[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:45

Urielle schreef:
En wat voer jij Vitaquilla?
Hoeveel voer ik best als het veulen er is? En wat, gewoon alleen muesli of wat voeren jullie nog aan de grote paarden?
Zou een slobber beter aanzetten?

Ik voer 1 kilo sportbroek en 1 kilo care for life. Daarbij krijgt ze fokkerij supplement van sublie

Ze staat overdag in een groot land zonder gras en op stal heb ze altijd hooi
Afbeelding

Ze zit verder prima in dr vel en bakken energie! Zou er zo weer een zadel op leggen en gaan trainen :+

Ze krijgt dit voer Ivm een granen allergie. Vrijwel al het voer zit graan en word ze bevangen van. Na de bevalling gaat ze t gras op.

Ik zou ook niet te veel tegelijk gaan geven, de darmen zitten al zo opgepropt in de buik. Ze zou er alleen maar last van hebben. Als je meer geeft doe het dan meerdere keren per dag.. Slobber met een beetje olie is misschien wel goed hoor!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:51

op de verpakking van de probreed staat 1kg pet 100kg lichaamsgewicht, die zijn gek zeker? dan heb ik een olifant in plaats van een paard, ze staat nu na het veulen op schep smorgens en schep savonds en ze ziet er in elk geval niet mager uit?

Afbeelding

en Lily groeit als kool

Afbeelding

Vitaquilla

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:59

Fotsy wat op de verpakking staat vind ik echt onzin. Normaal als mensen mijn merrie niet drachtig is krijgt ze een halve kilo care for life. Niks meer en niks minder en dan heb ze goed vlees op de ribben.. Krijg je een voedingsadvies dat ze per dAG 4 kg sportbrok en 2 kilo care for life moet krijgen.. en de producten maar verdienen!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:00

Scooby, zeker mooie vooruitgang!!

Hanneke, ik zou de ph nu wat vaker testen, verschillende tijden en goed in de gaten houden.

Ph kan wel ook weer omhoog, mijn merrie zat dagen op 6.8 en vandaag weer 7.2.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:01

Onze merrie is ook wat in overconditie op t moment, maar dat is eigenlijk begonnen nadat ik ben begonnen met het voeren van merrie brok. Ze krijgt onbeperkt kuil en s morgens en s avonds een half schepje merriebrok van subli.

Vannacht blijft ze buiten, dat is ze nl veeeeel liever dan op stal. Nadeel is dat ik haar dan niet kan horen. Wanneer ze op stal staat wel, want dat is naast onze slaapkamer.
Hoe vaak gaan jullie s nachts kijken?

Oh en eindelijk zijn we ook uit de naam voor een hangst, dus.....nu kan het veulen komen :j
Laatst bijgewerkt door TinekeVD op 08-04-15 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:01

Lizze12, spannend bij jou dus!! Suc6

Scoobby, ook vorderingen zou die babyboom dan nu toch echt op gang komen

Alle wakers suc6 komende nacht.

Fotsy, wauw leukert, en groeit zeker

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:16

Wat een verdrietige verhalen lees ik :( sterkte!

Ushi en koda zijn vandaag heerlijk naar buiten geweest (gelukkig)! Zijn benen zijn toch al een stuk minder dik gelijk! Vanavond alle foto's van de camera's halen maar nog een paar mooie foto's gemaakt met me mobiel!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:16

Oef wat voert iedereen veel zeg :=
Die van mij (KWPN) krijgt 2x per dag een kwartje merrie brok van havens, gemixt met een halfje muesli.
Verder 4x per dag een flink berg hooi, maar die eet ze de laatste dagen niet zo best meer. Die van mij zou ook net iets meer mogen, maar zit eigenlijk prima in haar vel. Op haar leeftijd heb ik altijd liever ietsie te schraal dan net iets te dik. Zodra de beeb er uit is zal er nog wel een kwartje merriebrok bij komen denk ik, maar dat zie ik tegen die tijd wel, en overleg ik dan even met de boer.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:21

Lovelyn, heerlijk buiten wat zal jij genoten hebben

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:24

fotootjes van Ferrietje vandaag.
Afbeelding

Lang achter is er nog niet veel te zien
Afbeelding

En Falke die haar eventjes in fluistert dat ze toch echt wel op mag schieten zodt het veulen geboren wordt voor mijn vakantie naar Spanje
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:31

Mooie Koda met zijn bles <3

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:38

hier krijgt Ferrietje enkel hooi, net zoals mijn D-pony. Lijkt me niet dat ze beiden te mager zijn. Het zijn dan ook koudbloedjes die niet veel nodig hebben.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:39

Gaaf ding die Koda!

Ik verbaas me ook wel over de hoeveelheid voer. In principe moet goed ruwvoer echt voldoende zijn voor een gewoon paard. Dat je daarnaast wat extra voert vanwege dracht is aan te raden, maar als je echt kilo's moet voeren vind ik het toch wel riskant. Ik geloof dat ik nu 1.5 kg over een dag voer aan basisbrok. Is dat dan echt omdat je merrie het anders niet trekt? #geen verwijten overigens!!!

lizze12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:41

Ik voer 1 beker pianissimo en 1 merrie brok verdeelt over smorgens en savonds. En gewoon kuil en hooi. Lucerne eerst ook maar daar maar ff mee gestopt omdat ze aan de diaree ging daarvan.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:43

veel succes aan de wakers en hopelijk nog wat meer veulens deze dagen :D , de lente is nu toch volop aan haar optocht begonnen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:43

Ik doe allang niet meer aan verpakking voeren haha. Hier staan ze mss wel een beetje dik. Maarja eentje showklaar. En mn oudste merrie komt altijd zo slecht door de winter heen (conditie wat achteruit, moeilijk uitharden, wat mager vaak). Ik heb ze nu iets teruggeschroefd. Minder fokkerijmuesli en ipv een beetje sanequi colon. Halve schep per dag en onbeperkt kuil. Elke dag ook een handje force. Als je bedenkt niet heel veel. Maar kuil nu zit wel meer in.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:44

Peggy krijgt 2 kg biks per dag. De 2 welsh A merries staan op een halve. De C merrie 1 kg omdat ik haar wat te dun vond toen ze uit het land kwam. Koosje en de kleine staan op 1 kilo. Ik voer maar 1x daags biks. Als het nodig is krijgen ze straks meerdere keren over de dag biks. Peggy stond vorig jaar uiteindelijk op 5 kg biks en granen per dag en dat had ze dan echt nodig (met veulen aan de voet). De welshjes gaan uiteindelijk 24/7 de wei op en krijgen dan niks meer.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:47

Rooslover idd. Hier straks ook gras op en dan geen extra s tenzij mss vitaminebrokje maar haal gewoon een mineralenemmer denk ik. Wil ze straks wel wat in het werk dan zie ik wel of ze wat meer nodig hebben

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:48

Mijn merrie loopt trouwens elke keer aan de ijzeren ladder in de paddock te likken. Zal ze ijzer te kort komen oid? Zo ja, wat helpt hier tegen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:51

Dat zou kunne . Mijn jaarlingen gaan dam graven en grond likken. Mineralensteen erbij en dan is het over. 2 jarige in ander stal gezet waar nog een liksteen hangt en die ging ook gelijk likken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:53

Ik merk wel verschil tussen het ene en het andere dier, sommigen zijn echt niet dik te krijgen. Neon was ook altijd moeilijk op gewicht te krijgen, en die moet straks ook fiks gevoerd worden. Terwijl anderen nauwelijks krachtvoer nodig hebben. Dit jaar staat ze een goede conditie, maar, ze heeft 2 jaar geen veulen gehad en afgelopen jaar is het gras erg lang heel voedzaam geweest, dat heeft enorm geholpen. Toch kan ze het niet op alleen ruwvoer redden. Zeker niet als er een veulen aan de voet zit. Ze krijgt nu 2 keer een schep krachtvoer per dag, dat wordt dan opgevoerd naar 3 of 4 keer een schep krachtvoer. Ik ga dan een voerbeurt toevoegen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:54

Afbeelding

En we hebben opeens een vol uier binnen een paar uur?!? Er komt ook weer vloeistof uit de speen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:55

Gaat je veulen zich melden Murosch?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:56

Mijn andere waika krijgt niet zoveel hoor! 1 1/5 Kilo merrie brok die heeft niet zoveel nodig

Soie is puur omdat die slecht eet en propt! Ook op advies van da wat ik voer

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:57

Spannend Murosch!!

Het lekkere weer doet wonderen denK ik.