Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Neonlight schreef:KMD, staat er bij die foto nog een uitleg?
Nicole288 schreef:KMD: Streptococcen? Hoe lopen ze die op? Zou dichtzetten daar bijv ook tegen helpen?
Citaat:Oorzaken die te wijten zijn aan de placenta vormen de tweede belangrijkste oorzaak (25% van de gevallen).
Hierbij moet men onder andere denken aan:
1. het te vroeg los laten van de placenta van de baarmoederwand. Hierdoor ontvangt de foetus te weinig zuurstof en voedingsstoffen, met als gevolg het sterven van de foetus.
Wanneer dit in de laatste periode van de dracht optreedt, ziet men nogal eens dat de merrie voortijdig biest verliest. Merries die te vroeg biest laten schieten, of merries die biest laten druppelen, waarbij de geboorte van het veulen niet binnen een korte tijd optreedt (dagen-weken), zijn verdacht op het te vroeg loslaten van de placenta.
2. Ontsteking van de placenta: de meeste ontstekingen van de placenta zijn het gevolg van infecties vanuit de vagina. Dit ziet men met name bij merries die luchtzuigen van uit de vagina. Schimmels (aspergillus) en bacteriën (CEM, streptococcen, e.coli, pseudomonas, klebsiella, etc) kunnen op deze manier de baarmoeder via de vagina bereiken. Incidenteel kunnen bepaalde ziekteverwekkers (denk bv. aan Leptospirose) via het bloed de placenta infecteren. Dit komt in Nederland echter weinig voor. Vanuit de placenta kan de foetus ook worden besmet.
Evenals bij het vroegtijdig loslaten van de placenta, ziet men bij een ontsteking van de placenta dat een merrie in sommige gevallen te vroegtijdig biest kan verliezen.
3. Daarnaast kunnen er nog diverse andere afwijkingen aan de placenta optreden, waardoor de voeding en zuurstofvoorziening van de vrucht in het gedrang kunnen komen
Nicole288 schreef:guenivere: vanmiddag gegeven en nog niks gebeurd/ Wat heeft de DA erover gezegd, wanneer zou je wat moeten zien? Als ie echt koliekerig wordt zoals je nu zegt zou ik niet eens wachten tot morgen. En iig zou ik vannacht een keer gaan kijken hoe het gaat. Succes, hopelijk heeft ie zometeen ineens gemest!
jessje: bedankt voor de info!
ik wil dat boek ook nog altijd hebbenheb er al vaker veel lof over gehoord
guenivere schreef:De DA heeft hem vanmiddag 130 ml klistier toegedient of hoe je het ook wil noeme.
Clisma ofzo. En hij heeft nog steeds niet gepoept ze buikje is hard, en hij trapt er af en toe ook naar.
FF vanacht afwachte en anders de DA maar weer belleDus Vanavond maar duimen dat mijn veulentje een grote vent is en vanacht maar lekker veel mag poepen