Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:22

dames (zijn er eigenlijk wel heren?) DBT experts: waar huren jullie je geboorte alarm?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:34

Ik ben m'n eigen geboorte alarm.

Fleda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:37

Koekiesgek schreef:
Ze heeft zelfs een tijd gehad dat ze hengstige merries bij haar in het land ging dekken.

Hmm, dat had mijn merrie dus ook, die ging hengsten gedrag vertonen naar hengstige merrie`s. Ze zeggen dat ze dan een hengst krijgen! Ben benieuwd of het bij jou misschien ook klopt!

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:54

Sammie schreef:

Want? jij zit er gewoon met je neus op tot het eruit komt?

Het is voor hollybolly, kwam nog niet veel reactie op haar topic hierover.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:02

okeej, dankje nicole!

Barb

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:42

Ik heb gisteren even foto's van mijn merrie genomen, ze is vandaag 140 dagen drachtig!

Afbeelding

Afbeelding

[edit] *oeps* de eerste is een beetje groot

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:50

Prince schreef:
Waar ik me zorgen over maak is dat ze de laatste weken zo lusteloos is. Heb al bloed laten testen, maar daar kwam niets uit, alleen lichtelijk verhoogd gehalte witte bloedcellen wat zou duiden op een evt. infectie de ze gehad zou kunnen hebben. En ze loopt van achteren ook wat stijf (met name haar rechterachterbeen waar dus ook de flank uitbult).

Heb je dat zelf ook niet gehad toen je zwanger was? Ik was de eerste drie maanden niet vooruit te branden, dus ik kan me dat ook wel voorstellen bij paarden. Mijn paardje was ook wat minder enthousiast met rijden en ook in de wei gedroeg ze zich als een "ouwe tante". Maar nu heeft ze weer gewoon lekker de energie zoals ze altijd had. En haar buik zit nog niet in de weg...

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:27

@christamoor: ja bij mijn eigen zwangerschappen was ik altijd de eerste drie maanden erg moe, daarna drie maanden lekker en de laatste drie maanden maagzuur en slecht slapen

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 10:55

Birth alarms zijn vaak wel te huur bij grote ruitersportzaken. Zou gewoon eens in de buurt bij wat winkels rondkijken.
Of zoeken naar een 2e hands en die na het veulenen weer verkopen, die dingen blijven aardig hun waarde houden en met huren moet je vaak ook een aardige borg betalen.
Met huren moet je vaak wel erg vroeg reserveren, zeker in de drukste periode (april-juni).
Ben blij dat ik er zelf 2 heb liggen, voor mij is huren veel te duur met ieder jaar een aantal merries...

Gedragsveranderingen heb ik hier nog niet echt gezien. Moet wel zeggen dat ik Copper en Macy de laatste jaren ook maar een paar weken niet-drachtig heb meegemaakt
Fleur en Kyra zijn gewoon nog de vrolijke en vriendelijke merries die ze anders ook waren.
Ook naar Samson zijn ze niet vervelend, ze staan gewoon met hem te kroelen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:09

Birth alarm? Ben ik eigenlijk niet van plan om te halen omdat ik weet dat Fayette sowieso al elke nacht plat ligt te ronken en straks met dat wintervachtje en de iets warmere dagen van april zal ze van zich zelf wel staan te zweten in stal.
Wij hebben een (bewakings)camera opgehangen. Monitortje komt dan in de logeerkamer te staan waar ik hopelijk niet wekenlang hoef te slapen Verder zit de logeerkamer aan de kant waar de stallen staan dus raampje open en ik heb er ook nog eens geluid bij We moeten alleen nog een extra infraroodlamp erbij kopen zodat we straks de hele stal kunnen zien en niet alleen maar de helft.

*Bedenkt zich net iets* Volgens mij heeft mijn buurman een birth alarm voor zijn haffies. Misschien mag ik die wel lenen als zijn 3-4 merries hun veulens al hebben

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 11:14

Voor het plat slapen zit er een speciale stand op Flettie.
Ik heb op het plat slapen eigenlijk zelden vals alarm, wel als ze eerst rollen voordat ze opstaan en vooral Macy doet dat vaak...
Combinatie van birth alarm en camera vind ik zelf erg handig. Bij een camera alleen moet je toch nog steeds de wekker zetten of wakker blijven.
En buiten in de wei is het ook erg handig.

flettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:25

MarijeR schreef:
Ik heb op het plat slapen eigenlijk zelden vals alarm, wel als ze eerst rollen voordat ze opstaan en vooral Macy doet dat vaak...

Fayette dus ook

Ik heb in ieder geval al met mijn werk geregeld dat ik tegen eind april/begin mei halve dagen mag gaan werken. Mijn vriend trouwens ook. Nou moeten we het alleen nog zo inplannen dat de een kan gaan slapen terwijl de ander waakt/werkt

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:53

ook weer een mijlpaal voor sterre: 180 dagen!
maare hier word geen birthalarm gebruikt of camera..
wij zullen het met ons zelf moeten doen

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:26

Nicole288 schreef:
Sammie schreef:
Want? jij zit er gewoon met je neus op tot het eruit komt?

Dat waarschijnlijk ook .

Ik hoop enerzijds dat het net zoals de vorige keer ging. 's middags kegelen s ávond om kwart over tien geveulend.
Anderszijds heb ik (naast positieve) veel negatieve (vooral te laat) verhalen gehoord. En als ik thuis ben en dat ding gaat af ben ik zeker te laat. Tegen de tijd dat dat alarm afgaat en ik ben dan pas 10 minuten later daar is het veulen eral. Daarbij zal ik tegen die tijd toch wel bijna 24u/d op stal zijn dus in dat opzicht heeft het ook weinig nut. Het is geen merrie die nl. stiekem wacht tot iedereen weg is. (tenzij ze het vorige keer te druk vond )

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:43

ik zie wel hoe het gaat, zal ff wat rondsnuffelen hoe het zit met het huren van die birth alarms. laat het eerst maar zover komen, hopen dat ze de elf maanden goed doorkomt, zeg ik dan maar. K ben te snel geneigd plannen te maken....

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 08:25

@Barb,ze ziet er goed uit en ik zie al een buikje.
Wat hebben jullie gezellige stallen zo op de foto te zien.

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:32

net terug van de paardjes.. maar het buikje van sterre begint wel iets meer te groeien nou..
en ukkie dr buik is ook weer wat boller, maar dat is alleen maar beter..
heb helaas geen foto's kunnen maken, ten eerste was ik mijn digi vergeten, en ten 2e had ik niet zo heel veel tijd..
volgende keer beter

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:45

Ik kijk gewoon naar paard zelf.. Ik woon net te ver van stal af. Zon 300 meter denk ik. Dus dat is net te ver. En sommige merrie maken niet eens geluid. dus babyfoon is dus ook niks.
tja ach we zien wel hoe ik het doe

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:23

wat een leuk en vrolijk onderschrift heb je btw, cayusejuhh!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:55

dag 205 vandaag.... en ze barst van de energie mensen, ongelofelijk.

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:58

sterre ook, vandaag weer even gereden maar op sommige momenten reed ze me nog voorbij
maarja dat mocht ook wel even ze moest ook even dr energie kwijt, dus hebben we even lekker gegaloppeerd!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:05

haalde ze jou in met galoperen:P haha, ja, eerst was ik best voorzichtig en galopeerde ik niet zoveel meer, maar nu ging ze best hard door de bocht hoor, niks rustig aan...... heerlijk even lekker doorrijden...ik rijdt haar zeker nog wel 2 maanden door, dat ben ik van plan tenminste. tot en met eind maand 9 (eind januari)

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:19

Jaaaa ik mag me officieel ook hier melden...het leek er op dat ik dit jaar aan de dans zou ontspringen wat betreft (fjorden)veulens, maar niets is minder waar!

*even uitleg*
Heb helaas afgelopen augustus moeten horen dat mn ene (verzorg)merrie afgekeurd is. En dat betekende in het vooruitzicht: geen veulens meer. Maar ondertussen moest er wel gezocht worden naar een nieuwe werkkracht.

Aangezien ik naast de ene stal ook sinds een ruim jaar wekelijks bij een hengstenhouderij/handelsstal loop komt het dus geregeld voor dat je leuke paarden voorbij ziet komen. Zo kwam ik op Sas.
Eigenaren van de andere stal op de hoogte gebracht, wezen kijken en mocht uiteindelijk zelf het doorslaggevende antwoord geven: wel of niet kopen.

Wel gedaan, want kon geen minpunt vinden.

Bart (van de handelsstal etc) zei wel dat hij Sas twee keer had laten dekken door fjordenhengst Anton, maar we wisten dus niet zeker of ze daar drachtig van was. Deze dekkingen waren 14 en 16 juli...vrij laat dus, maarja. Rond september werd Sas best redelijk verkouden, dus nam zelf al haast aan dat de eventuele vrucht het toch niet ging redden daar.
En ook Sas was niet afkeurend tegen de ruinen op stal, (sas is keurt uberhaupt geen enkel paard af) maar had haar ook niet duidelijk hengstig gezien (maarja weet ik veel of ze dat duidelijk toont).

Gister kwam DA om te enten bij een aantal, waaronder Sas. En ivm rhino en drachtige merries kwam de twijfel of we dr zouden laten scannen en omdat ik laatst toch het idee had dat ze iets meer drachtigheidsdikte kreeg (en niet de alombekende grasbuik). Maarja DA had de scan op dat moment niet mee. Dus even rekenen, 4 maand...moest voelbaar zijn. Dus opgevoeld (dik SM paard dat ik nu heb, genoot dr van...haha) en ja hoor, zoals de DA zei: Hardstikke drachtig hoor!

Dus volgend jaar een C-tje, rond 16 juni...wel laat helaas, maar niks aan te doen (ik houd van vroege veulens) met een voor mij emotioneel hoog gewaardeerde afstamming: Saskia x Anton (beide gereden door.....MIJ haha) Sas is trouwens een Bjorkmann x Havstad x Drageset...even voor de insiders!
Hoop op een knappe goed gevuld merrieveulen...

Afbeelding
17 aug - Sas net paar uur "op stal" en te magertjes
*altijd beetje verwarrend met mij want praat altijd over stal en vene/bart. En helemaal nu: Sas komt van vene/bart dus op stal hehe*
Afbeelding
Ruime maand op stal en 71 dagen dracht, kortom; niks te zien!
Afbeelding
Afgelopen week en 119 dagen dracht. Allereerste begin...ze krijg nu langzaam aan een beetje buikgroei wat niet alleen grasbuikgroei is!
Moet alleen zeggen: Op de fotos is er maar weinig van zichtbaar als ik zo kijk. Binnenkort maar even duidelijkere fotos maken...

Helemaal beetje trots en begin weer helemaal in de drachtigheidsmood te komen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:41

leuk he, buikies kijken, proberen te voelen, constant in de gaten houden en uiteindelijk lekker aftellen (wat ik ook al een hele tijd doe:P)

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:09

vooral het kijken en vergelijken, dat is tot ergernis aan toe. Vorig jaar bij Noor kon ik het er ook werkelijk wel uit kijken, terwijl ze gewoon nog 2/3 maanden moest. Maar....we zijn er voorlopig nog langer niet.
Moet mezelf voornemen dat ik pas vanaf maart/april dwangmatisch mag meeleven met Sas
Tot die tijd gaat mevrouw ook nog gewoon vol aan de arbeid!!!!

Qua naam...tja nog zo'n C figuur hier. Eigenaresse begon donderdag al meteen met allerlei namen...maar nog niet echt een genoemd waarvan ik dacht JA...
Maarja..dat is de afgelopen drie jaar nooit gebeurd eigenlijk. Wordt gewoon zo'n laatste-moment-iets...moet ook eigenlijk spontaan komen. En origineel. We hebben 1x een uitschieter gehad die wel erg vaak voor kwam (Anca) maar verder hebben we redelijk netjes namen gevonden dacht ik zo...
Met C is trouwens best wat te bedenken...maar blijf erbij, voor fjord moet het wel in het scandinavische blijven vind ik of gewoon maf. (maar geen exotisch of veramerikaniseerde namen)

Welke stamboeken/rassen hebben eigenlijk welke letter??
Fjord = C
KWPN = B
Welsh Cob = naam eerste letter moeder (/vader?? --> las ik dat goed Marije??)