[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:19

Ik heb vorig jaar natuurlijk al hengst geswitcht omdat mijn nummer 1 hengst toen geblesseerd was.
Dus ik had in mijn hoofd als ik haar weer dek dan met deze hengst.

Ik weet/ken verder ook geen ponyhengst met dezelfde kwaliteiten en eigenschappen. Daar bedoel ik mee dat ze allround gefokt zijn. Dus bewezen dressuur en springgenen. Liefst een apart kleurtje en zelf ook nog gepresteerd. Oh ja en minimum 1.46m groot

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:21

kyrkelover schreef:
Ik heb vorig jaar natuurlijk al hengst geswitcht omdat mijn nummer 1 hengst toen geblesseerd was.

Ik weet/ken verder ook geen ponyhengst met dezelfde kwaliteiten en eigenschappen. Daar bedoel ik mee dat ze allround gefokt zijn. Dus bewezen dressuur en springgenen. Liefst een apart kleurtje en zelf ook nog gepresteerd. Oh ja en minimum 1.46m groot

Forsyth Junior Z ? Alleen wel bruin :Y) .

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:23

Je maakt mij niet wijs dat er geen enkele ponyhengst is met kwaliteit die allround uit komt eigenlijk..
Maar uiteindelijk ieders keuze natuurlijk.
Als t nier goed voelt gewoon niet doen :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:52

Eef_Bam schreef:
kyrkelover schreef:

Forsyth Junior Z ? Alleen wel bruin :Y) .

Bruin en rijpaard bloed en kwa bouw totaal niet passend op mijn merrie.
Het hengstenstation zelf heeft ook 21 ponyhengsten en nadat hij vorig jaar ook al uitviel natuurlijk met hen ook over een alternatief gehad. Ook zij geven toe dat Date de Luxe de enige hengst is die zij hebben die echt vanuit beide disciplines gefokt is.

En Cioccolato valt echt tegen hoor. Meeste zijn bijv. dressuur gefokt, maar kunnen wel ook springen (of andersom natuurlijk). Maar in rijpaardtermen zoek ik een Totilas X Diamant de Semilly gefokte hengst.

Maar ik ga er vanmiddag eentje napluizen uit Belgie die misschien wel aan mijn eisen voldoet

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:35

Spannend Setteli!

Mooney, ik ben blij dat Vu gisteren ook een ei had van 2,9 en dat jij ook vrijdag pas weer gaat scannen. Fi had een ei van 3, maar is zo pis en pishengstig (ik zeg nooit meer dat ze niet toont, maar die nieuwe knappe ruin doet wel wonderen :+ ) dat het heel ongemakkelijk voelt om haar al pissend en gillend in de wei achter te laten zonder de veearts te bellen en sperma te bestellen. Ik word hier heel onrustig van :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:54

Cynthia82 schreef:
Spannend Setteli!

Mooney, ik ben blij dat Vu gisteren ook een ei had van 2,9 en dat jij ook vrijdag pas weer gaat scannen. Fi had een ei van 3, maar is zo pis en pishengstig (ik zeg nooit meer dat ze niet toont, maar die nieuwe knappe ruin doet wel wonderen :+ ) dat het heel ongemakkelijk voelt om haar al pissend en gillend in de wei achter te laten zonder de veearts te bellen en sperma te bestellen. Ik word hier heel onrustig van :')

Wij kunnen echt een praatgroep beginnen samen haha, of als we nu gewoon afwisselend scannen en elkaar het resultaat vertellen. Ze lopen mooi gelijk op in ieder geval :')

Moet wel zeggen, Vu is niet hengstig. Ze toont niet altijd, dus dat zegt niet alles. Maar ook de baarmoeder deed nog niets. Hoe was de baarmoeder van Fiore?

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:03

Oh mirjamalvaro, weer wachten…

Pff goldenarrow, je bent er maar druk mee. T’wordt weer een gek jaar heb ik de indruk :=

Ik duim dat Fi dit weekend kan Cyn!

Succes baudyh! Ik duim dat het pakt!

Oh das een mooie kyrkelover! Welke hengst gaat erop? Mooi veulentje van dit jaar ook hoor! Oh ik lees het nu pas, wat jammer :’( Ik weet niet hoe het aanbod ponshengsten in België is..

AMH, ik ben ook echt nieuwsgierig naar de eerste veulens van White Dream!

Spannend Setteli!

Het duurt allemaal erg lang heb ik de indruk. Succes met wachten Mooney!

Gefeliciteerd MDWStables!

Hier eerst maar eens dierenarts bellen om te scannen…

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:49

Balen dat hij uit de dekdienst gehaald is, maar wel goed. Als merrie houder is het knap vervelend als je een jaar investeert en veel kosten maakt om je merrie drachtig te krijgen en het lukt niet omdat de hengst te slecht sperma heeft. Bovendien kan slechte vruchtbaarheid ook erfelijk zijn.
Wat betreft kleur, ik denk dat momenteel vos, bruin en zwart de vreemde kleuren in de pony fokkerij zijn. := Palomino en valk worden er veel meer van geboren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:55

Nou.. het ei is dus niet weg bij Wainonia, maar nu 5,5 cm :oo . En er is al vocht te zien achter de baarmoedermond inmiddels. Ze reageert echt op de inseminatie zelf met vocht en nu mag ze dus morgen nog een derde keer %) . Vrijdagochtend weer kijken of het ei is gesprongen en dan s middags heen voor het spoelen en dichtzetten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:00

Heb je het ei niet af laten spuiten?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:01

Muriona spannend! Hopelijk dan ei eraf.

Hier vandaag Overleg gehad met dierenarts omdat ik toch gister nog wat vies slijm aantrof, vandaag nog temperatuur gemeten die was goed! Maar wij gaan een cyclus later en niet in de veulenhengstigheid.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:01

Nee wil ik eigenlijk niet, vorig jaar ook geen geluk mee gehad, hij moet er zelf maar af komen nu.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:05

Oh wat leuk dat je nogmaals met Wainonia probeert Muronia! Wie wordt de vader, sorry als ik er overheen gelezen heb!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:38

Ah kyrke dat is echt balen als je er zo op gebrand was! Hopelijk is de andere hengst ook een geschikte kandidaat.

Fi doet aan een lang rijpingsproces :')

Hier zegt de DA: als ze troebel jonagoldsap plassen, is het goeie tijd _O- bij natuurlijk dekken dan.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:45

Knolselder schreef:
Ah kyrke dat is echt balen als je er zo op gebrand was! Hopelijk is de andere hengst ook een geschikte kandidaat.

Fi doet aan een lang rijpingsproces :')

Hier zegt de DA: als ze troebel jonagoldsap plassen, is het goeie tijd _O- bij natuurlijk dekken dan.

Haha die tip kreeg ik als tiener ook van een fokker: troebel appelsap

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:47

corinadrenth schreef:
dat Maakt toch niet uit? je kan toch zelf doorgeven aan je arts als er wat moet gebeuren

Dat vind ik wel een verschil. Als iemand komt scannen en ziet wat, kan dat onderling besproken worden als mensen van 1 kliniek zijn.

Heb momenteel geen echte vaste veearts meer, dus moet ik daar toch iemand anders voor zoeken. Als ik iemand ga zoeken/vinden die alles kan, vinden ze het toch niet leuk dat een ander komt scannen.

Heb nog niet lang geleden een scopie bij een paard laten doen. Paard verhuisd, daar veearts nodig en die wilde toch weer zelf een scopie doen, ondanks overleg met onze veearts, beeldmateriaal etc.

Het is gewoon fijn als 1 iemand alles kan doen of dat het binnen 1 team besproken en gedeeld wordt, vind ik. Maar goed, zo een fijn team hebben wij nog niet gevonden.

Neemt niet weg dat zij zelf heel fijn werkt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:48

Muronia schreef:
Nou.. het ei is dus niet weg bij Wainonia, maar nu 5,5 cm :oo . En er is al vocht te zien achter de baarmoedermond inmiddels. Ze reageert echt op de inseminatie zelf met vocht en nu mag ze dus morgen nog een derde keer %) . Vrijdagochtend weer kijken of het ei is gesprongen en dan s middags heen voor het spoelen en dichtzetten.

Ow, spannend.

Waar ga je heen om dat te doen?

Ik vind dichtzetten zelf zo eng.........Maar dat zit echt helemaal tussen mijn oren. :o

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:51

Neonlight schreef:
Balen dat hij uit de dekdienst gehaald is, maar wel goed. Als merrie houder is het knap vervelend als je een jaar investeert en veel kosten maakt om je merrie drachtig te krijgen en het lukt niet omdat de hengst te slecht sperma heeft. Bovendien kan slechte vruchtbaarheid ook erfelijk zijn.
Wat betreft kleur, ik denk dat momenteel vos, bruin en zwart de vreemde kleuren in de pony fokkerij zijn. := Palomino en valk worden er veel meer van geboren.

Heb je zeker een punt hoor. En goed dat ze het doen hoor, maar gewoon bitter voor het 2e jaar op rij.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:16

Mijn merrie is zaterdag geïnsemineerd met mowgli. Ik ben nu al benieuwd wat eruit gaat komen, het is mijn eerste keer fokken.
Eerst maar de 16 dagen scan afwachten. En dan denk ik dat het een heel lang jaar gaat worden :=

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:41

Hier heb ik een dekstation dat KI op eisprong mogelijk maakt dus dan zou mijn hengst ook grotere merries kunnen bedienen! Heel blij mee :o
Sommige dekstations wilde niet omdat ze alleen merriebegeleiding voor merries doen die gebruik maken van eigen hengsten of ze zijn een EU dekstation en dan mag er geen niet EU gecertificeerd sperma zijn, faculteit Utrecht doet het niet want kwam teveel in het weekend voor.....
Nog een dekstation wilde het doen maar stalling was vol dus merries konden dan niet daar verblijven.

Nu iemand gevonden waar het kan dus blij mee!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:43

Superpony ik ga daarvoor naar Klijndijk. Bij mij komt ook Marijke voor het scannen. Geen probleem om de rest dan bij een andere kliniek te doen hoor.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 20:26

Kyrkelover gets wat balen zeg! Ik hoop dat je toch nog een andere passende hengst vindt, zonde ja zo.

Evelien bij Toto's Design :) . Ik hoop zo dat het mag lukken!

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 20:34

Muronia schreef:
Kyrkelover gets wat balen zeg! Ik hoop dat je toch nog een andere passende hengst vindt, zonde ja zo.

Evelien bij Toto's Design :) . Ik hoop zo dat het mag lukken!

Ik duim met alle duimen die we kunnen missen hier Muronia! Het is je zo gegund! <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:02

Muronia schreef:
Superpony ik ga daarvoor naar Klijndijk. Bij mij komt ook Marijke voor het scannen. Geen probleem om de rest dan bij een andere kliniek te doen hoor.

Oke, ik wil graag ivm vorig jaar dat iemand alles kan doen in principe. En aan huis. Ga met deze merrie niet weer op pad ervoor. Zouden ook niet elke keer kunnen op hun spreekuur.

Maar komt wel goed, Eerste 2 aankomende cyclus aan kijken en pas bij 2 keer leeg, gaan we verder denken.

Spannend. Duim voor je mee.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:50

rensju schreef:
Weet iemand hoe het kan dat er een goed ei zit, wat zou moeten springen, maar de baarmoeder niet hengstig is? Dat is toch wel heel raar?
Kun je die baarmoeder ook beinvloeden? Bv door een hengst in de buurt te zetten?

Komt schijnbaar veel voor dit jaar. DA gooide het op het slechte koude weer. Het is te hopen dat de baarmoeder mooi mee gaat doen. Of je het kan beïnvloeden, geen idee.

Fijn Corina, nog mooi drachtig!

Sanet schreef:
Yvk schreef:
Sanet & Ajesca gefeliciteerd met de drachten!

Nog niet drachtig hoor, vandaag een ei van 3,6. Donderdag weer kijken en dan hopelijk vrijdag insemineren voor de eerste keer.

Hmm, ik gunde je het. :D Verkeerd gelezen denk ik haha.

Mirjam fijn dat het zo makkelijk ging met laden. Fijner gevoel voor de volgende keer.

Cynthia neeeee wachten tot dinsdag zou ik ook niet doen! Ben benieuwd of het eitje nu goed gegroeid is. Ik moet wel een beetje lachen om je onrust, ik zei vandaag nog dat dit echt 10 jaar van mijn leven kost :+ De DA zei gisteren met scannen dat ik weer moest bellen als ze echt goed hengstig staat omdat het nog te vroeg was. Aan het eind van de middag nog geschouwd, hengstiger kon niet... :') Nu komt de DA morgen weer scannen.

Kyrkelover wat balen zeg.. Maar misschien ie de Belgse hengst nog iets.

Gefeliciteerd met het veulen MDW!

Muronia blijft lang zitten dat ei. Duurt hopelijk niet te lang meer.