[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:33

Balko, gelukkig ging het ophalen nu een stuk sneller! Peter is echt super!
Duimen dat er een knap veulentje in de maak is.

Zonder paarden is het 2/2,5 uur, met paarden inderdaad 3 uur, maar dit is het Zweedse file rijden:

Afbeelding
Dit is dus in de spits. _O-

Sowieso zijn afstanden hier wel echt heel anders en alles is ver en ook wel normaal dus.

Hengsten keuze blijft altijd lastig vind ik, vaak blijft er ook wel een twijfel tot het er in zit. Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt!

Twijfel ook nog wat, hoop vandaag of morgen berichtje terug te krijgen dat mijn eerste keuze hengst inderdaad EU beschikbaar is (zou hij zijn vanaf 1 juni). Anders even kijken wat ik ga bestellen. _/-\o_

Astrea, balen dat het ei al weg was! 4 dagen is ook wel heel snel.

Spannend voor de andere merrie!

Setteli, het blauwe schrikt alle hengsten celletjes af. _O-
Hopelijk werkt de FillyPlus en wordt ze mooi drachtig van een meisje van Mr. Right!

Moner, ja toch wel haha. Maar zonder paarden is het iets sneller 2/2,5 uur, maar in Zweden zijn die afstanden dat heel normaal (veel geluk als je minder ver hoeft). :)

Leuk dat je toch eerst de merrie gaat dekken, als er nog veel werk aan is, misschien inderdaad een goede optie! Spannend, hopelijk lukt het allemaal!

Muronia, ik hoop het ook! :):)

Kiki, gefeliciteerd! *\o/*

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:57

goldenarrow schreef:
Ja, haha, dat hoort zo ja :)) Je hebt ook ColtPlus, ik ga er altijd maar van uit dat die dan wel roze wordt _O-

oh geweldig, ik dacht al, dat spul is niet goed meer _O-

Balko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:04

Muronia, heb Sarowski erin zitten. Dus een stippelpaaaaaaard krijg ik <3.
Ik wil de dressuurring onveilig maken met een stippie.
Dan heb ik op mijn lijstje dus terugdekken en houden.
Of Henkie, beperkt commercieel, wel goede match voor de merrie.
Hitmaker, ondergewaardeerde hengst maar mega nakomelingen.
En anders een net goedgekeurde hengst uitzoeken en dan verkopen.

Verkopen doe ik eigenlijk alleen om wat ruimte te creëren op stal omdat ik zelf in december moet bevallen. Scheelt toch werk, maar vind het wel jammer vd fijne merrie dus is geen noodzaak. Ze gaat ook alleen voor het juiste geld en hoeft niet weg.

Jeetje Quir, ik wilde nog wel emigreren naar Zweden ofzo met de nieuwe stikstofplannen maar dat klinkt wel heftig hahahahahaha

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:49

Haha het valt eigenlijk wel mee, het went heel snel en het is eigenlijk altijd heel rustig op de weg (oké, niet bij de grote steden dan, maar daar woon ik niet echt in de buurt). Dus rijd ook wel heel erg makkelijk, je bent zo 200km op weg. Mijn hengstjes staan nu ook in een natuurgebied 100km verderop, daar ga ik ook elke week langs haha.

Afgelopen 6/7 jaar tot februari dit jaar mocht ik geen auto rijden ivm hersenaandoening/letsel, in februari toen ik weer mocht meteen 600km enkele reis gereden naar de KI opleiding in het zuiden. _O-

Terwijl afgelopen week in NL ik het rijden echt verschrikkelijk vond en dan reed ik alleen nog buiten de spits als het "rustig" was (voor NL dus rustig, zo druk is het hier in Zweden echt nooit) en ook alleen kleine stukjes. Maar echt niet te vergelijken, dus de afstanden zou ik niet zo druk over maken. :):)

Wel tof een stippelpaard voor de dressuur!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:04

Verkeer hier in zweden is inderdaad niets vergeleken met NL. Als ik al aan NL denk raak ik in de stress. :')
Dus laat de afstanden je niet afschrikken. :=
Fijn dat je je rijbewijs terug hebt quir.

Wij gaan ook bijna weer beginnen. :):)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:11

Kiki gefeliciteerd *\o/*

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:33

Muronia schreef:
Dennenboom wat jammer dat ze niet drachtig is, ik hoop echt dat het nu wel gaat lukken!

Kayley heel vervelend dat je zo in onzekerheid zit. Misschien wel verstandig om haar dan maar naar de kliniek te brengen.

Olympia het follikel vervormt voordat het ei springt, dus als dit zo is dan zit je een paar uur voor het springen. Gunstig om te insemineren dus.

Dennenboom dat verschilt. Onze pony heb ik na afslaan (eisprong) weer opgehaald en mijn moeilijke merrie tot de 18 dagen-scan laten staan.

Nou Elina, dan moet dit hem gaan worden! Succes met weer die lange dagen wachten.

Nobel gelukkig geen droes!

LaDonna het is ook gewoon heel leuk hier in Groningen hoor :D

Fijn Quir, nu hopen dat ze een beetje vlot oppakken.

Balko mooi zo, jij nu ook weer succes met afwachten. Hengstenkeuzes, lastig.. is ze nu dragend van een commerciële hengst?

Astrea nee, dat zit echt niet mee. Toonde ze nog niet hengstig dan?

Setteli dat is ook niet een beetje blauw! Apart kleurtje als je aan meisjes denkt, maar hopelijk doet het zn werk goed.

Moner dat lijkt me een prima keuze. Ik hoop dat het allemaal volgens plan mag lukken.

Nee ze toon helemaal niks.
Het kleine blaasjes was de da vorige week heeft gezien en die Dinsdag niks veranderd was is wws wel een eitje geweest en door het spuiten gesprongen.
Dat was de enige verklaring die deze da kon geven.
Ze kwam hier voor het eerst aangezien onze eigen een behoorlijk ongeluk heeft gehad nadat ze bij mij weg kwam.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:34

@nobel, is je merrie recent geënt?

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:53

Gefeliciteerd Shirley en Charmfaith.

Kabayo Ze lijkt inderdaad een beetje verliefd :)

Dennenboom Jammer maar veel succes voor de volgende ronde!

Setteli Succes met Fillyplus!! Als het goed is krijgt je merrie je voor 90% zeker een merrieveulen,
toch?

Quir Super dat je nu weer mag autorijden!!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:36

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:57

OYYO schreef:
Gefeliciteerd Shirley en Charmfaith.

Kabayo Ze lijkt inderdaad een beetje verliefd :)

Dennenboom Jammer maar veel succes voor de volgende ronde!

Setteli Succes met Fillyplus!! Als het goed is krijgt je merrie je voor 90% zeker een merrieveulen,
toch?

Quir Super dat je nu weer mag autorijden!!

Mwah, 90% is wat overdreven. Ik denk zelf eerder 70/75% max.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:59

Zo nu even tijd gehad om alles na te lezen te reageren

Bamorka hopelijk nu zonder verder gedoe drachtig.

Kabayo haha ze kijkt er zelfs verliefd na. Hopelijk nu wel drachtig!

baudyh hopelijk snel drachtig

goldenarrow duim dat het gelukt is

Quir eindelijk begonnen. Ah je moet maar zo denken, de ervaring op gedaan op je werk. Hopelijk allemaal snel drachtig.
Maar wat een straf om op jullie manier file te rijden zeg, wil ik ook wel haha

moner ik denk dat iemand die op zoek is naar een echt sportpaard niet op een drachtige merrie zit te wachten,
Hopelijk lukt het met alle merries om ze drachtig te krijgen

Nobel01 oeh wat een schrik, gelukkig geen droes

Dennenboom balen joh -O- Hopelijk volgende ronde meer succes

Muronia gaat evengoed wel weer hard, alweer 2 maanden voorbij.

Kayley95 jeetje wat een onduidelijkheid steeds zeg. Hopelijk snel meer duidelijkheid

Olympia96 wist niet dat ze daar ongevoelig voor konden worden. Hier heeft de da het 2x gebruikt en is niks over gezegd. Maar nu dekken wij niet vaak, miss dat het uitmaakt, geen idee
Maar hopelijk lukt het idd gewoon deze ronde

LaDonna75 hopelijk is de klei daar goed vruchtbaar en is het het idd allemaal waard om d´r even te missen.

Balko hoorde al van meer dat het een naar griepje is. Wel fijn dat ze in zo´n geval bij de HH staat en niet dat je er steeds uit moet
Nu duimen dat ze drachtig is

astrea oei dat is wel heel snel zeg, wel echt balen! Hopelijk nu snel weer hengstig

Setteli haha dat ziet wel als smurfen sperma joh, weet je zeker dat het van FS Mr Right was.
Ziet best wel chemisch zeg, maar hopelijk doet het zijn werk en heb je volgend jaar idd een merrieveulen

Was wel erg grappig vanmorgen op de kliniek met scannen. We waren de eerste en stonden na ons nog een paar te wachten.
Da was aan het scannen en zag in eerste instantie niks, maar opeens keihard YES en ze stond helemaal blij te juichen. Zat achter in het midden verstopt.
Ze zie al dat ze stiekem blij was dat ze toch degene was die Bo mocht scannen. Is zo´n leuke meid deze da.
Dus als alles goed blijft gaan is ze op 02-05-2023 uitgerekend ( uitgaande van 340 dagen) vorige keer ging ze daar ook ietsje overheen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:40

Gefeliciteerd :D

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:21

Gefeliciteerd Kiki!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:01

kiki: gefeliciteerd!

Dennenboom: balen, niet drachtig! Succes deze ronde!

Quir: succes met je dames! Zou fijn zijn als ze vlak na elkaar uitgerekend zijn straks! Wat een drukte op de weg zeg, daar teken je toch voor al zou het niets voor mij zijn om 2u te moeten rijden van en naar werk.

Setteli: aparte kleur voor fillyplus! Hopelijk gaat het werken! Wat kost dat nou per x toevoegen?

kayley: erg balen dat je geen zekerheid krijgt! Dan idd maar op de kliniek zetten om goed op te volgen!

kabayo: succes op het wachtbankje, klinkt positief!

goldenarrow: hopelijk ook deze merrie weer drachtig

astrea: deze cyclus lukt het hopelijk wel

nobel: gelukkig is het geen droes en is het snel over

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:19

Quir, overweeg deze zomer om paar dagen die kant op te gaan met man en kinderen. Denemarken lijkt me ook leuk om keer heen te gaan maar Zweden lijkt me echt heel mooi. Met mn dikke zwangere buik dan alleen niet zo mobiel in de bergen dus wellicht dit jaar bij Denemarken houden. Lijkt mr alleen wel weer lastiger daar qua dressuursport met de paarden.
Qua boeren leven lijkt het me daar wel weer heerlijk. Wij wonen nu ook achteraf, maar het dorpse is toch wel erg gezellig.

Loopt het seizoen nou ook anders daar? Of stel ik nu een domme vraag haha. Omdat jullie nu pas beginnen allebei.

@kiki, ja echt een ROT virus. Wij zijn allemaal zelden ziek en nu allemaal incl de kinderen met koorts. Ellende van een boerenbedrijf is dat je MOET. En ik heb ook nog last van mn zwangerschapskwalen dus na n week nauwelijks slaap ben ik echt gaar.

Ennnn gefeliciteerd! Baby op komst! Heerlijk, ik ben jaloers!

Hier vandaag een stal klaargemaakt voor moeder en veulen zodat de laatste merrie de bevalstal in kan :D. Moest even een voerluikje dicht maken, wel weer naar om in de stal te moeten voeren :'), iets met lui.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:45

Oh zeker doen! Prachtig land. <3
Denemarken is ook erg mooi! Meeste delen in Zweden zijn niet heel bergachtig trouwens, met name in het zuiden valt het wel mee. :D

Dressuur sport is hier anders, maar niveau wordt ook steeds hoger, maar vooral een heel ander systeem.

Seizoen loopt van ca 15 april tot 31 juli (soms kan je in augustus nog een ronde doen als het niet de eerste ronde is). Dravers en renpaarden beginnen vaak al begin/half maart (is hier wel echt heel groot, elke supermarkt kan je ook op dravers wedden haha).

Ik begin nu rond 1 juni, omdat ik op dit moment nog niet de faciliteiten heb voor een eerder veulen dan mei.

Ik bedoel, dit was afgelopen april. _O-
Afbeelding

Afbeelding

Maar zodra we een binnenbak hebben kunnen bouwen, ga ik wel eerder beginnen. Nu heb je in feite maar 2 maanden, met geluk 3 cycli, om ze dragend te krijgen.

Spannend laatste veulen! Hoeveel had je er dit jaar?

Jennyk, haha ja wat een drukte hè? Kan je in NL echt niet voorstellen. _O-

Kiki, wel leuk zo'n enthousiaste dierenarts! Nogmaals gefeliciteerd!
Ja wel leuk om alles zelf te kunnen en mogen doen! Hopelijk worden ze allebei mooi drachtig.

Nu ook de hengsten keuze definitief, want hij is nu EU beschikbaar. :):)
Blijft wel echt ellende hoor die pony hengsten en EU. -O-

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 20:35

Kiki gefeliciteerd!

Quir ja als je zo noordelijk zit, wil je geen vroeg veulen nee.

Balko sterkte. Niet leuk, ziek en zwanger.

Sanaa wordt morgen nog een x geïnsemineerd, het ei is nog niet weg. Prima, dan blijft ze nog maar even daar. Als ze dan maar drachtig terug komt :j

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 20:47

Ohh Quir, das niks voor een klein veulentje nee!

Voor mn idee is Zweden best bergachtig als je google mag geloven whahaha maar is dus misleidend :').

Welke hengst heb je gekozen?

Ik heb dit jaar 3 veulens en 3 merries erbij voor volgend jaar. Volgend jaar overweeg ik 5 merries erbij te doen waarvan eentje spoelen. Als ze het goed doet in de sport houd ik haar dan nog langer gust en anders zouden meer veulens uit die merrie ook top zijn. Dan laat ik haar zelf ook dragen. Heb nog niet eerder embryo’s gedaan dus ook leuk om dat weer te ontdekken.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:24

Quir: welke hengsten gaan het worden? Ik ben een jaar of 30 geleden in Zweden geweest (joh ben ik echt zo oud...) met mijn toenmalige vriendje op de motor. Echt een mooi land met veel water.

Ladonna: die van jou doet er ook al zo lang over pfff.

Sjanty is oma geworden deze week mss komt er nog wel een foto van haar dochter en kleinzoon hier van de hengstenhouder want die zit ook in dit topic :o

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:10

LaDonna, hopelijk daarna het ei wel weg! En inderdaad duimen dat ze dan mooi drachtig wordt.
Op zich woon ik nog niet eens zo noordelijk, haha. Het is nog zo'n 1.000km naar het echte noorden (en zo'n 800 naar het zuiden, dus eigenlijk is het zelfs nog Zuid Zweden _O- ).

Balko, het ligt er ook een beetje aan waar in Zweden uiteraard. Je hebt wel stukken met veel bergen. :j
Noorwegen is nog veel mooier, als we geen paarden hadden gehad waren we daar heen gegaan, maar daar is het echt niet te doen met paarden.

Embryo spoelen is wel echt heel interessant en ook best leuk om te zien en zo! Inderdaad ook weer wat nieuws ontdekken, hopelijk lukt het allemaal! *\o/*

JennyK, Zweden op de motor is wel heel tof! Denk echt een super geschikt land om te toeren met de motor. Inderdaad heel veel water en meren. Daar hou ik echt van. <3

Wat leuk dat ze oma geworden is!

Ga voor een Duitse rijpony kampioenshengstn Golden Grey, allebei de merries dezelfde hengst. Weinig betere dressuur pony hengsten gevonden (en die ook EU staan of in Zweden, maar daar is gewoon echt helemaal geen goede te vinden := ) en deze dekt in principe alleen dit jaar en ook alleen een beperkt aantal merries.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:21

Ik heb even een vraagje tussendoor. Zirana is nu gescand op dracht met een hartslagje. En nu vroeg ik mij af, of ik ook in juli zal scannen… puur om mocht het toch niet goed zitten dat ik dan nog een laatste cyclus mee kan pakken..
Of zeggen jullie; als er een hartslagje zit met dag 30, dan zit het gewoon goed? Ze zit op 15 juli op dag 65.. en wanneer de scan voor de hengstenhouder mocht ze toch helaas gust zijn? Of is dat rond 65 dagen?
ik ben nogal onzeker hierin omdat ik hoop dat het gewoon blijft zitten.. vanwege dat de dracht vorig jaar dus af is gebroken voor het hartslagje…
Misschien een domme vraag, maar dit is mijn eerste keer dat ik iets fok :+ en gezien hier meerdere ervarenen zitten… *D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:27

Ik scan sws als ik iets verdachts zie nog. En soms idd tussen hartslag en gust on mocht de merrie geen extra stress ervaren of rommelige baarmoeder hebben etc. Ala de da er bijvoorbeeld voor een ander is.
Nu ben ik nog volop aan het scannen en pak ik misschien begin augustus nog een extra scan mee en dan eind september.
En soms scan ik pas eind september. Ik moet voor 1 oktober gust regeling inleveren

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:40

Je kan er vanuit gaan, dat als ze nu verwerpen, de cyclus lange tijd niet weer op gang komt. Ik scan dus na de 30/35 dagen alleen nog voor de gust scan in oktober..

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 01:29

Ik kom me ook even melden, wij hebben onze merrie ook gedekt!
Word ons eerste veulentje die we zelf gaan fokken *\o/*
We fokken gewoon recreatief paardje niet voor de fok oid

(foto van van de winter)

Afbeelding X
Afbeelding

Ze is 2x geinsimineerd en 24 mei zagen we dat ze drachtig was
Afbeelding

Ben benieuwd hoe alles gaat lopen! Tot nu toe loopt alles nog redelijk voorspoedig,
ze is 2x geinsimineerd daarna drachtig gescaned en dan binnenkort voor het hartje de echo.