Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pauk

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:43

Ik begin bij Alonna toch wel behoorlijke uitzakking te zien nu.. Over een aantal dagen is Madame 200 dagen en dat ga je nu zien.. Heb ik toch te vroeg gejuichd dat ze niet zo dik werd Knipoog
Ze ligt nu ook erg veel.. Zal haar box straks nog even wat schoner maken. Dat ligt vast prettiger!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:36

_Marlijn, ik ben die verrassingen wel gewend. Tong uitsteken Zeer veel veulens gefokt, maar altijd eigenheimers van merries gehad, poepen het veulen uit als je je 30 seconde omdraait. Gestoord Nog nooit bij een geboorte geweest, de merries willen ons er niet bij hebben. Meestal weten we wel wanneer het ongeveer gaat gebeuren en houden we natuurlijk wel extra goed alles in de gaten, maar altijd net te laat in de stal gekomen. En Neon is helemaal een verhaal apart, die heeft ons al 2 keer echt compleet verrast, zonder enig voorteken. De eerste keer stond ze in de wei (eerste keer na het opnieuw bemesten, dus de eerste keer sinds een paar weken), stalhouder zat bij dochter 60 km verderop en ik was parcoursen aan het bouwen op CH Eindhoven. Zat net op de wal te vlaggen voor de jury voor afgevallen balken die hun niet konden zien, ging de telefoon, er liep een veulen in de wei. Kon mijn juichen maar net onderdrukken, was ook een beetje l*llig voor de ruiter anders. Tong uitsteken Veulen was ongeveer een uur geboren nadat ze in de wei waren gezet. Neon at gewoon, geen kegels, niet een overdreven uier..... Dit jaar hetzelfde, was op wedstrijd geweest, ging nog controleren, niets aan de hand. At (of vrat Clown ) nog goed (hongerlijder Vork ), geen kegels, weinig uier, wel een slappere vulva. Loop dus huis in met de mededeling van "het zal wel eerder komen" maar ging er nog van uit minstens een week. Niet dus, volgende ochtend telefoon dat er een veulen bij stond. Sigaar
Merries! Boos!

Frenia, kans is toch groot dat je iets langer moet wachten. Denk nog maar even terug aan het DB-topic van afgelopen jaar, bijna alle merries (je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen)die tot april uitgeteld waren hadden een dracht van rond de 350 dagen (en zelfs langer). De lijst van veulens zegt trouwens wat anders, maar die vertrouw ik niet, zie daar vreemde dingen op staan, bovendien zie je daar niet hoe lang de draagtijd was.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:45

Oei wat een buiken komen er weer voorbij Haha!
Hier valt het nog steeds aardig mee.
Macy ben ik nu wat aan het longeren en ik merk meteen dat ze daarbij ook haar buikspieren traint.
Wel beweegt de kleine veel.
Bij Catrin en Kyra heb ik ook het veulen al gevoeld, zij zitten inmiddels ook over de 200 dagen.
Fleur is een rolmops aan het worden en de mini's zijn buiken op pootjes maar dat zijn ze het hele jaar door Haha!

Volgend jaar gaat er trouwens wel een hoop veranderen hier. Ik heb besloten om alleen Macy te houden en verder gaan alle cobs verkocht worden Scheve mond
Ik red het gewoon niet meer met m'n rug en baal er steeds meer van dat ik niets anders kan doen dan voeren.
Als de cobs verkocht zijn, wil ik in Amerika gaan kijken voor luxe mini's. Die wil ik dan weer zelf gaan trainen en ook showen. Ze zijn gewoon een stuk handzamer dan de cobs en dan kan ik er tenminste weer eens wat mee gaan doen. Rijden deed ik toch al jaren niet meer dus wat dat betreft maakt de maat niet uit.
Ook voor mijn vader wordt het dan weer wat leuker, die wordt ook wat ouder en begon ook steeds meer moeite met de cobs te krijgen.

Ach en de draagtijd, de merries doen altijd anders dan je verwacht Clown
Macy trekt zich bijvoorbeeld niets aan of het nou vroeg in het jaar is of niet en begint vaak rond de 300-310 dagen met kegelen en veulent vaak rond de 320 dagen. Al vond ze het een paar jaar geleden erg leuk om tot dag 342 te wachten.
Komend jaar heb ik ook weer wat jonge merries en die maken er sowieso een spelletje van.
Al mogen ze best weer net als dit jaar elkaar aansteken. 3 dagen achter elkaar veulens schiet tenminste lekker op Haha!
Ik hoop ook dat ze dit jaar allemaal een beetje achter elkaar gaan, 5 in april uitgerekend en 1 half mei.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:51

bah... *baalt erg*

Tinkerbell was bij Baileys op 27 maart uitgerekend en heeft overgedragen tot 9 april, dus 348 dagen draagtijd
Bij Chenoa uitgerekend 13 april, bevallen 16 april, 338 dagen draagtijd...
Nu uitgerekend 17 april... dus grote kans dat ze rond die datum ook bevalt!!! JIhhhhhhhhaaaa! toch goed nieuws dus...
En als Angel dan wat overdraagt, zijn de veulens meer gelijk qua leeftijd Knipoog al is het voor mij minder leuk om langer te moeten wachten Zij zijn groot en ik is klein! en zou ik liever hebben dat de kleine mooi op datum geboren wordt, dat past het best in de planning om Angel na het spenen en voor de winter nog voor de kar te laten beleren... Muziek!

*gaat even uitrekenen wat 350 dagen dracht voor Angel zou betekenen...*
Dat zou dan ipv 11 maart 2007, 27 maart worden Rolleyes
*zucht even héééééél diep*

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:12

Ach Frenia, Macy zou dit jaar op 18 maart op de 340 dagen zitten maar het veulen kwam op 27 februari Knipoog

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:28

Zo wat gaat het hier snel zeg!!

Jellie is inmiddels 209 dagen drachtig Lachen

Heb ik ook nog een vraagje trouwens, over de uiers daar zie je toch niks aan ? Dat komt toch pas écht op het laatste?!?!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:35

MarijeR, ik moet het even kwijt... wat een mooie pony's heb jij zeg! Echt hele leuke dieren.

Viola is nu volgens de teller 176 dagen. Het rijden wordt hier steeds moeilijker want mevrouw lijkt steeds trager en minder aan het been te worden... of dat nu door de dracht komt of omdat ze gewoon geen zin heeft? Ik weet het niet. Ze heeft in ieder geval weinig zin om mee te werken met rijden.

@ Tienn, volgens mij zie je de uiers ook pas tegen het einde van de dracht. Uitzonderingen daargelaten.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:36

CubaLibre: Kan toch een mooi veulen worden,zo gekruist met een Arabier? Ach,laat ze maar zeggen,en jij straks genieten!! Knipoog

Marije: ZO,dat zijn serieuze veranderingen!! Ben me ook een beetje aan het verdiepen in de mini's,we hebben hier 5 mini-shetlanders,en reeds één mini-paardje,van krap 73 cm hoog! Clown

Tzijn echte lieverds,en nieuwsgierig!! Zou er best ook in verder willen op mn oudere dag..maar bedenk wel dat het ook niet erg bevorderlijk is voor je rug! Ze zijn zeker handelbaarder,maar ook zo klein,al dat bukken is lastig voor de rug..
Hier in mijn streek zit één van de bekendste fokkers van mini's in Belgie,het Rozenhof.Vandaar komt ook ons mini'tje!

In de winter zijn het net shets!

Ziehier ons mini-paardje,Snowdrop van 't Rozenhof

Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:48

Tinkerbell is volgens mij de uitzondering die de regel bevestigt wat uier betreft Clown

vorige dracht op 99 dagen van het eind (dus 236 dagen ver)
Afbeelding

86 dagen van het eind:
Afbeelding

18 dagen van het eind (+3 want ze ging 3 dagen over Clown)
Afbeelding

En op de uitgerekende datum Nagelbijten / Gniffelen
Afbeelding

En dit jaar op dag 199
Afbeelding

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:54

Ja haha bij mijne zie je dus echt helemaal NIKS.
Dus ik zag een paar pagina's terug die foto's dus ik dacht ook al, moet het nou wel of niet? Nagelbijten / Gniffelen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:00

Marije, het is niet eerlijk om Macy erbij te halen, die merrie is nu net die uitzondering die doet waar ze zelf zin in heeft. Tong uitsteken

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:01

Marlijn: Wat was het ook alweer, als ze boos doen tegen andere paarden is het een merrieveulen?
Foei toch, al 3 weken niet tegen die buik gepraat? Knipoog
Epona deed het ook altijd zo, de ene dag melk en de volgende ochtend vroeg het veulen. Dit jaar niet, niks aan te zien tot hij er ineens bij liep s ochtends (dracht was wel korter dan anders, hij werd geboren op 24 juli en ze was voor 2 aug uitgerekend, uiteindelijk dus 325 dagen)

Neonlight: Wat is dan vroeg in het jaar en wat is laat? Ligt die grens ergens in mei of zo?
Hier moeten de eerste twee in maart, die zullen dus wat langer wachten? En de andere twee in april, is dat nog steeds vroeg of kon het dan wel rond de uitgerekende datum komen?

Frenia: Haha, dat is dus de reden dat ik niet aftel maar optel, bij aftellen krijg ik helemaal de kriebels Haha!
Halleluja, dat geloof ik dat Tinkerbell vroeger begint, moet je ook zien wat voor uier die krijgt! Indrukwekkend Ja Lachen

Marije: Alle cobs weg? Ook de hengst en het jonge spul van dit jaar? Jee, dat zal ook moeilijk zijn. En Macy laat je dan wel nog dekken of ook niet meer?

Tienn: De uiers gaan pas de laatste tijd meedoen, daar zie je nu nog niks aan hoor!

Bacannie: bijna zes maanden, Viola zal de eerste niet zijn die er dan al minder zin in krijgt hoor, zou heel goed kunnen.

Pretty: Wat een leuke foto Lachen En ik denk dat je daar ook wel een punt hebt ja, bij mini’s zul je de helft van de tijd wel gebukt moeten staan.

Ik moet ook weer eens foto's maken van de merries. Ze zijn rond en gezond. Ligt ook wel aan de enorme wei die ze nu met zijn tweetjes bijna kaal hebben Lachen De verkochte merrie staat inmiddels weer te koop zag ik op internet, hoop toch wel dat we volgend jaar naar het veulen kunnen gaan kijken!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:22

Tja, wat is vroeg, wat is laat.......is moeilijk een echte scheiding in te geven. Maar ik vond het de afgelopen 2 jaar zeer zeker opvallen dat tot en met maart de merries richting de 350 dagen dracht gingen, en in juli 330 dagen. (Macy als uitzondering dan Clown ). Waar de omslag ligt, ik weet het niet. Eigenlijk zou je data moeten kunnen verzamelen van de draagtijden over de verschillende maanden, met de normale draagtijd erbij. Jammergenoeg hebben we dat hier niet. Maar daar is wel het DB-topic enigszins handig voor, omdat iedereen hier het over het aantal dagen dracht heeft. Helaas is het ook hier niet altijd duidelijk of ze uitgaan van 11 maanden bij het uitrekenen van de einddatum, of van 340 dagen of dat ze naar de normale draagtijd van de specifieke merrie kijken. Dat laatste, volgens mij ben ik de enige die dat dus doet. Maar anders zit je een maand voor nop te wachten bij bepaalde merries. Wij hadden er namelijk eentje die 335 dagen droeg, eentje die 360 dagen droeg en van Neon weten we het niet, waarschijnlijk 340 dagen. Ik ga dan niet 11 maanden tellen bij eentje die 360 dagen draagt, dan kun je me afvoeren. Haha!
Maar ik zal eens kijken of ik het dit jaar eens bij kan houden in dit topic.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:56

Het probleem is dat je dan al vaker een veulen van dezelfde merrie moet hebben om haar secifieke draagtijd te weten he. als je merrie voor de eerste keer bij jou drachtig is, kan je moeilijk zeggen of het een korte of juist lange dracht wordt en reken je gemiddeld op pakweg 340

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:18

Ja precies, ik wist vorig jaar van de merries van mijn buurman niet eens wanneer ze gedekt waren, dus ook geen idee hoe lang ze al liepen. Nu is er 1 maiden bij, maar die staat ergens anders. Van de andere twee zou het misschien nog te achterhalen zijn, maar dan nog is het maar van 1 keer, kun je geen pijl op trekken. En Epona deed het nu na 325 dagen, maar dat was eind juli, dus zegt ook niet echt iets voor een volgende keer.
Ik ga maar gewoon uit van 11 maanden en dan houden we vanaf 3 weken daarvoor in de gaten hoe ze veranderen.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:25

frenia schreef:
hoop maar niet et hard marlijn Tong uitsteken
Tinkerbell kegelde ook altijd netjes...tot dit jaar, toen stond chenoa er plots naast Gestoord
heb ik trouwens wat gemist Verward hoe wass de trip naar engeland?????????

Mijn paarden doen zoiets niet Schijnheilig Die gaan gewoon braaf kegelen voor het vrouwtje Ja Vork

En engeland had ik idd nog niet gemeld nee.. Had het zo druk dat het er niet van gekomen is Bloos
Ik pb je wel even, anders is het wel érg offtopic Nagelbijten / Gniffelen

Maar voor de andere mensen. We hebben nog een drachtige merrie gekocht! Ze is er nog niet, en ik weet niet wanneer ze uitgerekend is, maar zodra ik het weet zal ik het hier neerzetten Knipoog

Neon: Heb je nog nóóit een bevalling van een van je eigen paarden gezien?! *Meen me te herinneren dat je 19 veulens gefokt hebt* Dat is wel heer erg dan! Ik heb het ook niet vaak gezien hoor Bij Spirit ben ik 2 keer wakker geworden op het moment dat ze opstond en het veulen eruit viel. Puzzel heb ik dit jaar gemist terwijl ik wist dat ze ging bevallen Bloos Ik was zó moe geworden van het waken van de dagen ervoor, dat ik door mn wekker heen was geslapen Bloos Missy heb ik wel gezien afgelopen jaar.. Maar dat is niet zo moeilijk als je een week lang niet meer durft te slapen omdat je bij de andere merrie niet meer wakker werd van de wekker. Ik heb dus gewoon een week lang de hele nacht achter de computer gezeten met mn camera erlangs, gewacht tot ze zou gaan liggen Nagelbijten / Gniffelen *deed ze wel op een sociale tijd.. 1u snachts! Braaf paard Ja Spirit houd meer van 5 uur Rolleyes

Ik ga gewoon uit van 11 maanden, 335 dagen.. Als ze eerder bevallen zie ik het wel, en als ze later bevallen ook Knipoog Ik heb nog geen merrie die zo ver overdraagt dat je de datum er voor moet gaan aanpassen Tong uitsteken

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:44

Marlijn: Leuk, nog een drachtige merrie!

Neonlight: misschien wordt het tijd voor een camera in de stal? Zodat je de volgende er iig wel uit ziet komen al ben je er mss niet vanaf het begin bij?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:19

Zo ik heb het druk, druk, druk dus nu even reageren Haha!

@ Nicole288
Een konijn draagt tussen de 28 en 31 dagen, maar de meeste houden de 31 dagen aan of soms iets langer. Ben ook weer is benieuwd naar foto's van jouw dames Haha!

@ Djesseka
Het is heel fijn om te horen dat de operatie goed is gegaan. Ik heb voor jullie zitten duimen!

@ ingelover
Jeeej meer hafjes Go jij! Go jij!

@ _Marlijn
Zo dat is echt een buik met pootjes. Ik hoop dat het dit jaar voor haar wat minder zwaar is, want is voor haar natuurlijk wel vervelend. Dat omslaande gedrag is hier ook steeds bezig... ach die hormonen toch altijd *LOL*

@ CubaLibre
Lastig te zien op de foto's hoor die zo klein zijn. Ze lijkt wel mooi strak figuurtje te hebben.. verschil uiers zien we natuurlijk niet, maar dat moet ook nog lang niet he Knipoog

@ Maseike
Weer bijna een mijlpaal. Die van mij zijn ook al vroeg erg lui.

@ MarijeR
Wat jammer dat je de cobs weg moet doen zeg, maar kan het me wel voorstellen. Het is wel beter en mini's zijn ook leuk Haha! Ik ben benieuwd wat je uit Amerika straks gaat halen, maar eerst babycobs en een spannende Macy voor volgend jaar Haha!

Verder is hier geen verandering in buiken het gaat zijn gangetje. Zal binnenkort weer is wat foto's schieten.
Een Fransoos is wel morgen uitgerekend zeg maar, maar die heeft nog niks van nest gebouwd heb er weinig vertrouwen in.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:22

Dus je moet nog even op de baby's wachten Ach gut Net paarden, bevallen ook zo goed als nooit op de goede datum Knipoog

Was vergeten op MarijeR te reageren! Bloos! Wat een beslissing zeg! Alle cobs (behalve Macy) weg, poeh, dat is niet niks! Ben idd ook wel benieuwd of je met Macy dan nog wel gaat fokken Ja

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:23

Hier ook druk druk druk, wel alles bijgelezen maar geen tijd om uitgebreid te reageren Vriendjes zijn?

Ik heb gerekend met 340 dagen.. Als we uit zouden gaan van 11 maanden mag ik zelfs mijn onderschrift een paar dagen aanpassen Nagelbijten / Gniffelen

Maar mijn manegehouder zei ook al: vroeg in het jaar is een later veulen en laat in het jaar is een vroeger veulen.. En gezien die dikke van mij wel heeeeeel vroeg in het jaar is Knipoog

Heb overigens helaas de foto's van zondag nog steeds niet ontvangen Zij zijn groot en ik is klein!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:26

@ _Marlijn
Meestal zijn konijnen wel vrij precies, maar de meesten nestelen ook wel even van te voren deze doet noppes nou ja als ze niet voor volgende week jongen heeft gaat ze weer bezoekje ram doen Haha!

@ Chubby
Dan word het -1, -2, -29 Clown

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:45

Ik heb mijn nieuwe dame gister van het vliegveld gehaald Marije. Knipoog
Ze zag er op het eerste gezicht niet echt drachtig uit vond ik maar heb zo goed als zeker gister toch wat voelen trappelen. Knipoog
Dance is 6 maart uitgeteld maar bij haar 1ste veulen ging ze 2 weken eerder, dus kan érg vroeg worden als alles goed gaat natuurlijk.
Al die stress van de reis is natuurlijk ook niet altijd goed.
Ze heet Briar Patch Hope Ya Dance en is komt dus uit Amerika.
Een zilverappel tovero met 2 blauwe kijkers. Knipoog

Afbeelding

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:09

Ze is mooi! En ik zie wel een buikje hoor Ja
Gefeliciteerd! Go jij! Go jij!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:39

marijeR: ook vergeten reageren op jou Rolleyes wordt wel een groot verschil! ik vind jouw cobs altijd zo mooi Lovers maar als het niet meewil, moet je idd maar op zoek gaan naar makkelijker te onderhouden paardengrut Knipoog
vind die mini's overigens heeeeeel erg cute!!!

meavey: ik zie toch ook een buikje Ja

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:41

Die foto vertekend ook wel een beetje aan de zijkant puilt echt niks uit aan de onderkant wel een beetje. Knipoog
Ben wel benieuwd hoor, ze is gedekt door een vos-bontje.