Ze ligt nu ook erg veel.. Zal haar box straks nog even wat schoner maken. Dat ligt vast prettiger!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Zeer veel veulens gefokt, maar altijd eigenheimers van merries gehad, poepen het veulen uit als je je 30 seconde omdraait.
Nog nooit bij een geboorte geweest, de merries willen ons er niet bij hebben. Meestal weten we wel wanneer het ongeveer gaat gebeuren en houden we natuurlijk wel extra goed alles in de gaten, maar altijd net te laat in de stal gekomen. En Neon is helemaal een verhaal apart, die heeft ons al 2 keer echt compleet verrast, zonder enig voorteken. De eerste keer stond ze in de wei (eerste keer na het opnieuw bemesten, dus de eerste keer sinds een paar weken), stalhouder zat bij dochter 60 km verderop en ik was parcoursen aan het bouwen op CH Eindhoven. Zat net op de wal te vlaggen voor de jury voor afgevallen balken die hun niet konden zien, ging de telefoon, er liep een veulen in de wei. Kon mijn juichen maar net onderdrukken, was ook een beetje l*llig voor de ruiter anders.
Veulen was ongeveer een uur geboren nadat ze in de wei waren gezet. Neon at gewoon, geen kegels, niet een overdreven uier..... Dit jaar hetzelfde, was op wedstrijd geweest, ging nog controleren, niets aan de hand. At (of vrat
) nog goed (hongerlijder
), geen kegels, weinig uier, wel een slappere vulva. Loop dus huis in met de mededeling van "het zal wel eerder komen" maar ging er nog van uit minstens een week. Niet dus, volgende ochtend telefoon dat er een veulen bij stond.

al is het voor mij minder leuk om langer te moeten wachten
en zou ik liever hebben dat de kleine mooi op datum geboren wordt, dat past het best in de planning om Angel na het spenen en voor de winter nog voor de kar te laten beleren...

)

En ik denk dat je daar ook wel een punt hebt ja, bij mini’s zul je de helft van de tijd wel gebukt moeten staan.
De verkochte merrie staat inmiddels weer te koop zag ik op internet, hoop toch wel dat we volgend jaar naar het veulen kunnen gaan kijken!
). Waar de omslag ligt, ik weet het niet. Eigenlijk zou je data moeten kunnen verzamelen van de draagtijden over de verschillende maanden, met de normale draagtijd erbij. Jammergenoeg hebben we dat hier niet. Maar daar is wel het DB-topic enigszins handig voor, omdat iedereen hier het over het aantal dagen dracht heeft. Helaas is het ook hier niet altijd duidelijk of ze uitgaan van 11 maanden bij het uitrekenen van de einddatum, of van 340 dagen of dat ze naar de normale draagtijd van de specifieke merrie kijken. Dat laatste, volgens mij ben ik de enige die dat dus doet. Maar anders zit je een maand voor nop te wachten bij bepaalde merries. Wij hadden er namelijk eentje die 335 dagen droeg, eentje die 360 dagen droeg en van Neon weten we het niet, waarschijnlijk 340 dagen. Ik ga dan niet 11 maanden tellen bij eentje die 360 dagen draagt, dan kun je me afvoeren.

frenia schreef:hoop maar niet et hard marlijn
Tinkerbell kegelde ook altijd netjes...tot dit jaar, toen stond chenoa er plots naast
heb ik trouwens wat gemisthoe wass de trip naar engeland?????????
Die gaan gewoon braaf kegelen voor het vrouwtje

Bij Spirit ben ik 2 keer wakker geworden op het moment dat ze opstond en het veulen eruit viel. Puzzel heb ik dit jaar gemist terwijl ik wist dat ze ging bevallen
Ik was zó moe geworden van het waken van de dagen ervoor, dat ik door mn wekker heen was geslapen
Missy heb ik wel gezien afgelopen jaar.. Maar dat is niet zo moeilijk als je een week lang niet meer durft te slapen omdat je bij de andere merrie niet meer wakker werd van de wekker. Ik heb dus gewoon een week lang de hele nacht achter de computer gezeten met mn camera erlangs, gewacht tot ze zou gaan liggen
*deed ze wel op een sociale tijd.. 1u snachts! Braaf paard
Spirit houd meer van 5 uur
Ik heb nog geen merrie die zo ver overdraagt dat je de datum er voor moet gaan aanpassen

Ik ben benieuwd wat je uit Amerika straks gaat halen, maar eerst babycobs en een spannende Macy voor volgend jaar 

Net paarden, bevallen ook zo goed als nooit op de goede datum 
Wat een beslissing zeg! Alle cobs (behalve Macy) weg, poeh, dat is niet niks! Ben idd ook wel benieuwd of je met Macy dan nog wel gaat fokken

wordt wel een groot verschil! ik vind jouw cobs altijd zo mooi
maar als het niet meewil, moet je idd maar op zoek gaan naar makkelijker te onderhouden paardengrut