[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:12

Mijn merrie heeft altijd hele makkelijke bevallingen.
Ik ben van mening dat dat mede komt doordat ze in een goede conditie is en in beweging blijft.
Wij zijn na de bevalling na 2 dagen begonnen.
Maar dan wel aangepaste beweging.
10 minuten stap werk met het veulen er los bij.
Dat na een week uit gebouwd naar 20 minuten met ook wat draf stukjes.
Daarna zijn we het veulen op stal gaan houden om het echte werk weer te starten

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:07

Jaaa, ik mag me hier ook melden *\o/*

Afgelopen vrijdag de 35 dagen scan gehad en alles lijkt oke, een kloppend hartje :)
Dit wordt ons 2e veulen. Ben zooooo benieuwd.

Ik heb een palomino merrie van Burggraaf x Wellington. Zij is dit jaar gedekt door Flying Dream (Zapatero x Indoctro).
Spannende combinatie.
Nog maar 303 dagen wachten tot de uitgerekende datum :P Hopelijk blijft alles goed gaan!!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:07

Hoi allemaal,

ik kom mij hier ook melden na een tip in mijn KS-MK topic.
Mijn (KWPN) merrie is vandaag 50 dagen drachtig van Don Cremello du Bois.

Dit is Lady Liberty.
Afbeelding
En haar afstamming: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/138355

In mijn onderschrift staat overigens de link naar mijn topic voor het uitgebreide verslag :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:14

Tara gefeliciteerd!

En leuk Myrthee dat je nu ook hier bent, welkom! Dat zijn dus nu 3 paard x du Bois combi's om te volgen in dit topic, leuk leuk leuk :j

Dames: vergeten jullie niet via een PB aan Nicole je merrie aan te melden voor de voorpagina, want het gat wordt behoorlijk groot.......... Het is wel heel leuk om dit lijstje volgend jaar te kunnen volgen.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:16

@suffie heb net een PB gestuurd!! Dus mijn merrie komt ook binnenkort in het rijtje te staan

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:16

Pff mensen stress hier.. Gisteren is ze samen met mij knoert hard onderuit gegaan op de stenen (ik liep er naast) en beste klap op der buik.. Schijt echt in m'n broek als zoiets effect heeft erop. Vandaag is ze 114 dagen. (Staat toevallig op film maakte zelf ook beste klap)

Haar buikje begint echt al te groeien. Dit was gisteren vlak voor de val.
Afbeelding

Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:22

Prachtige merrie Nicole!
Die val zou ik me niet druk om maken, ik heb het eens gehad met een merrie die al rond de 300 dagen zat, die viel echt heel vervelend op stal. Maar het veulen mankeerde er absoluut niets van hoor, die zitten goed beschermd in de buik.

Tara, gefeliciteerd!

Myrthe, welkom!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:23

suffie schreef:
Tara gefeliciteerd!

En leuk Myrthee dat je nu ook hier bent, welkom! Dat zijn dus nu 3 paard x du Bois combi's om te volgen in dit topic, leuk leuk leuk :j

Dames: vergeten jullie niet via een PB aan Nicole je merrie aan te melden voor de voorpagina, want het gat wordt behoorlijk groot.......... Het is wel heel leuk om dit lijstje volgend jaar te kunnen volgen.

Hoe wat waar :P??

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:24

je moet/kan een pb naar de topicstarter sturen om je dracht aan te melden, staat in de OP.

Citaat:
Wil je dat je merrie ook hier in dit topic in de lijst komt van drachtige Dikke-Buiken-Topic merries, geef dit dan even aan in een PB met vermelding van: naam merrie x naam hengst – uitgerekende datum

Als het veulen geboren is, meld het dan even per PB, incl naam, geslacht en geboortedatum, dan komt het er bij te staan.
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 17-08-14 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:25

Laat je haar nog een keer controleren Nicole?
Ik denk dat het nog wel goed zit hoor. Met ruim 100 dagen kunnen ze al weer meer hebben.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:27

nicole denk ook dat dit niet zo erg is, het veulen zit goed beschermd.

welkom nieuwelingen.

Tara leuk hopelijk dit jaar geen draaiing van de baarmoeder. Was toch zo iets he?

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:30

Ja klopt, een draaiing van de baarmoeder. Heb het eerst even Door gesproken met de dierenarts. Een kans op zo'n draaiing is al heel klein, dus een 2e keer zou wel heel toevallig zijn als dat weer zou gebeuren.
Ben benieuwd naar het kleurtje :)

Nicole, mooie merrie!! Ik denk ook dat het wel goed zit. Maar als het voor jou fijner is laat je het toch even controleren?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:36

tara het kleurtje zal <3 *\o/* zijn met don cremello als hengst, wordt het zeker een specialleke.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:56

Fotsy, volgens mij haal je nu de merries van Tara (Palomino) en Myrthee (bruine) door elkaar, of de eigenaren :D

Zo'n draaiing van de baarmoeder ken ik helaas maar al te goed van onze koeien, wij noemen het altijd slag in de dracht. Bij de koeien gebeurt het meestal in de laatste 3 dgn voor het kalven, als het kalf z'n laatste draai richting uitgang maakt. Gelukkig kan dit dan vaginaal opgelost worden, door het kalf te slingeren en over z'n zwaartepunt heen te slingeren. Als dit niet lukt, dan rollen ze de koe om het kalf, dus letterlijk de koe omrollen.

Vandaag heb ik met Lara mijn eerste cross les gehad, ze heeft nog nooit geweigerd en ook nu vloog ze overal over en door heen. Superknol!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:03

klopt suffie, sorry was even twee topics door elkaar aan het lezen. :+ :o

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:11

Toch kan Tara ook een leuk kleurtje geven toch? Wel bijzonder trouwens, een warmbloedpalomino.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:14

Ja je haalt idd de merries Door elkaar. Flying dream is een vos met een witte vlek op zijn buik. Dus ben benieuwd. Heb 50% kans op vos of Palomino. Heb er nu een Palomino veulen bij lopen van Tangelo vd Zuuthoeve.

Helaas is zo'n draaiing bij een merrie niet zo op te lossen. Tara is geopereerd met 9 maanden dracht. Wat een drama zeg. Maar gelukkig alles goed gegaan.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:48

Tara welkom.

Myrthee welkom.

Suffie ik wacht nog even tot de volgende echo is dan alles nog goed meld ik me ook aan bij nicole.

Nicole niet te druk over maken bij twijfel kan je extra controle doen.
mijn merrie is bij vorige dracht gevallen op de keuring was toen 90 dagen ongeveer.
en is met 9 maanden gevallen draaide te snel om en viel. Veulen was niks mis mee.
Je merrie begint al wel een mooi buikje te krijgen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:20

Bedankt allemaal :)

Fotsy, bij die van mij is inderdaad kans op valk (65%), palomino (25%) en smoky black (9%)

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:33

Prachtige merrie Nicole!
Hopelijk heeft de val geen kwaad gedaan, maar denk niet dat het veel kwaad kan.
Vertrouw je het niet, dan een echo maken voor je gemoedsrust.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:39

Bij dat aantal dagen moet je een miskraam bijna van buitenaf kunnen merken/zien denk ik.. Ik duim voor je dat mama's buik het beschermd heeft!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:01

Tara leuk dat je er weer bij bent.... en nu gewoon een probleemloze dracht voor haar toch?

Myrthee_ oh leuk een verrassing kwa kleurtje dus... spannend.

Nicole wat zul je geschrokken zijn zeg!
Hoe is het met jezelf dan? Heb je er geen narigheid aan over gehouden.
Veulentje is goed beschermd hoor. Is nog niet groot, vruchtwater beschermd en dan de buik van de merrie ook nog.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:52

Ik weet nog dat Epona tijdens een dracht een keer gevallen is in een trailer en daar een hele tijd klem heeft gelegen tot de eigenaar haar overeind kon krijgen. Dat vonden wij ook spannend, maar is helemaal goed gegaan verder.

Met jou verder alles goed?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:55

Dup en Sientje ook drachtig :) Sientje nog een keer extra gescand op tweelingdracht, maar echt maar 1 beebje gezien gelukkig. Dat zijn er vijf volgend jaar :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:18

Gisteren is Neon de 2de keer gescanned, mooi drachtig.

Lauura schreef:
Heb meerdere malen horen vallen dat het een slecht jaar is! Waar het dan aan ligt?

Vanaf wanneer voeren jullie merriebrok? En is dat ook nodig wanneer ze inprincipe anders nooit krachtvoer krijgt?!

Vanaf 9,5 maand begint de balans naar wat de merrie nodig heeft te verschuiven en dan wordt het pas zinvol om merriebrok te voeren. Daarvoor hebben ze het niet nodig, en wordt hetgeen extra zit in merriebrok niet opgenomen. Vanaf de 10de maand is de balans dusdanig verschoven dat ze dat wel bijgevoerd moeten krijgen. Vanaf 9,5 maand beginnen op te bouwen, en dan zit je met 10 maanden op de merriebrok als ze het nodig hebben.