[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:08

Weet helaas niets..dus nu snel zoeken naar mogelijkheden. -O-

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:22

Als ze er met de hand écht niet in kunnen, zijn er veel klinieken die kunnen scannen met een stok.... maar als zij dat niet vaker hebben gedaan, zou ik dat niet op je huidige kliniek laten doen, maar naar een kliniek die daar meer ervaring mee heeft...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:26

Dat wordt spannend voorr de bevalling dan volgend jaar... heb je een hengst gebruikt die fijner is?

Ik heb het ook voorgehad met mijn eerste veulen ooit. Uiteindelijk bleek ze niet drachtig gelukkig en toen ben.ik voor de zekerheid toch voor eeen.nog fijnere hengstt gegaan.

Nu heb ik haar dochter nog, maar daar ga ik ook heeeeeel selectief tewerk moeten gaan in hengstkeuze.

Die wee-foal test is inderdaad watt. Die heb ik toen ook gebruikt.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:42

Hengst is véél fijner als de merrie zelf..merrie is een quarter in het mini qua bouw. Hengstenhouder gaat er altijd voor haar mini's en nooit problemen, artsen zeiden zelf dat dit de 1e merrie is die daar komt en niet een gescand kan worden.

Zou via bloed niet gaan?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:48

Ok, fijne schouder is nog het belangrijkste bij dde hengst. Pfff niet leuk.
Via bloed weet ik niet of ze dat doen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:55

Net contact gehad met DA en hengstenhouder, we gaan nog een weekje wachten. Hengstenhouder zag haar hiernet knipperen en pies troebeler, ziet er op dit moment dus niet positief uit. Mocht dit gewoon van opwinding zijn en geen hengstigheid dan gaan we volgende week kijken hoe of wat voor oa te scannen zoals bij schapen (met stok) en/of bloed.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:58

Memere schreef:
Hengst is véél fijner als de merrie zelf..merrie is een quarter in het mini qua bouw. Hengstenhouder gaat er altijd voor haar mini's en nooit problemen, artsen zeiden zelf dat dit de 1e merrie is die daar komt en niet een gescand kan worden.

Zou via bloed niet gaan?

Mijn bericht viel weg tussen de andere reacties, maar is dit geen optie?
https://www.minihorseshop.nl/weefoal.html

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:16

Even een vraagje tussendoor. Scannen jullie 18 dagen na de laatste keer insemineren of 18 dagen na dat het eitje weg is?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:28

Ow wat duurt wachten lang... het is dus niet eind van de ochtend geworden :+

Memere, vervelend dat het niet wou. Heb er verder geen ervaring mee.

AnniekSlijk, wij scannen 15 en 17 dagen gerekend vanaf laatste keer insemineren.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:31

Memere, ik heb hier ook een paar merries die te smal zijn om te scannen.
Met een stok laat ik absoluut niet doen :n
Via bloedonderzoek kan pas met 3 maanden volgens de DA en dan wacht ik net zo lief nog een maandje tot uitwendig scannen mogelijk is.
Verder vooral goed schouwen.

Oh en ik zag nog iets over dekken met 2 jarige hengsten.
Hier hebben ze er nooit moeite mee hoor :+
En is ook een stuk minder belastend als de 368 keer per dag dat ie op z'n vriend springt _O-

Succes voor de mensen die kunnen scannen! Spannend en hopelijk veel drachtige dames!

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:40

Ik ga met de dames naar de Lingehoeve en daar worden ze gescand met een stok.
Vindt het een naar gezicht, maar volgens de da is het veel minder belastend dan met de hand.
Het is wel heel belangrijk dat ze goed stil blijven staan.

Wat is de reden dat jij dat niet wil MarijeR?
Ik ben een enorme leek en de da heeft mij het 2 jaar geleden zo uit gelegd.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:50

Naar de lingehoeve? Ah dat zit je vast niet ver bij mij vandaan... Ik heb hen ook gebeld maar er vanaf gezien toen ze vertelde dat zij kleintjes helemaal niet met de hand doen.
Ik heb begrepen dat je met stok veel sneller kunt beschadigen omdat het niet meegeeft en omdat je niet goed kan voelen wat je doet. Maar ik heb hier verder ook geen ervaring mee dus dacht dat het misschien een optie zou zijn als merries echt te smal zijn om met de hand te scannen :?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:52

Mijn mannelijke DA kon enkel luna niet scannen, die heeft toen een vrouw gedaan en dat ging heel erg vlot.
Marley wordt door mijn vaste DA gescand. Hij heeft gelukkig een fijne hand en is heel erg rustig.
Het afpellen bij luna heeft hij ook gedaan, dat ging dan wel weer zonder probleem.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:56

Memere wat ongelovelijk vervelend zeg. Hoop dat je toch snel weet of ze dragend is of niet.

Mijn DA is me vergeten en haar collega komt dus morgen ochtend. Wat ik stiekem fijner vind omdat haar collega mijn "echte" arts is. Hij kent mijn paard goed.
Morgen dus.. Op de 1e verjaardag van mijn kleine vriendje. Moet dan toch bijna wel goed zijn??

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:14

Myrthee, gelukkig pakt het voor jou dan goed uit.
Ik ook morgen scannen :):) ben nu al nerveus!

Aniek, bij jou al geweest?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:39

Nope nog steeds niet. Wij wachten nog steeds geduldig af.
Ondertussen wel bericht van een collega-fokker dat ze onderweg zijn om veulens te komen kijken. Dus staan misschien straks tegelijk op de stoep :P

Lies is wel gigantische bitchy merk ik elke keer weer. Dat is een goed teken toch? :o

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:44

Spannend allemaal......

Hier komt de hengstenhouder woensdag om Trees te schouwen (Collovatti natuurlijk) dan is het 26 dagen vanaf de 1ste dekking en 19 dagen vanaf de laatste dekking.
En zaterdag voor Gipsy.

De dames zijn heel erg aanhankelijk maar dat zal wel tussen mijn oren zitten.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:48

hinte schreef:
Wat is de reden dat jij dat niet wil MarijeR?
Ik ben een enorme leek en de da heeft mij het 2 jaar geleden zo uit gelegd.

Met stok gaat het veel sneller mis doordat de DA daar veel minder gevoel mee heeft. En mis is dan ook meteen zo mis dat de merrie weinig kans op overleven heeft. Meeste DAen die ik ken willen dat niet eens doen.
Liever twijfel over dracht of niet dan een dode merrie.
Zeker vroeg in de dracht scannen zegt nog niet zoveel, er kan nog zoveel mis gaan dat ik het risico niet neem met de echt smalle merries.
Maar wel jammer als dat net is bij een merrie die buiten de deur gedekt wordt. Dan heb je toch liever iets meer zekerheid maar als het niet veilig kan, dan maar geduld hebben en goed schouwen.

Succes straks Aniek!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:49

Hier is ze afgelopen zaterdag hengstig gespoten, en zal dus één dezer dagen geïnsemineerd worden.. :D
En dan maar geduld hebben voor de eerste scan.. spannend..

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:58

spannend Aniek :):)

Marije, ja zo zat het ja! Dat verhaal kreeg ik ook van de meeste DA (behalve Lingehoeve, ben blij dat ik nog even verder ben gaan bellen want zij doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is met stok). Maar hoe doe je dat dan als je buitenaf dekt? Gewoon naar huis halen en blijven schouwen ofzo?

Oh jee, allemaal merries met gedragsveranderingen... Aan Jupiter merk ik niks, maar merkte ik 2 jaar geleden ook niet :')
Wel is ze wat kilo's aangekomen (maar dat komt omdat ze nu dag en nacht op het land staat :P haha)

DustinloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:04

Inderdaad die stok heb ik ook gehoord.. NOOIT! Maar dan ook nooit zal ik dat doen... Als je beetje logisch na denkt snap je dat ze veel kapot kunnen maken dan van binnen.. Dus mijn veearts doet het ook echt niet. Kunnen ze niet scannen jammer dan wachten we gewoon en goed schouwen :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:09

Oef, nog een reden waarom ik blij ben geen mini te hebben. Met stok lijkt mij inderdaad ook geen geslaagd plan.

Gedragsveranderingen merkte ik twee jaar geleden heel erg. Toen is Libt heel erg geopend en aanhankelijker geworden. (Introvert paard dat liever heeft dat je weg blijft dan dat je langs komt). Inmiddels is ze zo opgebloeit dat ze blij is als je er bent etc. Nu gedraagt ze zich apart, maar weet niet of dit komt door het eerste jaar zonder tanden of door dracht..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:12

Linda, ik laat ze dan het liefst tot 4 weken na de laatste dekking bij de hengstenhouder staan. Al had ik dit jaar pech dat Cookie thuis een week later alsnog hengstig stond :+
Kon ze weer opnieuw weggebracht worden. Ze staat er nu nog en hopen dat ze niet opnieuw hengstig wordt nu. Anders nog 1 cyclus dekken en dan denk ik dat ik haar wel direct naar huis haal als ze klaar is want dan wordt het wel heel laat in het jaar.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:35

Myrthe, stom dat de va je vergeten is, maar gelukkig komt het wel beter uit voor jou!

Zeg dames.. het is al half 3 en niemand heeft nog uitslag.. schiet op :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:45

Hahaha nou idd Cynthia :D

Heb zelf komende maanden niets te scannen dus leef maar mee met jullie. Plaatsvervangend nerveus :P