[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:55

Afbeelding

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:56

Super dankjewel.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:03

Gefeliciteerd knolselder, drinken gaat hopelijk snel goed. Super leuk met de kids erbij

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:06

J_emma schreef:
Veearts belde net; bloed Bo in elk geval ok (ook getest) en van het veulen perfect. Antistoffen die ze met de biest moeten binnenkrijgen getest bij hem, 5 categorieën en hij zit in bovengrens hoogste categorie. Dus niet voor niets zo hard ons best gedaan op het drinken vannacht.
We noemen hem trouwens Quicksilver Sam, roepnaam Sam. We wilden voor een korte roepnaam gaan,en Quicksilver past goed omdat hij razendsnel is en een prachtige zilvergloed over zijn grijs heeft.
En het leuke is dat we na dit zilveren veulen nog een gouden veulen krijgen, want de volgende wordt een palomino.

Heb je hem vernoemd naar: http://www.dutchtrotters.nl/halloffame/ ... lver_S.htm ? Vind het een gave naam!
En sterkte met de mams van de kleine, hopelijk knapt ze snel op!

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:42

Knolselder Gefeliciteerd! wat een klein frummeltje! Duimen dat het drinken snel beter gaat!

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:47

Evelinee_ schreef:
Hi allemaal,

Ik volg dit topic nu afgelopen 2 weken en vind het zeer interessant om alle verhalen te lezen! Gefeliciteerd aan alle al geboren veulens! Genieten om te zien!

De reden dat ik sinds 2 weken dit topic volg is omdat ik vanaf toen ook pas wist dat mijn merrie drachtig is. :+
We hebben haar vorig jaar juni gekocht, niet wetende dat zij drachtig was/is. Verkoopster heeft ons verteld dat de merrie naar de hengstenhouder was geweest, maar dat de dekking niet gelukt was. Ontzettend zonde voor haar, een gelukje voor ons. Want het veulen is ontzettend welkom! Ook weten we daardoor geen precieze datum waarop zij uitgerekend is, nog spannender!

Zowel voor de merrie en voor mij is het allemaal nieuw! Dus al jullie verhalen en ervaringen komen zeker van pas!

Aangezien het paard aan huis staat ben ik, sinds dat zij meer uier gekregen heeft, elke nacht het bed uitgegaan om te kijken.

Daaruit komt meteen mijn volgende vraag aan jullie: Het uier is nu het weer wat kouder is weer ontzettend geslonken. Zou dat een teken zijn dat ik mijn nachtelijke onderbrekingen even kan staken? :D

Moeder in spe!

[ [url=m/nSU75u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spannend!!! Ik zit in een soortgelijke situatie, ook drachtig gekocht wat ik niet wist, voor mij is ook alles nieuw en leer door mee te lezen veel bij, het is enorm spannend!!!
Heeft je dierenarts een schatting kunnen doen hoe ver ze ongeveer is?

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:49

Gefeliciteerd met de pas geboren veulens

J Emma, hopelijk voelt je merrie zich snel beter

Knolselder, hopelijk drinkt het veulen snel

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:50

Gefeliciteerd Knolselder *\o/*

Spannend Flori, ben heel benieuwd!

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:59

Rianne1807 schreef:
Spannend!!! Ik zit in een soortgelijke situatie, ook drachtig gekocht wat ik niet wist, voor mij is ook alles nieuw en leer door mee te lezen veel bij, het is enorm spannend!!!

Nou zeg dat! De dierenarts heeft haar 2 weken geleden opgevoeld. Toen zei hij; 'binnen nu en een maand, maar ik denk over 2 weken '.

Ik had graag mijn merrie wat meer willen begeleiden in voer en meer willen afbouwen in het rijden, maar dat liet de situatie niet helemaal toe :P

Weet jij hoever jouw merrie is?

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:06

Late aanmelding :-) Wapper verwacht half mei haar veulen van Love Connects!

Afbeelding
Nog 6 weken te gaan (min of meer ;))

Nog even geen tijd gehad om DB2021 deel 1 en 2 door te lezen, maar er zijn vast al veel veulentjes geboren en misschien ook al wel weer drachtige merries voor 2022, gefeliciteerd!

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:08

Evelinee_ schreef:
Rianne1807 schreef:

Nou zeg dat! De dierenarts heeft haar 2 weken geleden opgevoeld. Toen zei hij; 'binnen nu en een maand, maar ik denk over 2 weken '.

Ik had graag mijn merrie wat meer willen begeleiden in voer en meer willen afbouwen in het rijden, maar dat liet de situatie niet helemaal toe :P

Weet jij hoever jouw merrie is?

Logisch, als je t pas 2 weken weet, kan je niks aan doen
Ik kwam er half september achter dat ze drachtig is, had haar niet hengstig gezien en voor de zekerheid laten scannen, had een onderbuik gevoel
De dierenarts kon t veulen nog net zien en schatte haar toen rond de 4 maanden, t zou maart/april worden.
Dus als t goed is word t deze maand geboren.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:09

Kan iemand mij aub een pb sturen hoe je in godsnaam een fles in een veulen krijgt? Spartelt alleen maar tegen en slikt niets door. Zoekt af en toe bij de mama maar vind de speen niet en geeft dan op.

Sabbelt overal dan maar niet op de juiste plek.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:19

Als jij je hand en de fles zo houd, in houtgreep, dan kan het veulen toch niks anders? Hand met een soort van kommetje om de mond, onder de kin, zijkant mond. Te lastig uitleggen.
Even samen t veulen pakken, klem zetten. Liggend wil ook nog wel eens fijner.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:25

En anders achter gaan staan in jouw geval op knieeen , hand op hoofd en ander hand kin en zo neus tegen uier aanduwen.

Is het al gelukt ondertussen?
Fles weet ik niet is me altijd zoals omschrijf al gelukt maar lijkt me misschien handig dat je er achter gaat staan dan kunnen ze niet weg.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 03-04-21 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:28

Sabbelt ie op je vingers? Dat laten doen en dan je vingers naar de fles of speen brengen en zo proberen over te zetten.
Melk op je vingers doen zodat die proef

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:38

Als ik in houdgreep asthou, daarmee drinkt ze bog niet. Loopt alleen de mond van over

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:45

Knolselder schreef:
Als ik in houdgreep asthou, daarmee drinkt ze bog niet. Loopt alleen de mond van over

Mmm ja en een overvolle mond melk wil je ook niet ivm verslikken en long ontsteking.
Ik denk dat je zal moeten blijven proberen tot ze wil slikken. En wissel eens poging bij de mama, een poging met de fles en rust.
Is ze sterk genoeg? Staat ze al recht?
Als ze heel slap is zou ik da bellen dat die injectieboost kan geven

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:49

Ze staat recht en heeft al 85x gepoept en 2x klein plasje. Nog geen tepel gevonden. Hebt op en rond de spenen goed melk gesmeerd maar telkens net niet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:51

Knolselder schreef:
Kan iemand mij aub een pb sturen hoe je in godsnaam een fles in een veulen krijgt? Spartelt alleen maar tegen en slikt niets door. Zoekt af en toe bij de mama maar vind de speen niet en geeft dan op.

Sabbelt overal dan maar niet op de juiste plek.

Deed die van mij ook , ben een halfuurtje naar binnen gegaan na zoveel pogingen. In alle rust heeft hij het toen gevonden. Wellicht eventjes met rust laten? Mijne dronk pas na 2.5 uur en wou de fles ook niet

Edit. Precies mijn verhaal. Wellicht even een bakje thee drinken en dan weer even kijken

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:52

Ooh wat frustrerend knolselder, had vorig jaar ook 1 die het niet zo makkelijk vinden kon.. Hopelijk lukt het snel, anders het flesje erbij houden en zodra ze zoekt die proberen te geven

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:53

Knolselder schreef:
Ze staat recht en heeft al 85x gepoept en 2x klein plasje. Nog geen tepel gevonden. Hebt op en rond de spenen goed melk gesmeerd maar telkens net niet.

Heb je haar wel zuigbewegingen met haar mond zien maken? Is er een zuigreflex aanwezig?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:55

Knolselder schreef:

Ok dan komt het wel. Sommige zijn der erg traag mee weg. Als ze al rondloopt en poept dan moet ze wel honger gaan krijgen.
Je kan ook iemand anders de speen wat laten begeleiden neer de mond of ben je alleen nu.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 00:03

Ja ze heeft wel honger en zuigt dan aan Lonneke haar been of verkeerde plek op uier.
Begeleiden ook geprobeerd, maar als ik dat teveel doe raakt ze afgeleid en probeeert bij mij te zoeken.

Denk je mooi uur, straks op tijd in bed. En dan heb je dit -O-
Dân liever midden in de nacht en alles vlot.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 00:04

Knolselder schreef:
Ja ze heeft wel honger en zuigt dan aan Lonneke haar been of verkeerde plek op uier.
Begeleiden ook geprobeerd, maar als ik dat teveel doe raakt ze afgeleid en probeeert bij mij te zoeken.

Denk je mooi uur, straks op tijd in bed. En dan heb je dit -O-
Dân liever midden in de nacht en alles vlot.

En als je ze eventjes met rust laat? Dat holp hier wel

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 00:06

Idris dronk ook pas na ruim 2,5 uur.
Heel de stal af sabbelen, behalve zijn moeder. Na 2,5 uur ben ik hem gaan helpen, maar minimaal, want hoe meer dwang, hoe meer ze tegen gaan stribbelen. Rust is vaak het toverwoord.

Na een beetje hulp, had hij het gevonden. Toen heb ik gewacht tot hij het de tweede keer uit zichzelf vond en toen was het goed :)