[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:31

Soms gaat het ook gewoon eens goed. In een keer drachtig. Dat zijn er al 3 van de 5. 2 nog wel voor de 30 dgn maar goed begin is er. Diantha geïnsemineerd dus die morgen weer scannen.
Blij mee

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:30

Yfkelover, mijn merries worden altijd natuurlijk gedekt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:40

Gefeliciteerd dl met de dracht. Empty is niet meer empty. Balen dat je zus nog steeds zo ziek is. Hopelijk kan het tij toch nog keren.

Succes voor de scanners morgen met raven en vrijdag Murosch oh maar klinkt alvast goed

Gefeli met de woning Sophie

Vulina jammer zeg en duur waarschijnlijk.
Kopen jullie eigenlijk soms ook embryo’s? Of nemen jullie die van je eigen merries?

Idd soms gaat het goed en soms gaat het tegen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:55

Soeze spannend!

Ik dek ook natuurlijk met de minis :)

Fotsy ja het is momenteel heel erg zwaar. Laatste chemo van de 4 nu gehad en over 3 weken weer een kuur van 12 weken waarvan iedere week 1. We hebben een hard hoofd erin maar hoop doet leven dus we houden hoop.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:05

Ik heb 30 jaar bij een hengstenhouder op stal gestaan waar alleen natuurlijk gedekt werd, nooit ongelukken meegemaakt. Altijd aan de hand, nooit los bij elkaar of in de kudde.

Natuurlijk dekken begint met een goede voorbereiding. Lang schouwen, zoals de oude boer zei: liefde moet groeien.
Alleen dekken als de merrie goed hengstig is en gewillig.
Wij gebruiken wel een spantouw zodat de merrie onmogelijk hard kon slaan.
Altijd dekken op dezelfde plek en dezelfde manier. Dat maakt het duidelijk en veilig voor mens en dier.

Hengsten begrepen precies wat de bedoeling is: dekken of werken. Liepen ook voor de huifkar voor ritten over de Veluwe, onder het zadel en gaven demo’s.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:50

Zo wat gaat dit snel. Elke dag lees ik wel bij, maar met reageren loop ik wat achter.

Hier nog een leek mbt fokken, oxytocine spuiten etc.. Dus daar kan ik helaas niet op reageren.

Bij de Friezen destijds liep de eigenaar met de naar kudde jonge hengsten en zo bracht hij de merrie in kaart.
Hier is en die optie niet en dacht tja, scannen weet je het zeker.

Zonnetje, Yfkelover, Hylkje, Kabayo succes! Duimen dat het nu gaat lukken

Caily 3 in de race dus. Hopelijk gaat alles goed!!

Ideaal AM om je merrie zo te testen :D leuk filmpje ook!

Baudyh druk weekje inderdaad

Jammer Corina, gelukkig kan je gelijk door

Jeaannaa gefeliciteerd!! :D

Cynthia fijn dat ze al iets opknapt!

Moet er niet aan denken natuurlijk dekken Ibbel.. Het is bij de mijne vaak 2 uitersten, kan uitstekend goed verlopen of het wordt een regelrechte ramp :')

Jammer busymissy en Vulina

Fleuribelle spannend!!

Jammer Sophie wel gefeliciteerd met je huis!!

Myrthe gefeliciteerd! :)

Dustinlover ook alvast gefeliciteerd!!
Wel zwaar zo'n (thuis)situatie..

Murosch spannend! Succes alvast

‐--------------------

Pfff dit was eigenlijk niet te doen op de mobiel :')

Hier weinig nieuws. Weet niet meer wie het vroeg, maar dit is een foto van vorig jaar (geen mooie, scherpe foto van recent)

Afbeelding

Gedekt door Geniaal
Afbeelding
Even van facebook gejat

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 00:47

Esmeralda hebben ze toch vanavond gedekt. Ze durfde toch niet langer te wachten.

Als ik tijd heb, reageer ik even op iedereen ;)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 06:03

Meya mooie combi!

Am hopelijk pakt het dan :)

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:26

Ik kom me ook melden!

Na een wat moeilijke weg vorig jaar is mijn merrie vorige week na bijna een jaar dracht bevallen van een flinke hengst. Ik had besloten om even af te wachten wat de bevalling van haar zou vragen maar na een bevalling van ruim 6 minuten was ze helemaal in haar nopjes met haar kind.

Maar besloten op tijd te scannen op de veulen hengstigheid want als ze een jaar draagt wil ik niet nog een maand wachten. En toen kwam het zat een goed ei moest meteen geinsemineerd worden (was 6 uur savonds) ok dan!! Gelijk geregeld en binnen een uur lag het kostbare pakketje merrie veulens klaar zei de HH haha hope so!

Dus na het even op en neer naar België crossen nog naar het dekstation om haar te insemineren en nog wachten tot het ei was gesprongen zit ik nu ondertussen op het wachtbankje ...
voor mij de eerste keer op veulen hengstigheid dekken dus geen idee hoe het gaat verlopen ...

Hier de combinatie

CC Justa Sally Doll x GP mister dual Jac
Afbeelding

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 08:07

Mooie combi Candalisa! Hopelijk pakt het meteen! Hier goede ervaringen met veulenhengstigheid.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:07

Helaas niet drachtig, dus nu weer plannen... Ze was wel heel braaf met de scan, zonder praam in de weide.

corinadrenthJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:13

2a54z6e45r6r schreef:
Helaas niet drachtig, dus nu weer plannen... Ze was wel heel braaf met de scan, zonder praam in de weide.

Jammer !ook niet drachtig.

Mijne is vanmorgen weer gescand. Het ei was weg maar toonde nog wel wat hengstigheid. Ze willen haar nog even dagje houden en morgen weer scan. Ze vermoeden dat er nog een ei aan komt. Vorig jaar had ze ook 2.

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:18

Meya mooi combo
Candalisa welkom! en hopelijk direct succes met de veulenhengstigheid.
2a54 jammer dat ze niet drachtig is.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:19

Jeetje jullie zijn niet bij te houden :=

Hier over 15 dgn scannen op kloppend hartje

Gefeliciteerd alle drachtigen, succes degenen die opnieuw moeten proberen!

Heilig hart is nóg bomproofer geworden sinds ze drachtig is :')
Afbeelding
We waren een paar dagen geleden op buitenrit tijdens de koers, fietsers belletjes toeters vlaggen etc en die sukkel had t niet eens door lol

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:33

Hoop niet drachtige :(:)

Lees wel braaf mee, maar zo moe momenteel dat op iedereen apart reageren even niet gaat.

Jumpyhorse de dagen aan het aftellen.
Candalisa succes met je combi.
AM toch geinsemineerd.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:49

Mooie combi Meya!

Candalisa, knapperts nu hopen dat de hh de merrieveulens goed heeft uitgezocht.

2a succes met de volgende ronde!

Jumpy spannend

AM fingers crossed!

Vanmorgen Kees weer naast de schouwpony gezet. Hoopte het nu wel gehad te hebben. Niet dus, nog pishengstig dus zo nog een portie ophalen. Gaat sneller dan de koerier.
Heb niet gescand, gaan straks puur op hengstigheid insemineren en daarna nog even met de scan naar het ei kijken. Zou ook nog kunnen zijn dat rechts al gesprongen is en dat links, zat voor het weekend een ei van 3 cm tegen 4,5 rechts, ook meedoet.

Wordt de derde inseminatie voor deze ronde.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:57

Heb je dan niet dat de hengstenhouder uiteindelijk zegt van "scan eerst maar voor ik weer kom"?

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:51

Cynthia82 schreef:
Yfkelover, mijn merries worden altijd natuurlijk gedekt.

Volgens mij doen ze dat bij de KWPN niet meer tenminste niet bij de hengstenhouders die ik ken

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:54

2a54z6e45r6r schreef:

wat een brave merrie heb jij dan zeg lijkt die van mij een monster bij hahaha maar in het gewone leven is ze super braaf en daar gaat het toch om

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:17

Jammer dat ze niet drachtig is, met de moeilijkere naam dan dat ik heb _O-

Welkom Canda. Hopelijk is de gezondheid van je merrie deze dracht beter. Heb het niet helemaal mee gekregen vorige dracht maar dat was niet je van het of wel?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:29

Jammer zeg 2a54 :(

Tiwi waarom niet scannen? :)

Spannend jumpyhorse!

Duimen dat ze direct drachtig is corinadrenth

Welkom candalisa :D Mooie combi

Am spannend!

Gave combi meya. Vind je merrie een plaatje

Spannend soezee. Veel scannen rond de 25e

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:41

Cio dankje hoop op een iets wat minder turbulente dracht idd ... nu achteraf gezien is het gewoon pech geweest. Ze is 1x in de stal vast komen te liggen snachts en ruim 12 uur daar gelegen dus ze kon niet meer zelfstandig in de benen komen uiteindelijk lukte het met veel pijn en moeite. Daarna haar strak in de gaten houden en telkens als ze ging liggen rende de stal houdster erheen om dr overeind te helpen want ze stond niet meteen op. Haar helemaal na laten kijken en niks bevonden uitgebreid bloed onderzoeken alles prima... toen zei de dierenarts tis gewoon een “dramaqueen” lekker laten liggen die wacht gewoon tot jullie haar helpen en als er niemand komt staat ze vanzelf wel op en vanaf dat moment niks aan het handje. Rest van de dracht ook appeltje eitje en bevalling ook uit het boekje dus aangezien ik niet meer de ambitie heb om met haar te rijden en ze zelf een top moeder is nog maar een gokje gewaagd.
Normaal blijft het ei altijd erg lang zitten bij haar afgelopen jaar heb ik 3x zaad moeten laten komen omdat het ei na het spuiten niet sprong nu dus 12 uur na het insemineren gesprongen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:22

Vulina schreef:
Heb je dan niet dat de hengstenhouder uiteindelijk zegt van "scan eerst maar voor ik weer kom"?

Gelukkig niet, maar hh komt niet hier. Ik haal de buisjes op en DA insemineert.
Eerst de DA laten komen dan had ik niet voor 9 uur de buisjes kunnen bestellen. Ik ben van het natuurlijk dekken gewend om goed naar de merrie te kijken en door te dekken iedere 36-48 uur tot ze niet meer hengstig toont met hoog succespercentage.
Voor mij voelt dit goed hh snapt mijn gedachte om nog een keer te insemineren zonder scan.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 20:01

Ik doe even alleen aan meelezen..
Maar ik duim voor dracht bij degenen die op het wachtbankje zitten!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 20:22

Foute boel hier. Merrie staat nu in kliniek en wordt opgevolgd. Hopelijk komt het allemaal goed en is alles ok met beebje. Ze was en is superongemakkelijk, koliekerig, liggen, rollen, niet recht willen. Dierenarts was deze namiddag buscopan komen spuiten maar na half uur weer zelfde liedje dus direct naar kliniek want men dierenarts vertrouwt het niet en ik ook niet.
Ze staat nu aan het infuus, is opgevoeld, punctie gedaan, echo en opgegoten maar was niets iets erg zorgwekkend te vinden. Nu duimen dat ze de nacht goed doorkomt. Pfff weer paar jaar weg van men leven. Andere maiden heeft dit vorig jaar ook eens gehad op exact aantal dagen dracht maar in veel mindere mate.

Sorry voor de ego

Wat jammer van raven zeg. Was ze al weer hengstig?

Candalisa oh wat leuke combi. Ik duim voor je.

Spannend jumpyhorse

Welkom meya

Succes voor de scanners morgen.