[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

1lientje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:05

Vandaag gehoord dat onze merrie 19 dagen drachtig is. *\o/*

keresa

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:01

Dames ik ga weer een merrie schrappen Kiki is niet drachtig

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:31

Joepie voor de drachtige merries, 125 dagen Narobi, loopt bijna gelijk met die van mij, vind bij haar juist dat buik minder groeit nu tegenover maand geleden. Hopelijk zit het er nog want twee jaar geleden op zes maand verloren dus ben nogal :=

Kersen oh wat jammer, hoe ver was ze?

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:36

Yeah Wusiena en dupona ook drachtig..
Voor Gupona komen ze zoiezo zondag terug en bij Wusiena nog even kijken of t er geen 2 zijn (2e vruchtje kon nog heel klein zijn)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:43

Jammer keresa, was wel benieuwd geweest naar het veulen.

Toch nog best veel merries die gust blijven.
Ik heb begin van het jaar geen probleem gehad met pepper.

Zondag komt mijn nieuwe aanwinst! !!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:59

Inderdaad heel veel merries die niet drachtig worden.. Ik klop het af maar ik heb daar gelukkig geen probleem mee gehad het was in 1 keer patsboem raak :')

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:13

Na de mislukte dekking met Valencia wonen hier sinds gisteren 2 mini's.

Villa Mini's Doubt of Love (noemde doortje wij moeten nog een naam bedenken :o )
is voor 15 Juni 2015 uitgerekend van Oribe.José of iranto(noemt josje hier voor ook nog even denken ;) ).

Afbeelding

Villa Mini's Doubt of Love
Bay

Afbeelding

Villa Mini's Doubt of Love
Op papier Bay Dun Pinto
(maar dit gaat op kleur getest worden)

Afbeelding

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:34

AZ ik snap dat je baalt.
Rockey wat goed! Gefeliciteerd
Keresa wat jammer
WH wat een droppies
Narobi dat was bij mijn oudste merrie de hele dracht. Dus toen ze op het eind op een gestrandde walvis leek, was dat echt geen gezicht
lientje gefeliciteerd!
Suffie fijn he, hormonen
DL, heb hetzelfde probleem, een merrie laten aankomen die tussen andere merries met 'iets teveel isolatie'

Jeetje echt veel merries bij wie het niet wil lukken. Mocht iemand nog op zoek zijn naar een drachtige merrie, ik heb een hele mooie lieve Cremello Welsh merrie te koop staan. Drachtig. Zie profiel

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:29

@Diane_Basje: Als ik de plek had meteen, wat een mooi dier.
Helaas nog steeds geen goede weide dus geen paardjes extra...

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:04

Ik heb in de zomer een prima weide. Maar mijn wei ligt een kilometer bij het laagste punt van NL vandaan, dus in de winter niet te doen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:13

Hier best goede grond maar gewoon te weinig plek voor veel paardjes.
Zijn wel druk opzoek naar een grote weide waar we dan de welshjes in zetten, zouden graag een oudere merrie bij de twee jonge zetten dan. (zou het dan met een vriend huren die ook welsh heeft)
En de mini's dan aan huis houden. Dan 1 merrie in Co ownership en dan een drachtige mini aan huis nog.

Agh, voor nu blij met wat ik nu hier heb staan en zo blij dat de merrie hier wel drachtig is, willen al zo lang fokken met haar. Ze is trouwens abnormaal rond voor hoe ver ze zit

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:32

Keresa dat is echt balen :(:)

En voor AZ natuurlijk ook! Gelukkig kun je nog een poging wagen.
Ik duim zoals gewoonlijk weer voor je mee hoor. Hoop echt dat het gaat lukken!!

1lientje2 van harte!!

rockey dat is inderdaad leuk!

Dan heb ik dit jaar gewoon fijn geluk gehad, 2 dames in 1x drachtig.... *klopt hard af op hout*.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 10:07

Heb meerdere malen horen vallen dat het een slecht jaar is! Waar het dan aan ligt?

Vanaf wanneer voeren jullie merriebrok? En is dat ook nodig wanneer ze inprincipe anders nooit krachtvoer krijgt?!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 11:04

Ik denk dat het elk jaar wel slechter word later in de zomer.
Opvallend dat bijna alle merries die vroeg gedekt worden meteen drachtig waren en later in het jaar word dat minder.
Daarom dek ik ze altijd voor eind mei als het ff kan.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 11:31

Dat is waar denk ik Inowa, mijn merries vroeg in het jaar zijn altijd zo drachtig en later in het jaar is het vaak zeuren. Maar ik wil met Mausi het liefst niet tot volgend jaar wachten, helemaal niet omdat ik nu Amirat te lease heb. Nu moet er alleen wel iets drachtig gaan worden, anders heb ik hem straks voor niks hier staan.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:03

is waar inowa, mijn merrie eerste hengstigheid en direct drachtig, mijn da vertelde direct die is zeker drachtig dan, blijkbaar is dit het ideale tijdstip. Vorig jaar ook laat begonnen en niet meer drachtig gekregen, jaar daarvoor ook vroeg en van de eerste keer drachtig (wel later verworpen).

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:17

In 2009 2 merries laten dekken.
Pepper in mei en meteen drachtig, winoa in juni laten dekken en ook drachtig.

In 2010 pepper in mei weer en niet drachtig, in juni wel drachtig.
Winoa in juni laten dekken en niet drachtig maar begin juli wel.

2011 pepper in juni gedekt en drachtig.
Winoa pas eind juli gedekt en niet drachtig.
Pepper verworp het veulen.

2012 en 2013 niet meer gedekt.

Pepper nu in mei gedekt en meteen drachtig, winoa is verkocht aan een gezin die volop rijd en
ment met haar.

dus ik ervaar wel dat vroeger in het jaar beter is om te dekken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:32

Lauura schreef:
Heb meerdere malen horen vallen dat het een slecht jaar is! Waar het dan aan ligt?

Vanaf wanneer voeren jullie merriebrok? En is dat ook nodig wanneer ze inprincipe anders nooit krachtvoer krijgt?!

Naar mijn mening hebben ze op een gegeven moment echt wel wat meer nodig dan waar ze normaal voldoende aan hebben.
Als je merrie nooit krachtvoer krijgt zou ik met een maand of 9 beginnen met een beetje krachtvoer.
Mijn voorkeur gaat uit naar een mengeling en dus geen brok.
Voeren doe ik altijd op het oog.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:11

Az mijn duimen draaien dat het nu wel lukt maar anders is het een mooi aanbod,

Dustinlover hopelijk is Empty gewoon drachtig,

Suffie hoe lang is je merrie nu drachtig?
Sommige merrie's worden leuke sommige minder,

Rockey dat is goed nieuws.

narobi ik heb bij vorige dracht dat gezien bij mijn merrie tot 8 maanden ongeveer dan links dikker
Dan weer rechts,

1lientje2 gefeliciteerd

keresa dat is balen

Joyceee86 gefeliciteerd gelukkig toch nog gelukt,

Hier krijgt mijn merrie al vroeg merrie brok.
dit keer wilde ik gewoon blijven voeren maar naar dat ze eerste x afgegooid had op 14 dagen ben ik week voor 2de poging toch merriebrok gaan voeren.
en valt me op dat ze het daar beter op doet dan anderen brokken.
ze heeft nu ongeveer half jaar anders brok gehad maar ziet er nu met merrie brok weer veel beter uit en voelt zich ook gelukkige (meer energie).
anderen jaren kregen mijn merrie ook al merrie brok vanaf begin aangezien ze dan op kliniek of dekstation stonden en daar voerde ze merriebrok en anders bleef ik wisselen.

Hier heeft de merrie last van haar hormonen,
Eetbuien gulzig eten helft er naast gooien.
Zo gek als wen deur met buiten zetten op stal piepen en stijgeren als ze naar buiten mag en in de wei alleen maar eerste 10 min gek doen en daarna gras eten.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:15

Met mijn anderen paarden.
2010 begonnen in maart in een keer drachtig.
helaas verworpen door tumor.
En mijn anderen merrie juni laten dekken niet drachtig maar in juli wel.

Wij zijn 2012 in april begonnen meteen drachtig.
veulen kwam alleen 3 weken te vroeg.

in 2014 zijn we in juni begonnen drachtig maar verloren. En is juli drachtig maar van 2 en is er 1 zelf weg gegaan.

Wat ik wel mooi vind is
dat Dynamite uitgerekend was op 19 februari 2011.(merrie had verworpen en moest ingeslapen worden vanwegen tumor)
Wings is 3 weken te vroeg geboren op 19 februari 2013.

en Disconta was uitgerekend 9 juni 2011.
(Merrie had ziekte van lyme en werd verlamd en moest in geslapen worden terwijl ze drachtig was)
En Bonita is nu uitgerekend 9 juni 2015

Wings heeft de zelfde vader als die anderen 2 drachten nu weet ik niet door wie ze gedekt is,
Dat hoor ik op mijn verjaardag als mijn vader zolang zijn mond kan houden

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:29

Zijn er hier ook die hun merrie's in de sport hebben lopen nu ze drachtig zijn? Tot hoe lang trainen/starten jullie door ermee? Mijn merrie is nu 111 dagen drachtig, ik begin al ietsie een buikje te zien al heeft ze daar volgens mij nog geen hinder van. Ik train haar nu om de dag, L2/M1 niveau, af en toe eens aan de longe en af en toe mee naar ander terrein of op buitenrit. Dat zou toch niet te zwaar moeten zijn voor dit moment? Ik zou haar graag nog een paar keer willen starten straks in september/oktober als dat kan.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:40

In 2009 is Aziza in februari bevallen, toen veulenhengstigheid overgeslagen en de hengstigheid erop direct drachtig.

In 2010 is Aziza in februari bevallen, maar is zij het hele jaar niet hengstig geworden en dus ook niet drachtig. Ook met Regumate en hengstig spuiten werd ze niet hengstig. Hala is toen in maart gedekt en in 1x drachtig.

In 2011 werd Aziza eind april voor het eerst weer hengstig, toen geen optimale hengstigheid en niet drachtig, de keer erop (half mei) wel. Hala wou toen niet drachtig worden, is uiteindelijk in juli bij het KI station waar de hengst stond geïnsemineerd en direct drachtig.

In 2012 wilde Aziza niet drachtig worden, en is ook uiteindelijk helemaal niet drachtig geworden. Ook Amurra wilde dat jaar niet drachtig worden (daarna weer verkocht) en Hala was inmiddels verkocht.

Vorig jaar Mausi in februari gedekt, in 1x drachtig, helaas verworpen/geresorbeerd. Daarna met verzendsperma wilde het niet lukken, uiteindelijk in augustus terug naar de fokker gebracht, daar met direct vers geïnsemineerd en direct drachtig.
Aziza was bij de eerste poging in april direct drachtig, helaas op 90 dagen verworpen. Daarna is zij ook bij de fokker van Mausi met direct vers geïnsemineerd, waarschijnlijk wel heel kort drachtig geweest maar met scannen op 21 dagen niets te zien, 3 dagen later verloor ze veel rotzooi van achter dus ook verworpen/geresorbeerd.

Dit jaar Aziza in maart geïnsemineerd, in 1x drachtig. Mausi was pas 23 juni bevallen, natuurlijk dekken in de veulenhengstigheid ging niet, dus 2e hengstigheid geprobeerd, helaas niet drachtig. Nu morgen dekken en maandag nog een keer kijken hoe ver ze is, ze had vandaag nog maar een klein follikel van 3cm. Dan waarschijnlijk maandag nog een keer dekken en dan heel hard duimen.

Waarschijnlijk ga ik daarna toch niet nog een keer proberen voor dit jaar, dan wordt het me toch eigenlijk een te laat veulen. Maar daar moet ik nog eens heel goed over na gaan denken.

Maar dekken in maart/april werkt voor ons dus in principe het best.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:41

Geen ervaring mee Murosch, er zijn mensen die vinden dat je nog best met je drachtige merrie tot het laatste moment kan rijden maar je moet zelf maar eens zwanger zijn, :D :o is geen ziekte verre van maar vergt toch best veel energie van je lichaam hoor, niet te onderschatten en dan nog die hormonen 8)7

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:58

Murosch schreef:
Zijn er hier ook die hun merrie's in de sport hebben lopen nu ze drachtig zijn? Tot hoe lang trainen/starten jullie door ermee? Mijn merrie is nu 111 dagen drachtig, ik begin al ietsie een buikje te zien al heeft ze daar volgens mij nog geen hinder van. Ik train haar nu om de dag, L2/M1 niveau, af en toe eens aan de longe en af en toe mee naar ander terrein of op buitenrit. Dat zou toch niet te zwaar moeten zijn voor dit moment? Ik zou haar graag nog een paar keer willen starten straks in september/oktober als dat kan.

Dit jaar niet misschien later weer wel maar momenteel is ze geblesseerd.
Vorig jaar heeft ze bijna de gehele dracht gewoon gestart.
Ze was voor 6 mei uit gerekend. En hebben tot eind februari gestart.
Eind maart werd ze echt te dik voor haar dressuur zadel en half april paste ook haar spring zadel niet meer.
Dus toen werd ze zonder zadel gereden.
Ze werd overigens op M1 niveau uitgebracht en op Z niveau getraind.

Ik hou tot een maand of 9 aan dat ik ik niet of nauwelijks rekening hou met de dracht.
Daarna wordt het wat meer rekening houden met wat ze aangeeft nog te willen en te kunnen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:07

Oke bedankt, ja ik ben zelf ook zwanger geweest dus ik weet hoe het voelt haha pfff. Ik zal nu bijvoorbeeld niet met haar gaan springen of gekke dingen doen, maar dan kan ik tenminste nog wel even doorgaan met wat ik nu doe. Ik hou haar goed in de gaten en als ik merk dat ze er last van krijgt, dan stoppen we en krijgt ze zwangerschapsverlof. Ik wil haar na de bevalling ook graag vrij vlot weer oppakken, ze is nu in haar topjaren en we hebben door allerlei omstandigheden niet vaak gestart in haar leven dus ik wil graag nog kijken hoever we het samen gaan brengen.