[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wennie19

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:57

Stalbluemoon en pascalfjord gefeliciteerd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:01

Iemand die meeleest in Future haar eigen topic vond haar wat schraal en adviseerde meer merriebrok bij te geven.
Wat zouden jullie voeren aan dit paard? ( bijna aan datum)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:03

Dat ribbige komt ook door het zakken van de buik nu denk ik
Ik vindt haar qua bovenlijn niet heel schraal
Wel onbespierd.
Maar dat is logisch.
Wat voer je haar nu?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:06

Twee keer twee scheppen fokkerijmuesli krijgt ze nu. Ribben heeft ze altijd wel, is een heel rondgeribt paard dus als je die in het vlees zet is ze echt moddervet. Misschien idd door de buik dat het nog eens extra toont. :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:09

Dan krijgt ze meer als die van mij.
Ik denk dat als je haar zelf niet te schraal vindt je het gewoon zo moet laten.
Neem aan dat je na de bevalling direct het voer omhoog gooit?
Zoals ik zei vindt ik haar niet echt schraal nu

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:10

Urielle mijn merrie ziet er net zo uit hoor ook een beetje ribbig maar heb zelf t idee dat dat Door de dracht komt en niet omdat ze ondervoed is ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:16

Die van mij vind ik ook wel wat schaal, al denk ik idd ook dat het komt door het zakken vd buik. Ze krijgt nu 2scheppen probreed (muesli) en nog 1schep extra bij 'beweging', onbeperkt hooi en ze staat elke dag eventjes op de wei.
Ik zou ietsjes meer vet op der lijf willen, zodat er nog wel iets van haar overblijft, als het veulen dalijk bij haar voedt. :j

Misschien heb je er iets aan om te vergelijken Urielle??

(Op de foto's is het ribbige minder dan in het echt)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-15 19:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:16

En wat voer jij Vitaquilla?
Hoeveel voer ik best als het veulen er is? En wat, gewoon alleen muesli of wat voeren jullie nog aan de grote paarden?
Zou een slobber beter aanzetten?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:19

Ik vind beide paarden zeker niet schraal. Denk dat het inderdaad wat vertekend met bespiering en vacht. Ik zag hier laatst wel een paard tegenkomen wat wat schraal was, maar weet niet van wie en op werk Weinig tijd voor hele verhalen.

Jobamara; bedankt! Ik Hoop het ook. Mocht het nodig zijn laat ik Het je weten maar ze kunnen de merrie goed melken gelukkig. En als het veulen het niet red, zal Dat morgen beslist worden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:20

Mijn merrie staat ook op muesli
De probreed ook.
En als ze bevallen is krijgt ze 2x een schep ze staat nu op 2x een half.
En dan voer ik op het oog.
Vorig jaar na de operatie stond ze op 4 scheppen per dag.
Dat is voor mijn doen heel veel

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:20

Ik voer mijn merries (KWPN, 333 en 323 dagen dracht) allebei 4 kg merriebrok per dag. 's Avonds 3 kg per merrie (beiden zijn matige eters en doen er een paar úúr over tot het helemaal op is) en in de ochtend een kilootje. Meer krijg ik er ook echt niet in, maar gelukkig zijn ze beiden goed op gewicht. Overdag kunnen ze al op het gras, dat scheelt enorm en zet ook lekker aan.

Ik vind de merrie van Urielle wel wat schraal inderdaad, die zou ik ook harder voeren en het liefste op het gras zetten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:24

Ik zou ook proberen er voor de bevalling er wat extra vet op te krijgen, van bevallen en melk geven doen ze vaak toch wel een jasje uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:24

Gras heb ik nog niet, dat spaar ik dat ze met het veulen erop kan.

Zou jij naar 5 a 6 scheppen gaan Carola of iets anders nog bij geven? Ze eet verder prima, alleen minder hooi dan normaal maar krachtvoer eet ze nog wel.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:26

Evt. ander merk ofzo proberen / ander merk erbij voeren. Ik heb nu Action Quality, een redelijk onbekend merk, maar ze eten dit wel erg goed. Beter dan Pavo en Subli, dat aten ze allebei maar heel matig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:31

Dat is ook een idee. Kan hier niet aan heel veel komen, welke standaard merken zijn vrij vet?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:40

Hier ook soie die weinig vlees heeft zie topic..

Die voer ik hou je vast..... ruim 3 kilo merrie brok 2 scheppen slobber daar moet nog water bij.. 1 kilo bietenpulp moet ook nog water bij omega 369mix en nog een schep muslie.. dat verdeel ik over 4 x per dag plus zoveel mogelijk ruw voer maarrr ook omdat ze slecht eet 3 x tandarts gehad na veulenen komt ie weer

Ik vind haar ook schraal en zou er zeker proberen meer op te voeren! Der moet ook nog een veulen onder zuigen straks

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:42

Stal bluemoon, dank je voor het antwoord, ga hem minimaal 21/2 tot 3 maanden er bij weg houden en pas erbij als ik zeker ben dat moeders drachtig is :D.

Caesar, zal je mijn gsm nr vanavond nog even per pb sturen,

Voer, pff lastig ik vind ze niet echt schraal hoor, hier heb ik juist het probleem om het er weer af te krijgen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:04

Jullie voeren precies veel meer als ik in verhouding gerekend. Luna heeft enkel 24/24 hooi en dan 's avonds een half kilo'tje merriebrok. Wel maar een mini en ook rondgeribt.
Zit nu wel heel erg mooi op gewicht ondanks dat ze zelf ruit dit jaar

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:07

Die van mij krijgt alleen maar een halve kg schep care 4 life van pavo. :P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:09

Mocht je het voer opschroeven, zou ik een voerbeurt meer doen en niet meer dan 2 kilo per voerbeurt geven. Grote hoeveelheden krachtvoer per voerbeurt worden niet door het lichaam opgenomen. Een paard moet je niet meer dan 2 kg per voerbeurt geven, een pony niet meer dan 1 kg. Ik las dat Carola haar verdeling had in 1 en 3 kilo per keer, dat is ook een foute verdeling. De maag van een paard is te klein om dat te kunnen verwerken. Google maar eens op "hoeveelheid krachtvoer paard per voerbeurt" dan zie je dat er overal 1 tot 2 kilo geadviseerd wordt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:13

Dessy krijgt echt mega veel hooi 3x per dag soms ook 4x
En 2x per dag nihil merrie brok. Ziet er gelukkig super uit

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:20

Die van mij is ook echt wat te vet op moment! Maar bij vorige veulen ook en die heeft er ook makkelijk 9 maanden bij kunnen lopen en nog bleef ze goed in haar conditie, dus ik vind het niet erg als ze wat meer vet hebben als het veulen komt.

Mijn welshje krijgt onbeperkt hooi in een net, 1/2 basisbrok, 1 handje merriebrok en 1/2 basismueslie, scheutje lijnzaadolie en eerst deed ik er nog een schepje magnesium supplement doorheen maar nu krijgt ze metazoa.

Urielle ik zou ook proberen er nog wat extra op te krijgen anders bij pech verliest ze nog meer als het veulen er is...

Hier weer bericht gehad dat mijn hengst Pjotr voor de tweede keer dit jaar vader is geworden! Weer een valk merrieveulentje en aan de foto te zien een fewspot! (de moeder is ook fewspot).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:41

Persoonlijk zou ik de merrie juist nu niet meer gaan voeren. Die laatste dagen gaan echt niet aanzetten en je loopt een risico dat de merrie er zelf niets mee doet, maar juist het veulen wel en dat die dan te hard gaat groeien. Als het veulen er straks is, geleidelijk met een extra voerbeurt meer gaan voeren, zodat ze genoeg krijgt om haar veulen te zogen.

Wat leuk een Fjordenveulen erbij, ik ben heel benieuwd naar foto's! En een mooie verrassing, zal je even raar hebben staan kijken bluemoon, gelukkig is alles goed gegaan. En fijn dat de kleine al een goed thuis heeft gevonden.

Hier barst vanaf volgende week een babyboom los, We verwachten de komende maand zo'n 40 kalveren, kan ik alvast oefenen. Waken doen we bij onze koeien niet aan, de meesten kalven aan het begin van de avond of 's morgens vroeg als manlief aan het melken is, maar over het algemeen is er weinig hulp nodig. Onze kalfkoeien wonen in een grote strostal van 40x15.

lizze12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:43

Noblesse lijkt zich aan het klaar maken.... Uitgebreid verslag in volgtopic.

Gefeliciteerd met de veulies en met de drachtigegescande merrie! :):)

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 20:44

Ben zo blij, ik kwam bij Mini vandaag en voelde al flink verandering in de uier.

Afbeelding

Mijn mooie meid <3
Afbeelding
Afbeelding