[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:36

Gefeliciteerd!!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:44

mooney schreef:
Wij kunnen echt een praatgroep beginnen samen haha, of als we nu gewoon afwisselend scannen en elkaar het resultaat vertellen. Ze lopen mooi gelijk op in ieder geval :')

Moet wel zeggen, Vu is niet hengstig. Ze toont niet altijd, dus dat zegt niet alles. Maar ook de baarmoeder deed nog niets. Hoe was de baarmoeder van Fiore?

Dat is pas een goed idee! Scheelt ons kosten :+
Fi had al wel wat oedeem, maar ook nog een cl zitten.
Ik heb echt stress! Fi is vandaag nog steeds hengstig, maar wel minder sloerie dan gisteren. Ze hinnikt nog zachtjes welkom naar de ruin als hij aan komt lopen, maar ik heb haar maar één keer zien pissen. Verder staat ze wel graag bij hem, maar ze biedt zich niet meer zo ontzettend aan. Nu ben ik weer bang dat ik te laat ben _O- We gaan het zien morgen. Jij ook succes morgen!

Nou Muronia, dit houdt je ook wel lekker bezig zo he. Ik hoop echt voor je dat het ei morgen weg is!

Janine, het is heel normaal dat ze nog een aantal dagen opschonen. Doen ze hier meestal tot dag 5/6.

StalMelyn, fijn dat je een dekstation hebt gevonden die je kan helpen!

YvK, hahahaha, jij bent net zo erg dus. Hoe was de scan vandaag? Ooo ik lees het al... SPANNEND!!!
Ik krijg wel stress van jou. Het eitje bij jouw merrie was dinsdag kleiner dan bij Fi. O god, ik slaap vannacht niet :')

Gefeliciteerd met de één Cio en op naar een succesvolle ronde 2 voor nummer twee!

AM, zo dat was even spannend met Sammie, maar gelukkig gelukt!
Nu Wild nog..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:01

Sneak peak van de hengst

Het is een FS Champion de Luxe X Kantje's Armando.
Moeder was oa nationaal kampioen in de Z2 dressuur.
De moeder daar van heeft ZZ gesprongen en Z2 dressuur gelopen.
Hij is een mengelmoes van Duitse rijpony, Welsh en New forest bloed en met flinke scheuten Engels en Arabisch bloed.
Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:28

Ik denk dat deze hengst een hele goede 2de keuze is Kyrkelover, past helemaal in jouw fokkerij.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:33

wat een knapperd!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:58

Mooie hengst kyrkelover! Wat is zijn stokmaat? Hij lijkt groot zo op de foto maar kan vertekenen.
Of hoe heet hij, zoek ik het op.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:07

Cynthia haar eitje was vandaag ook niet heel groot. 3/3.5cm, maar baarmoeder was erg hengstig en eitje was al zacht. Omdat het vorige keer ook snel ging zei de DA om vandaag maar al te insemineren. Dus vanavond om 18.30 is ze geïnsemineerd! :D
Voor de zekerheid laat ik haar zaterdag nog scannen om te kijken of het eitje weg is. Maar ik denk dat ik het aan haar gedrag ook wel kan merken of het weg is of niet.
Spannend voor jou zeg! Zeker als ze nu minder toont.. Bij Havanna is het alles of niets. Ze blijft hengstig tot het gesprongen is, en daarna is er ook niks meer aan haar te merken. Misschien geeft dit je een beetje hoop? Hoop voor je dat je nog op tijd bent morgen!

Kyrkelover ziet er uit als een leuke hengst! Mooie mengelmoes van dressuur en springen.

Gefeliciteerd Janine, altijd leuk een nieuwe erbij.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:10

StalMelyn schreef:
Mooie hengst kyrkelover! Wat is zijn stokmaat? Hij lijkt groot zo op de foto maar kan vertekenen.
Of hoe heet hij, zoek ik het op.

Hij is 1.48m dus mooie eindmaat.
Hij heet Tout Beau de La Cure.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:10

Gefeliciteerd janine en Cioccolato. Jammer van de andere merrie

Prachtige hengst kyrkelover

Hier een nare merrie van oxitocine. Ze is de meest makkelijke en lieve merrie. Totaal niet bang of vervelend met prikken. Maar de oxitocine vond ze echt helemaal niks. Ook helemaal beurs op de hals na zo vaak spuiten (ook vocht baarmoeder. Steeds ergens anders geprikt) uiteindelijk liet ze zich ook niet meer vangen. Ze zei echt keihard nee := Mijn andere merrie moest ook oxitocine maar die zat toen al in een shock dat ze niks meer voelde. Ze is uiteindelijk ook overleden. Ben niet tegen oxitocine hoor. Als het 'moet' dan moet het. Maar mijn merrie vond het echt niet leuk

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:33

Mooie hengst kyrkelover!

Spannend Yvk! Lekker op het wachtbankje dus :D

Noora toont nu niet meer hengstig. Ik snap er helemaal geen kloot meer van bij die merrie. 2 dagen terug staat ze nog enorm te pissen en te knipogen maar is ze niet hengstig op de scan, hengstigheid moest nog komen volgens de DA. En nu zie ik er niks meer aan. Het is nu al een fopmerrie, dat wordt wat :')

Anna vandaag ook maar even geschouwd, maar die vond het maar stom. Maar haar heb ik sinds de geboorte van haar veulen helemaal nog niet hengstig gezien, dus denk dat we haar gewoon binnenkort even bij de DA laten logeren zodat ze gewoon regelmatig even gescand kan worden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:35

Janine gefeliciteerd!

Kyrkelover mooie hengst gekozen.

Bedankt voor alle tips! Ik ga overleggen of we na het spoelen een paar dagen oxytocine mogen spuiten. Kan dat ook gewoon als ze is dicht gezet? Na hoeveel dagen komt een vruchtje aan in de baarmoeder?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:40

Even ego

Om half 8 wilden we de paarden binnen zetten en zagen we dat Phoebe lag en rolde. En haar te zien had ze dat al meer gedaan. Ze zat helemaal onder het zand van top tot teen. Terwijl we erbij stonden ging ze weer liggen en wilde ze niet meer in de benen. Uiteindelijk lukt het wel, en ben ik gaan stappen. Esmee keek ondertussen op de camera terug en bleek dat ze zo al 1,5 uur bezig was.
Dierenarts maar gebeld en naar de kliniek gereden. Darm was wel slap/ontspannen, maar weinig darmgeluid. Pols was goed en ook geen verhoging. DA heeft haar gespoten en ze blijft even een nachtje daar. Zo heb je jaren niks en zo loop je de deur plat bij de DA. -O-

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:44

Pffft wat vervelend Setteli. Beterschap voor je merrie.

Veel merries nu die gelijk en/of bijna gelijk lopen. Ook een hoop die er nog een potje van maken.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:02

Vervelend Setteli! Duimen dat ze er snel bovenop is.

Goldenarrow het is niet te hopen dat ze het foppen zo aan houd. :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:05

Oei, wat eng, die koliek klachten! Hopelijk is je merrie gauw weer helemaal in orde en fijn thuis.

Gave hengst Kyrke!

Muronia, het spoelen is niet echt spoelen, ik had verwacht dat er ook weer iets uit zou komen, maar ze spuiten alleen iets naar binnen. Zoals mijn DA het deed voorkomen, leek het standaard behandeling. Maar ik heb geen idee. Adviseert jouw dierenarts je daar niet in? Beetje gek dat jij met die opties moet komen?

Kabayo waarom spuit je Zilver nog oxytocine? Ze is toch al drachtig?

Fi maakt het spannend! En ach, iets later een veulen is ook geen drama toch, als je het toch gemist hebt?

Hier een mooi zacht wordend ei van 4,5 cm. Morgen insemineren, zaterdag kijken of hij weg is, anders eraf spuiten en zondag nog eens insemineren. Ik vind het heel spannend.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:14

Sanet ik wil mn eigen keuzes maken dit seizoen. Dit is het derde jaar dat ik deze merrie drachtig probeer te krijgen (ze heeft in het verleden wel al een veulen gehad) en de afgelopen 2 jaar heb ik braaf gedaan wat de dierenartsen wilden. Gevolg, geen veulen. Dus dit jaar wil ik voor mijn laatste poging doen wat ik denk dat goed is. Niet wat een da denkt. Ik ken mn merrie en ik denk dat ik haar zo de beste kansen kan geven.

Succes met insemineren morgen!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:18

Moet dit jaar gewoon lukken muronia :(:)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:22

Kyrkelover. Mooie hengst. Hopelijk pakt het gelijk

Yvk. Sommige merries maken niet zulke grote eitjes. Grote kans dat het zaterdag gewoon weg is.

Kabayo. Wat naar zo'n merrie die dat spuiten niks vindt.
Hier geen problemen mee gehad. Terwijl wild Thing panisch is van spuiten. Ik wissel elke keer van kant, dat scheelt ook.

Setteli. Ooh nee, hopelijk valt het mee. Ik ken het, hier ook heel veel dierenarts de laatste tijd -O-

Muronia. Na het spoelen, spuit je normaal altijd oxytocine. De baarmoeder trekt dan samen zodat de het laatste vocht eruit gaat. Volgens mij dag 5 dat vruchtje in baarmoeder komt

Sanet. Spannend
Spoelen wordt vaak een antibiotica ingebracht. Flushen, wordt wel ingebracht en weer uitgehaald.

Sammie is weer geinsemineerd. Voelde wel goed aan,staat nu echt goed hengstig. Sperma gelijk nog even gecontroleerd, top kwaliteit.
Het was er pas na half negen.

Nigrante vindt ik wat rustiger en anders overkomen. Nu ben ik helemaal benieuwd naar de echo of mijn gevoel klopt. Nog maar 13 dagen geduld :')

Wild Thing wordt zaterdag ook weer gescand op dracht. Nu toch wel vertrouwen in dat het toch heeft gepakt. Had haar vandaag mee naar les genomen, binnenkort weer voor het echie
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:28

Oei beterschap setelli.

Leuke plaatjes am. Mooi dier :j

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 23:57

Muronia schreef:
Janine gefeliciteerd!

Kyrkelover mooie hengst gekozen.

Bedankt voor alle tips! Ik ga overleggen of we na het spoelen een paar dagen oxytocine mogen spuiten. Kan dat ook gewoon als ze is dicht gezet? Na hoeveel dagen komt een vruchtje aan in de baarmoeder?

Misschien heb je wat aan de 'leidraad fertiliteit merrie'.
Vond ik toen ik zocht naar flushen na diepvries (deed Utrecht + oxy ivm vocht)
En na vers onverdund (in hoop op geen vochtreactie) door eigen da ivm toch wel wat vocht dacht ik dat er AB in baarmoeder was gespoten ('s ochtends vroeg) en die dag 2x spuit oxytocine.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 04:08

Gefeliciteerd voor de drachtigen *\o/* *\o/*

Duimen voor Phoebe... Hopelijk is ze morgen weer thuis,
Het zit hem denk ik in de naam. De merrie waar ik wanhopig van wordt qua gezondheid heet ook Phoebe.

Muronia, ik heb even moeten graven. Merrie hier is gespoeld met NaCl, het moet tussen de 6 en 12 uur na insemineren is mij toen verteld. Maar er zijn vast meer middeltjes en manieren daarin. Ik heb zelfs een keer gehoord dat een oude wijsheid is spoelen met coca cola :+ Oxytocine spuiten heb ik 3 of 4 dagen gedaan, bij voorkeur 6 keer per dag, ik moest 2ie geven. Ik lees in mijn oude notities ook dat ik voor de inseminatie ook oxytocine heb gespoten, ongeveer 6 uur voor de inseminatie de laatste spuit, en dan na het spoelen weer verder. Merrie was ook hengstig gespoten en 33 uur voor de inseminatie dus chorulon gespoten om de kans op goede eisprong zo groot mogelijk te maken. Vrucht komt op dag 5 of 6 in de baarmoeder. Merrie was al dichtgezet voordat we met deze cyclus begonnen (op de bonnefooi natuurlijk gedekt met ongekeurde hengst: wie niet waagt wie niet wint, maar was leeg uiteraard)

Ik heb zelf bij best wel wat merries oxytocine gespoten (relatief dan) en ken de negatieve verhalen eigenlijk niet zo. Het hangt wel van de hoeveelheid af, en misschien is het ene paard gevoeliger dan de andere? Ik gebruik het ook als een paard aan de nageboorte blijft staan. Dan is de dosering hoger en zit merrie natuurlijk al in bevallings stand ook. Vorig jaar een merrie 5ie moeten geven, dat vond ik best wel eng en heb ik ook de dierenarts eerst voor gebeld of dat echt wel kon. Merrie lag toen wel echt kreunend van de pijn op de grond, maar nageboorte kwam wel los. Met oog op de risico's bij loshalen door de dierenarts, en ongemak voor de merrie de eerste dagen na de bevalling, zou ik het een volgende keer wel weer doen, maar leuk is anders. Ik probeer dus ook een lagere dosering eerst.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 06:03

Sanet schreef:

Dat was 2 jaar geleden :P

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 07:11

Kabayo schreef:
Sanet schreef:

Dat was 2 jaar geleden :P

Oooh sorry :) ik sliep vast al half :D

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:23

Mooie keuze voor deze hengst kyrkelover, mooi dier.

Beterschap voor Phoebe, Setteli

Hopelijk heeft het gepakt bij Wild Thing, AM

En Janine gefeliciteerd met de dracht van de andere merrie ook.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 08:27

Ik ga proberen terug wat actiever mee te praten hier maar jullie gaan sneeeel!

Dit weekend gaat er 1 merrie naar de hengst. Die is gisteren hengstig gespoten.

En de eerste is alweer voorbij de 75 dagen