[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:39

Zo PG ziet er nog goed uit! die ziet nog niet heel drachtig eruit.
Even een vraagje marije, waarom fok je bewust zo vroeg op het jaar? Ben er best nieuwsgierig naar. Zijn er veel voordelen aan of is dit makkelijker voor de merries zelf?

Luna hebben we vandaag mee uit wandelen genomen met mijn zusje, was heel chagrijnig dus niet te lang gehouden. Daarna meteen wat brokjes gegeven en morgen starten we nieuwe pulp op.

@Narobi: hier van hetzelfde, heel dik van het vruchtwater en eerste keer drachtig. Alleen niet rond gebouwd, eerder slank

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:55

Zelf ben ik vanaf april vaak lange weekenden van huis met paarden, dan wil ik de veulens al geboren hebben want ik heb geen oppas die met hoogdrachtige merries thuis wil blijven. En de vroege veulens zijn tegen die tijd al oud genoeg om in de kudde 24/7 buiten te blijven. En ik vind het fijn om de veulens lang bij de merrie te laten lopen en toch voor oktober af te spenen.
Nu lopen de jan/feb veulens ook nog bij hun moeder. Ziet er niet uit want ze kunnen amper nog ver genoeg bukken om te drinken maar het doet ze wel goed. En de merries ook.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:22

Dus voor jou enkel en alleen voordelen. Vind het wel interessant je keuze! is het niet moeilijk om ze drachtig te krijgen? En ja dat is inderdaad een prachtig voordeel dat de veulens er nu nog bij kunnen staan! merk dat je ook erg actief bent op shows, ben je voorstander van jonge dieren mee te nemen?
Vind jou als een voorbeeld van een goede foktser met ook nog eens geweldige dieren! En zie dat je toch telkens stuk voor stuk bewezen dieren verkoopt dus ben er wel benieuwd naar haha.
Sorry dat het wat veel vragen zijn maar fokken voor het eerst onze eigen mini. Is het uiterste met wat hier vroeger stond (brabanders) dus vind niets te vergelijken eigenlijk...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:44

Mijn ervaring is juist dat ze vroeg in het seizoen makkelijker drachtig worden dan wat later. Dit jaar ook weer alles in 1 cyclus drachtig.
Veulens showen heb ik echt een hekel aan. Ben ook blij dat het EK in België is en dat vind ik een perfecte reden om ze thuis te laten. Vorig jaar was het dichterbij en had ik 4 veulens mee maar ik vind het helemaal niets :o
Jaarlingen en 2 jarigen vind ik wel leuk om te showen. Die kunnen het in hun koppie beter verwerken.

En ik doe m'n best met de fokkerij :o Ben zelf ook nog maar 7 jaar met de mini's bezig maar had daarvoor al wel 15 jaar ervaring met de fokkerij van welsh cobs en daarvoor rijpaarden.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:04

Dan zal ik een uitzondering hebben staan haha. Staat al vanaf januarie bij de hengst en was pas later drachtig.
Dacht er aan om het veulen mee te nemen met moeders naar 1 show. Mams mag een rubriek of twee doen. Maar vind de veulenkeuringen altijd zo vroeg voor de veulens.
Nou en of dat je je best doet! Vind het stuk voor stuk prachtige dieren en toch zo gewoon op weide. Mijn ervaring bij sommige mensen is het alsof ze hun diertje in een stalletje zetten en dat ze alleen maar mooi mogen wezen. Als ik dan zie hoe jou diertjes genieten van die weides en toch zulke prestaties neerzetten denk ik dat je super bezig bent. Kwaliteit en paard zijn in een haha.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:16

Een keuringsdag met een veulentje vind ik ook niet zo'n probleem hoor. Dan is de moeder erbij en dan leren ze alleen maar een hoop.
Voor de shows moeten ze zonder moeder de ring in, vaak 10 minuten of langer netjes stilstaan waarbij het grootste deel echt gedrild is en die van mij alle kanten op springen want die zijn net halstermak :+
En vaak zijn ze dan al afgespeend, moeten ze 4-6 uur op de wagen, 3 dagen op vreemd terrein in een stal tijdens de show... Nee daar maak ik ze niet blij mee :n

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:29

Heb er dit jaar veel zien rondspringen haha. Maar indd de veulens moeten even lang stil staan als de volwassen dieren. Dat is geen doen.
En dat is heel lang ik de trailer. Hier max rijden is 3 uur voor keuring. Maar woon dan wel in belgie. Wil er volgend jaar meer doen als dit jaar maar we zien wel wat de beestjes aankunnen.
Zeker als we luna opnieuw drachtig zouden hebben moeten we goed kijken. Die haar hormonen hebben zo'n uitersten. Ze wilt ook continu bij de hengst staan, dat vind ik vreemd

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:16

Ik ga komend jaar ook voor vroeg dekken.

Pepper is 8 april uitgeteld, wil eigenlijk alle 3 de merries in mei bij de hengst hebben.
Als alles dan in 1x drachtig is dan bevallen ze hopelijk ook vlak na elkaar.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:27

Het scheelt wel dat ik hier op hoge zandgrond zit en ze ook in januari/februari direct op de wei kunnen overdag. Als je vroeg in het jaar alleen modder of zandpadocks hebt, zou ik geen vroege veulens willen.
Bewaar ook altijd een paar weilanden met mooi gras voor de merries en veulens, daar loopt nu al niets meer op zodat ze straks wel gras hebben. Zo vroeg in het jaar zit er geen groei in het gras dus dan maar wat opsparen :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:13

zal het topic weer even wat leven in blazen.

pepper bijna 4 maanden drachtig
Afbeelding

ze word trouwens steeds witter,knieen zijn nu ook steeds lichter grijs.
denk dat ze over een jaar of 2 wel geheel wit zal zijn.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:33

Pepper ziet er ook goed uit!

Hier ook eventjes 2 foto's van Aziza, vandaag op 170 dagen, dus we zijn over de helft! :D

Afbeelding

Afbeelding

Ook ik dek trouwens het liefst het vroeg in het jaar, ze worden dan meestal makkelijker drachtig en mocht het toch niet lukken heb je tenminste nog de tijd. Ook wij hebben eigenlijk altijd een heel mooi stuk land gehad waar de februari veulens lekker buiten konden (wel vaak met dekentje de eerste dagen/weken afhankelijk van het weer), al ben ik wel blij dat we afgelopen jaar, met die natte winter niet zo'n vroeg veulen hadden.. Ik ben ook heel benieuwd hoe de eerste winter op onze nieuwe locatie gaat verlopen. Maar het is hier niet erg nat, dus ik verwacht geen problemen voor Aziza's veulentje in februari.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:03

Zo naar de DA om te scannen. Ze zit op 53 dagen vandaag. Helpen jullie met duimen dat alles goed is? Ik ben zelf heel sceptisch, eerst zien, dan geloven...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:03

Ik duim mee voor je.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:23

:D :D :D
mooi vruchtje! Goed gegroeid ten opzichte vanvorige keer. Zo blij! *\o/*

eind september nog 1 keer scannen, en dan gaan we aftellen! ;)

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:34

Oh super zeg Setteli

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:58

Netjes setteli
Nu ga ik duimen dat alles goed blijft gaan voor je.
Op naar een gezond veulen volgend jaar

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:34

Super dat het er nog netjes inzit! Op na een mooi veulen jaar!

Vraagje... Hoe kan je via de telefoon of iPad een foto hier plaatsen?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:04

melanie20 schreef:

www.tinypic.com :)

Setteli wat top!!!! *\o/* nu hopen dat blijft zitten en goed door blijft groeien!! *\o/* Mag ook we na ellende dat allemaal niet wou!

Al_Zawraa hoeeee Aziza alweer op de helft :):) als wij daar maar eerst zitten haha vandaag 126 dagen dacht ik dus duurt nog wel even _O-

inowa Pepper ziet er ook gezegend uit haha! Ja ik denk ook dat ze snel wit zal zijn.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:13

Nicole schreef:
melanie20 schreef:

http://www.tinypic.com :)

Setteli wat top!!!! *\o/* nu hopen dat blijft zitten en goed door blijft groeien!! *\o/* Mag ook we na ellende dat allemaal niet wou!

Al_Zawraa hoeeee Aziza alweer op de helft :):) als wij daar maar eerst zitten haha vandaag 126 dagen dacht ik dus duurt nog wel

inowa Pepper ziet er ook gezegend uit haha! Ja ik denk ook dat ze snel wit zal zijn.

Nicole? Hoe werkt dat?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:17

melanie20 schreef:
Nicole schreef:
http://www.tinypic.com :)

Al_Zawraa hoeeee Aziza alweer op de helft :):) als wij daar maar eerst zitten haha vandaag 126 dagen dacht ik dus duurt nog wel

Nicole? Hoe werkt dat?

Als het goed is als je het openend en dan op bladeren drukt vraagt je telefoon of je tablet toestemming geven dat hij bij je fotos mag.
Daarna doen je verklein naar 800*800 pixels en dan nu uploaden en dan krijg je een IMG linkje

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:24

Lukt niet... Hij gaat niet verder.... Moet iets downloaden... Maar ik kan geen Engels,,,

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:30

Hier even een hele andere vraag.. Merrie mooi drachtig alles goed is van de week ons land verkocht ( naja was al jaren verkocht maar nu in ene mogen wij t niet meer gebruiken).. Nu ben ik dus opzoek naar een plekje waar ik vita neer kan zetten van vlak voor bevalling tot spenen. Ben jij of weet jij iemand die nog een plekje heeft binnen de driehoek Amsterdam,Haarlem,leiden? Laat t me weten!! :o

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:27

setteli *\o/* :') goed zo, we tellen mee af.

Nog merries die voor de eerste keer dienen gescand te worden?

az die is toch mooi drachtig zeg en al goeie buik op.

bij die van mij heeft ze de ene keer een mooi buikje en de andere moment lijkt die wel weg te zijn, ze probeert het alleszins op de weide nog goed te verbergen, zou dit natuurinstinct zijn?

vitaquilla kan je helaas niet helpen, kom uit België.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 07:16

Setteli wat top ik ga mee aftellen met je!
Het is je gegund naar alles probeer er een beetje van te gaan genieten,

Az dat is al een mooi onderbuikje,

Marijer pg ziet er goed uit.

we hebben nu eigen stuk land en stallen (gehuurd). En daar doen we alles zelf bijhouden
nu had een vroeg veulen wel gekund want als de grond hard is maar recht kunnen ze gewoon naar buiten,
met wings was dat toen niet geval stond op pensioen stal en alles was ongelijk en hard dus was balen eerst week. Ging op anderen plekken stappen aan de hand zodat veulen kon uitrazen.
maar nu hebben we een zomer veulen,

Heb nu ook geregeld dat eigenaar van accommodatie een nieuwe wiffi apparaat besteld bij kpn en dan heb ik straks ook wiffi op stal voor camera wel handig bij het waken.
is ook al geregeld dat ik daar mag slapen.
we hadden hun caravan gevraagd was goed en volgende dag kwamen ze dat ik in hun huis mocht slapen, dus echt super lief allemaal

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:38

Goed nieuws setteli !!

Woensdag scannen of het hartje klopt bij die van mij. Spannend...