachtig bij de eerste poging. Vorig jaar 4 pogingen en niks. Dit jaar drachtig bij eerste poging.

Ik zou de moed nog niet te snel opgeven Cynthia als het echt iets is wat je héél graag wil :)

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:14

YES!! Eindelijk is het ei weg bij Moontje. Over 18 dagen scannen!!
Aanstaande Dinsdag eerst Ceslin scannen op dracht! Spannend!

Hoop voor je dat t nu wel lukt Cynthia!
Heb altijd met een smile je topics gelezen over Ti.
T MOET gewoon gaan lukken!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:58

Komt goed cynthia :(:)

Ubimone goed nieuws!

Marije fijn dat er toch al 5 drachtig zijn. Nog even werk voor je hengsten dus. Ella is een dochter van caluka uk wild at heart.
Ah dus toch veulen bronst , het kon bijna niet anders. Ze was echt wel goed hengstig dus ik hoop er wel op
.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:00

Welkom aan de nieuwe star en nog iets :o , leuke merrie

Pretty wow casje is toch goed bezig
En ella is echt knap

Cynthia ja begrijpelijk maar de moed niet opgeven
Ubimone duimen draaien

Net terug en zat een eitje van 2.7 cm dus zaterdag terug scan en dan zon of maandag misschien eindelijk eens aan insemineren denken :P
Tinniie heb je smske gestuurd

Marije jij hebt er al een partij drachtig super zeg

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:07

Fijn Marije dat je er al 5 drachtig hebt!
Icecrystal, ik hoop dat de da het dan toch niet goed gezien heeft!
Cynthia ik volg jou topic ook, ik gun het je zo dat Dais de 2 e keer wel drachtig wordt!
Goed nieuw Ubimone
Spannend Fotsy!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:20

icecrystal wanneer ga je nog eens scannen

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:24

Manda schreef:
Ja dat begrijp ik ook helemaal!!! Zo bedoel ik het ook niet!!!
Ben zelf een babytje verloren na 6 mnd zwangerschap en weet zeker hoe het is als er zoveel emoties hangen rond het weer zwanger worden en alles eromheen.
Vond het verschil tussen mensen en dieren gewoon fascinerend wat betreft de verwachtingen qua snelheid drachtig/ zwanger worden :) en een hart onder de riem dat er totaal niks mis hoef te zijn als het niet direct lukt...

Ik bedoelde het ook niet rot hoor :) Probeerde alleen aan te geven dat het normaal gesproken ook niks is om je druk om te maken, maar dat er in sommige gevallen gewoon zoveel lading achter zit. Snap je vergelijking verder wel.
Wat heftig trouwens dat je een babytje bent verloren :(:)

Cynthia, hier ook geen luxe van eigen weide en afhankelijk van de stal en weidemogelijkheden van de stalling. Dat betekend toch echt rekenen met afspeendatum, weideseizoen enz. En in jou geval ook nog je merrie die leeftijd begint te maken, dan heb je ook geen zeeen van tijd meer. Hoe gaat het nu met Dais? Is ronde 2 nou al van start?

Pretty, wat een mooi stel bij elkaar heb je daar :) en fijn dat het zo soepel ging met Vera!

Starwien, welkom en gefeliciteerd!

Marije, gefeliciteerd! 5 van de 7 alweer :)

Ice, spannend zeg, hopen dat de DA het niet goed gezien heeft.

Ubimone, fijn! Nu een lange 18 dagen in spanning afwachten!

Fotsy, begint ook al op te schieten dus :) 2,7 cm klinkt zo klein := Jazz haar ei was 5,5 voor het insemineren

Jazz lijkt zich iets beter te voelen, haar poep is weer normaal ze eet alleen haar hooi nog niet echt goed. Ze pikt dan wel weer een plukje kuil wat ze smakelijk op at. Misschien is ze na een week bij de hh verwend en wil ze geen hooi meer :+
11 juni komt de DA scannen in ieder geval, kan niet wachten!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:31

Fotsy schreef:
icecrystal wanneer ga je nog eens scannen

Over 9 dagen wordt ze nogmaals gescand. Mocht ze dan nog niet hengstig zijn geworden.