[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:48

Gefeliciteerd TJ!!

Gewoon scannen Zebra (of afwachten of er veulen komt volgend jaar lol)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:03

Zebrastreep schreef:
Na gisteren en vandaag een beetje twijfels of Ofira nog wel drachtig is , ik zal de vraag volgende week ook eens voorleggen aan de stalhouden , zij hebben immers veel ervaring.

Maar Ofira laat vooral wat vreemd gedrag zien , gisteren begon ze tijdens het rijden weer veel te hinniken en was ze weer meer gevoelig bij het aansingelen. Vanmorgen hoorde ik van mijn bijrijder dat ze een andere merrie aan het bespringen was tot 2x toe. Ze had in ieder geval weer een obsessie met andere paarden.

De afgelopen tijd hebben we dit gedrag eigenlijk niet meer zo gezien. Er staat nog een hengst , maar zover ik weet deed ze daar niks mee ook niet toen hij begon te roepen. Het bespringen van andere paarden hebben we nog niet eerder gezien. Ze was vandaag met rijden weer erg braaf , maar ze was ook tekort bekapt gisteren, want ze liep wederom weer gevoelig.

Ik zit haast weer te denken dat ze hengstig is geworden... Ze is gescand een dikke maand geleden. Dat zou ik als het aanhoudt natuurlijk nogmaals kunnen laten doen.

Hier is dat juist typisch drachtige merrie gedrag :')

TJ gefeliciteerd!

Ik ben bijna zeker dat Wiske, de laatste, ook drachtig is. Niet meer hengstig gezien (maar momenteel enkele even de jaarlinghengst hier).
Maar vooral: ze komt spontaan bij me staan om me helemaal af te kriebelen :')
Dat doet ze normaal ook alleen maar als ze drachtig is _O-

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:32

Het geeft wel wat geruststelling als mensen het herkennen.

Ze was altijd al wat wisselend in het humeur , ene keer poeslief en andere keer echt een draak. Tot nu toe levert de dracht vooral positief gedrag op, maar dit viel mij gisteren en mijn bijrijder vandaag toch wel wat op. De bijrijder had ook al even rondgekeken op het internet en vond het toch wat gek.

We zouden nog wel haar even kort naast de hengst kunnen laten staan of er een reactie uitkomt.
Ze kan wel slecht soms met de hormonen omgaan , dat was ook al zo voordat ze drachtig werd.
Haar moeder was vroeger ook een enorme draak.....

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:15

Hier ook veel steekvliegen hoor! Zo irritant. Die horzels worden ze helemaal gek van.

Am horses hopelijk pakt het!

Stefanie heeft haar best gedaan. Later in de koppel zei ze zo die merrie is ook goed hengstig! Ik zo dat is die je net geinsemineerd hebt haha.

Hier ook met een Fries nu aan het dekken ook kans op tweeling ivm 2 eitjes die gelijk op gaan.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 10:54

Bedankt voor alle reacties!
Quir, dank voor het plaatje! Ik had ook een studie gevonden met deze:

Afbeelding

Het was zo, eieren verschilden voor de eisprong 0.5 van elkaar. Op 16 dagen zaten ze elk in een hoorn, crushen geprobeerd maar gestopt toen ze bij elkaar waren gaan zitten. Op dag 18/19 zaten ze nog bij elkaar in 1 hoorn en konden ze niks doen. Eentje is iets kleiner.

Ik ga het er niet op aan laten komen, maar de studies geven aan dit de meest positieve uitgangspositie is dat het zichzelf oplost. Maar ergens tussen 30 en 40 dagen moet ik evt gaan beslissen om alles af te laten spuiten mocht het niet gaan zoals we hopen.

Blij dat er een dracht is, maar dit is nog wel erg spannend. Ik zou graag ervaringen horen, maar zo te zien lukt het crushen vaak wel

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:18

Hier zitten we vandaag precies op dag 100 *\o/*

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:49

Gefeliciteerd met de eerste mijlpaal Laylah!

Wij zitten morgen op de 120. Tijd gaat zo hard.

Mijn merrie wordt niet gereden, omdat ze vrij gecompliceerd is en veel spanning opbouwt en hierdoor zichzelf steeds in de blessures loopt of opeens ontploft. Vandaag voor het eerst in 3 jaar langer dan 10 minuten er op gezeten. We hebben gewoon een bosrit gemaakt <3 .

Afbeelding

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:03

Wat super goed myrthe je zal wel echt trots zijn.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 23:42

Hoop voor jou tanja dat er gewoon 1 vrucht in zit :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:37

Hopelijk zit er met 30/40 dagen maar 1 rensju.

Hier is het dekken voor dit jaar voorbij. Wat gust was is deze week / vorige week nog gedekt. Begin september moet allee gescand worden op dracht. Hopelijk is het allemaal nog gelukt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:48

Ik heb het idee... dat ik Elonia iets voller zie worden bij haar flanken. Ik ben benieuwd of dat de beginnende baby-buik is <3

Afbeelding

134 dagen.. ik kreeg deze week de rekening van het dekgeld. Ik laat hem nog eeeeven liggen want ik wil begin september nog 1 keer laten scannen. Just to be sure.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:51

*\o/*
Afbeelding
Vanmorgen hartslag scan gehad, en alles zag er goed uit. Zo'n 5 week drachtig, dat klopt wel zo'n beetje :)
Dus hier begint het lange wachten ook weer. Gelukkig wat afleiding met de kleine eigenwijze smurf en het zoeken naar een nieuwe stalling voor t grut, dan gaat de tijd vast sneller. :+

Un gaat ook goed, alweer 6 weekjes oud.
Ze is nogsteeds erg mak, maaaaar ik merk dat de eigenwijsheid ook steeds groter wordt. :') trailer op? Nope! Trailer af? Uh hell no. :Y) terwijl ze voorheen zo mee huppelde met moeders. Ach grenzen verleggen, dat mag. :D

Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:12

Gefeliciteerd met de drachtigen!

Hier helaas eentje verworpen met 50 dagen
Voor diegene die het interessant vinden, is zo'n 4cm groot
Spoiler:
Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:56

Wat goed magic lover! Fijn een kloppend hartje <3

Luna, wat jammer zeg, misschien cru om te zeggen, maar vind het wel een interessante foto, dankjewel voor het delen, ook toevallig dat je het hebt terug gevonden zo klein?

Hier gaat alles z’n gangetje, merrie is rond en gezond, en zijn weer begonnen met wat longeren na de beenwond, gaat heel goed, wond geneest mooi, en volgens mij was ze blij dat ze weer wat mocht doen.

Afbeelding
Afbeelding

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:36

Wij melden ons af voor dit jaar.
Gisteren met 30 dagen wezen scannen, helaas niks te zien. Het leek erop dat er wel wat had gezeten maar dat ze hem dan verworpen heeft.
Volgend jaar weer een nieuwe poging. Dit jaar blijft ze leeg helaas.
Wel balen want ik ben zelf zwanger en had was makkelijker geweest als ik haar eind van het jaar ook met zwangerschap verlof had kunnen weg zetten

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:12

Wat jammer hennos

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:07

Wat jammer Hennos

Ze ziet er goed uit Sharon!

Wat jammer Luna maar wel interessant om te zien. Ben ook wel benieuwd hoe je het toch hebt gevonden.

Wat fijn magic lover en wat een leuk veulen! Lekker koppie!

Oeh valt mij nog mee Muronia!

Spannend Tanja de laatste ronde!

Wat lekker zeg genieten Myrthe !

Yeah Layla mijlpaal!

Hier de fysio gehad deze week. Die gaf aan dat ze al best buikig leek en dat haar buikspieren aardig minder al waren. Merk het met rijden ook wel. Nog wat oefeningen gekregen want hoop wel dat ik haar een beetje in conditie kan houden.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:21

Wat jammer Hennos!

Hier is het nog wachten op de hartslagscan, maar de dierenarts wist me te vertellen dat hoe haar huidige veulen der zo "leegzuigt" dat ik moest opletten dat ze niet zou verwerpen :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 07:07

AM nog gefeliciteerd met het resultaat voorlopig keur!

Tanja ik had je nog helemaal niet gefeliciteerd met je prachtige kindje dus bij deze!

TJ gefeliciteerd met de dracht.

Myrthe wat fijn van dat rondje te paard!

Luna wat balen van het verwerpen. Helaas toch ook wel interessant om te zien hoe dat er met 50 dagen uitziet.

Hennos wat jammer, volgend jaar meer geluk!

Ik hoop dat ik nu niemand ben vergeten.

Ik ga komende week even een afspraak plannen voor de laatste scan.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 07:44

Mirjamalvaro duimen dat chablis netjes drachtig is van deze ronde.

Wisanda2003 Gefeliciteerd *\o/*

Tanjaatjuh Fijn dat het goed gaat met je kleine dame <3

Touschie de combi Saartje x Booster hebben we al eens gemaakt ja daar kwam vorig jaar Hailey uit:
Afbeelding

Dit jaar heeft onze andere trekpaard merrie ook een veulen van Tiesto ( dus ook tinker x trekpaard)
Afbeelding

Hier hebben we vooral extreem veel muggen. Vooral als het net geregend heeft worden sommige paarden er gek van.

Rensju Dat klinkt best spannend zo met een tweeling. Hopelijk sterft er toch nog 1 vruchtje af. Wanneer moet je weer scannen?

Knolselder Wat glimt je merrie mooi <3 klinkt veelbelovend met Wiske :D

Myrthee Balen dat de rest niet drachtig is op stal. Hekserij, hoe komen ze erbij := wat heerlijk dat je weer op je merrie kon rijden

Zebrastreep klinkt mij juist dat ze wel degelijk drachtig is nog. Dit gedrag herken ik van sommige drachtige merries hier doorheen de jaren.

Tj_stables Gefeliciteerd *\o/*

Muronia Hoe doet Elonia het nog in het werk? Snap helemaal dat je even wacht tot de scan in september.

Magic_lover Fijn weer een positieve scan *\o/*

Luna2006 Balen dat er eentje verworpen heeft..weet je ook welke? Wel interessant om te zien zo.

Sharonindezz wat fijn dat de wonde goed geneest en ze terug aan het werk kan.

HennosBalen dat het niet gelukt is -O- . Ga je volgend jaar weer proberen?

M_arjolein dan zal ze het wellicht al vroeg zwaar krijgen als ze al buikig is en mindere buikspieren heeft.

Hier is Tina ook drachtig gescand dus we mogen 11 combinaties verwachten in 2025 *\o/*

Afbeelding

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 18:11

Wij hebben alvast de laatste scan gehad voor dit jaar, het zag er allemaal heel top uit <3

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 22:40

Ach wat jammer Luna, wel interessant die foto.

Ook voor jou balen Hennos, succes met je eigen zwangerschap.

Nieky, zo jij hebt het druk volgend jaar!

Wij gaan maandag scannen, 30 dagen dan. Vind het maar niks, maar we wachten af
Hier ook veeel muggen, om gek van te worden mn als het schemerig wordt

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 23:51

Tj stables even een tip voor een te dunne merrie. Ga over op pavo performance. Dat is een brok die de energie aan de merrie geeft ipv het veulen. Bij veel brok krijg je alleen maar meer melkproductie en dus een vetter veulen en geen dikkere merrie. Was een tip van pavo zelf. Moet zeggen ik doe het zelf ook gebruiken bij een Friese merrie van 22 en het werkt.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:43

Nieky: 11 veulentjes! Drukke boel :=

Layla: fijn dat het er goed uit zag

Rensju: spannend! Maar komt vast goed

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 09:37

Luna. Wat jammer -O- wel erg mooi om te zien. Bedankt voor het delen. Had je het gezien dat ze verworp? Het is nog zo mooi intact

Sharonindez. Fijn dat het goed gaat

Hennos wat balen! Was er ook een swab afgenomen?

Marjolein. Dat is al snel. Op hoeveel dagen dracht zit ze?

Tjstables. Ik heb al vaker echt magere merries gezien. En toch allemaal nog netjes drachtig. Sta je soms van te kijken.

Muronia dankjewel!

Ik moet de laatste scan ook nog inplannen

Nieky. Wat goed *\o/*

Laylah. Fijn, nu kan het lange wachten beginnen

Rensju. Heel spannend. Duimen draaien dat er nog maar één zit