[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:58

Ph verschrikkelijk Corina! Sterkte

Ziet er spannend uit Busy, zou vanavond toch wel alert zijn!

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:34

corinadrenth schreef:
Onze merrie staat sinds vanavond helaas in Wolvega. Darm licht niet goed. Kan wel janken.

Wat een ellende heb je dit jaar.Hopelijk komt het goed, stuur je energie en zal duimen. veel sterkte

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:09

Sterkte en veel moed Corina…

Busy ik hoop voor jou dat ze het nog even binnen houdt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:45

Wel spannend BusyMissy, want je moet waarschijnlijk (ver) weg voor je neefje ..?

Wat een pech Corina, hoop dat het meevalt. Het mag ook niet lang goed gaan bij jullie ....

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 13:06

Merrie is goed de nacht door gekomen. Ze hebben haar 2x gespoeld. En mag nou beetje hooi met laxeer middel.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:47

Corinadrenth, wat een zorgen. Heeft ze ook een veulen? Hopen dat het goed gaat.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 23:21

ja ze heeft een maand oude veulen aan de voet, we zouden aanstaande zaterdag naar de keuring, maar ik heb ze afgemeld. dit gaan we nu natuurlijk niet doen

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 00:20

Jee Corina, wat schrikken. Fijn dat ze de nacht goed is doorgekomen. Ik duim voor jullie

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 03:27

Hoe is het nu met de merrie corina? Sterkte!

En heeft de merrie het veulen binnengehouden BusyMissy?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:58

Hoe gaat het nu Corina? Is de merrie al stabiel?
Fijn dat ze in ieder geval iets hebben kunnen doen in Wolvega. Nu hopen dat het hooi weer een normale doorgang vindt. Ik duim voor jullie!

Ja het veulen zit er nog keurig in, vannacht nog gaan kijken, maar geen veranderingen dus nog
een nacht goed kunnen slapen zij het kort. Vandaag gaat ze onder de camera. Melk is nog steeds niet wit en ze laat nog niks lopen (en dat doet ze altijd keurig vooraf) dus nu even per dag bekijken wanneer dat gaat wijzigen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 20:34

Toch altijd fijn BusyMissy, die merries die het altijd op dezelfde manier doen ....die hebben wij gelukkig ook.

Hoop dat het goed gaat Corina!!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:35

Alles nog rustig. We hebben inmiddels wel mooie stalactieten.
Afbeelding

Is er al nieuws over je merrie Corina?

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:16

Corina alles goed met je merrie
Busymissy ze maakt het spannend geloof ik

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:42

Gisteravond begon ze om 22 uur melk te druppen, pH was nog te hoog, maar toch maar gaan waken. Ze had duidelijk af en toe weeën. Toen begon de storm op te zetten en hield alles weer op.
Toch bijzonder hoe de natuur dat allemaal regelt.
Vanochtend was de melk witter, bijna zoet genoeg, maar pH nog steeds te hoog om te bevallen. Vanaf nu blijft het birthalarm op en staat ze continu onder de camera.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:39

Nog maar eens even bij lezen. Door alle voorbereidingen van onze trouw is het even druk en minder tijd voor bij te lezen :+ Gelukkig gaat het hier ook niet meer zo hard kwa reageren haha.

Am_horse Wat zijn je veulens al groot zeg jeetje haha. Hoe doet Nigrante het?

Sabrinatomic als het veulen al 2 maanden is zou ik idd laten controleren en als het niet weg is laten opereren.

Corinadrenth Hoe is het inmiddels met je merrie?

Bussymissy oeehh dat begint spannend te worden *\o/*. Is zij de laatste al van het topic? Tis zo rustig nu lijkt het.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:11

BusyMissy schreef:
Gisteravond begon ze om 22 uur melk te druppen, pH was nog te hoog, maar toch maar gaan waken. Ze had duidelijk af en toe weeën. Toen begon de storm op te zetten en hield alles weer op.
Toch bijzonder hoe de natuur dat allemaal regelt.
Vanochtend was de melk witter, bijna zoet genoeg, maar pH nog steeds te hoog om te bevallen. Vanaf nu blijft het birthalarm op en staat ze continu onder de camera.

dat PH zegt niet altijd iets? mijn zwarte zat nog in het bovenste vakje maar lag toen ineens wel een veulen naast..

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:13

Zal zal wel onrustig zijn geweest bussy maar voor weeen bestaat niet hè bij paarden.
Als er weeen komen komt er ook een veulen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:53

Hier ook ph waarde in de ochtend wat gedaald maar nog hoog. Toch die nacht veulen geboren.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:28

baudyh schreef:
Zal zal wel onrustig zijn geweest bussy maar voor weeen bestaat niet hè bij paarden.

Dat klopt niet Baudyh. Paarden zijn vluchtdieren en hebben om die reden meerdere uren of soms zelfs meerdere dagen vooraf ontsluitingsweeën, die zijn er om de baarmoedermond te openen en te verwijden. Heel vaak zie je daar helemaal niks van, bij maidens zie je soms wel onrust. Bij mijn merrie zie ik het aan het uitpuilen van de vulva, zwiepen met de staart en trappen naar haar buik op het moment van een wee.

Op het moment dat het "veilig" genoeg lijkt komen de persweeën, als die komen dán pas komt het veulen en dat stukje gaat heel snel. En dat is in de natuur ook nodig om zo snel mogelijk weer weg te kunnen.
Die persweeën zie je wél heel duidelijk.
Maar ook een paard kan (net als een mens) niet zomaar ineens een veulen uitpoepen, daar gaan vele ontsluitingsweeën aan vooraf.

En dat met de pH-waarde klopt inderdaad niet bij alle paarden, maar bij deze merrie wel altijd. Die moet bij haar onder de 6 zakken, eerder komt er geen veulen. Maar dat kan natuurlijk heel snel gaan, vandaar dat ik wel ben gaan waken vannacht.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:28

mijn merrie met veulen staan inmiddels weer thuis. haar maag loopt niet vlog genoeg leeg waardoor er darmverschuivingen ontstaan.
ze heeft een voedingsadvies gehad van de kliniek waar we ons strikt aan moeten houden.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:51

Heel fijn dat ze niet meer op de kliniek hoeft te blijven Corina!
Hebben ze een oorzaak kunnen vinden waarom de maag het voedsel niet snel genoeg doorlaat?
Duim voor jullie dat het voedingsadvies voldoende gaat helpen om volledig te herstellen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:28

BusyMissy schreef:
baudyh schreef:

Dat klopt niet Baudyh. Paarden zijn vluchtdieren en hebben om die reden meerdere uren of soms zelfs meerdere dagen vooraf ontsluitingsweeën, die zijn er om de baarmoedermond te openen en te verwijden. Heel vaak zie je daar helemaal niks van, bij maidens zie je soms wel onrust. Bij mijn merrie zie ik het aan het uitpuilen van de vulva, zwiepen met de staart en trappen naar haar buik op het moment van een wee.

Op het moment dat het "veilig" genoeg lijkt komen de persweeën, als die komen dán pas komt het veulen en dat stukje gaat heel snel. En dat is in de natuur ook nodig om zo snel mogelijk weer weg te kunnen.
Die persweeën zie je wél heel duidelijk.
Maar ook een paard kan (net als een mens) niet zomaar ineens een veulen uitpoepen, daar gaan vele ontsluitingsweeën aan vooraf.

En dat met de pH-waarde klopt inderdaad niet bij alle paarden, maar bij deze merrie wel altijd. Die moet bij haar onder de 6 zakken, eerder komt er geen veulen. Maar dat kan natuurlijk heel snel gaan, vandaar dat ik wel ben gaan waken vannacht.

Een normale bevalling, heeft een paard 1 tot max 4 uur weeën, daarna moet er eigenlijk wel wat gebeuren.

Ze hebben een hele andere bevalling en botstructuur dan mensen. Bij merries worden de banden slap, waardoor er minder spanning op komt, maar verder gebeurd er niks, totdat er weeën komen en dan komt er ook echt een veulen. Een veulen draait ook pas op het laatste moment. Babies liggen al tijden klaar in de positie en draaien niet voor de geboorte.

Als het langer dan 4 uur duurt, dat je echt ziet dat ze weeën hebben, en er gebeurd niks, zou ik echt de veearts bellen. Sterker nog, als je geen ervaring hebt, zou ik dat na een uur al doen. Mijn ervaring is dat ze bij weeën, eigenlijk binnen een uur een veulen hebben. Wanneer dat niet zo is, heeft dat vaak een reden. Ik voel ze na een half uur sowieso wel op..

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:21

Inderdaad dat klopt, dat is ook mijn ervaring bij echte duidelijke weeën, waarbij je ook aan de buitenkant de buik samen ziet trekken.
Maar dan interpreteer ik het gedrag, ongeveer 2 dagen vooraf aan de bevalling dus verkeerd. Dat geeft af en aan onrust en geeft mij echt het beeld van beginnende weeën. Op het moment dat er dan "iets" gebeurd wat stress geeft stopt dit proces, ik heb dat ook uit een studieboek van vroeger, zal eens kijken of ik dat nog terug kan vinden, vond dat wel interessant toen.
Ik zie dit gedrag trouwens alleen maar zo duidelijk bij deze foklijn. Moeders deed de bevalling altijd in 2 dagen (in mijn waarnemingen voor wat betreft de onrust) en de dochter doet dit al die jaren precies hetzelfde.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:50

Zijn er nog meer merries die nog moeten bevallen? Hoe staat het daarmee?

Gisteravond liet de merrie af en toe straaltjes melk lopen, dus had goede hoop voor vannacht. Maar ze was extreem rustig, stilte voor de storm?
Vanochtend was de pH nu wel gedaald naar 5,5 dus voor deze merrie is nu aan al haar voorwaarden voldaan. Ben benieuwd of ze dan vannacht wel gaat bevallen.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:50

Hallo, ik lees hier eigenlijk voornamelijk mee.. ben wel benieuwd om wat te leren van (meer) ervaren fokkers. Wij hebben een veulentje van nu 16 dagen oud, met een klein beetje snotneus. Niet continu maar bijv nu de 2de dag sochtends 2 kloddertjes in de neus. Ze is actief en heeft normale temp. Ze heeft afgelopen zaterdag wel wat regenbuien over zich heen gehad..

Ik twijfel of ik meteen de dierenarts moet laten komen of dat ik dit even aan kan zien.. wat doen jullie in zon situatie? Ik ben nogal angstig aangelegd en bel soms te vaak de dierenarts ;)