Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Het voorjaar is dan de beste tijd: de weiden staan vol met gras en het aantal insecten is ten opzichte van de zomer nog gering. Dit betekent dat er voor het paard direct na de castratie een schone omgeving is, waar het dier kan herstellen van de ingreep.
Soms wordt een hengst op erg jonge leeftijd, b.v. als veulen van enkele maanden oud, gecastreerd. De operatie is dan weinig belastend en het veulen herstelt snel. Het dier groeit nadien echter minder goed uit (minder bespierd, minder hals) en zal wat "slungelig" blijven.
In de praktijk komt het erop neer dat de meeste hengsten gecastreerd worden als ze 1–2 jaar oud zijn.
Murosch schreef:Nou het punt is dat ik niet zo'n groot grondbezitter ben, dus gescheiden houden kan wel voor even maar niet voor echt langere tijd, dat zou niet prettig zijn. Vooral niet in de wintertijd. In de zomertijd heb ik beschikking over een grotere weide.
Murosch schreef:Hoe denken jullie over het vroeg castreren van hengstjes eigenlijk? Ik zie de bui hangen aangezien ze zo overdraagt dat er hier een hengstje komt. Ik wil heel graag een opvolger voor Wainonia voor later en had van te voren besloten dat een merrie blijft en een hengstje wordt verkocht. Maar wat nou als dat hengstje zo geweldig leuk, schattig, mooi en lief is dat ik hem wil houden? Ik heb mn paarden aan huis en wil ook geen veulen naar de opfok brengen, dus dan zou hij hier moeten blijven. Ik heb straks waarschijnlijk alleen hem en Wainonia dan nog over hier (shet zou dan weg gaan), maar ja.. Noon is merrie en hij zou dan hengst zijn. Hoe kun je dat een beetje fatsoenlijk samenhouden en hoe vroeg kan een hengstje gecastreerd worden zonder dat hij daar schade van ondervindt? Zijn zomaar even wat hersenspinsels hoor.. (je moet wat als je zo lang op je veulentje zit te wachten..)
Neonlight schreef:Een collega-mod heeft een aantal jaar geleden haar veulen ook al op jonge leeftijd laten castreren, ging prima, en haar tinker is geweldig uitgegroeid en heeft er absoluut niets onder geleden.
XshaartjeX, jouw merrie schaart zich denk ik onder de merries die het gezellig nog even binnenhouden en de eigenaren foppen, dit is inderdaad nog een uier van niets.![]()
Urielle, hoe is het met Future?