[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:35

Manda, zo werkt het bij het KWPN, tenzij anders aangegeven:
Je begint te scannen wanneer je denkt dat je merrie hengstig is. Daarna laat je je dierenarts beslissen wanneer het het beste moment is te insemineren. Na inseminatie scan je 2 dagen later weer, om te zien of het ei ook werkelijk gesprongen is. Zo niet, dan moet je weer insemineren.

Bij de meeste HH's kun je sperma bestellen voor dezelfde dag, voor 09.00 in de ochtend. Zij komen dan insemineren of sturen het naar een andere hengstenhouder die dichter bij je woont.

Je betaald éénmalige verzendkosten en vaste kosten. Je betaald per dekking (dus tot dracht), niet per rietje of cyclus. Sommige hengsten betaal je wel per rietje, of hebben een maximaal aantal rietjes, maar dat staat dan wel aangegeven bij de voorwaarden.

Bij dracht betaal je de rest van het dekgeld, wat overblijft na de betaling van de vaste kosten.

Hoe vaak je moet scannen ligt er dus aan wanneer je begint in de hengstigheid (je wilt het natuurlijk ook niet missen!) en of je merrie meteen drachtig is. Daarom doen wij een scanpakket; dat is scannen voor 1 prijs (hier 185,-) tot dracht, maar ex medicijnen.
Laatst bijgewerkt door Vulina op 25-05-15 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:36

Als jij zeker weet dat je merrie maar 5 dagen hengstig is, dan zou ik haar scannen op de 2e of 3e dag. Het liefst 's morgens zo vroeg mogelijk. Je kunt vaak sperma bestellen tot 09.00u en dan wordt het nog dezelfde dag geleverd, meestal aan het eind van de middag. Je kunt dan de merrie insemineren. Sperma blijft zo'n 48 uur goed, dus je kunt dan 2 dagen later scannen of het eitjes weg is, is dit niet het geval eventueel bijspuiten, of meteen nog een keer sperma bestellen. Vaak hoeft hierna niet meer gescand te worden omdat de DA wel kan inschatten wanneer het eitje gaat. En dan moet je nog een keer scannen rond de 18 dgn en vaker als je dat zelf wilt.
Ik ben voordat mijn merrie gedekt werd 3x wezen scannen. De 3e keer is ze bijgespoten omdat het ei al mooi groot en zacht aan het worden was en ik naar Duitsland op en neer moest voor een natuurlijke dekking.
Heb je al een hengst op het oog Manda? En een vraagje jouw kant uit: wat is de maximale grote die Nim Roos aankan om te dekken?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:28

Hier moesten we 24u vantevoren al sperma bestellen maar ja, kwam ook vanuit n andere staat ;)

Verder hebben we idd gescant om te kijken hoe groot t ei was en aangezien die groot genoeg was konden we dezelfde dag sperma bestellen, dit was dinsdags gearriveerd, geinsemineerd en toen op donderdag de scan om te zien of het ei weg was.... Was weg en dus werd t wachten op de 18 dagen scan (al zat er wat vocht (wss overgebleven sperma) in haar baarmoeder waardoor ze nog wat medicatie gehad heeft).

Hier is het zo dat je per rietje nog betaald, dekgeld was al ruim voor de inseminatie betaald dus daar hoefde ik me niet druk om te maken en het 1e rietje zat daar dan ook al bij inbegrepen...

HH laten weten dat je merrie daadwerkelijk dragend is hoefde ik ook niet maar heb dat na de afgelopen scan wel gedaan omdat ik dat wel zo netjes vind.

Heb sowieso garantie op n levend veulen dus dat is ook wel fijn ;)

Dit is mijn 1e keer net KI en dan ook nog eens in het buitenland maar moet zeggen dat ik er veel van opgestoken heb en het erg leuk is om dit ook eens meegemaakt te hebben :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:33

Betaal je elk rietje weer hetzelfde bedrag of alleen kosten voor het laten springen en verzenden?
En als je geen levend veulen hebt, krijg je dan je geld weer terug?

Wij krijgen vaak pas erg laat het rietje, sowieso vaak wel na 21.00. Afgelopen zaterdag zelfs pas rond 23.00..

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:47

Alleen voor het laten springen en verzenden ($200 per rietje).

Als ons veulen bijv verworpen word, doodgeboren word of snel na de geboorte sterft of ingeslapen moet worden (aub, bewaar me!) dan mogen we opnieuw dekken of krijgen n gedeelte van het dekgeld terug (geen idee hoeveel precies want zo ver heb ik niet gelezen ;)).

Maar dat is volgens mij in NL toch ook zo??? Of ligt dat aan de HH??

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:59

Wat ontzettend jammer van de merries die niet drachtig zijn of niet hengstig lijken te worden!

Ik zit in dubio... nog een merrie laten dekken of niet.. Ik heb nog rietjes over van champ vanwege een annulering. De meeste mensen hebben allang besloten welke hengst ze willen gebruiken natuurlijk.. Dus het loopt niet echt storm. Ik heb evt zelf nog een merrie (welsh) die wel bij hem zou passen. Over 1,5 week zou ze weer hengstig moeten worden. Misschien dat ik eind vd week toch maar eens laat scannen..

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:23

Ik heb nog over hem nagedacht Faline, omdat ik dacht dat mijn merrie niet drachtig zou zijn.. Maar nu blijkt ze toch drachtig te zijn van die grote champ dus voor dit jaar niet meer nodig :P

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:28

:x Ben ik vanmorgen aan het uitmesten wat denk je dat ik onder het kussen van Prissie vind? Juist ja...een tablet met wifi verbinding ;( Woensdag maar mee naar de kliniek om het zeker te weten, maar haar gedrup en de merriemeter van Zaar vertellen mij net zo veel als een VA en scan apparaat

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:40

Oh jeetje wat een pech allemaal :\
Ik hoop echt dat alle merries de 2e poging wel gewoon drachtig raken.

Hier nog 8 dagen afwachten en duimen draaien..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:43

Je weet wat ik gezegd heb hè, Faline :D
Maar ik begrijp ook dat je geen jaar wilt wachten.

Woogy, hoe heeft ze die WIFI-verbinding naar binnen gesmokkeld??

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:48

Pris kan niet meer opnieuw gedekt worden, is de 40 dagen dracht wel voorbij en dan maakt het lichaam de drachthormonen aan waardoor ze niet meer dracht kunnen worden ;(
Toen ik mevrouw confronteerde speelde ze de vermoorde onschuld 'iiiik?! ik weet niet waar die tablet vandaan komt, hij is niet van mij, misschien heeft Tara hem achter gelaten'...Durf er verder niet op te kijken, denk dat er allemaal vieze plaatjes van hengsten op staan :\

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:48

Welkom wanda! Wat een mooie combi :)
Ik heb geen ervaring met thuis insemineren, buiten dat ik met mijn hengstenkeuze sowieso naar de hh moest, vind ik het ook wel prettig (op het missen van m'n merrie na dan). Ze scannen haar daar 2 keer per dag en insemineren vlak voor en op de eisprong als ik het goed heb. Ik heb er geen omkijken naar en ze kunnen het super in de gaten houden zonder dat ik stress heb over bestellen en DA regelen voor inseminatie, lekker lui zeg maar :) Is het bij jou geen optie om d'r weg te brengen?

Balen al die WIFI-poownies zeg, ik duim zo hard dat Jazz niet mee doet met deze rage :?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:05

Bedankt voor alle informatie!

Nimroos is nog erg jong en ik denk dat met een grote merrie hij wat moeite zal hebben om goed te dekken hihi. Mijn merrie is 8 cm groter en we moesten hem echt vasthouden aan zijn benen zodat hij er niet afviel, en helpen richten :P. Zijn vader Pjotr daarintegen dekt zonder problemen of hulp een grote D pony terwijl die zelf maar 1,20 is :D

KI brengt dus behoorlijk wat extra kosten met zich mee. Als scannen 50 euro per keer kost en het lukt niet in een cyclus ben je al bijna een paar honderd extra kwijt dus.
Ik zou haar wel weg kunnen brengen, maar dan niet aankomende cyclus al (ze is in bruikleen en ze hebben haar daar nodig voor geplande activiteiten in die periode), dat wordt dan pas volgende cyclus. Misschien een optie komende cyclus thuis proberen en daarna weg brengen ja...
Alleen ik weet nog niet welke hengst dus dat lijkt me nu het belangrijkst :+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:25

jullie gaan hard en het lijkt niet zo snel te gaan als gehoopt bij velen, wat jammer -O- vulina, woogy :(:)
gefeli aan diegenen waar de merrie wel al drachtig is. Cuba wil ook wel even op bezoek komen, ik ben echt een huismus maar US gaan we ooit eens doen, absoluut. :j

Welkom aan de nieuwelingen, vientje en ubimone

Manda,hier wordt merrie geïnsemineerd in de kliniek (10min rijden van hier), best is inderdaad de 3de dag van de hengstigheid te scannen en dan scannen ze iedere dag bij mijn merrie want die gaat altijd heel snel, twee jaar geleden waren ze zelfs tot 2maal toe te laat. Las zo van een merrie met 4.5cm ei en pas dinsdag insemineren, zou bij mijn merrie hopeloos te laat zijn.
ik heb ook levend veulen garantie, en 2sprongen van de hengst inbegrepen. Ik voer merrie naar kliniek en zij bellen de HH voor zaad, courierdienst zal het dan brengen en klaar.
Manda mooie merrie's _/-\o_

Maar het lijkt hier toch ook niet goed te lukken, zaterdag is ze gespoten en vandaag nog steeds geen teken van hengstigheid, ze kan mijn eigen hengstje hierop de hof wel opeten. := , woensdag dan maar scannen want op haar gedrag kan je soms echt niet op af gaan, die toont hengstig zonder eitje, soms zit er een eitje en toont ze niet hengstig 8)7

succes allemaal, laat ons hopen dat de meesten toch nog drachtig worden +:)+ , maar we hebben tijd, vind ik toch, voor mij speelt het geen rol of het veulen vroeg komt of laat.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:37

Wat vreselijk vervelend al die merries die niet drachtig zijn..

Ice wordt maar niet hengstig.. ik begin nu toch te hopen dat de DA het verkeerd gezien heeft :o

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:49

Haha, Ice, dat gevoel ken ik. Iedere dag dat ik een berichtje van de hh krijg dat Dais nog steeds niet hengstig is, ben ik teleurgesteld en hoopvol tegelijk :j Vandaag dag 26, maar nog niets gehoord..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:05

ice, cynthia dat gevoel is herkenbaar, hopelijk vlug toch wat duidelijkheid want die twijfel is echt vretend

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:08

Fotsy, die 4,5 cm was de mijne :)
Gisterenochtend was het ei dus 4,5 cm, toen ik vanochtend belde was ze nog niet klaar voor inseminatie maar gingen ze vanmiddag nog eens checken, wellicht vanmiddag al gebeurd dus anders verwacht ik morgen. Vorig jaar was het ei 5,5cm bij de laatste scan voor inseminatie.

Ice en Cynthia met mixed feelings dus...pff dat afwachten is wel de minst leuke periode he :') :+

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:10

oh ja vesceron, sommige merrie's zijn wel lang hengstig en gaan ver met de grote van hun ei, mijn merrie heeft de 4,5 nog nooit gehaald :D , 4,2 was maximum :o

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:13

Hier ook bij 4.5 geïnsemineerd en vandaag ei weg. Bij de friezen zie je vaak dat de eitjes groter worden dan bij de KWPNers :)

Heb de WIFI de deur uit gedaan. Dus vanaf nu wordt alles gewoon drachtig hier. :))

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:15

Je brengt me op een idee! Ik ga het wachtwoord wijzigen! }>

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:42

Manda: ik wil volgend jaar mijn bont gefokte Welsh laten dekken, zij is +/- 1.20m, vandaar mijn vraag, maar waarschijnlijk zal ik voor Pjotr gaan, want Dyde is ook zo'n bewegingswondertje met een giga springaanleg.

Balen van al die merries die terugkomen. Hopelijk pakt het de 2e ronde wel en kunnen jullie volgend jaar toch meedoen in dit topic. Volgens onze inseminator die hier daags komt voor de koeien heeft het ook met het koude weer te maken, we hebben zon en warmte nodig om de eitjes te laten groeien.
En Daisy heeft net zo'n cyclus als mijn merrie. Die liet ik ook altijd pas op 24 dagen scannen op dracht, omdat ik dan toch nog vroeg genoeg was mocht ze niet hengstig zijn. Maar als ik dit zo hoor, kun je misschien toch nog eens geluk hebben. Meestal tonen ze beginnende hengstigheid wel met een hengst in de buurt.

Het scannen bij de Radstake is 120 euro excl. voor het hele seizoen excl. medicijnen. Bij een natuurlijke dekking bij het Westfalen stamboek betaal je 100 euro onkosten, in oktober betaal je de helft van het dekgeld bij als je merrie drachtig is en de rest als je veulen 1 week oud is. Mocht het veulen dus dood geboren worden of sterven binnen een week, dan hoef je dit bedrag niet te betalen. Vind het wel een fijn constructie, omdat ik volgend jaar nog niet weet of ik mijn merrie weer wil laten dekken.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:51

Geef me geen hoop hè ;)
De va zei tegen de hh dat hij vanaf vandaag weer kon beginnen met schouwen. Ik neem aan dat hij dat zei, omdat hij een rijpend eitje zag :)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:55

Cynthia; Inderdaad. Eigenlijk hoop je dat ze hengstig zijn, maar elke dag die ze dan niet hengstig zijn groeit je hoop weer O:)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:58

Dus dat :j