[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:59

spannend PJ! Zou wel super zijn als ze drachtig is!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:04

Onze dame heeft vandaag voor het eerst haarmerrie brokjes gehad.

Voglens de dierenarts was het slim om daar gelijk al mee te beginnen omdat ze nog zo jong is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:32

Zoveel mensen, zoveel meningen..... Als ik het goed heb begrepen voer je je merrie die net drachtig is (Shetlander?) nu al merriebrokken bij? Normaal gesproken wordt dat pas geadviseerd vanaf zo'n 7 á 8 maanden dracht, omdat dan het veulen echt hard gaat groeien en merrie en veulen de extra voedingsstoffen goed kunnen gebruiken. Nu geniet alleen jouw merrie er maar van, het veulen doet er nog helemaal niets mee.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:50

Ja klopt. De meningen hier raden het aan omdat ze nog jong is en zelf nog moet groeien. De merriebroken bestaan voornamelijk uit vitamine en mineralen die ze dus al goed kan gebruiken.

Naar mate ze verder in de dracht komt veoren we de hoeveelheid op.

Merriebrok is trouwens ook prima te gebruiken voor opgroeien dieren en dekhengsten dus veel kwaad zal dat echt niet kunnen.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:45

jaa was ik weer nobs is geinsemineerd hoor!!
jenny ik heb idd wat met schimmels Tong uitsteken als ik op wedstrijd terrein ben dan check ik altijd eerst de schimmels (en ja een goed paard heeft geen kleur, en kijk ook heus naar andere paarden, maar wit trekt mij aan *LOL*

om half 4 werd ze geinsemineerd en om 5 uur sta ik ff buiten te praten en nobs aant touwtje naast me, FLATS ik zo eeh er ligt 800 euro op de grond? k de dierenarts bellen maar die vertelde me dat de snelle al in 20 minuten op de plek van bestemming zijn Clown hopen dat wizzerd ze allemaal een tomtom meegeeft!

ik weet ook de verhouding verdunner/zaad niet dus ja dat verdunner komt er gwoon weer uit...

brr merries.. Tong uitsteken dinsdag scannen of ei weg is (weer om 8 uur sochtends) en dan evt naspoelen en evt dichtnaaien Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:48

Klopt dat merriebrok ook goed is voor dekhengsten. Lamento (hengst waar ik 3 jaar mee gefokt heb) kreeg in het dekseizoen ook een deel merriebrok. En volgens mij Devdan ook nu.

Wat betreft eigen hengsten, mijn merrie reageert ook anders op eigen hengsten dan op de hengsten van de hengstenhouder.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:48

Hopelijk is het nu raak Lisanne!
Hier nog iemand met een zwak voor schimmels, mijn dame is er ook 1, en 50% (of meer, Vienna's vader is homozygoot schimmel) kans dat het veulen ook een schimmel wordt.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:55

slim om je merrie wat extra bij te voeren, let je wel op het hoge aantal eiwitten in de brok die voor een shetlander niet altijd goed hoeven te zijn. er zijn zelfs mensen die liever geen merrie brok geven aan een koudbloed merrie vandaar dat ik het even zeg. maar ik weet natuurlijk helemaal niet of ze normaal ook brok krijgt enz.(ik zelf voer sylke wel merrie brok bij vanaf maand 8, in ieder geval vorig jaar, stel ze heeft het eerder nodig krijgt ze het eerder)

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:58

Ik hoop ook dat het raak is Lisanne!

Uhm... ik voer het hele jaar door merriebrok aan Tes Bloos Nu krijgt ze natuurlijk extra veel, vanwege het veulen wat er nog bijloopt, in de winter wordt het dan weer wat minder en begin volgend jaar verhoog ik het weer voor de nieuwe bevalling. Ik zet haar niet tijdelijk op ander brok, omdat ze slecht op wisseling van voer reageert. Hier doet ze het super op, dus krijgt ze het het hele jaar door.

Ik had een poosje geleden al verteld dat ik een nieuw veulen erbij heb gekocht (aangezien McDreamy verkocht is en ik graag een merrieveulen wilde), hier een foto:

Afbeelding

Niet helemaal off-topic, hopelijk gaat ze straks in de race voor het DBT van 2012 Haha! Knipoog Bloos

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:18

Knap ding!!! Wat voor afstamming?

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:22

Thnx!

Het is een Voice x keur v. Ferro x elite v. Weyden.
Ze komt uit de Bria lijn, dus lijnenteelt aangezien Voice ook uit de Bria lijn komt. Ze komt 27 juli hierheen (vroeg veulen), ik heb er al zin in Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:37

draaakje: Kwa eiwitten vallen de brokken reuzen en natuurlijk krijgt ze normaal ook brokken voor de vitamines en mineralen. Mn shetten krijgen altijd basisbrokken. De hengst in de zomer soms extra aanvulling als dat nodig is en de rest gewoon het hele jaar door basis brokken.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 01:30

Goed nieuws en goed nieuws (hopelijk dan toch), tinkermerrie Hes is drachtig gescand (eindelijk!)
En nieuwe merrie Doortje is hoogstwaarschijnlijk ook drachtig, dat was een beetje dubbel allemaal: we liepen naar stal met buurman en DA achter de merrie lopend en die zeiden wat ik de dag ervoor ook zei, ze stond wat open en er kwam toen zelfs wat slijm uit. Zal wel niet drachtig zijn. Opvoelen en dat leverde de uitspraak 'baarmoedermond zit wel potdicht' op, dus we dachten weer aan drachtig. Geen nieuwe eitjes in de maak, maar de tonus van de baarmoeder was eigenlijk weer niet helemaal zoals te verwachten bij een dracht. Toen zag ze daar een clustertje kleine cystes en daarnaast wat dus óf een grotere cyste is, óf een vruchtje. Het was wel de normale grootte van een vruchtje van 18 dagen, maar moeilijk te zien zo naast die cystes hoe of wat. Vorige stal gebeld of er op haar DA kaart iets stond vermeld, als er toen ook een grote cyste zat is ze niet drachtig, als die er toen niet zat keken we naar een beebje in de maak. Stond niets van op de kaart, maar de kleine cystes waren ook niet vermeld, dus dat gaf ok niet definitief uitsluitsel.
Vooralsnog gaan we er van uit dat ze drachtig is en er zal nog een keer gescand worden op een later tijdstip denk ik, er wordt iig nog contact opgenomen met de DA die gescand heeft voor het dekken, maar of die het uit zijn hoofd nog weet is afwachten natuurlijk

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:49

Wow Myrdal, wat een vreselijk knap veulen!

En Nicole ook waarschijnlijk beide merries drachtig, super hoor!

Hier eigenlijk weinig te vertellen, Vienna zit morgen aan de 70 dagen. Ik wil zo rond de drie maanden nog 1x laten scannen, en als alles dan nog goed zit zal het wel goed blijven gaan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:11

Nicole: Jeetje nog een beetje spannend dus

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:47

Wow Myrdal wat een knap veulen zeg Vingers aflikken

Nicole: spannend nog even of ze idd beide drachtig zijn, ik duim voor je

Verder hier ook niet veel te melden, nog een week en een dag Lachen

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:42

myrdal: dat is een knappe dame zeg!

Nicole: zou wel mooi zijn als ze beide drachtig zijn! krijg je het lekker druk zeg, volgend jaar!

lisanne: ah ook al geinsemineerd! Mooi hoor, nu dus duimen dat het eitje weg is dinsdag, wel weer vroeg opstaan voor je! Nouja het is voor een goed doel!

En ik.....ik wacht op de da voor de scan

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:46

Aanstaande donderdag wordt Porsche gescand, ik ben zooo benieuwd!!

@ Myrdal, wat een mooitje zeg Vingers aflikken

Ik heb vorige week ook een merrieveulen gekocht, van Tuschinski x Amulet (ster):

Afbeelding

Meer foto's in mijn profiel!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:50

Mooi dier hoor.

Ahh spannend Jenny dus je hoort zo meer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:55

Wow, wat een groot veulen al zeg! Mooi ding, de bewegingfoto's in je profiel zijn mooi! Kwijl

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:31

melina: spannend joh, nog maar een paar nachtjes dus!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:36

Ook een mooi beestje Melina! En wat een kont zit er al op!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:37

Wauw Melina, prachtig beestje dat veulen van je Lovers !!

JennyK, DA nog steeds niet geweest Rolleyes ?

Keeva is vanmorgen weer gescand, zat een mooi nieuw ei dus morgenmiddag wordt ze opnieuw geinsemineerd. Mogelijk was het nog iéts te vroeg, maar de DA durfde de gok niet te nemen. En anders woensdag gewoon nog een dosis Knipoog

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:41

mooie veulens myrdal en melina!

leuk dat heske ook drachtig is! dat word weer een half zusje of broertje voor sylke haar veulen.

en dus nog even spannend voor de andere merrie.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:58

Wat een prachtig ding Myrdal! En dat is al een hele best dame Melina. Bloos!

Gefeliciteerd met alle zwangere merries hier!