[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

memerel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:09

Ik ben wel een goede meelezer maar reageren vind ik lastig… maar iedereen met een drachtige merrie: gefeliciteerd, nu hopen op een laatste goede echo en dan aftellen naar het voorjaar!

De eigenaresse van mijn bijrijdpaard is maandag naar de kliniek geweest voor de controle van de pees, die zag er veel beter uit dus we mogen weer wat gaan stappen onder de man. Nu ook hopen dat ze wat af gaat vallen daardoor! Ze lijkt nu vooral drachtig van een foodbaby ondanks een graasmasker 24/7. Houdini weet hem soms erg snel af te krijgen. Ondertussen is ze al ruim 120 dagen drachtig.

Even een vraag voor de ervaren fokkers:
Onze merrie is half maart al uitgerekend, nu hebben wij geen binnenbaan maar wel een droge stal waar ze ook mag gaan bevallen (3x5,5m), maar adviseren jullie om een dekentje voor het veulen klaar te hebben liggen voor als ze even naar buiten kunnen? Zo ja, wat voor dekenmaat moet je dan hebben? Het is een gewone KWPN-merrie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:15

Als veulen gewoon gezond is kan die gewoon kort tussen de buien door naar buiten. Hoe is de bodem waar die buiten moet? Opletten met nat liggen en vieze natte modder.
Het vergt wat meer tijd; vaker op een dag eruit en er weer in maar ze hebben niet standaard een deken nodig

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 18:03

Wij hebben wel dekentjes voor de veulens geboren in natte periodes. Wanneer ze dekentje op hebben gaan ze hier gewoon bijna hele dagen mee naar buiten.

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 18:36

Ze kunnen eerst een tijdje apart op het gras, daarna in de kudde maar dan is er ook wel wat zand (en dus ook modder wrs).
Corinadrenth: Welke maat dekentje is dan goed voor de eerste periode?

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 18:45

Hallo iedereen, ik volg dit topic niet maar ken het concept wel.

Ben op zoek naar ervaringen ivm gele afscheiding bij een drachtige merrie. Via Google kwam ik op verschillende oude topics van bokt terecht met diverse verklaringen, maar niet echt een specifiek antwoord.

Mijn trekpaard is nu 3,5 maand drachtig. Het wordt haar 7e veulen (eerste bij mij). Vorige week zondag merkte ik dit op:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Contact gehad met de hengstenhouder en ervaren fokker. Zij stelden mij gerust dat het waarschijnlijk onschuldig is. De dagen nadien was er niets meer van te zien.

Vanmiddag zag ik alweer dit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder lijkt er niets aan de hand en gedraagt ze zich normaal. Inmiddels zijn de gele druppels alweer helemaal weg.

Voor de zekerheid ga ik de dierenarts laten komen maar misschien hebben jullie als (ervaren) fokkers hier wel een verklaring voor?

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:14

Dat ziet er uit als opgedroogde urine :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:14

Heen ervaring mee.

Hier nog steeds aan het wachten op scan avond. Duurt lang voor ze datum bekend maken. :=

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:09

TJ_Stables schreef:

Op de foto's ziet het er wat bleker uit dat in het echt. Het is kanariegeel van kleur en poeder achtig. Mss maak ik me wat te snel zorgen :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:59

Thomas5 schreef:
TJ_Stables schreef:

Op de foto's ziet het er wat bleker uit dat in het echt. Het is kanariegeel van kleur en poeder achtig. Mss maak ik me wat te snel zorgen :)

Mijn merrie heeft dit ook 1 dag gehad. Van wat ik heb begrepen zou het een teken kunnen zijn van placentitus/baarmoederontsteking. Ben dus voor de zekerheid wel gaan scannen, maar alles zag er goed uit.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:01

De dierenarts moet sowieso langskomen voor vaccinatie dus dan kan die meteen ook even kijken of alles nog in orde is. Hij komt vanavond of morgenavond.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:04

Volgens mij zag ik Chablis hengstig :\

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:07

Ik heb het ook wel eens gehad. Volgens mijn dierenarts een vaginale infectie. Als je niks doet kan het natuurlijk wel naar de baarmoeder gaan. Met een kuurtje was het klaar. Volgens mij toen ook regumate gehad.

Ik heb ook dekentjes voor de eerste periode. Ik wil niet als ze piep jong zijn gelijk nat regenen en een kou vatten. Ik verwacht de eerste twee in maart. En dit jaar was het weer echt dramatisch.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:09

Welke maat dekentjes heb je voor ze AM?

Oh Mirjam nee dat hoop ik toch niet..

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:15

Moet ik even kijken welke ik heb. Ik had van minihorseshop een keer dekentje. Echt voor als ze net geboren zijn. Daarna van epplejeck. Deze zijn beter te verstellen. Daar had ik volgens mij de grootste maat van. Voor flinke veulens ging dat net maar voor normale maat waren ze echt te groot. Dan zou ik daar maatje kleiner voor kiezen. Ze groeien er heel snel in, en ook weer uit. Dus goed verstelbaar is wel fijn

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:21

Ja ik moet ook 1 kopen (half maart veulen verwacht), maar het is wel n Grunneger, dus ik heb echt geen idee wat voor maat ik moet hebben.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:33

Ik heb wel een dekentje liggen voor in nood, maar nog nooit gebruikt.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:55

mirjamalvaro schreef:
Volgens mij zag ik Chablis hengstig :

oliebol! Hopelijk niet… mijn merrie is nu ruim 100 dagen drachtig, en die zie ik af en toe ook met der muts knipperen, wordt daar ook onzeker van, maar laatste keer zat het veulentje er nog mooi in, hopelijk bij jou ook, ga voor je duimen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:24

Wij weten niet of ze drachtig is/was. Laatste inseminatie was 10 dagen geleden. En vraag mij nu opeens af of dat niet te snel is om weer hengstig te zijn. :=

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 23:24

Het zegt inderdaad niet altijd alles.
Ik weet dat ik bij mijn merrie ook rond die tijd dacht die lijkt wel hengstig joh... heel veel plassen, kleine plasjes ook, af en toe knipperen en de staart overdreven af. Was toch gewoon drachtig. Hopelijk voor jou ook gewoon positief nieuws over een paar dagen!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:41

mirjamalvaro schreef:
Wij weten niet of ze drachtig is/was. Laatste inseminatie was 10 dagen geleden. En vraag mij nu opeens af of dat niet te snel is om weer hengstig te zijn. :=

Lijkt mij inderdaad wel aan de snelle kant. Hopelijk is het vals alarm :=

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:35

mirjamalvaro schreef:

Hier ook, de dag van de drachtscan hadden de dierenarts en ik ook twijfels, zei ik ja ik vrees er toch voor want ze toonde hengstig, maar bleek dan toch drachtig te zijn _O- Fopdieren zijn het van tijd :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 13:16

Hopelijk is het niet zo Mirjam, zou ook wel heel vroeg zijn. Zag je vandaag ook hengstig gedrag?

Thomas5 is de dierenarts al geweest?

Wij zitten vandaag op 140 dagen, nog maar 200 te gaan *\o/* . Volgens mij begint ze net voor haar flanken wat voller te worden, zo leuk dat je iets begint te zien <3 . Mensen die haar niet goed kennen zien het nog niet maar ik wel echt. Blijft bijzonder, mijn "veulentje" krijgt haar eerste kind <3

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:12

Muronia pff gaat snel he bij mij precies het zelfde veulentje krijgt het eerste veulentje hihi toch wel echt heel spannend.

Hier echt 2 klote dagen gehad, mijn oudste merrie van 24 viel gisteren uit het niets om in de wei.
Bleef liggen, erna hebben ze haar rechtop geholpen en bleef naar een kant lopen, heel wankel en gedesoriënteerd.
Erna bleef ze stil staan en precies het zelfde.
Een poos later ging het beter.
Toen voor even besloten om niet direct de dierenarts te bellen omdat het beter ging.
Nu vandaag de dierenarts laten komen
De dierenarts is net geweest, ze hebben bloed afgenomen.
Ze konden zo direct niks zien, wel was heel opvallend dat het bloed heel slecht bij kleurde bij haar tandvlees.
Maar ook dat ze al om viel bij het aan de staart haar draaien.
Het leek ook alsof haar achterlijf niet mee wou werken met haar hoofd.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:39

Muronia, nee hij komt vandaag na 18u dus kan ieder moment zijn

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:15

Hier goed nieuws! De tweeling is een eenling geworden *\o/* *\o/* *\o/* Hartje was zichtbaar en alles zag er goed uit. Ben zo opgelucht, is het niet voor niks geweest allemaal