[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soeboenoe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 15:29

nieky1993; hele mooie zonsondergang foto's!

SharonIndezz; wat fijn dat het allemaal goed gaat! Lijkt me toch best spannend als je merrie drachtig is en er moet vanalles gebeuren...

M_arjolein; ik weet niet of je het nog leest, maar wilde je nog heel veel sterkte wensen! :(:)

Myrthee_; ik heb merries ook nog nooit zien 'nestelen'... Lijkt me wel een schattig aanzicht.

Knolselder; wat vervelend van haar oog... Zijn er al wel opties aangedragen door de DA?

Lyona; Ondanks het nat zijn zien ze er wel heel tevreden uit! :D

Met Aradia gaat het goed! We zijn verhuisd, hebben de "laatste" scan gehad en het zag er allemaal netjes uit. Organen werden netjes aangelegd, hartje zien kloppen en de navelstreng gezien. Ik was wel ontzettend nerveus, had in mijn achterhoofd toch zitten dat er een kans was dat ze zou verwerpen door de stress van verhuizen. Gelukkig is dat niet het geval! Ze is nu 99 dagen drachtig!

Zag haar laatst wel plassen en nog lang erna knipogen en wat wittige + donkerdere (Geen bruine of rode) urine... Zou ze dan toch stiekem een ieniemienie beetje hengstig zijn ondanks haar dracht? Ze heeft verder geen andere tekenen van hengstig zijn. Of zou het komen door het veulen dat nu iets groter wordt?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 15:33

Wat goed dat de merrie nog drachtig is! Lijkt me idd spannend met verhuizing etc.

Hier lijkt mijn merrie af en toe ook “hengstig” knippert soms ook met der muts en pist van zich af, maar zodra der maatje (een ruin) in de buurt komt, slaat ze hem tegen zn oren. Merries pffff

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 22:48

Nieky, wat een prachtige plaatjes, ongelooflijk maar mijn merrie oogde vandaag best goed.
Ze is wel dun, dus leg haar nu als de nacht iets kouder is een 50 grams regendekentje op, want die energie kan ze zich beter gebruiken.
Verder is het gewoon per dag bekijken.

Heerlijk ook om de buikjes te zien, mijne is 128 dagen drachtig.
Tijd gaat toch best snel!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 02:10

Myrthee. Nog nooit gehoord van nestelen. Wel eens niet drachtige paarden dit zien doen. Ik denk niet dat het iets met dracht te maken heeft. Ze zijn waarschijnlijk lekkere stukjes stro ertussenuit aan het knabbelen en gooien ze de rest op een berg.

Mirjamalvaro. Balen dat blossem en chablis niet drachtig zijn geworden. Gelukkig dat sterre wel een positieve scan had

Marjolein dat kan ik goed begrijpen. Je krijgt haar er niet mee terug. Ik heb dit ook nog nooit gedaan

Sharonindez. Ik dacht vanaf 180 dagen. Maar meestal echt met 200 dagen.
Fijn dat ze zich al beter voelt.

Seven. Goed om te horen

Nieky. Wat een prachtige foto's <3

Lyona. Fijn dat ze het goed doen. Zien er goed uit

Soeboenoe. Fijn dat ze nog drachtig is. Vruchtje verlies je niet zomaar met een klein beetje stres.

Laylah. Fijn dat ze nog goed oogt. In de nachte wordt het idd al stuk frisser. Dan is een dekentje wel lekker voor haar

Woensdag komt de dierenarts de merries scannen. Toch best spannend
Rosareina is nu 160 dagen drachtig, Wild Thing 146, zirkonia 90 dagen. Nog even afwachten of dit nog echt zo is. Ze staan nu nog 24/7 op de wei. Afgelopen week wel even op stal voor de vele regen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 04:56

Spannend am, hopelijk zit alles nog goed

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:22

Allereerst wil ik M_arjolein heel veel sterkte wensen met het verlies van haar paard. Het is zo'n vreselijk gemis.

Mag ik ook mee kletsen en lezen? Ik ben nog niet zeker van dat mijn merrie ook daadwerkelijk drachtig is, de dierenarts komt in november voor een bloedproef. Het is hier vrij duur een dierenarts te laten komen dus doe het samen met het vaccineren.

Na de eerste sprong was ze helaas niet drachtig dus ze is begin augustus nog eens met de hengst geweest. Heb haar daarna niet nog eens laten scannen want wilde haar naar huis hebben en het zou toch te laat zijn voor een derde poging. Ik had eerst weinig hoop maar nu zijn al onze andere merries hengstig geweest met het bijvoegen van een nieuw paard maar niet mijn merrie dus begin toch een beetje hoopvol te worden..

Het gaat om mijn IJslandse merrie Saedis.
Afbeelding

Een haar date Láki.

Afbeelding

Afbeelding

18+ :+
Spoiler:
Afbeelding

Ik zit nu al in de twijfels wat ik haar bij ga voeren. Mijn vriendin heeft 5 jaar geleden 1 veulen gefokt en hij is altijd moeilijk op gewicht te houden geweest en enorm klein gebleven. Onze winters zijn streng (ik woon in Noord Zweden) dus dacht misschien dat wat bijvoeren vanaf maand 8 toch een goed idee zal zijn. Natuurlijk weet ik nog niet eens zeker of ze drachtig is dus misschien moet ik daar eerst afwachten voordat ik me zorgen maak over andere dingen :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:31

En even kijken hoe ze zelf blijft. Ik voer iig de laatste 3 maanden bij. Maar als je ziet dat ze eerder nodig heeft, gewoon doen :j

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:26

Gefeliciteerd kasmir, en hopelijk binnenkort ook gefeliciteerd met een drachtige merrie,

Wat betreft bijvoeren, ik voer (nu nog) niks bij, wel
Zorg ik dat de merrie eigenlijk zo goed als 24/7 beschikking heeft over ruwvoer, en krijg ze 2 x een handje brok per dag, + van mij een schep slobber mash van agrobs, met een bekertje balancer van Marstall, verder niks, merrie heeft de neiging om dik te worden, en dan niet alleen van het veulentje :+

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 15:20

Hier komt de veearts normaal gezien morgen scannen voor de hartslagscan, maar ook om te zien of ze nog dragend is (gezien ze schraal staat door veulen aan de voet waren we niet zeker of ze dragend zou blijven)

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 15:48

Nu toch veel merries drachtig.
Wat een prachtige foto' s Nieky
Kashmir welkom en hopelijk een drachtige merrie, mooie combinatie.
Noord Zweden dat trekt me helemaal niet, met zulke lange koude winterdagen.
Knolselder ik hoop dat ze Wiske kunnen helpen.
We hebben de scan voor de Gust gehad,
Hier 3 drachtig en helaas Antje is het kwijtgeraakt.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 17:20

Hier vandaag ook de laatste scan.. ze is tegenover een aantal van jullie "pas" 50 dgn.. maar alles zag er gelukkig goed uit

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:53

Iedereen is lekker bezig met de laatste scan. Fijn dat de meeste toch drachtig blijken!
Balen voor degene waarbij de merrie het vruchtje is verloren.

Bij ons is de laatste scandag volgende week woensdag. Ik moet alleen even kijken of ik deze red. Ik moet namelijk ook die dag mijn 2 jarige uit de kliniek ophalen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 19:00

Wat een leuke IJslanders, ik duim voor je dat ze drachtig is.

Hier wordt Smarti vrijdag gescand.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:38

Voor de vragen over Wiske: momenteel krijgt ze een behandeling met veel druppels en ontstekingsremmer. Helaas wel de meest lichte behandeling omdat het niet haalbaar os om 3 tot 4x per dag te druppelen en ik heb ook niet iemand die dat wel even kan doen. Als ze daarna nog aanvallen krijgt, zijn er andere heel dure en intensieve behandelingen, maar zonder garantie op het uitblijven van aanvallen. Ook met mijn eigen DA eens overlegt en moest het zover komen dat ze terug vaker pijnlijke aanvallen krijgt die we moeilijk onder controle kunnen houden dat het oog er dan uit gaat. Maar zover zijn we nog niet.

Ik zag vele mooi drachtige merries voorbijkomen en een Ijsje die nog even in spanning moet wachten.

Hier is het 2e jaar van mijn studie van start dus helaas moeilijker om goed bij te blijven.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:15

Knolselder. Hopelijk slaat deze behandeling aan en kan haar oog behouden worden. Is het een blauw oog?
Heel veel succes met het 2e studie jaar. Word weer goed druk

Wisanda2003. Super!

Moner. Fijn drie draf. Balen van antje

Tjstables. Spannend! Ik heb al heel veel dunne merries gezien die gewoon drachtig bleven. Belangrijk is dat zecde juiste voeding binnen krijgt. Zodra het veulen eraf gaat zal ze snel aankomen. Meer als goed voeren kun je niet.

In de kliniek gaven ze mijn merrie wholegain bij. En ze was in de 3 weken in de kliniek echt goed aangekomen. Naar onbeperkt ruwvoer en merrie brok. Is wel erg duur voer. Maar heb het nu toch ook gekocht voor de paarden die wat extra's nodig hebben.

Kashmir. Welkom. Nog even spannend dus. Uiteraard is goed voer belangrijk. Als ze in goede conditie staat is er nu nog niks extra's nodig. Nu ligt de grote niet echt aan de hoeveelheid voer die je geeft. Ik heb dikke merries echt hele kleine veulens zien geven en wat schalere merries enorme veulens. Dit heb je niet in de hand.

Gisteren zijn ze gescand en alledrie nog netjes drachtig *\o/*

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:40

Cavalor wholegain?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:03

Cioccolato schreef:
Cavalor wholegain?

Ja klopt dat gaven ze in de kliniek bij

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:32

Knolselder duimen dan..

Hoe doen jullie dat tegen de winter aan met dekens krijgen jullie merries wel of geen dekens op, vorige keer had ik een veulen wat eind april geboren zou worden uiteindelijk half mei.
Maar nu heb ik een merrie die al vanaf begin april mag.
Denk dat ik beter geen deken op kan leggen toch?
Hier beginnen we al een lekker buikje te krijgen.
Afbeelding

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:35

Hier zojuist gescand, merrie nog dragend + goed kloppend hartje

Dierenarts vond dat ze goed was bij gekomen, ik kijk er elke dag op dus voor mij lijkt ze even schraal :+

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:36

Tj_stables, jij was toch ook met die merrie wat waarschijnlijk ook door de eigen hengst gedekt had kunnen zijn?
Hoe is het daarmee, heb het denk ik gemist.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:55

AM_Horses schreef:
Cioccolato schreef:
Cavalor wholegain?

Ja klopt dat gaven ze in de kliniek bij

Goed om te weten dat het goed helpt.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 16:04

Laylah2002 schreef:
Knolselder duimen dan..

Hoe doen jullie dat tegen de winter aan met dekens krijgen jullie merries wel of geen dekens op, vorige keer had ik een veulen wat eind april geboren zou worden uiteindelijk half mei.
Maar nu heb ik een merrie die al vanaf begin april mag.
Denk dat ik beter geen deken op kan leggen toch?
Hier beginnen we al een lekker buikje te krijgen.
[ Afbeelding ]

Mijn merrie is echt een koukleum. Ze krijgt dus wel een deken op. Ze mag vanaf begin maart bevallen. Dus vanaf dan gaat ie 's nachts af en eventueel als ze buiten staat wel op.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 16:46

Laylah2002 schreef:
Tj_stables, jij was toch ook met die merrie wat waarschijnlijk ook door de eigen hengst gedekt had kunnen zijn?
Hoe is het daarmee, heb het denk ik gemist.

Ja klopt, die merrie is niet drachtig gescand, is eveneens ook een merrie dat hengstig toont, maar op scan niks hengstigs toont, oorzaak niet gekend, is ook al 2 de jaar dat we haar proberen drachtig te krijgen, volgend jaar geven we het nog 1 keer de kans, maar als het dan niet lukt, dan zal het gewoon een rijpaard blijven _O-

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 18:25

Mijn paarden zijn dekenloos, dus geen last van.

Voor Chablis wordt het volgend jaar ook laatste poging. Als ze dan weer niet drachtig is is dat 3e jaar op rij en stoppen we met haar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:39

Helaas, we hebben net Smarti laten scannen en ze is niet meer drachtig. Echt een teleurstelling zeg. heel erg jammer.

Ik ga dit topic dus weer verlaten, maar blijf jullie wel volgen uiteraard. Veel succes met alle drachtige merries en dat alles maar voorspoedig mag verlopen. Misschien tot volgend seizoen.