[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Soezee

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:01

Myrthe dat wordt een heel knap ding!

Murosch ben blij dat de rust snel is terug gekeerd. Ze staat inderdaad wel rond genoeg. Ik had vorig jaar hetzelfde met mijn warmbloed merrie. Heel haar dracht op dieet moeten zetten.

DaisyJazz leuke combo's alweer.

Jah ik heb echt al van veel gehoord met problemen.
Hier zijn we vandaag mijn zus haar paard van Frankrijk terug gaan halen. Ze hebben ze nogmaal gescand moet nu ongeveer op 30-35 dagen zijn en ze zou drachtig moeten zijn. *\o/*
Dus nu het wachten kan beginnen.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:53

Falke staat hengstig en is al voor de 2e keer gespoeld :). Zat deze keer wel veel vocht op de baarmoeder. Dus hopelijk staat er tegen de volgende hengstigheid een mooi bedje klaar om een bevruchte eicel op te vangen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:56

Wordt ze deze hengstigheid niet meer gedekt dan Sjintoo? Het duurt na de bevruchting nog zo'n 7 dagen voordat de bevruchte eicel weer terug is in de baarmoeder, dus ook na het insemineren nog tijd genoeg om te spoelen.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:57

Ze wordt in totaal 4 à 5 keer gespoeld met Iso-Betadine ivm een schimmelinfectie. Dat vormt dan een laagje en doodt de zaadcellen. Dus daarom wordt ze de volgende hengstigheid pas geïnsemineerd.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:58

Fijn Sjintoo! Hopen dat het gaat lukken de volgende ronde voor jou!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:00

Ik hoop het ook, weet niet of ik nog verder ga als het dan nog niet lukt. Dan zou ze in totaal 4 x geïnsemineerd zijn.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:16

Pfff jongens... ik open dit topic elke keer hopend op een berg drachtige merries maar het wil niet he ?

Wij net ook weer een tegenvaller gehad, merrie blijkt na spoelen toch nog niet schoon dus nu gaat het allemaal nog langer duren |o

Evita, Nee ze zijn nog niet drachtig, 1 staan we in de wachtstand voor scannen of ze drachtig is. 1 staat nog maar net bij de hengst en zal nog wel een week duren voor ze uberhaubt hengstig is en 1 is dus nog vuil dus die moet weer eerst schoon .. :n

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:53

Die van mij had ook nog vocht in de baarmoeder nadat ze al een keer gespoeld was.
Vandaag het telefoontje gekregen dat ik haar mag gaan halen maar vind het wel erg warm.. in principe duurt de rit 20 min waarvan 15 min autobaan is.

Kan iemand mij uitleggen of het een slecht teken is als er nog vocht in de baarmoeder zit na de eerste keer spoelen? Of dat consequenties heeft voor het ingespoten sperma? Of een teken van de baarmoeder?

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:03

ken niets van spoelen dus kan daarmee niet helpen..
en Sh*t zo veel nog niet drachtig :(

Frosty zal vrijdag gescand worden, hopelijk is het deze keer gelukt

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:07

Wat ik begreep hoort er tijdens de hengstigheid vocht in de baarmoeder te zitten en buiten de hengstigheid om niet. Zit dit er wel duidt dit op irritatie/ontsteking.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:08

Het komt ook best vaak voor dat een merrie na het insemineren wat vocht in de baarmoeder achterlaat, wat ze er normaal weer zelf uitwerkt door het samentrekken van de baarmoeder. Door de ligging van de baarmoeder/schede kan dit wel eens lastig zijn en wordt er de laatste dag na het insemineren een paar keer oxytocine gespoten om de merrie hierbij te helpen.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:22

Ik zou mij hier ook graag willen melden. :)
Twee merries de eerste ronde drachtig en twee merries zijn voor de tweede ronde geïnsemineerd maar nog niet drachtig gescand. De merries zouden alle vier bij mijn hengst Goldwin's Hoeve's Valerion maar kon midden in het dekseizoen niet bij het dekstation in de buurt terecht. Hij staat voor de sport bij zijn ruiter en zij zijn door omstandigheden niet in de gelegenheid om verder met hem te reizen. Ik had nog maar één merrie van hem drachtig dus voor de andere 3 heb ik een andere keuze moeten maken.

Klein Roderijs Doreth.
Afbeelding

Gedekt door Goldwin's Hoeve's Valerion.
Afbeelding

Klein Roderijs Fleur.
Afbeelding

Gedekt door Cassanova du Bois
Afbeelding

Kraneveld's Zameika.
Afbeelding

Gedekt door Cassanova du Bois.
Afbeelding

Goldwin's Hoeve's Vienna
Afbeelding

Gedekt door Leunsveld Winston JR.
Afbeelding

Nu is mijn 23 jarige prestatie-elite merrie ook hengstig. Ik twijfel of ik haar nog een keer bij de hengst zal doen. Ze heeft 14 veulens gehad en de laatste jaren heb ik om het jaar een veulen gefokt zodat ze het niet zo zwaar had. Ze heeft dit jaar dus geen veulen en is best fit. Ze is o.a. de moeder van de A-kader pony Goldwin's Hoeve's Movie Star, de goedgekeurde dekhengst Goldwin's Hoeve's Valerion en nog een aantal goed presterende nakomelingen die Z-dressuur lopen. De foto's zijn van twee jaar geleden van de fokgroep in Tolbert en de 20+ rubriek. :D
Wat is wijsheid?
AfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door elfje72 op 21-06-17 16:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:39

suffie schreef:
Het komt ook best vaak voor dat een merrie na het insemineren wat vocht in de baarmoeder achterlaat, wat ze er normaal weer zelf uitwerkt door het samentrekken van de baarmoeder. Door de ligging van de baarmoeder/schede kan dit wel eens lastig zijn en wordt er de laatste dag na het insemineren een paar keer oxytocine gespoten om de merrie hierbij te helpen.

klopt helemaal, en moest men die oxytocine niet spuiten en het vocht blijft achter dan kan dit wat ontsteken en is de baarmoeder niet schoon genoeg om het eitje te ontvangen en is de kans weer heel groot dat ze niet drachtig raakt.
Normaal schoont een hengst zijn merrie op, vandaar dat ze gaan plassen voor de hengst maar vermits er bij de meesten alleen een rietje aan te pas komt, is die spuit geen overbodige luxe.

leuk rijtje elfje72

sjintoo ik hoop voor je dat het alsnog mag lukken

tinniie ik duim voor je oudje, zou toch leuk zijn

succes voor de scanners

hier wordt volgende week gescand

oh linda goed bezig zeg, dan volgend jaar drie als alles goed gaat?

murosch dat hier ook altijd even hoor als er eens eentje weg is geweest voor paar dagen, het is omdat de rangorde is hervormd.

soezee dus toch, gelukkig

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:39

Ik ga van het weekend weer even bij lezen.
Voor nu, iedereen met een drachtige merrie gefeliciteerd!
En iedereen waarbij het nog steeds moeizaam gaat, succes, ik hoop dat er snel meer merries drachtig gemeld gaan worden.

Hier is Aziza afgelopen maandag gespoeld voor de bacterie die in haar baarmoeder aanwezig was, hopelijk wordt ze morgen (of overmorgen, liever eigenlijk :D ) hengstig, en dan volgende week insemineren. Ben benieuwd of alles goed gaat komen met het versturen van het sperma van de hengst, het loopt hier naartoe vaak niet helemaal zoals het zou moeten, dus dat is altijd weer even spannend als het van een andere hengst is, en helemaal nu het een hengst is die nóg verder weg staat.

Mausi donderdag hengstig gespoten, was zondag hengstig, maandag een swap genomen, en preventief alvast gespoeld (aangezien het zo laat in het jaar is), in de hoop deze hengstigheid nog te kunnen gebruiken. Maar aangezien er al een ei van 4 cm zat, besloten dat niet te doen, aangezien het resultaat van de swap dan nooit op tijd binnen zou zijn.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 20:03

Ik had vorige maand van haar een swab laten nemen vd baarmoeder. Deze was helemaal in orde.
Ook meerdere malen echo's laten maken op hengstigheid en DA zag een mooie baarmoeder.

Zangersheide vertelde dat ze na de inseminatie nog vocht erin had zitten en ze deze nog eens zou spoelen of idd de ocytocine zouden geven. Wanneer dit goed was (zeiden ze me gisteren) kon ze mee naar huis. En vandaag belde ze me dat ik haar kon halen.
Ik neem dan aan dat de vocht eruit is en dit door de inseminatie kwam.

Ik maak me zo druk he.. vooral omdat ze haar eerste veulen geaborteerd heeft en een heftige bevalling heeft meegemaakt.

Dit is mijn eerste veulen en voor haar ook.
Ik zou zoooo blij zijn als ze weer netjes in de eerste keer drachtig wordt! <3

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 20:25

Is dit dan al zo laat in het jaar ? Vind het nog niet overdreven ..

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:00

XLaraaj, vind ik ook niet hoor!
En spannend vrijdag scannen.

Elfje, mooi rijtje! En als je oudere merrie al eerder veulens heeft gehad een jaartje rust heeft gehad en nog topfit is... waarom niet?

Fotsy, hopelijk 4 als alles wil lukken. Nieuwe merrie gaat ook nog naar de hengst maar die is net hengstig geweest dus zal nog even moeten wachten... en natuurlijk moet alles ook maar pakken..... := de berichten hier zijn niet erg positief :n

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:17

Ik vind het ook niet laat nog hoor. Ik heb er nog drachtigen staan, die straks weer drachtig moeten..

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:28

Tot wanneer gaan jullie door? Probleem is dat ze hier maar tot ongeveer oktober het land opkunnen. En een veulen maanden alleen maar met de merrie in de paddock laten lopen vind ik niks...al heb ik nu een vriendin in het oosten gevraagd of ze dan bij haar mogen komen en dat kon.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:32

Ik heb het hele jaar wel weidegang. Al was het gras vorig jaar eind november wel een beetje weg/op. Maar té laat vind ik niet handig... vooral gezien de temperatuur en keuringen en dergelijke. Ze blijven anders zo "achterlopen" op de rest.
Ik wil eigenlijk tm augustus proberen. Dan zou het veulen uiterlijk juli/begin augustus geboren moeten zijn...

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:34

Elfje.... Knap koppel zo, leuke combi's! Als je oude merrie nog fit is....waarom niet nog 1x proberen?!

sjintoo......Jeetje ik hoop dat het gaat lukken deze keer!

tinniie....Ik duim dat jouw oudje ook nog eenmaal gaat lukken!

soezee....Gelukkig merrie toch mee naar huis!

Hier vandaag toch maar wezen scannen. D'r benen waren vies dus vertrouwde het niet.... ze was niet hengstig maar ze konden ook geen vruchtje vinden.... zou nu op 17 dagen zitten. Gaan nu zaterdag weer kijken...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:26

Hier ligt het eraan.. Ik wil een aantal veulens voor keuringen, maar anders laatste keer ergens in september dekken. Ik kan zelf mijn weidegang plannen. Moeten er alleen geen 4 in september zijn. Heb het liefste vanaf april tm juni veulens :) Maar is het een keer juli ofzo geen probleem.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:46

Ik meld me!

Mijn merrie is vandaag op 18 dagen drachtig gescand *\o/*

3 mei is ze uitgerekend.. gaan 11 lange maanden worden :')

Afbeelding
Papa

Afbeelding
Mama

Afbeelding
En de kleine gup :D

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 00:26

Wauw super ! Heb je prachtige haf al een paar x zien voorbij komen. Welke hengst heb je gekozen ?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 00:29

ik wil eigenlijk geen juni veulens, liefst eerder. maar ga wss toch met een juni veulen zitten als muis deze cyclus niet gepakt heeft. en zij draagt al zo lang...