[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:26

@ Venthe, het ging ondertussen niet goed met de hengst. Daarom hebben we ook echt op de eisprong gedekt.
Bo is ook de enigste merrie die hij dit jaar nog heeft gedekt.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:49

Bijleespoging vanaf pagina 72 :=

Icecrystal, balen dat ze niet drachtig is!

kiki1976, wat een naar nieuws over je hondje.

Dustinlover, gefeliciteerd met de dracht.
Maar waarom in de winter dekken als de merrie er in de zomer al moeite mee heeft? Lijkt me voor merrie en veulen niet gunstig. Voor je goed gras hebt, zit je toch al snel op eind april of in mei.
Hier probeer ik altijd om gras te sparen voor de vroege merries, vanaf september een aantal weides niet meer gebruiken. Maar zelfs de mini's hebben een ha gras dan al snel op in de winter en de rest gebruik ik in de winter nog...
1e snede voordroog in de winter voeren helpt ook wel wat.

AZ, leuk dat Mausi verleast is. Vind je het niet zonde om er zelf niet mee te fokken?

Pauk gefeliciteerd met de dracht!

Cynthia82, dat is balen dat ze niet drachtig is :(:)

Wifi, gsm, volgens mij is het hopeloos hier met camera's online sinds 2004 -O-

R.X. de eerste al gedekt!

ubimone, ook al leeg, hopelijk de volgende keer wel raak.

Vulina ook al pech...

Woogy, als een merrie uit zichzelf weer hengstig wordt, kan ze prima weer gedekt worden hoor.
Vaak is het als ze na de 35 dagen het vruchtje verliezen dat ze hormonaal 'op slot' zitten en je ze niet meer hengstig krijgt dat seizoen.
Maar als ze wel hengstig wordt, werkt het allemaal nog.

CubaLibre, ik ben op heel wat stallen in de VS geweest maar verdoven is daar echt niet standaard hoor :n
Misschien een voorkeur van jouw DA. Ik heb er heel wat vast gehouden die gewoon gescand werden en soms een praam op. Net als in NL.

Cynthia82 en Icecrystal wat spannend dat ze ondanks het leeg scannen toch nog niet hengstig zijn.
Heb het hier ook al meerdere keren gehad dat een vruchtje verstopt zat en dat het pas na 25 dagen of zelfs 30 dagen te zien was. Vaak kon de DA dan wel aan de baarmoeder voelen dat er meer spanning op stond.

Pretty, mooi dat ze nog niet opnieuw hengstig zijn geworden.
En ja in het dekseizoen zijn de hengsten hier ook prima in conditie. Moet ze dan zelfs flink bijvoeren met merriemuesli.

tanjaatjuhh, balen van een tweeling, hopelijk lukt het om er eentje weg te knijpen.

Woogy succes vandaag met scannen!

Hier worden er morgen nog 3 gescand. Op 17 en 18 dagen en eentje die al vanaf maart bij de hengst loopt maar waarbij ik nog niets van hengstigheid heb gezien. Hopen dat ze stiekem zijn geweest, anders gaat ze iig bij de hengst weg want dan wordt het me te laat in het jaar.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:03

Spannend weer bij jou Marije!
Inderdaad de hengsten krijgen hier 's avonds krachtvoer en voordroog. := Terwijl de merries net moeten uitbuiken 's avonds.

Venthe laten we dat maar hopen dan!

Luna2006 zou wel erg makkelijk zijn als ze morgen al afslaat maar misschien vind ze het wel leuk.. O:)

Ubimone neen dan zou ik ook niet prettig slapen brrr :(:)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:24

interessant om te lezen hoe jullie dat allemaal doen met eitjes scannen en insemineren, ik wist daar echt helemaal niks van, heb niet zoveel verstand van grote paarden , ik heb alleen mini's en een eigen hengstje, dus die gaat gewoon bij de merries in de wei en dekt dan, hoe simpel :D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:59

Ik wist voor deze merrie ook niet hoe ki precies ging maar is gewoon leuk om dat ook eens mee te maken.

Mbt scannen en verdoven: zou best kunnen hoor dat onze va dat gewoon standaard doet, zoals al gezegd, geen idee en eigenlijk maakt dat ook niet uit imo... Als het werkt, werkt t ;)

Deze va doet alleen maar ki, scannen en opvolgen en heeft heel vaak de merries bij de 1e poging al mooi dragend dus mij hoor je niet klagen ;)

@ubimone: jak, ik zou dan ook niet prettig slapen!

@MarijeR: succes met scannen vandaag!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:04

Ik zou er écht niet blij mee zijn, dat ze mijn merries zouden verdoven met scannen. Sommigen moeten wel 3 keer voordat er überhaupt geïnsemineerd wordt, daarna na 2 dagen weer om te kijken of ei er af is. Dan zou ze 4 maal in een week gesedeerd worden. Een keertje sederen is echt niet erg, maar zo regelmatig is écht niet goed voor een paard. Dan zocht ik een andere veearts :o Maar gelukkig hoeft het bij die van jou niet :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:38

Succes aan alle scanners!
Cynthia ik duim mee dat ze toch iets gemist hebben op 16 dagen en ze toch ineens gewoon mooi drachtig is :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:42

Oké, even voor alle duidelijkheid omtrent het sederen: het is niet zo dat ze de merrie platspuiten hè... Ze krijgen n heel klein beetje sedatie waardoor ze vrij snel wat slaperig worden maar waarvan ze 5min na het scannen alweer helemaal wakker zijn!

Mijn merrie is dus licht gesedeerd bij alle scans op de laatste na (5x gescant maar niet in 1 week...) maar de va zei zelf ook al dat dit n merrie was waarbij ze het gevoel had dat t niet echt nodig was. Ze heeft dus kwa sedatie echt maar n heel klein beetje gehad en de laatste scan is gewoon zonder sedatie en zonder hulpmiddelen zoals n praam gedaan.

Het is ieder zijn eigen mening en ik vind t prima... Hier is het zo gegaan en hoef me er niet meer druk over te maken want ik heb gewoon n hele brave merrie :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:47

Ik zou het zelf niet vervelend vinden als mijn merrie voor het scannen een paar streepjes Tranqiegel oid kreeg hoor. Gewoon om wat slaperig te worden inderdaad. Mijn merrie vindt het ook niet prettig en dat kan
ik me heel goed voorstellen.. Even zo'n hele arm naar binnen :n Gelukkig heeft mijn merrie een vrouwelijke dierenarts met slanke armen :o

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:05

Hier ook meestal een vrouwlijke da, of een enkele keer een mannelijke met kleine handen (die kans zelfs een shet opvoelen)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:29

kiki1976 schreef:
Hier ook meestal een vrouwlijke da, of een enkele keer een mannelijke met kleine handen (die kans zelfs een shet opvoelen)

Ga je ook naar Slootdorp? :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:43

Ik ben een stille meelezer maar mijn merrie wordt ook licht gesedeerd voor het scannen :j ze loopt och zo enorm druk te maken als we dat niet doen dat het niet eens meer lukt anders en met een klein beetje sedatie is het gewoon meteen klaar. Als dat dagelijks/om de dag moet gebeuren zou ik er anders over denken maar die 1 x in de paar weken dat het gebeurde vond ik het niet erg.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:57

1x in de paar weken is anders. Als je dat een aantal keer achter elkaar doet, kun je zelfs organen mee beschadigen. Sommige paarden kunnen er erg heftig op reageren, ook van een beetje. De darmen reageren vaak als eerste; koliek.
Op moment van sederen leg je alles eventjes plat. De darmen ontspannen (daardoor wil het scannen beter) maar moeten daarna ook weer aan het werk..

Natuurlijk, iedereen zijn eigen mening, bedoel het ook niet verkeerd hoor :) Zelf heb ik nog nooit een merrie hoeven sederen, hoogstens eens de praam op (en heb al heel wat paardjes laten scannen).. Vandaar dat ik het vreemd vind dat ze dat uit voorzorg doen, omdat ik het nog nooit mee gemaakt heb..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:08

xApple schreef:
kiki1976 schreef:

Ga je ook naar Slootdorp? :D

Hahhaha ja idd, Willem met z'n kleine handen (oke hij is helemaal niet zo heel groot).
Maar zie nu dat jij ook in de NH woont, woon je ook vlakbij Slootdorp?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:57

Nee niet echt, Lutjewinkel. We doen er een halfuurtje over om er te komen. Volgende week dinsdag gaan we weer :):)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:35

Spannend, Ice! Hoe is het vandaag?

Al_Zawraa schreef:
Cynthia, begrijp ik nu goed dat Dais eerst niet drachtig gescand is, maar nu na 27 dagen nog steeds niet hengstig is? Dus misschien toch?

Klopt, maar omdat de va een rijpend eitje zag zaterdag, heb ik me een paar dagen geprobeerd niet gek te maken. Tot ik hoorde dat (net) drachtige merries soms toch nog rijpende eitjes hebben. Dais maakt het wel heel spannend nu :):)

En in september is het inderdaad vaak nog mooi weer, dus het waken zal nog niet zo zwaar zijn. Nu maar hopen dat het toch eind oktober mooi blijft voor je babbie.

Vesceron schreef:
Cynthia, zou het dan toch?? Begint er wel op te lijken he!! ik blijf driftig door duimen hoor!!

Thanks, buuffie :D
Het spannende aftellen gaat nu voor jou ook beginnen :j

Succes, Ubimone!

Woogy, hoe is het scannen gegaan?

Dustinlover schreef:
Cynt dat word gewoon weer scannen! En dan zegt ja er zit een baby!!

Ik hoop het!!

Dankje, Vientje! :)

pretty schreef:
joh jullie Nederlanders kunnen maar aan 1 iets denken.
Vanaf nu zal het woord (aan)palend nooit meer hetzelfde zijn -O- :')

Cynthia <3 <3 love you back!
En toch stiekem wel spannender en spannender hoor! Het is dat je Kees niet ziet,maar jij zou het vast wel merken aan haar of ze stiekem toch niet drachtig is!

:') Palend, serieus _O-

:+:

Als ik haar zie, weet ik denk ik wel of ze drachtig is. Dat wist ik ook meteen toen ik haar zag bij Ti en Fi, terwijl ze bij Fi net twee dagen voordat ik haar zag voor het laatst gedekt was. Ik wist ook dat Ti een palohengst zou worden en Fi een valkmerrie. Dus ik ben heel benieuwd wat ik nu denk als ik haar zie.

Venthe schreef:
Cynthia, jij maakt het wel helemaal spannend zeg! Benieuwd of Dais je voor de gek heeft gehouden, zo wel een grap zijn ;) wanneer ga je nu weer scannen?

Dankje :') Ik wilde graag wat extra spanning in dit topic brengen :D
Even aankijken hoe ze vandaag reageert en anders morgen of vrijdag maar weer scannen.

Dat aanhankelijke en hinniken klinkt wel als een goed teken als ze dat anders nooit deed :j

Mooie bijleespost, Marije!

Daisy wordt met scannen ook heel licht gesedeerd, ze knijpt zo enorm dat de va er gewoon niet bij kan en dan zeker niets kan zien. Met een lichte sedatie heeft ze er zelf ook minder last van.
Maar goed, dat is dus ook maar twee hooguit 3 keer tijdens haar dracht.

Dankje, Tinniie! :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:07

Oh ik hoop het zo voor je Cynthia! :+: het zou zo mooi zijn!
Even afwachten nog maar.
Ik hoop dat ze niet meer gepaald moet worden :P ( sorry kon het niet laten)

Hier scannen we uitwendig en moet er soms wel eens een praam op. Dat helpt tot nu toe altijd prima,ik heb ook al pony's en paarden laten opvoelen en gelukkig bleven ze er tot nu toe allemaal kalm onder!

Tot nu toe nog altijd twee merries met droge billen dus ik denk dat ik er mag vanuitgaan dat we volgend jaar begin april al twee veulens verwachten. Als alles verder goed verloopt. :):)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:08

Was van mijn kant uit ook niet verkeerd bedoeld hoor...

Hier ook n vrouwelijke va die ook nog eens echt n ukkie is :D
Maar n leuk ding die echt wel weet wat ze doet... Ze krijgt alleen maar complimenten momenteel want naast dat ze bij ons op stal dus 2 maiden merries (naast die van mij (7) ook nog n 11 jarige) met 1 rietje dragend heeft gekregen staan er nog wel wat merries op dr lijstje die met 1 rietje mooi drachtig geworden zijn... Hier in de omgeving heeft ze het iig lekker druk ;)

Ben benieuwd of Dais je aan het foppen is Cynth...

Hier hopelijk vanavond of morgen al de testuitslagen binnen van mn dame... Nadat ik te horen had gekregen dat Jill wel degelijk het overo gen kan dragen (maar t dan minimaal uit) heb ik besloten om daar dan nog maar even n test tegenaan te gooien, toen ook maar meteen besloten om haar op vos/zwart en op agouti te laten testen... Nog even spannend dus :D

Zodra ik de uitslag weet zal ik t posten maar t kan zijn dat dat pas over n week of 2 is aangezien manlief en ik eindelijk op vakantie gaan!

We zitten hier nu alweer meer dan 14 maanden en zijn echt toe aan vakantie (manlief kon niet echt eerder weg vanwege z'n werk) maar morgen is het dan zover: we gaan oa de grand canyon, Bruyce en Zion zien! Heb er zoveel zin in, even geen mensen (of zo minimaal als mogelijkheid) en dus ook zo min mogelijk internet en telefoon ;)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:16

Helaas.. Dais is hengstig en vandaag dus weer voor het eerst gedekt. Nu maar hopen dat het deze keer wel pakt en netjes een maand of 11 blijft zitten waar het hoort..

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:16

Ga iig voor je duimen Cynth!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:29

Balen Cynthia.
Maar goed, nieuwe ronde nieuwe kansen!

Hier hetzelfde, zag Deputy vanmiddag al erg veel interesse hebben in Dynamic en nogal opdringerig naar haar zijn maar had nog wat hoop dat het was omdat er een andere merrie naast zijn paddock liep die normaal bij een andere hengst staat.
Maar helaas, vanavond even vastgehouden en toen liet ze zich dekken. Nu maar apart gehouden want ik wil niet dat ze te vaak wordt gedekt en morgen dus eentje minder om te scannen.
Om positief te blijven, het is wel voor het eerst in 2 jaar dat ze spontaan hengstig wordt en dat is toch beter dan spuiten.

CubaLibre, goed dat je op LWO laat testen, ik heb er hier meerdere die lwo+ zijn terwijl ze alleen een bles hebben bv. Die heb ik ook laten testen puur op afstamming als ik wist dat een van de ouders lwo+ was getest.
En fijne vakantie!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:33

Ik ga in juni pas aan het dekken. Dus nog even afwachten. Hoef niet eerder als mei een veulen volgend jaar en liefst zo gelijk mogelijk haha. Dus mss yonce eerst haha

Jammer cynthia dat ze niet drachtig is maar das weet gewoon dat ze het haar laatste date is dus ze neemt het er nog even van en het moet natuurlijk super perfect worden deze keer (en gezien jij vooral geen eisen stelt :P )

Hier zijn ze ook wel een keer licht gesedeerd. Maar meeste laten het zo wel braaf toe. Ah gaan ze niet dood van. Ik heb er een die wordt dubbel gedaan. Elke keer zeg ik normale dosis werkt niet bij haar (is verder echt een dooie mus), elke keer zeggen ze oh we kijken wel even, en telkens na een kwartier nog niks aan T handje haha...
Geen idee waar ze het laat.

Ik zie weer best wat mensen langskomen uit het 2011 topic?

Vandaag jonge merrie laten scannen die hier stond voor het schouwen. Dagelijks geschouwd, niets gezien. Ze had wel cyclus, paar kleinere eitjes, iets structuur in de baarmoeder,... ik heb echt niks gemerkt. Leek dus geweest te zijn of stil te staan. Ik gok het tweede. Nu hengstig gespoten en zaterdag weer. Als het goed is gaat ze dan weg voor inseminatie.

Mijn merries zijn zoo makkelijk. Hengst staat gelijktijdig buiten en dan staat het hengstige spul vooraan of aan de draad. Handig toch

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:43

Ik ga voor je duimen Cynthia!
Hier merrie net weer opgevoeld... Ei zat er helaas nog op.
Opnieuw sperma besteld en morgen nog eens insemineren.
De merries willen echt niet bepaald meewerken...

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:46

Ik stel inderdaad weinig eisen. Fijn dat je me zo goed kent O:)

Ik baal er echt zo vreselijk van -O- Vooral omdat ik geen flauw idee heb hoe groot de kans is dat ze deze ronde wel drachtig wordt. Ze is natuurlijk altijd in één keer drachtig geworden. Wat is de reden? Haar leeftijd, puur toeval? Hoe vaak komt het voor dat een merrie van de eerste ronde niet drachtig wordt en van de tweede ronde wel? Ik weet het niet... Duimen maar..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:47

Oh wat vervelend ubimone. Is het vers of diepvries, vers kan nl nog iets langer meegaan.