[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

C2012

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:19

Ik was vorig topic ook aanwezig, maar toen was het afgelopen met een dood veulen. Had garantie op een levend veulen dit seizoen en had gehoopt dat ik me hier voor volgend jaar terug kon melden, maar helaas. Merrie is wel drachtig geweest, maar uiteindelijk een heel gedoe voor niets. Dat maakt 1 levend veulen op 4 drachten (ook 1 bij vorige merrie). -O- Baal als een stekker, maar goed. Misschien kan ik me dan weer voor 2016 melden. Alhoewel ik beetje moedeloos geworden ben van al die tegenslag.

Mag ik blijven mee kletsen? Had zo hard uitgekeken naar een veulentje volgend jaar.

Uiteraard duim ik dat jullie merries allemaal een voorspoedige dracht, vlotte bevalling en een gezond en levend veulentje volgend jaar mogen verwachten!

Nicole: Mijn merrie heeft op 5/6 maanden dracht ook eens een schuiver gedaan op haar buik. Ze kunnen wel wat hebben. Alhoewel ik kan begrijpen dat je bezorgd bent, dat was ik toen ook. Twee maanden later heeft ze toen wel haar tweeling verworpen, maar dat heeft dus totaal niets met die val te maken. Moest die val iets teweeg gebracht hebben dan was dit waarschijnlijk wel sneller gebeurd.

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:39

ponyparadijs schreef:
Mijn merrie heeft altijd hele makkelijke bevallingen.
Ik ben van mening dat dat mede komt doordat ze in een goede conditie is en in beweging blijft.
Wij zijn na de bevalling na 2 dagen begonnen.
Maar dan wel aangepaste beweging.
10 minuten stap werk met het veulen er los bij.
Dat na een week uit gebouwd naar 20 minuten met ook wat draf stukjes.
Daarna zijn we het veulen op stal gaan houden om het echte werk weer te starten

Twee zwaluwen maken ook nog geen zomer he Laura.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:04

Nee hoor Marnix dat beweer ik ook niet.
Ik zeg alleen dat dat mijn mening is

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:33

C2012: Leuk dat je wel even komt buurten in dit topic. Het is niet niks wat jij en je paarden hebben doorgemaakt en ik kan me voorstellen dat je dan nog een keer extra goed nadenkt voordat je je merrie laat dekken. Zelf heb ik nu ook 7 veulens gefokt, bij alle geboortes aanwezig geweest, maar toch 3 dode veulens. Die dode waren ook de 1e drie en ik kan je zeggen dat het dan verdomd lastig is om de keuze te maken om je paard weer te laten dekken. Gelukkig ging het de jaren erna goed, maar dat zijn alleen hengsten geweest :+ We gaan nu voor een levend merrieveulen, maar gezond vind ik nog altijd het allerbelangrijkste :j
Hier gaat alles voorspoedig. Blijkbaar is de maand juli erg vruchtbaar geweest want alle koeien die in juli gedekt zijn, zijn ook drachtig gescand. Veel zon en mooie eitjes :D Alleen zullen deze kalfjes 2 maand eerder geboren worden.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:46

Ja, het is wel balen, maar gelukkig weet ik dat het niet komt door mijn merrie. Dus langs ene kant zou het zonde zijn van te stoppen. Ze gaf me al een leuke 2-jarige en het veulen van dit jaar leek erg op hem bij de geboorte, dus zal volgend jaar wel zien.

Hopelijk een merrieveulen dan! Hoop ik ook eens op, maar tot nu toe ook hengsten. Alhoewel ik liever een levende hengst heb dan niks. Gezond is uiteraard het belangrijkste. :j Hoe dan ook heb je toch stiekem een voorkeur.

Leuk van de koetjes! Leuke babyboom dan volgend jaar.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:04

C2012 wat jammer, het leven zit vol ups en downs, niet opgeven zou ik zeggen hoor.

Mijn DA kwam gisteren ook langs allez het is te zeggen, hij had zijn assistentje gestuurd en hij wist wel waarom, moest signalement maken van mijn nieuwe aanwinst een tobiano merrie met heel veel wit :D
Maar die vond dat mijn drachtige merrie best nog niet dik was voor 130 dagen dracht. Ze staat nu wel niet meer op het gras. Volgende maand komt ze terug om in te enten, als ze dan nog zegt dat ze nog niet dik is, zou ik toch nog eens naar kliniek willen rijden voor mijn gemoed maar wanneer doe ik dit dan best, vanaf wanneer kunnen ze uitwending scannen?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:39

C2012: spijtig dat er volgend jaar geen veulentje verwacht wordt, maar de hoop niet opgeven. Wie weet in 2016 wel een prachtig gezond merrieveulen!

@Fotsy: Weet niet hoe dik een merrie op 130 dagen hoort te zijn maar mijn merrie is nu al een kanon! zou je nog niet teveel zorgen maken. Buitenaf scannen weet ik niets van, gaat namelijk redelijk moeilijk.

Luna zit vandaag op 100 dagen! :D En wat een kanon is die merrie al! zo dik :o
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:59

sjeujjj en dat is al een hele dikke buik zeg! Komt niet van gras?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:04

Ze staan op redelijk kale weides die ook niet echt geweldig voeden, is ook op 2 dagen kaal (is zandgrond)
Dus heel veel gras eten ze niet, Krijgt morgens een plakje hooi, gaat tegen een uur of 11 op weide en 8 uur avonds terug op stal waar ze zo'n 350 gram bietenpulp krijgen, 200 gram goedkope brok waar niets in zit en 300 gram ruwvoer. Dus heel veel krijgen ze niet. Andere paardjes hebben ook helemaal niet zo'n buik en krijgen even veel (die bonte iets meer maar dies groter en in de groei)

Gaan der deze of volgende week nog eens laten scannen, eens zien wat de DA zegt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:35

Is dit een fokmerrie want die van mij is het tien jaar geleden dat ze nog veulen heeft gehad en staan nu niet meer op het gras, laatste scan was op 105 dagen, als ik straks thuis ben neem ik eens foto. Heb wel het gevoel als ze buiten staat dat ze alles nogal opspant.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:44

Nee helemaal geen fokmerrie, eerste veulen in 10 jaar tijd, heel lang niet drachtig geraakt en nu van ons eigen hengstje wel omdat ie klein en fijn genoeg is.
Ben wel benieuwd hoe de jouwe er nu uit ziet

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:12

Fotsy heb je op 105 haar nog drachtig gescand? Joh dan is het vast wel goed.... als ze dagelijks in handen komt en ze had haar veulen verloren dan had je het waarschijnlijk aan haar gemerkt of gezien.
De ene is echt dikker dan de ander.

Ponyparadijs, jouw dame was toch ook zo heel lang echt slank??

Hihi ik heb het omgekeerde, mijn barokke dames zijn altijd erg rond (niet te dik) maar echt rondgeribt. Daar zie je pas heel laat aan dat ze drachtig zijn.

C2012 He bah wat sneu voor jullie! :(:)
Gezellig als je gewoon hier blijft meelezen en posten!!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:45

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:21

Ik heb werkelijk geen idee! Ook rond de 100 dagen?

Dit is een foto van Wainonia deze week, op 104 dagen dracht:
Afbeelding

Wainonia is ook rondgeribd, dus misschien is het voor een "buitenstaander" nog niet echt te zien, maar ik zie echt al wel een buikje komen. Het is haar eerste dracht trouwens. Zie je dan meestal sneller iets of juist minder snel?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:54

Meeste zie je minder snel bij een eerste dracht.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:58

ponyparadijs denk dat je merrie al verder was dan 100 dagen, kan me de foto nog herinneren, gok 200 dagen of nog verder?

Mijn merrie achteraan nog niks hoor, maar madame heeft een grote kont die in de weg zit.
Afbeelding

en dit is de zijkant
Afbeelding
denk wel dat ze nog drachtig is door haar gedrag en als ik nu foto zie naast die van vorige maand dan zie ik toch wel verschil. en als ik ze beetje observeer, neemt haar buik best rare vormen aan, vooral naar beneden toe, zo met grote bulten en dan weer weg. :wow:
Aja had ze even op onkruidweide gezet :o wordt in september heringezaaid. :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:59

die van pp zag de dag van de bevalling zo uit denk ik als die foto :P

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:08

dacht het al maar wist het niet meer zeker, merrie staat en/of stond ook wel in superconditie. _/-\o_

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:13

Meen je dat? Jee, wat verschilt het ook per merrie!

Fotsy op hoeveel dagen zit de jouwe op deze foto's? Ook al een mooi buikje hoor!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:17

iinderdaad al boven de 300 dagen laura daar op die foto :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:19

Ik zou me niet te veel zorgen maken hoor, Jade is nu 104 dagen en daar is nog helemaal niks aan te zien. Maar die kan het wel heel goed verstoppen, vorige keer leek ze zelfs de week voor haar bevalling helemaal nog niet drachtig.. De ene merrie tegen de andere zeker :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:06

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:55

Afbeelding
Mijn merrie op ongeveer 340 dagen dracht.

Ongeveer 2 dagen later stond er een joekel van een veulen naast:
Afbeelding

Na veel veulens (7) toont ze wel wat meer buik op het einde van de dracht, maar vaak nog niet zoveel als veel merries die ik zie op 100 dagen dracht. De ene merrie is de andere niet.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:59

Daar vraag je je toch af waar dat veulen gezetten heeft.
Die merrie van mij toont weinig maar geeft ook (tot nog toe dan) hele kleine popperige veulens

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:12

Wij vragen ons dat ook keer op keer af. :D Tegenwoordig dus iets meer buik, ze draagt naar onderen, dit is bij haar laatste veulen (nummer 7) op 321 dagen dracht:

Afbeelding

Maar bij zo'n merrie zie je dus echt geen dracht voor de 250 dagen. Deze merrie is overigens ongetrained, ze is op haar 3de jaar licht ingereden en that's it.