@KL, je hengst kan zwarte (mits hij heterozygoot agouti is), bruine en vosveulens geven. Je merrie als basiskleur alleen vos, zij heeft 50% kans om van de basiskleur van je veulen roan te maken. Dus het kan worden zwart, bruin, vos, zwartroan, bruinroan, vosroan. Als de hengst homozygoot is voor agouti kan hij geen zwarte nakomelingen krijgen, dus dan vallen zwart en zwartroan af. Omdat het agoutigen van zwart bruin maakt en als hij homozygoot is betekent dit dat hij dit gen sowieso doorgeeft.
jha heb geloof ik 5 kleurencalculators gehad maar nooit goede kleurcombinaties te maken haha. En ik zou begot niet weten of hij zwarte veulens kan geven. In ieder geval geen zwarte paarden in zijn stamboom.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 28-08-11 21:13
Maar wel bruin, bruin is een zwart gen met de modifier agouti. Als er alleen het zwarte gen doorgegeven wordt en niet de modifier heb je wel een zwarte nakomeling.
ok haha ik weet nog niet eens of ze drachtig is en ben al aan het speculeren hoe het wordt en dergelijke. 'Vindt Risky veel te leuk ik wil er nog eentje.
manueeltje84
Geplaatst: 28-08-11 21:18
Ik vind het ook maar een ingewikkeld iets hoor die kleuren calculators. Ik zie wel welke kleur het heeft als het eruit is en mooi opgedroogd is
Is idd lastig soms omdat je sommige dingen (zoals homozygoot of heterozygoot agouti etc) niet aan de buitenkant kunt zien, dus dan weet je ook niet welke optie je moet selecteren. In het geval van de hengst van Kyrkelover; de hengst is bruin van kleur en heeft duus een gen voor zwart en een gen voor agouti. De vader van de hengst is een vos en die kan alleen maar vosfactor meegeven aan zijn veulens. Dus de hengst heeft één zwart-gen en één vos-gen. Zwart is dominant over vos dus paard toont zwart, echter door het agouti-gen is dit bruin geworden. En dan maar de vraag of hij één of 2 agoutigenen heeft gekregen.
Ik lees hier op de eerste pagina net wat te doen als het fout dreigt te lopen in de bevalling. Hier is er dit jaar 1 bevalling een beetje fout gelopen, veulen en mams maken het nu prima. Maar toen ze het veulen wouden helpen tussen de weeën door, zo gauw je je hand in de vagina wou brengen ging de merrie uit volle macht persen, nu daar kreeg je niks meer bij naar binnen... Ik denk toch ook dat de elke merrie gaat terugduwen als je je hand erin wil steken om te helpen... of was dit gewoon de reactie van deze specifieke merrie?
Diane gefeliciteerd!! WHOEHOE vandaag dus 101 dagen!! Ze is de 100 voorbij!!
Het blijft machtig interesant die kleuren!!! Ga het steeds beter begrijpen
Iedereen die og op scans wacht, ik duim voor julie!!
Zaterdag bij mij op mn werk zomerfeest gehad!! (was heerlijk weer, maar niet heus, naja het grootste deel wel) wij waren er met 2 pony's!! Kids vonden het geweldig en de poowns waren super braaf!! Geslaagde ochtend
Haha wat kleuren wel niet kunnen doen. Mendy heeft een valkje en palomino in haar familie zitten (3 generatie's terug) Als de dun factor had doorgefokt dan was mendy nu misschien ook wel valk/palomo
@ Desiree, dank je wel! Ja 101 is ook wel bijzonder toch? Ben ook wel blij dat we dit deel gehad hebben. En aan de hormoonschommelingen te zien is ze nog steeds errug drachtig hihi. Klinkt leuk trouwens van zaterdag.
@ AGarcia, als Mendy een verdunningsfactor had gehad was ze palomino geweest idd.
Hera, toen mijn merrie vorig jaar aan het bavallen was, werd ik onzeker en ben ook gaan voelen. Mijn merrie liet dit prima toe gelukkig en veulen lag ook gewoon goed gelukkig Dus denk dat dat per merrie verschilt, hoe ze reageren.
Hera, over dat soort dingen moet je niet al te veel nadenken anders wordt je helemaal gek! Vorig jaar werd ik ook spontaan zenuwachtig toen ik zo'n boek doorlas, er kan zoveel gebeuren! Uiteindelijk was het veulen 10 dagen te vroeg en zat ik nog in Italie en is het allemaal goed gegaan.
Wendel was vandaag heel boos op de ruin, ze bleef maar gillen. Hij moet vooral niet bij haar in de buurt komen.
hahah kyra wordt vrijdag om 5 uur gescand. Duuc staat nu op de kliniek om geopereerd te worden en daar is kyra niet blij mee haha. Ze is hem nog continue aan het zoeken.
Al_Zawraa
Geplaatst: 29-08-11 20:54
Ik ben hier eindelijk weer eens, heb even een baaltijd gehad met de paardjes en had eigenlijk de energie niet om hier te reageren.
KL succes met de operatie van Duuc, waar wordt hij aan geopereerd? Hij had een beenprobleem toch? Nu duimen dat Kyra drachtig is.
Hera, dat is denk ik per merrie verschillend. Onze ervaren Aziza was dolblij dat ik haar kwam helpen toen Rahnanah in 2010 niet goed lag. Nu was ze toen ook al wat moe, dus misschien dat dat ook mee hielp, maar zij liet het gewoon toe dat ik van binnen het been goed legde. Daarna was het veulen er ook binnen 2x persen. Bij Hala kreeg ik er niet meer dan een paar vingers tussen. Veulen bleef al steken toen alleen het neusje eruit was, 1 voetje was goed zichtbaar en de andere lag net iets meer terug (net achter het neusje), en daar kon ik dus amper bij. Nu was er tijdens de hele bevalling ook zeer weinig ruimte, veulen bleef ook meerdere keren echt steken, waarbij we flink hebben moeten bijtrekken. Valt me ook alles mee dat ze niet was ingescheurt of zoiets, want bij haar was het echt erg krap.
Hier dus beetje een baaltijd gehad met de paardjes, Rahnanah (jaarling) had medicijnen voor het hoesten, en die zijn op haar ogen geslagen, waardoor er zelfs een blauwe waas over haar ogen verscheen. Dus direct gestopt met de medicijnen, en DA erbij. Daarna 3 maal daags ogen zalven, en nu een week verder gaat het gelukkig al veel beter en zalven we nog 2x daags. Hala was waarschijnlijk uitgegleden en had enorme last van haar rug, gelukkig is dit ondertussen ook weer wat beter geworden, maar nu staat ze met mok.. Ook haar veulen van dit jaar heeft nu mok, dus we zijn druk bezig met de behandeling daarvan.. Hoop dat het snel weer opknapt, ze lopen er nu beide niet lekker van
EvelienH: probeer ook niet teveel stil te staan bij die dingen, maar je weet natuurlijk nooit. Bimmetje: kan idd zijn dat het van merrie tot merrie verschilt, hopelijk hoef ik er niet achter te komen! AZ: bah, das niet leuk! Hopelijk zijn ze snel allemaal weer beter! Hoe komt de mok zo opeens, staan ze dan ineens zo nat?
Hera het komt..Zoals het gaat. Ene merrie zal wat lastiger zijn dan de ander, nu bevallen onze merrie's binnen 5 minuten (Als ze dat al halen) dus als het langer duurt, is er iets niet goed.
Indira loopt nog slechter dan vorige week, Vanmiddag krijgt ze speciaal beslag en zal er onstekingsremmers in het hoefgewricht gespoten worden. In theorie zou ze dan binnen een maand goed kunnen zijn. Maar heb er voor nu nog steeds een hard hoofd in. En ze wil zo ontzettend graag wat doen, het zij uit haar plaat, dan wel werken.
Met de beebs in buik lijkt alles nog goed voor zover we weten. Greet is 161 dagen drachtig, nog paar daagjes zit ze al op de helft!
Hopelijk is ze snel weer beter Joto! Al bijna op de helft, damm het gaat snel bij jullie!
EvelienH
Geplaatst: 30-08-11 10:28
Bij mij andere merrie ging het niet zo soepel, voorbeentje lag ook niet goed en als er niemand bij was geweest was het beentje door het verkeerde gat naar buiten gekomen.... Merrie liet zich goed helpen, het was bijna alsof ze had gewacht. Eigenlijk moet je er voor zorgen dat je er altijd bij bent, als het wel verkeerd gaat sla je jezelf wel voor je kop.