[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:29

pretty dan duimen we gewoon voor een merrietje, lisa is zo leuk, kan me voorstellen dat je daar graag een veulen van houd, als ze nou nog even voór zaterdag bevalt .......

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:30

oh als ik zie hoe die merries jullie foppen, hoop dat het hier een beetje meevalt. Heb ze maar even buiten nu, het zonnetje wil er niet echt doorkomen.
Morgen zitten we hier aan de volgende mijlpaal 320 dagen!!! Merrie nummer 2 zit tussen de 302 en 310 dagen.

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:34

Hoe denken jullie over het vroeg castreren van hengstjes eigenlijk? Ik zie de bui hangen aangezien ze zo overdraagt dat er hier een hengstje komt. Ik wil heel graag een opvolger voor Wainonia voor later en had van te voren besloten dat een merrie blijft en een hengstje wordt verkocht. Maar wat nou als dat hengstje zo geweldig leuk, schattig, mooi en lief is dat ik hem wil houden? Ik heb mn paarden aan huis en wil ook geen veulen naar de opfok brengen, dus dan zou hij hier moeten blijven. Ik heb straks waarschijnlijk alleen hem en Wainonia dan nog over hier (shet zou dan weg gaan), maar ja.. Noon is merrie en hij zou dan hengst zijn. Hoe kun je dat een beetje fatsoenlijk samenhouden en hoe vroeg kan een hengstje gecastreerd worden zonder dat hij daar schade van ondervindt? Zijn zomaar even wat hersenspinsels hoor.. (je moet wat als je zo lang op je veulentje zit te wachten.. :P)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:36

Vanaf een maand of 9-10 castreren kan prima.

Even citaatje erbij.
Citaat:
Het voorjaar is dan de beste tijd: de weiden staan vol met gras en het aantal insecten is ten opzichte van de zomer nog gering. Dit betekent dat er voor het paard direct na de castratie een schone omgeving is, waar het dier kan herstellen van de ingreep.
Soms wordt een hengst op erg jonge leeftijd, b.v. als veulen van enkele maanden oud, gecastreerd. De operatie is dan weinig belastend en het veulen herstelt snel. Het dier groeit nadien echter minder goed uit (minder bespierd, minder hals) en zal wat "slungelig" blijven.
In de praktijk komt het erop neer dat de meeste hengsten gecastreerd worden als ze 1–2 jaar oud zijn.

Als hij nou bijv nog geen hengstenkuren krijgt kan je het uitstellen zolang je wilt. Hangt gewoon heel erg van het desbetreffende.paard af.
Laatst bijgewerkt door cp112 op 08-04-15 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:39

Zelf geen ervaring mee Murosch, hengstjes zijn hier minimaal tot 3 hengst gebleven. Ik denk altijd die hormonen zijn toch ook flink belangrijk voor de groei en ontwikkeling. Enkel als ze stinkvervelend zijn zou ik het eerder doen.

Ik kan beide wel buiten hebben tegelijk, zolang er maar een aantal meter tussen zit (en stroom op de omheining), mijn merries zijn van die types die hengstig zich bij iedereen opdringen. Dus gaan dan met de kont voor de draad staan pissen. maar hengst blijft wel netjes binnen de draadjes.

Nog een keer nagerekend mijn 2 merrie voor dit jaar heeft de vorige keer tussen de 351 en 362 dagen gedragen >;) ze mag deze keer meer haast maken vind ik.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:39

Nou het punt is dat ik niet zo'n groot grondbezitter ben, dus gescheiden houden kan wel voor even maar niet voor echt langere tijd, dat zou niet prettig zijn. Vooral niet in de wintertijd. In de zomertijd heb ik beschikking over een grotere weide.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:44

Gefeliciteerd Pascale en bluenoon!
En az gefeliciteerd met de dracht, op naar 2016 :)

Ik zal morgen weer eens foto's maken en plaatsen van mijn merrie, zit nu op ruim 250 dagen en het gaat voorspoedig :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:46

Een collega-mod heeft een aantal jaar geleden haar veulen ook al op jonge leeftijd laten castreren, ging prima, en haar tinker is geweldig uitgegroeid en heeft er absoluut niets onder geleden.

XshaartjeX, jouw merrie schaart zich denk ik onder de merries die het gezellig nog even binnenhouden en de eigenaren foppen, dit is inderdaad nog een uier van niets. :(:)

Urielle, hoe is het met Future?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:46

pascalefjord schreef:
byoko is vanochtend bevallen van een roddblak merrieveulen *\o/*
eindelijk na 364 dagen, ik probeer zo fotos te plaatsen

Gefeliciteerd! Na al dat lange wachten!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:48

Murosch schreef:
Nou het punt is dat ik niet zo'n groot grondbezitter ben, dus gescheiden houden kan wel voor even maar niet voor echt langere tijd, dat zou niet prettig zijn. Vooral niet in de wintertijd. In de zomertijd heb ik beschikking over een grotere weide.

Mijn eerste veulen (warmbloed) was ook een hengstje en ook ik wou hem erg graag houden. Hij is geboren eind mei en ik heb hem (uitgezonderd 2 maandjes apart voor het afspenen) gewoon bij mijn merrie gehouden. Begin april is hij gecastreerd,aan 10 maandjes oud dus ongeveer.
Ging prima en hij werd er niet ielig van ofzo.

Jolandje dank je. Ik hoop dat het uitkomt,en als ze niet voor zaterdag bevalt,dan liefst gewoon nà zaterdag. :D

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:49

Gefeliciteerd met de lang verwachte en zelfs onverwachte veulens!

Hier vandaag op precies 11 maanden!! En daarom doet vita even een vreugde dansje *\o/*
Afbeelding
En na dr half uur durende race blijft er nog een redelijke uier over ook!
Afbeelding
Zelf verwacht ik binnen 2 weken een veulen.. Maar de andere 2 drachtige merries zijn al 2 weken over tijd dus hoop dat t allemaal een beetje tegelijk komt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:57

Murosch schreef:
Hoe denken jullie over het vroeg castreren van hengstjes eigenlijk? Ik zie de bui hangen aangezien ze zo overdraagt dat er hier een hengstje komt. Ik wil heel graag een opvolger voor Wainonia voor later en had van te voren besloten dat een merrie blijft en een hengstje wordt verkocht. Maar wat nou als dat hengstje zo geweldig leuk, schattig, mooi en lief is dat ik hem wil houden? Ik heb mn paarden aan huis en wil ook geen veulen naar de opfok brengen, dus dan zou hij hier moeten blijven. Ik heb straks waarschijnlijk alleen hem en Wainonia dan nog over hier (shet zou dan weg gaan), maar ja.. Noon is merrie en hij zou dan hengst zijn. Hoe kun je dat een beetje fatsoenlijk samenhouden en hoe vroeg kan een hengstje gecastreerd worden zonder dat hij daar schade van ondervindt? Zijn zomaar even wat hersenspinsels hoor.. (je moet wat als je zo lang op je veulentje zit te wachten.. :P)

Ik laat ze zelf graag een paar jaar body krijgen.
Maar is het niet gewoon handiger om te verkopen en opnieuw te dekken? Want met afspenen zou ik ook moeder en veulen een flinke tijd helemaal uit elkaar houden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:57

Afspenen is hier een maand, hooguit 2. Zo lang is dat toch niet?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:59

Voor het afspenen heb ik wel een tijdelijk adresje, dat heb ik geregeld. Ik wil hierna eerst weer met de merrie de sport in dus dit jaar sowieso niet terug dekken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:00

Vriendin van mij heeft haar hengst veulen met 9 maanden laten castreren.
Dat is zo gekomen omdat hij met 7 maanden al probeerde te dekken.
Vervolgens bij een 8 maand oud merrietje stond die ook nog eens echt hengstig leek.
Dus voordat het mis kon gaan de hengst laten castreren.
Hij is heel mooi uit gegroeid hoor.
Niet het idee dat hij kleiner is gebleven door het vroege castreren.
Is 1,68 geworden (moeder D pony 1,46 - vader paard 1,70)
Dan mag je dus niet klagen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:00

Neonlight schreef:

Die ziet er uit alsof ze nog drie maanden moet als je die enorme pens wegdenkt. -O-
Niks opvallends meer gezien, uier blijft achter, heeft vandaag weer gestolde harsjes aan de spenen maar daar loopt ze al eeuwen mee. Ze zal wel overtijd gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:02

cp112 schreef:
Afspenen is hier een maand, hooguit 2. Zo lang is dat toch niet?

Ik hou langer aan, heb met de ponys al wel eens eerder gezien dat beeb terugkwam en ze elkaar nog kenden. ^)
Maar ik wip mijn veulen de opfok in.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:19

Neonlight schreef:
Een collega-mod heeft een aantal jaar geleden haar veulen ook al op jonge leeftijd laten castreren, ging prima, en haar tinker is geweldig uitgegroeid en heeft er absoluut niets onder geleden.

XshaartjeX, jouw merrie schaart zich denk ik onder de merries die het gezellig nog even binnenhouden en de eigenaren foppen, dit is inderdaad nog een uier van niets. :(:)

Jippie :+
Nou maar hopen dat het gewoon gestaag door blijft vullen en niet heel erg wisselt dan wordt ik gek!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:24

Hier herkennen ze elkaar na maanden nog, maar zolang die uier maar weg is. Ik heb toen 2 jaar geleden 2 veulens aangekocht. Vond wel leuk om een klein opfokgroepje te hebben. eerste veulen kon ik al snel ophalen, in de wei naast mn merries en veulen gezet, eigen veulentje was natuurlijk erg nieuwsgierig. Toen maar draadje open, veulen bij andere veulen en draadje weer dicht. Even in de gaten gehouden en dat ging goed. Veulentje keek weinig om naar moeders en hoogstens een paar keer per dag werd er bij getankt. Uiteindelijk geen ellende gehad, merrie niet zenuwachtig, veulen niet zenuwachtig, ze zagen mekaar gewoon en konden neuscontact hebben. Uiertje was ook zo weg. snachts gingen de veulentjes op stal en merries bleven buiten. Ik heb ze s winters wel gewoon weer samen buitengedaan, dan liep ze telkens weer naar moeders, eerste keer ook kijken of die melktank nog wat gaf, maar die was leeg en toen was het ook prima. Eigelijk nooit problemen gehad met apart van mekaar staan enzo. En ja haar moeder blijft der moeder. :) maar niet heftig ofzo.

Ik ben trouwens nog steeds blij met mn opfokgroepje van 3, erg leuk.
Dit is een van de aangekochte veulentjes van 2 jaar geleden, die is nu 2 in februari geworden. Heerlijk dier

Afbeelding

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:25

Hmm interessant spenen hier nu net pas hengstveulen bij zijn moeder weggehaald (10 maanden nu). Heb ze de 1e week totaal uit elkaars zicht en gehoor gehad. Nu deze week in aparte weides met een leegstaande paddock van 10m ertussen beide keren een dag of 3 problemen hinnikke en veel lopen. Maar nu is de rust wedergekeerd, Als het lukt willen we moeders weer dekken en misschien dan ook weer bij de rest en het hveulen zetten. Geen idee of dat kan?

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:27

Bluemoon: gefeliciteerd, mooi veulen !
Pascalefjord: eindelijk na zo lang wachten, gefeliciteerd!
AZ: gefeliciteerd! Ben nu al benieuwd zeg!

Dr staan nog al een hoop merries op knappen zeg, hopelijk dat die er ook vaart achter zetten!

Hier de ene merrie 22 april uitgerekend en ze is t echt zat. Ze is zelf een johnson en verwacht een veulentje van ampere. Ze heet zelf eliana.

De andere merrie duurt nog wel even maar ze is al weer aardig dik, zoals ieder jaar. Ze komt uit de bekende lottie stam en heet zelf votti lottie en haat vader is fuego du prelet. Ze verwacht een veulen van zirocco bluegens in juli. Ze is momenteel de steun en toe verlaat van eliana, leuk 2 dikkies op de weide.

Iemand vroeg of er iemand naar nijhof gaat zaterdag, ik ga dit jaar weer. Ben dr nu 2 keer geweest en heb dr vorig jaar stage gelopen. Vind de sfeer altijd erg leuk daar. Afgelopen zaterdag ben ik bij brinkman in twello geweest en daar vond ik de sfeer een stuk minder. De hengsten die we daar zagen waren wel gaaf! Vooral dream boy en guardian.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:58

nog even over het castreren, wij hadden Yuma ( ons dekhengstje) gekocht en vonden het sneu om hem alleen te laten staan, daarom een papierloos hengstveulen van kennissen gekocht als vriendje, we hebben hem laten castreren toen hij een maand of 9 was, we wilden niet dat hij al dominant gedrag zou gaan vertonen, is toen heel goed uitgepakt, ruintje is heel mooi uitgegroeid en ook heel lief gebleven, ze zijn echt beste vriendjes :j dit is ons ruintje Danie <3

Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:02

Danie is echt leuk en ik ben niet zo appaloosa-achtig aangelegd. <3 (ja,dan koop ik er zelf nog één ook dus je ziet :') )

Jobamara je kan ze gerust weer bij elkaar zetten als er maar lang genoeg tussenzit. 8 weken was hier prima. :j

Cemlys wat een leuke snoet!

Vita laat schot in de zaak komen. :j

Ben benieuwd wat Lisa zal gedaan hebben straks. Maar ik stel mij er maar niks mee voor. Ze maakt me altijd blij met een dooie mus. ^) :P

Iedereen zei hier ook maar dat dat vroeg castreren zonde was maar die gene die ik hengst liet waren net slungeliger dan deze die ik zo vroeg gecastreerd had. :P

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:23

Afbeelding
Dit uier hebben we nu. 319 dagen. Ziet er al best uit of niet?

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:26

Wij hebben ons hengstveulen van vorig jaar langs zijn moeder met hek ertussen afgespeend op de leeftijd van 5 maanden. Ging super.
Nu is ons bijna naarling bijna net zo groot als zijn moeder en 2 weken geleden gecastreerd. Zijn gister pas voor het eerst weer samen de wei opgegaan en dat ging super.