[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:38

Vriendelijk/watje, ach :')

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:39

Mijn vroegere pony werd altijd natuurlijk gedekt (dat was toen nou eenmaal normaal hahaha) die moest niets hebben van een hengst die haar niet eerst besnuffelde en bekroelde enzo.
Als hij er zo op sproing sloeg ze steevast af.
Heb er ooit eens ruzie over gehad met een hengstenhouder.
Want de merrie was niet hengstig genoeg naar zijn idee.
Want aan zijn hengst lag het niet.
Vervolgens merrie in de box. Knetter hengstig. Weer in de hand sprong die hengst er direct op en sloeg ze weer af.
Maar nog steeds lag het niet aan de hengst zijn manier van dekken.
En heeft hij een andere hengst gehaald.
Deze deed wel aan voorspel. En op het moment dat toen de eerste hengst er op sprong liet ze het gewoon toe.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:42

Pret moeten ze ook eerst het hof maken voor ze mogen. :j Ismir wilde meteen springen maar dat mocht niet. :n Eerst beetje snuffelen en kauwen en toen mocht ie wel. :+

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:44

Die merries leren de hengst wel wat manieren hahaha

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:47

ponyparadijs schreef:
Die merries leren de hengst wel wat manieren hahaha

Dat zeker :j. Noedel dekt ook regelmatig los in de weide (sowieso mijn eigen merries). En daar leren ze pas respect van.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:51

Afbeelding

Mijn merrie poging drie, morgen scan. Hengst is GP Mister Dual JAC, heeft facebookpagina, dunskin hengst.

Leuke hengst set-elkol, en uiteraard prachtige merrie.

Hengsten zijn eens ze zich hebben overgegeven aan jou, veel betrouwbaarder dan merries, vast van overtuigd. Telkens ik met die van mij ga rijden, is het eerst een gevecht wie de overhand gaat hebben die dag.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:57

knappe paarden Fotsy!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:59

Fotsy knappe merrie en super gave hengst zijn bij QH?

DustinloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:09

Wel interessant om te zien dat filmpje!

Tja ik heb dus wel een hengst die al ziet als ik een merrie vastzet of iemand komt met de merrie aangelopen en begint al te brullen.. Ben nu wel zover dat ik hem bij me kan houden tot ik redelijk dicht bij de merrie ben. Op dat moment als iemand hem vast heeft roep ik ook, komt ie en dan "rent" hij er nog wel een beetje naar toe, maar duikt er de laatste tijd niet meer als een gek bovenop, begint dan wel eerst te ruiken en te snuiven, maar is voor alsnog dan wel erg snel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:16

Even hier in de groep.
Ik twijfel of ik mijn merrie nog een keer eind deze maand laat scannen om te kijken of ze echt drachtig is.
Doen veel van jullie vlak voor het eind van het seizoen nog een laatste check?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:18

Ik laat straks met 21 en 42 dagen scannen en dan niet meer, maar ben ook laat in het jaar. Als ze in februari geënt moet worden wil ik misschien even een check doen :j

DustinloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:18

Als je anders een gustverklaring moet inleveren zou ik dat wel doen(weet niet wanneer je haar voor het laatst hebt gescant?) Zo niet dan niet... Ik heb hier mijn kwpner op 29 dagen laten scannen en verder niet meer, maar is dan ook eigen hengst.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:20

Ze is gescant op 6 juli en was toen 30 dagen drachtig/
Heb de dekking gekregen. Geloof niet dat ik iets aan een gust verklaring heb.
Zal het eens vragen.
Die van mij toont ook slecht of ze hengstig is

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:23

Ik vind het voor mijn eigen gevoel wel fijn :j pony bleek dus ook na 42 dagen niet meer drachtig, ben zo blij dat ik die scan heb gedaan! Ik zou dit keer ook gewoon 1x kunnen laten scannen maar wil te graag zelf weten waar ik aan toe ben :+ helemaal na die eerste keer! dan maar een keertje iets meer geld uitgeven.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:30

Tja wil zelf ook wel nog een keer bevestiging omdat het met dekken niet heel soepel ging.
Beetje zekerheid.
Ook omdat ze de vorige dracht nauwelijks dikker werd. Is het ook niet zo dat ze snel toont.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:31

Nou zou dan gewoon, al is het maar voor jezelf, de komende maand nog een keer scannen :j

Ik ga misschien een hele domme vraag stellen :+ maar hoe gaat het normaal met de eerste/tweede winter van een veulen, schaffen jullie dan speciaal een kleinere maat deken aan voor de eerste levensjaren, of in elk geval voor het veulenjaar en de jaren erna? Mijn Arabische merrie staat 24/7 buiten en dat zal haar veulen ook overkomen, maar of ik een deken moet gebruiken laat ik afhangen van het veulen zelf, of die meer winterhard is dan mams. Maar ik neem aan dat je dan het eerste jaar een hele kleine deken aanschaft :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:26

Hier wordt altijd natuurlijk gedekt en de hengsten gedragen zich prima. Ook omdat ze zowel aan de hand als in de kudde dekken en de merries ze wel opvoeden :)

Vandaag even staan genieten van een groep blije fokmerries:

En de veulens van 2012 & 2013:

Een aantal hebben dekentjes op, ze zijn geschoren ivm het EK dat we afgelopen weekend hadden (met super resultaten) en nu moeten ze even wintervacht kweken en tot die tijd een dekje op.
Normaal zou ik echt geen deken op doen in de winter, deed dat ook nooit bij de grote veulens. Die gingen vanaf een week of 3 oud 24/7 naar buiten en kwamen niet binnen voor hun 4e jaar. Afgezien van een nachtje met oud & nieuw.
Dekens zijn imo pas nodig als je ze hun wintervacht af pakt.
Pasgeboren veulentjes in januari-maart krijgen soms een dekje op als ze extreem vroeg geboren zijn (rond de 300 dagen) en daardoor minder vacht hebben.

geshahquilleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:59

Lekker zonder dek laten staan daar worden ze alleen maar sterk van ze krijgen een prachtig dek van hun zelf past altijd :D .

Wij hebben echt een super brave hengst toch houd ik er wel altijd rekening mee dat hij hengst is ik hou met rijden bewust altijd afstand met anderen paarden. En het grapige is als ik samen met iemand rij die te dicht bij komt hij zelf zijn ruimte op zoekt. Ik ben het er niet helemaal mee eens dat dat opvoeding er zijn gewoon hengsten waarbij de hormonen zo hoor opspelen dat het eigenlijk gewoon gevaarlijk maar ik vind persoonlijk ook zielig is dat ze nog hengst zijn. Wij hebben bewust hengsten geruint waarvan we graag ze hengst hadden willen houden voor de dekdienst maar dat gewoon niet ging.

Of ik nou meer van hengsten hou ja ik denk het wel al vind ik merries toch ook wel leuk waar ik zelf echt niks mee heb is met een ruin al zak ik wel altijd voor ruinen kiezen als het gewoon niet gaat.

Set Elkoy das wel leuk om de aanstaande te laten zien hier in ieder geval de vader van onze 2014 veulens en mijn beste vriend GE Shah Quille ;) .

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:00

die vent die ken ik wel! :)) knappe Arabier.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:26

mijn merrie laat ik niet meer scannen, bij de tweede scan was alles goed, hartje klopt en het buikje groeit, niks aan de hand dus ;)

Noedel dekt net als Gon, moest zo hard lachen de eerste keer was hij als een gek aan het porren in de lucht dus m'n vriend pakte z'n ding vast om hem te sturen en er kwam me toch een kreet uit de hengst, stopte direct met bewegen en keek voornamelijk heel kwaad opzij 'niet helpen, ik kan het helemaal zelf!!' Die was elf bij zijn eerste dekking dus benaderde de merrie voornamelijk als hengst naar andere man, probeerde in d'r knieën en billen te bijten en met z'n borst op d'r kont te hangen, tot hij ineens geprikkeld werd om te springen. De eerste twee/drie dekkingen heeft hij waarschijnlijk niet eens afgedekt, keer 4(volgens mij) begon hij ineens als een woeste beer te blazen en knorren met z'n staart een halve meter in de lucht, daarna ook met z'n kop op de grond wegsjokken.
Zijn grootste probleem in het begin was dat hij niet ver genoeg naar voren sprong
Afbeelding...laatste keer probeerde hij zowat over de merrie heen te klimmen :') had ineens z'n voorbeen om d'r borst geslagen. De actie is er, nou de techniek nog.

Arie moest vanaf drie dagen oud een deken op, het sneeuwde en vroor en meneer lag toch liever buiten te slapen dan in de stal. Resultaat een rillend ventje wat in elkaar gedoken onder mama ging staan. Kon dat niet aanzien dus kreeg hij een mooi stoer dekentje Afbeelding In principe willen we hem gewoon zonder deken laten zolang het kan.
Laatst bijgewerkt door Woogy op 09-09-13 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:29

Gonkong? Is die van jullie of staat die bij jullie. Wel leuk verhaal :))

mooi dekentje joh van Arie!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:31

Hij staat bij ons, ons lieve pleegkind :)

Was ontzettend grappig de eerste paar dekkingen, echt zo heerlijk aan het klungelen.

Zaar hebben we ook een keer laten springen, zonder te dekken, op Aronda, voornamelijk omdat hij niet veel zelf vertrouwen had, daarna wel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:32

Allemaal dek foto's
Nou dan kan ik niet achter blijven hahaha
Afbeelding
Zo ging het bij die van mij dit jaar.
Hahahaha ze heeft haar man niet eens gezien.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:34

LOL veearts kijkt er ook wel verlekkerd bij zeg ;) je weet in elk geval dat je kleintje zwart haar gaat hebben

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:34

haha arm ding :)) de mijne mocht voor de bok staan als de hengst sprong dus ze hebben elkaar gezien en gesnuffeld :D
Woogy heeft Zaar nu ook al zijn eerste merrie gedekt? Of nog geen nakomeling voor hem volgend jaar. Ben het alweer vergeten :o