Kom op stal staat Kees pishengstig en smoorverliefd op de pony in de paddock naast haar. Nog niet gescand maar wel alvast sperma besteld....
xHylkje
Geplaatst: 11-06-19 09:11
Wat jammer corinadrenth Succes met de nieuw ronde!
Succes BusyMissy!
Myrthe3, succes met scannen vanavond!
Gefeliciteerd met het veulen Jeannaa!
En succes met scannen AM_Horses! En echt een gave hengst zeg!!
Hoe is de scan gegaan Tiwi?
Cynthia, succes vandaag met de smid. Hopelijk kan hij het herstel wat doen vlotten!
Hier vanochtend ook gescand, had de merrie van 't weekend heel erg hengstig gezien. Was een tijd geleden dat ze het zo goed toonde, dus hoopte dat het goed zou komen en gelukkig vanochtend het ei mooi weg na een keer insemineren nu Nu dus op naar de 18 dagen, al doen we hem waarschijnlijk op 17 (dus 28 juni), want dat is een vrijdag en komt de DA beter uit.. iets met een scan-pakket en dan kan alles ineens wel praktisch
Fijn dat het ei weg is Hylkje! Hier denken ze altijd praktisch, geen scan in het weekend als het niet echt nodig is.
Ei van Kees is nu 5 en kan ieder moment springen. Vanmiddag nog een keer insemineren en over 2 dagen weer naast de pony zetten of ze nog hengstig is.
MDWStables
Geplaatst: 11-06-19 09:45
Spannend weer.
Hoe is jullie ervaring met naar de hengst brengen en 'vers' laten insemineren? Ik vind het best wel een onderneming maar omdat ik al wat laat ben denk ik er wel over.
Dit is ze:
Nu helaas niet zo'n best weer. Hopelijk droogt het gauw op en kunnen ze de middag naar buiten.
Ik geef de voorkeur aan natuurlijk dekken, één na beste optie is naar de hengst en vers er in. Met insemineren aan huis is het mij nog nooit gelukt een paard drachtig te krijgen. Mocht vers er in geen optie zijn, dan zou ik in uiterste noodzaak een merrie naar een kliniek/inseminatiecentrum brengen, maar vermoedelijk zou ik dan lekker naar een andere hengst uitkijken.
Al dat gescan maakt het voor de merrie niet leuker, en voor m'n portemonnee ook niet
Hier merrie vannacht geovuleerd met een baarmoeder vol vocht, dat was dus sowieso niks geworden deze ronde. Waarschijnlijk een soort opschoningsronde na de mislukte dracht. Naja, liever nu meteen dan alle moeite doen voor het sperma en het dan niet pakt. Weer op naar de volgende hengstigheid.....
Eens met Ibbel, natuurlijk gaat het makkelijkst ook bij mij altijd in één keer drachtig. Was ook heel handig omdat ik toen bij de hh op stal stond, had 2 eigen hengsten en wij zochten samen meestal nog een gast-hengst uit voor een seizoen. Aan de andere kant maakt KI het mogelijk om ook met een hengst die ver weg staat te dekken. Dat is wel meer gedoe met scannen.
Reizen met zo’n jong veulen zou ik niet zo snel doen, eerst een ronde KI aan huis, als dat niet lukt in jouw geval misschien de tweede ronde naar de hh voor de onbewerkte volle kwak.
Kees is zo super hengstig dat ik er heel veel vertrouwen in heb dat het nu wel raak zal zijn. Morgen mag ze dan een dagje op de wei en donderdag weer naast de pony op de paddock om te zien hoe ze dan is.
Kabayo
Geplaatst: 11-06-19 10:43
Balen busymissy
Ibbel mee eens. Dat scannen stapeld zo snel op vind ik
Jeanna ik heb dit jaar voor het eerst vers laten dekken. De hengst ging dekken, werd opgevangen en toen direct in de merrie. Ik zit nog in de 18 dagen dus kan nog niet zeggen of het gepakt heeft.
Net mijn merrie weer weggebracht naar de hengstenhouder, gelukkig was ze weer enorm braaf in de trailer ondanks dat ze dat niet zo vaak doet, braaf beestje . Stonden trouwens maar weinig merrie's, dus dat kan wel eens positief zijn voor de kwaliteit van het sperma. Hopelijk wordt ze mooi hengstig ondanks het bloedei, maar probeer maar op mijn dierenarts te vertrouwen. Even in de gaten houden bij de hengstenhouder.
Hier ook vers sperma direct insemineren bij de hengstenhouder, maar zij willen niet natuurlijk en sturen het ook niet op dus geen keus. Anders zou mijn voorkeur uitgaan naar natuurlijk.
Wij hebben de veulenhengstigheid helaas gemist dus mijn merrie is net weer voor het eerst hengstig. Ze is dit jaar verhuurd aan de hengstenhouder, maar aangezien het mijn merrie is kan ik hier natuurlijk wel plaatsen
Ik dek zo goed als nooit natuurlijk. Bijna altijd inseminatie, verdund dus. Tot nu toe lukt het altijd, op een enkeling na.
Hier alles zo scannen en 1 spoelen voor embryo. Denk niet dat er wat in zit.. Waarom weet ik niet.. Ze was wel knetter vervelend, heb er anderhalf achteraan gelopen in de wei. Bloed onder m'n nagels vandaan gehaald
Vervelend voor diegene wiens merrie nog niet drachtig is. Wij hebben ook weer besloten om de merrie weer te laten dekken. Ons veulen is helaas overleden en wij waren er op dat moment wel even klaar mee. Maar toch gaat het wel weer kriebelen. Zondag twee weken geleden stond de merrie te schreeuwen in de wei. Wij dachten dat zij wel eens hengstig kon zijn en dus haar maandag naar de hengstenhouder gebracht. Zij is woensdag geïnsemineerd en vrijdag was het ei weg. A.s. Maandag gaan wij scannen. Succes voor iedereen.