ik heb weer even bijgelezen, wat is er tussendoor veel gebeurd.. Carmuh heel veel sterkte, ik hoop dat je binnenkort antwoorden hebt en dat je het een plekje kan geven en voor degenen die een gezond veulen hebben: gefeliciteerd
Wat een intens verdrietig bericht Carmuh, dit is niet waar je al die maanden op zit te wachten...... De schrik van iedere fokker die helaas aan velen van ons niet voorbijgaat Heel veel sterkte!
Jullie zijn zo verschrikkelijk lief! Zo fijn om te lezen!
Hoogstwaarschijnlijk is de placenta te vroeg los gegaan waardoor het veulen geen zuurstof heeft gehad.
Het alarm is afgegaan waarom de staleigenaar naar ons kwam met de camera zodat we konden zien wanneer het echt begon. We hebben dr echt bizar maar waar geen Een keer zien persen. Wel liggen en weer staan en weer liggen en weer staan. Tot ze ineens in de hoek bleef staan en ging schrapen, ze liep achteruit en ik zweerde dat ik wat zag liggen. Ben er dus heen gegaan om te kijken en zag gelijk dat het foute boel was.
Veulen lag inderdaad in de hoek met navelstreng er nog helemaal aan en zelfs de nageboorte zat er nog aan vast en lag onder de achterbenen van het veulen. Vlies zelf was zo goed als van het veulen af.
Dierenarts gebeld omdat ik zeker wilde weten dat hum in orde was. Op dat moment kon de dierenarts niet veel bijzonders vinden dus afgesproken voor een sectie.
Veulen bij hum gelaten nog want die probeerde duidelijk leven erin te krijgen. Uiteindelijk rond uurtje of 7 het veulen in een zak gedaan I. V.m sectie en hum maakte er niks van.
Toen toch de dierenarts weer gebeld over de sectie aangezien we toch misschien voor een adoptieveulen willen proberen als er een komt en we dan de nageboorte willen behouden. Toen besloten om alleen een test te laten doen op rhino. ( vlak voor mijn belletje had ze aantal km verderop ook al een dood veulen). Toen toch maar nog gehad over die navelstreng die er nog aan zat en die nageboorte die vrijwel half onder het veulen lag. Ze heeft de nageboorte los gesneden en kon zien dat de navelstreng erg wit was en weinig bloed had dus waarschijnlijk zuurstof tekort. Foutje van de natuur noemde ze het.
Hum maakt het gelukkig goed al is ze wel raar uitgescheurd aan de bovenkant van dr kling schuin naar boven. Ze moet nu wel op stal blijven tot de uitslag binnen is.
Ik ben echt helemaal stuk van verdriet maar met mij vele meelevende stalgenootjes en staleigenaar met gezin. Een langverwachte droom die in werking was gezet is geëindigd in een nachtmerrie.
Maar jongens alsjeblieft laat me jullie knappe foto's zien van jullie knapperds want veulentjes zijn zo mooi!!
hinte
Geplaatst: 23-03-17 15:49
Ik heb zo enorm met je te doen
stal_HD
Geplaatst: 23-03-17 15:52
Heel erge pech. Hopelijk knapt hum snel weer op en is de uitslag er snel. Zoals je beschrijft echt dikke pech. Hopelijk kan je nog een moederloosveulen helpen. Dat zou dan toch een troost zijn.
Sterk van je Carmuh! Ik blijf het een dankbaar iets vinden als alles goed gaat. Ik hoop dat Hum snel weer 100% is en de uitslag meevalt. Zag je oproep voor adoptie veulen ook voorbij komen en hoop dat je een match hebt en toch van een mooi span kunt genieten; ondanks dit niet je eigen veulen is, is dat voor je merrie misschien wel erg fijn!
Bewaar de nageboorte als je een pleegveulen wilt, een eventueel veulen insmeren met de nageboorte om acceptatie makkelijker te maken
Carmuh
Geplaatst: 23-03-17 16:06
Precies wat je zegt Ceasar. Zou het zelf ook fijn vinden als ik met een moederloos veulen zou zitten en mensen hun merrie aanbieden. Niet geschoten is altijd mis en de melk spuit eruit. We wachten het af, mocht er iemand bellen gaan we het proberen en anders dan is dit wat het is.
Ff...Nageboorte ligt inderdaad in de koelkast op stal.
Wel heel lief...heb met de staleigenaar zoiezo afgesproken dat we de nageboorte begraven met een boompje erbij.
Het is echt spannend zo'n veulen fokken. Er kan zo veel fout gaan, het is inderdaad dan ook een heel dankbaar wonder als het wel goed gaat!
Mijn duimen draaien dat het bij de overgebleven drachtige allemaal goed verloopt. Bij het dekken heb ik mij ook wel gerealiseerd dat het fout kan gaan maar vooral veel overtuiging gekregen van mensen dat de kans niet zo groot is dat het fout gaat, dat ziet er nu heel anders uit.
Soms heb ik er wel een beetje spijt van, de angst om mijn merrie te verliezen overheerst vooral. De spanning er om heen vind ik het tot nu toe ook niet waard. Ik ben dus niet echt een fokker haha.
Carmuh ik heb je bericht op facebook ook gedeeld. ik hoop voor jouw merrie dat je een veulentje vind zodat er weer een match is met blij paard, veulen en eigenaren.
Faline
Geplaatst: 23-03-17 17:00
Het topic helpt dit jaar ook niet echt mee Marit! Heb ook wel jaren gehad dat ik het allemaal niet zo volgde op bokt en moet zeggen dat de stress toen een stuk minder was. Maar als ik dan zoals dit jaar hier meemaak wat er allemaal mis kan gaan, ja dan slaat de stress echt wel toe! Zeker nu ik er ook nog een maiden bij heb met Nina vind ik dat erg spannend. En vorig jaar natuurlijk Kelly hier op stal waarbij het ook niet goed ging, merrie moest uiteindelijk een keizersnede en veulen was niet levensvatbaar. Dat komt dichtbij dan allemaal.
Carmuh, het is net of ik mijn eigen verhaal zit te lezen Ik weet precies hoe je je voelt Kreeg gelijk kippenvel. Ik hoop echt dat er een veulentje voor hum en jou komt. Ik heb zelf, vorig jaar, ook op alle moederloze veulentjes die op fb stonden gereageerd. Daardoor was er binnen 15 min een veulen gevonden.
Poeh, Carmen wat een verhaal. Gelukkig gaat het met Hum goed. Ik hoop dat je een veulentje kunt vinden, zodat ze allebei happy zullen zijn.
Als je alle leden volgt die hier, soms al jaren, in het DBT meelezen en schrijven, dan schrik je van wat wij hier allemaal al hebben meegemaakt. Gelukkig hebben wij elkaar om juist dit leed ook te delen, want hier voel je je vaak wel begrepen en steunen wij elkaar. Ik hoop dat jij dat ook zo mag ervaren Carmen!!
Jeetje Carmuh wat verschrikkelijk om zo het veulentje aan te treffen! Heel veel sterkte met dit verlies! En wat top dat je wel je merrie aanbied inderdaad. Hopelijk kan je zo iemand ook nog uit de brand helpen!
Carmuh, podverdorie Ik weet precies hoe je je voelt... Heb het helaas 1,5 week geleden ook meegemaakt. Zo op het laatste moment dat het mis kan gaan... En vooral dat het zo gewenst was en je er met volle teugen naar uit gekeken hebt. Ik wil je heel veel sterkte wensen! Als je een luisterend oor nodig hebt, wil ik je graag helpen!
Wat een verhaal, Carmuh En weer worden we met beide benen op de grond gezet. Fokken is heel mooi, maar gaat ook vaak mis (en dat merk ik in ieder DBT, dit jaar is echt geen uitzondering).
Ik ben dol op fokken, maar vooral ook de laatste weken vraag ik me altijd af waarom ik het eigenlijk doe, want er kan zoveel misgaan. Tot het gezond geboren is, dan kan ik weer niet wachten op de volgende.
Heel veel sterkte. Ik heb je FB oproep ook gedeeld. Ik hoop dat je een veulen kan helpen. Knap dat je dat wil doen
Carmuh wat een verhaal.. vind het zo erg voor je.. hopelijk vind je een pleeg veulentje(al is het een beetje dubbel) dat je toch een beetje kan genieten van een veulentje langs je merrie.