[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Keeva

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:27

Balen Toke, schiet ook niet op dus. Zoals ik al zei tegen BB, het is gewoon een vreemd dekjaar, dit jaar ...

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:29

Beetje vervelend dat ze dit jaar ook al een vrij laat veulen had (27 juni) dus hebben ook weinig tijd om ze dit jaar nog drachtig te krijgen...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:29

Ik denk dat ik volgens jaar een hengst ga zoeken die echt natuurlijk dekt...d.w.z waarbij ze in het weiland kan lopen.
of ik laat haar insemineren..
Het zijn 2 uitersten maar ik denk ik Kims geval allebei beter dan aan de hand dekken.
Wat denken jullie?

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:39

Mijn merrie is dit jaar natuurlijk gedekt (natuurlijk ! Clown ), heeft dus gewoon bij de hengst in het weiland gelopen. Maar ik weet niet of ik dit zo nog een keer zou willen, het geeft toch wel veel onzekerheid, vind ik. Je weet namelijk niet zeker OF en wanneer ze gedekt is, je hebt toch wat minder zekerheid en duidelijkheid, vind ik.
Mijn andere merrie is de afgelopen 2 jaar aan de hand gedekt, dat vond ik persoonlijk prettiger, dan weet je een beetje meer waar je aan toe bent. KI heb ik nog nooit geprobeerd bij mijn paarden, in de tinkerwereld is dat nog niet echt veel mogelijk (weinig hengsten op KI).

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:41

Ik heb bij KI altijd wel een goed gevoel.
Want dan heeft het 'goedje' de eerste moeilijke etappes al gepasseerd en zit het al waar het wezen moet.

tenminste zo denk ik dan...

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:21

Heerlijk lekker op natuurlijke wijze!! Een groot voordeel vind ik. Gewoon goed opletten waneer de merrie gedekt
wordt en dan nog lekker 3 weken laten staan en wachten totdat ze weer ehnsgtig wordt en hopelijk niet natuurlijk!
Voor mij hoeft het niet anders. Bij mij nog nooit wat mis gegaan en 100 % gelukt meteen de eerste keer!

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:29

@BlazingBoots, wat balen zeg Ach gut ik had ook hoop voor je.
Jammer dat je nu niet meer probeert, begrijp het wel hoor, wordt laat in het seizoen, ik heb persoonlijk voor KI gekozen, bij kwpn-ers wordt geloof ik helemaal niet meer natuurlijk gedekt, en ik had de mazzel dat het gelijk aan geslagen is, maar je hoort idd veel dit jaar, dat het niet lukt of de merries slecht hengstig worden.

@toke, ook voor jou balen zeg Ach gut veel succes bij de komende poging.

@fionarood, ik weet eigenlijk ook niet hoe het zit met het dekbewijs, heb na de 2e scan wel naar de hengstenhouder gebeld dat alles goed was, deze heeft toen de gegevens van mijn merrie genoteerd, maar ik heb met hem afgesproken dat ik laatst september nog een keer laat scannen, ivm evt. gustverklaring in oktober (wat ik natuurlijk niet wil en hoop), en betaling natuurlijk, heb nu nog geen rekening ontvangen van de verzending van het sperma Haha!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:34

BB: he gatverdarrie das echt balen. Wat sneu voor je. Ook omdat je het niet meer probeert dit seizoen.

Oei nou weet ik geen namen meer maar er waren er nog een paar die niet drachtig waren...
Bah bah...Hopelijk gaat het nog lukken.

Enne Keeva: yeuh gelukt!! fijn dat ze drachtig is.

Onze Freule is de 100ste dag gepasseerd.
Balen is dat ze nu aan het schuren is..... niet te zuinig. Heeft nooit exceem gehad en nu begint ze.
De DA heeft me nu een spulletje voor de jeuk gegeven. En ik hoop echt dat dat werkt.
Staart is nog in goede conditie maar de manen.................... triest.
Vandaag sloeg ze zelfs de ruin die even tijdelijk bij haar in de wei staat van zich af.
Mocht niet eens in de buurt komen. Haha!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:32

BlazingBoots schreef:
Ik denk dat ik volgens jaar een hengst ga zoeken die echt natuurlijk dekt...d.w.z waarbij ze in het weiland kan lopen.
of ik laat haar insemineren..
Het zijn 2 uitersten maar ik denk ik Kims geval allebei beter dan aan de hand dekken.
Wat denken jullie?

Wat voor hengst zoek je erbij dan? ik hoor hier en daar nog wel es wat...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:43

Hier geen nieuws is goed nieuws Lachen Upona doet haar oude gewoonte eer aan: ze komt iedere dag even naar mijn ruin toelopen, roept hem bij zich, geeft een gil en slaat met haar voorbenen, draait hooghartig haar hoofd om en loopt weg.
Vrij vertaald: Kijk mensen, ik ben nog steeds drachtig.
Brave merrie Lachen

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:52

Nicole288 schreef:
Hier geen nieuws is goed nieuws Lachen Upona doet haar oude gewoonte eer aan: ze komt iedere dag even naar mijn ruin toelopen, roept hem bij zich, geeft een gil en slaat met haar voorbenen, draait hooghartig haar hoofd om en loopt weg.
Vrij vertaald: Kijk mensen, ik ben nog steeds drachtig.
Brave merrie Lachen

Hier ook zoiets, iedere dag gaat er minstens 5 keer een hengst langs de boxen, de dames doen allen de oren plat en desnoods word er hevig gegild, een tralies aangevallen of zelfs hard tegen de wanden geslagen. Alleen onze jonge dekhengst heeft sinds een paar dagen een dinneke, 1 van de drachtige merrie's vind hem wel leuk enzo Lovers maar de andere hengsten moet ze nog steeds niet en ze heeft ook nog een mooie dikke buik, dus dat zit wel goed Knipoog

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:02

@BB jammer dat het niet gelukt is. Ga je het volgend jaar wel weer proberen?

@Toke succes met de nieuwe poging!

@Cindybijl, nee hoor ik heb ook nog geen dekbewijs binnen. Eigenlijk weet ik ook niet precies wat het is, maar ik keek een beetje rond op bokt en toen kwam ik het tegen. Het veulentje van Usha is trouwens voor mij ook de eerste (en laatste, Usha is al 20 en het veulentje is haar opvolger over 5 jaar) Ik vind het ook allemaal erg spannend.

@Trutje, wel leuk als er nu iets meer in het paspoort komt te staan. Ik geloof alleen dat er geen hulpstamboek is bij de lusitano's

Maniburrie ik heb ook nog geen rekening. Hij komt vanzelf wel, daar ben ik niet bang voor!

Twinkel dag 100 al! Wat een lekker vroeg veulentje heb je dan.

Overigens was het bij Usha de bedoeling dat er uit de hand gedekt ging worden, net als 2 jaar geleden toen ik ook een poging heb gedaan om haar drachtig te krijgen. Omdat er echter vocht in de baarmoeder bleek te zitten moest het KI met vers sperma worden. Dat is hygienischer. Nu werd ze na eerste keer dekken al drachtig!. Geheel onverwachts eigenlijk omdat de omstandigheden niet al te best waren. Eerst werd ze maar niet hengstig vanwege een cyste op haar eierstok. Na twee hormoon kuren was de cyste nog niet weg. Toen is ze hengstig gespoten. Vervolgens wilde ze niet uit zich zelf ovuleren en is het ei weggespoten. Gelukkig is alles goed gekomen. Conclusie: toen de omstandigheden goed waren werd ze met uit de hand dekken niet drachtig. Onder slechte omstandigheden werd ze het met KI wel.
Ik raad KI erg aan!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:07

Fionarood schreef:
@Cindybijl, nee hoor ik heb ook nog geen dekbewijs binnen. Eigenlijk weet ik ook niet precies wat het is, maar ik keek een beetje rond op bokt en toen kwam ik het tegen. Het veulentje van Usha is trouwens voor mij ook de eerste (en laatste, Usha is al 20 en het veulentje is haar opvolger over 5 jaar) Ik vind het ook allemaal erg spannend.

Wat leuk! wij zitten een beetje in dezelfde situatie, dit is ook het laatste veulen voor mijn merrie, en het veulen haar opvolger! Ze is overigens ook al wat ouder, 23!
het is zeker allemaal erg spannend! heb jij al de 40-dagen scan gehad?

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:18

bb en toke dat is wel vreselijk balen. sterkte en ook voor jullie geldt jullie blijven welkom en natuurlijk hoop ik dat het bij toke toch nog lukt.

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:28

Wat leuk Cindybijl dat jij ook een opvolgertje fokt. 23 is al een hele leeftijd. Ging het drachtig worden bij jouw merrie makkelijk?

Gisteren heeft ze haar laatste echo gehad. Dat was op 46 dagen. Iets later dan 40 maar op maandag ben ik altijd vrij dus dat was makkelijker. Alles was gelukkig goed.

Ik heb net even in je profiel gekeken. Wat mooie pony (of is het een paard). Ze ziet er ook helemaal niet uit als 23.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:57

Ze was na 3 pogingen insemineren drachtig.
voorafgaand,1e x hengstig spuiten, insemineren, ei eraf spuiten (wat overigens geen mooi ei was)> niet drachtig
2 weken bij va laten staan Geld, geld! omdat we gingen wachten totdat ze uit zichzelf hengstig werd, werd ze dus niet Gestoord weer hengstig gespoten, mooi ei, toonde luid en duidelijk hengstig (wat ze normaal dus ook niet doet) insemineren, ei eraf spuiten > niet drachtig maar wel meteen een ei van 4 (goed teken! zonder hengstig spuiten!)insemineren en 18 dagen later drachtig!maar ze had wel een te zachte baarmoeder voor een dracht, dus heb ik haar nu op de regumate gezet en tot nu toe nog niks opgemerkt wat betreft afstoting. (dit komt doordat mijn merrie van zichzelf te weing hormonen aanmaakt, waardoor de vrucht niet goed genoeg kan groeien)
Zaterdag 4 augustus gaan wij voor de 40-dagen scan.
Het is een pony welsh/arabier van 1.41cm maar ze ziet en gedraagt zich niet als een 23-jarige! Hyper!

Heb jij foto gemaakt van de scan?
(ik ben nog bezig met mijn profiel hoor Bloos )

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:29

nee helaas heb ik geen foto van de echo. Bij de 18 dagen scan had ik na al het aanmodderen niet verwacht dat ze drachtig zou zijn, dus had ik mijn foto toestel niet meegenomen. Ze stond toen nog bij de hengst bijna 200km van waar ik woon. Eventjes halen was dus geen optie Tong uitsteken Omdat ze twee jaar geleden drachtig was verklaart van wat uiteindelijk een cyste bleek te zijn heb ik haar bij de hengst gelaten voor de 28 dagen echo. Pas als er een hartslag is weet je zeker dat het een veulen is en geen cyste. Gisteren had ik wel mijn camera mee. Helaas was er niemand anders op stal. Ik moest dus Usha vast houden en kon geen foto maken. Helaas konden er met het echo apparaat ook geen uitdraaitjes gemaakt worden. Tip van mij: neem iemand mee voor de 40 dagen echo die je merrie kan vast houden. Dan kan jij wel een foto maken

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:36

bedankt voor de tip! diegene gaat al mee, want die moet mij en mijn merrie erheen rijden, ik heb nl geen rijbewijs voor trailer Knipoog jammer dat je geen foto's hebt!

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:09

Fionarood kun je dan geen Cruzado papier aanvragen? Ik weet ook niet precies hoe dat zit want wij hebben alleen NRPS, maar in het barokke forum weten ze het vast wel Knipoog

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:49

Goed idee trutje. Ik ga het eens vragen

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:23

Kuri is gister gescand op hartactiviteit van het vruchtje en alles is goed! Toch weer een opluchting Lachen En nu is het afwachten tot mei...

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:39

super enny!

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:45

@ Enny Super dat vruchtje het doet, succes met het wachten Haha!
Veearts is hier vanmorgen geweest. Zat nog steeds een follikel en die was veels te groot en troebel... Dus weggespoten en moet ze over een week hengstig gespoten worden. Maar ze vertelde al dat na een verworpen dracht het heel lastig is de merrie hetzelfde jaar alsnog drachtig te krijgen... Toch maar keer proberen en anders jammer maar helaas...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:54

Gefeliciteerd enny, balen rebble maar wie weet lukt het toch nog.
ijklontje: ik sta idd naast jouw merrie, had ze voor een ander aangezien. Sizzle is in 1 nacht ongeveer 100kg lichter geworden. Ik voelde al haar ribben en haar rug stak uit. Wat een energie kost dat zeg zo'n operatie.
Hoe gaat het met vicky? Ze staat wel veel te hinniken trouwens.
Wanneer ga jij er meestal heen?

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:58

@enny, fijn dat alles nog goed is, nu is het lang wachten Haha!

@rebble, dat is balen zeg Ach gut ik hoop voor jou dat het nu lukt.

Vraagje, vanaf wanneer beginnen jullie de drachtige merries anders te voeren, ik ben hier nl al aan het twijfelen of ik haar iets anders moet voeren, ik vind haar zo traag over komen, ze wordt nog volop gereden, ook wedstrijden, en ze wordt zo ontzettend traag en hangerig op het bit, ik weet niet of dit nu door de drachtigheid komt of dat ze werkelijk iets te kort komt.

@sizzle, acharm 100 kg heeft ze pijn? Vreet idd veel energie zo`n operatie, wordt ze vandaag gescant?