Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BusyMissy schreef:Gisteravond begon ze om 22 uur melk te druppen, pH was nog te hoog, maar toch maar gaan waken. Ze had duidelijk af en toe weeën. Toen begon de storm op te zetten en hield alles weer op.
Toch bijzonder hoe de natuur dat allemaal regelt.
Vanochtend was de melk witter, bijna zoet genoeg, maar pH nog steeds te hoog om te bevallen. Vanaf nu blijft het birthalarm op en staat ze continu onder de camera.
baudyh schreef:Zal zal wel onrustig zijn geweest bussy maar voor weeen bestaat niet hè bij paarden.
Als er weeen komen komt er ook een veulen.
BusyMissy schreef:baudyh schreef:Zal zal wel onrustig zijn geweest bussy maar voor weeen bestaat niet hè bij paarden.
Als er weeen komen komt er ook een veulen.
Dat klopt niet Baudyh. Paarden zijn vluchtdieren en hebben om die reden meerdere uren of soms zelfs meerdere dagen vooraf ontsluitingsweeën, die zijn er om de baarmoedermond te openen en te verwijden. Heel vaak zie je daar helemaal niks van, bij maidens zie je soms wel onrust. Bij mijn merrie zie ik het aan het uitpuilen van de vulva, zwiepen met de staart en trappen naar haar buik op het moment van een wee.
Op het moment dat het "veilig" genoeg lijkt komen de persweeën, als die komen dán pas komt het veulen en dat stukje gaat heel snel. En dat is in de natuur ook nodig om zo snel mogelijk weer weg te kunnen.
Die persweeën zie je wél heel duidelijk.
Maar ook een paard kan (net als een mens) niet zomaar ineens een veulen uitpoepen, daar gaan vele ontsluitingsweeën aan vooraf.
En dat met de pH-waarde klopt inderdaad niet bij alle paarden, maar bij deze merrie wel altijd. Die moet bij haar onder de 6 zakken, eerder komt er geen veulen. Maar dat kan natuurlijk heel snel gaan, vandaar dat ik wel ben gaan waken vannacht.