[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:47

Wat een opgave is dit.
Ik ga met Baudyh mee. Vooral omdat je ziet dat hij wel tegen het uier duwt en hij dus ook de tepel al wel af en toe vastpakt. Hij weet het dus wel te vinden maar lijkt inderdaad " te lui" om meer moeite te doen. Aan de speen zuigen kost meer kracht.
Hij is nu ook een week oud, dus dan redt hij het echt wel met wat meer uren ertussen.
Pas als bovenstaande echt niet wil lukken, dan pas een emmer met speen ophangen.
Dat melken en flessen is niet te doen in je eentje, dan ga je er zelf onderdoor straks.
Succes!

Sabrinatomic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:52

petraaken schreef:
Ik vrees dat mijn hengstveulen een navelbreuk heeft. DA komt vandaag nog langs. Hoe hij dat in godsnaam nu heeft opgelopen is mij een raadsel.

Wat zei de DA?
Mijn veulen heeft ook een navelbreuk

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:13

Nee de melk kwam uiteindelijk opgang onderweg naar de kliniek toe, toen spoot het er uiteindelijk uit dus konden we dat opvangen, dat heeft ie toen in een zonde gehad. Ik heb wel thuis al wat eruit proberen te melken maar er kwam bijna niks, dat wat er kwam heb ik hem dus proberen te geven. Ik had de hoop dat als ik wat zou proberen te melken, het op gang zou komen.

Ik woon idd in Zweden, en dat de prijzen je sterk lijken kan, maar het is toch echt zo. Heb net de kliniek aan de lijn gehad en de kosten voor Rayon zitten al op 7000€. Daar komen nog de kosten van de plasma bij die hij in de ochtend heeft gehad. 3 weken ervoor verdacht ik haar van placentitis dus dierenarts een zaterdag avond laten komen, maandag nog een keer dus daar komt nog een rekening van. De nageboorte liet niet los, dat duurde 4 uurtjes dus daar is ze voor behandeld en gespoeld. Uiteraard weet ik dit als ik een veulen fok, daar klaag ik ook absoluut niet over, maar dat is wel een reden waarom we het zo gedaan hebben (in overleg).

Ik weet idd dat ik hem teveel verwen, dat heb ik steeds gezegd. Maar omdat ie de vorige keer slap werd van een paar uur niks, vind ik dat eng om te doen.maar misschien toch nog eens proberen dan :)

En dat is dus idd de reden dat ik vraag of iemand tips heeft, omdat ik het alleen niet ga redden voor een langere tijd. Ik heb via pb en in zn eigen topic tips gekregen over een slangetje tapen aan de uier en melk erin spuiten zodra die een tepel pakt. En stoppen met spuiten als ie loslaat. Daar heb ik net allemaal spullen voor gehaald in het ziekenhuis.
Schaaltje ga ik ook nog wat meer proberen, dat doe ik nu iedere keer voordat ik hem voer.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:17

Pleegmerrie is niet over gepraat trouwens, maar dat ik dacht om veulens te wisselen zou denk ik op dezelfde manier werken. Wat ik al zei, misschien is het een domme gedachte maar de gedachte kwam bij het pleegmerrie gebeuren vandaan.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:17

baudyh schreef:
Zo ze worden nog snel bij het kwpn.
16 juni gechipt en geschetst. Vandaag alle 3 de paspoorten binnen.

Ik had ook het paspoort binnen, alleen wel weer retour. De maandag nadat hij gechipt was, heb ik veranderingen doorgegeven waarvan ik al had gezien in "mijn kwpn" dat het niet goed stond.

Zowel telefonisch twee keer gebeld en gemaild. Helaas zijn de veranderingen niet meegenomen op het stamboekpapier en in het paspoort. Hopelijk duur het niet te lang voordat ik het weer terug heb.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:36

Sabrinatomic schreef:
petraaken schreef:
Ik vrees dat mijn hengstveulen een navelbreuk heeft. DA komt vandaag nog langs. Hoe hij dat in godsnaam nu heeft opgelopen is mij een raadsel.

Wat zei de DA?

Mijn veulen had ook een navelbreuk, maar is inmiddels dichtgegroeid. Meestal, als het niet te erg is, groeit het dicht. Toen hij net net geboren was, moesten we het wel in de gaten houden.

Sabrinatomic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:37

Citaat:
Mijn veulen had ook een navelbreuk, maar is inmiddels dichtgegroeid. Meestal, als het niet te erg is, groeit het dicht. Toen hij net net geboren was, moesten we het wel in de gaten houden.

Die van mij heeft een 'klein gaatje' maar je ziet nu duidelijk een zakje zitten heb niet het idee dat er darm in zit want het voelt niet hard en heeft nergens last vast (wil niet altijd wat zeggen) die van mij word over 2 weken gecontroleerd en als die er nog zit ga ik denk ik toch een afspraak maken om hem te opereren nadat ik hem gespeend heb.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 23:09

Ciocolato gefeliciteerd met je veulen

Anoukwendy wat een ellende dat je veulen niet drinkt bij de moeder.

Ons veulen mocht niet drinken en was een klein beetje dysmatuur, wel een goed zuigreflex. We hebben hem de fles alleen tussen de uiers gegeven en toen hij dat goed deed, op het laatst steeds de Flessenspeen op de speen van de moeder gedaan( goed vast gehouden) en hij zoog dan aan die speen en zo is hij gaan drinken bij de moeder.
Mooie Ypke
Afbeelding

Met lange benen
Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 07:26

Ennasil92 Aah mooie combi idd met Bugatti :D

Libera Gaat idd hard he.. Ze is knap <3 Een hele reis idd voor zo een kleintje. Mooet ze ook een poos in quarantaine dan?

Anoukwendy we hadden al pb contact gehad. Hopelijk krijg je hem aan het drinken bij de merrie.

Petraaken balen zeg wat zei de DA? Had hij het bij de geboorte niet dan?

Sabrinatomic hoe oud is jouw veulentje?

Moner Ypke ziet er goed uit :j.

De veulens zijn eindelijk wat actiever nu het minder warm is dus kon weer eens fotos maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je btw goed verschil in vacht :+
Yarno (26 maart)
Afbeelding

April (4 april)
Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:08

Sabrinatomic schreef:
petraaken schreef:

Wat zei de DA?

het is een navelbreuk. Met een maand nog eens controleren of het wel nog dichtgroeit of niet of juist groter is geworden. Hij heeft er momenteel geen last van. Opereren is dus nog niet voor direct en we kunnen blijkbaar wachten tot 6 maanden. Wat enigszins wel vervelend is aangezien hij te koop staat. :\

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:12

@niekey1993 voor zover we weten had hij het niet bij de geboorte.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:32

Nieky wat een leukers heb jij lopen <3
Tot nu toe is het nog niet gelukt maar ik blijf proberen :D

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:45

Ik heb het nu zelf één keer gehad en paar keer meegemaakt bij andere. Het ligt er een beetje aan hoe groot het gat is. Zelf gehad waar ongeveer net een vinger in kon. Dit had eventueel nog weg kunnen trekken, maar gebeurde niet en is met een jaar geopereerd.
De grotere navelbreuken waar 2 vingers in kunnen die moeten eigenlijk altijd geopereerd. Ik denk het makkelijkst na spenen alsze nog jong zijn geneest het ook veel sneller. Moeten wel echt zeker 4 weken op boxrust

Wat een buffeltjes Nieky

Met de veulens hier gaat het goed. Groeien mega hard op moment.
De valkjes zijn al verkocht. Nu net heb ik het zwarte merrie veulen te koop gezet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:02

jakkes 4 weken boxrust. :\

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:41

Ik had een paar jaar terug ook een veulen die het had. Die hebben we ook gewoon verkocht. Wat van de prijs af en de nieuwe eigenaren hebben gat later laten opereren.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:47

Hier had Zibo een navelbreuk van 4 vingers die vanzelf is dicht gegroeid. En April van 2 vingers ook vanzelf dicht gegaan. Maar moet zeggen dat we met Zibo ontzettend geluk hadden want zelfs de veearts dacht niet dat het vanzelf ging dicht groeien. We lieten wel wekelijks controleren of er verbetering inzat en anders werd het een operatie. Dan gingen we overigens ook niet wachten tot het spenen maar gewoon zo vroeg mogelijk opereren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:50

Hier ook een navelbreuk ... dierenarts zegt dat we het naar binnen moeten duwen, maar dat wil helemaal niet - hoe is dat bij jullie?

Sabrinatomic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 16:13

Nieky1993, die van mij is bijna 2 maanden

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:32

Kendra schreef:
Hier ook een navelbreuk ... dierenarts zegt dat we het naar binnen moeten duwen, maar dat wil helemaal niet - hoe is dat bij jullie?

Daar heeft mijn DA niets van gezegd om het naar binnen te duwen maar dat kon ik wel gisterenochtend.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:58

Een hele andere vraag. Wat vinden jullie van een veulenkeuring. Dit is ons eerste veulen, ik heb me er nog nooit in verdiept. Vinden jullie dit de moeite waard? En waarom gaan jullie wel of niet?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 00:43

Wij gaan wel, mits het veulen goed genoeg is natuurlijk :) Ze leren er een hoop van, zien van alles. In mijn ervaring draagt het zeker wel bij aan ze goed mak te maken (dat kan zonder keuring natuurlijk ook, maar je kan zo'n entourage niet nabootsen).

Daarnaast gaan wij om onze paarden te laten zien en ons als fokkers ook steeds meer op de kaart te zetten. Steeds meer grote trainers weten hun weg naar ons te vinden, waar een paar jaar geleden nog niemand van ons gehoord had. Ook met het oog op de toekomst is dat natuurlijk niet onbelangrijk. En daarnaast is het voor ons een goed moment om te netwerken.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 01:25

Onze merrie staat sinds vanavond helaas in Wolvega. Darm licht niet goed. Kan wel janken.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 01:34

Ons allereerste veulen had een flinke navelbreuk, iets groter als een 2 euro muntstuk waar steeds een lusje darm doorzakte.
DA adviseerde om het terug te duwen en dan een prop watten erin te drukken en te fixeren met elastische bandage. Doordat het gat hetzelfde bleef (of misschien ook iets sloot, maar dacht dat dat niet kon) en de darmen groter werden waardoor ze niet meer door het gaatje konden zakken was hij na een week of zes
van het probleem af. Was redelijk arbeidsintensief, maar had merrie en veulen toen aan huis staan, dus kon het verband snel vervangen wanneer het verschoof of losraakte.

Ze is heel chique Libera, snap wel dat die snel verkocht is.

Wat is dat toch prachtig om te zien Nieky wanneer je meer veulens bij elkaar hebt lopen!

Die kan tof bewegen AM horses!

Ik ga meestal wel naar de veulenkeuring. Voor mezelf voor de fokkerij maar soms ook voor de verkoop. Als ze een premie hebben verkoopt dat toch beter.
Ik vind het leuk en een mooie eerste ervaring voor het veulen.

Ah nee Corina wat is dat schrikken! Wat zijn de verwachtingen?
Sterkte in deze spannende tijd!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 08:31

Hoop dat mijn merrie het nog 1 nacht rustig houdt want mijn neefje trouwt vandaag en daar wil ik wel heel graag "normaal" bij kunnen zijn.
Ze is al mooie harsdruppels aan het maken maar de pH is nog hoog en ze druppelt nog geen melk.Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:32

corinadrenth schreef:
Onze merrie staat sinds vanavond helaas in Wolvega. Darm licht niet goed. Kan wel janken.

Oh jee, ik duim voor je