[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:10

Muronia we hebben haar dinsdagavond meteen maar naar de hengstenhouder gebracht ipv de scan afwachten van woensdag. Dan staat ze daar maar vast, just to be sure :D

Kabayo nee ze is niet hengstig gespoten. Heb dit ook nog nooit mee gemaakt zo snel haha

Xritt mijn fries is vaak wat chagrijniger, maar dat is ze over het algemeen sowieso :+ Miana, onze jongste merrie was echt heel erg lastig en halverwege de dracht werd ze ontzettend lief en makkelijk. En nu het veulen er is is ze nogsteeds makkelijk.
Gefeliciteerd met het kloppende hartje!

Shirley__ gefeliciteerd!

CharmFaith ook gefeliciteerd!!

--
Eitje bij Diane was gisterochtend weg na de 2e keer insemineren, dus duimen. Vorig jaar mooi drachtig geworden maar daarvoor 2 jaar ellende, dus ik vind het wel wat spannender dan met de rest.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:38

Bamorka Oh dan is ze wel heel snel ineens! Vandaag weer scannen? Of begrijp ik dat het al klaar is. Of is dat een andere merrie? :=

Amhorses Dankje <3 Ben heel wijs met haar
Kunnen die cystes verschuiven na een bevalling?

Cioccolato ahh okee :P Hier zegt de dierenarts het altijd standaard haha

Jennyk ja het is heel ideaal. Voor mijn ouders wat minder :P

Ik heb gister een poster van Markus gekregen. Ze kijkt wel heel verliefd
Afbeelding

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:46

Hier vaak ook, alleen het blijft niet plakken in mn hoofd :')

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:03

Kabayo. Volgens mij vindt ze het wel leuk die poster. Even geen polonaise aan haar lichaam van een hengst :') nu maar duimen dat het pakt

Kiki. Ik hoop dat het nu gelukt is. Fingers crossed

Fokfanaat. Slim, met 20 dagen heb ik ook al eens gedaan.
Dan zijn ruinen op stal soms wel handig :Y)

Bamorka. Duimen dat het nu pakt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:20

Ik begin vaak te scannen op 7 dagen na het veulen, stond zijn ze nog niet schoon genoeg, dan doen we ook 20 dagen pg spuiten..

Cio, wij hebben daar merrie kaarten voor en ik zet alles gelijk in mijn telefoon bij notities. Voorbeeldje; namen van klanten weg gehaald ;)

Afbeelding

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:27

Vanavond gaan we scannen weer. Ik heb eerst les met der en daarna komt ze. Heel benieuwd.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:30

fokfanaat schreef:
ik doe dat eigenlijk altijd, met 20 dagen hengstig spuiten, ik heb geen ruinen hier en zie ze hier slecht hengstig.

Doen wij ook hoor. Gisteren nog gedaan , vandaag brengen we de merrie naar de hengstenhouder.
Onze ooseven x Nurprimus merrie heeft nu een Expression veulen aan de voet. We gaan haar nu bij de jonge hengst Nobel prins Norel doen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:43

Vulina schreef:
Ik begin vaak te scannen op 7 dagen na het veulen, stond zijn ze nog niet schoon genoeg, dan doen we ook 20 dagen pg spuiten..

Cio, wij hebben daar merrie kaarten voor en ik zet alles gelijk in mijn telefoon bij notities. Voorbeeldje; namen van klanten weg gehaald ;)

[ [url=m/EoGRFl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is eigenlijk onwijs slim. Ik heb wel een notitie boekje waar ik in schrijf hoe en wat. Alleen grootte van het ei precies niet.
Nu hebben we gister ochtend afgesproken hoe laat de da morgen ochtend komt. Ik ben het vergeten :')

Iets met hormonen enzo..

goldenarrow

Wij spuiten soms op 20 dagen hengstig, beetje afhankelijk van welke tijd van het jaar het is.

Vanochtend Valetta gescand, die zit nu in de veulenhengstigheid. Ze had er een mooi ei al op zitten en de rest zag er ook goed uit, dus morgen insemineren :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Zo we zijn weer terug van NL, wel alles meegelezen maar zal nu ook weer wat vaker reageren. :):)

Ennn morgen gaan we dan eindelijk ook echt beginnen (voelt zo laat als je hier mee leest _O- )! Kijken hoe de merries ervoor staan, als berekening vanuit het voorjaar klopt zouden ze komende week hengstig moeten worden. Begin van de lente stonde de hengsten nog thuis, dus was makkelijk te zien wanneer ze hengstig werden. Nu alleen nog maar merries op stal, dus echt geen idee want ze laten niets zien. :+

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:52

Ben even afwezig geweest, ook al omdat het drachtig worden niet mee zit.

Ik heb een ego vraag.
We hadden besloten om het paard van mijn dochter te insemineren, omdat ze het plezier in het rijden op haar verloren is. Nu heb ik iemand gevonden, die al een paar weken op haar rijdt en het paard doet het super. Ons eindelijke doel is dit paard te verkopen. Nu doet ze het zo goed dat we haar toch willen gaan uitbrengen in de sport. Nu sta ik voor de keuze, uitbrengen in de sport en niet insemineren of is sport en veulen te combineren. Of alleen uitbrengen en verkopen als sport paard.

Wat is verstandig. Ze is al 12 jaar en heeft 2 mooie nakomelingen.

Iemand die een sportpaard zoekt, wil misschien geen drachtig sportpaard

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:56

Ik denk dat een sportpaard meer oplevert dan een drachtige merrie.

Is die verder interessant voor de fok of 'gewoon'?
Ik zoek bijvoorbeeld een fokmerrie, liefst drachtig. Maar ik ga niet betalen voor een drachtige die veel geld kost omdat die in de sport kan lopen. Dat is niet mijn doel. Dus je moet net iemand vinden die bij het doel past. Als je me snap en volgt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:11

Moner hangt er van af. Als je haar houdt zou ik drachtig doen en sport. Dus rond de winter dan pauze. Maar als je haar gaat verkopen zou ik haar leeg laten

Quir was je even in NL op bezoek? Wij willen deze zomer of winter eigenlijk ook weer naar Zweden toe. Woon je ver Zweden in?
Ben benieuwd of ze morgen hengstig zijn

Goldenarrow spannend. Mooi altijd dat alles er goed uit ziet. Scheeld vaak de helft :P

Cioccolato haha oeps. Misschien kan je ze appen hoe laat? :)

Hier eigenlijk nooit hengstig spuiten.

Kayley95 spannend!

Vulina das wel handig. Ik gebruik merrie kaarten. Verder onthou ik 1 merrie wel :P
Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:39

Moner, als je wil verkopen dan zou ik dat als sport paard doen en niet drachtig.

Kabayo, dan hoop ik eigenlijk dat ze morgen beginnend hengstig zijn haha. Kunnen sowieso niet eerder insemineren dan dinsdag ivm sperma uit het buitenland. :))

Ja was wel even lekker in NL, al is het zodra je geëmigreerd bent, nooit meer vakantie. :=
Zo hectisch en zoveel "verplichtingen".
We wonen in midden Zweden, ongeveer 800 km het land in. Waar ga je heen? :D

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:54

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:57

Oh jakkes Nobel! Hopelijk valt het mee.

Ik moet morgenvroeg scannen op dracht _/-\o_

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:15

Kabayo schreef:
Bamorka Oh dan is ze wel heel snel ineens! Vandaag weer scannen? Of begrijp ik dat het al klaar is. Of is dat een andere merrie? :=

Dat was een ander inderdaad haha :+ Dautzen is de Fries, die was ineens zo snel hengstig. Wordt morgen geinsemineerd.

Diane is nu 2x geinsemineerd afgelopen dagen, gister eitje weg en vandaag dicht gezet :D
Leuk van de poster!

De jonge merries insemineren wij meestal weer rond dag 10, de oudere wachten we mee en spuiten we hengstig met 20 dgn.

Moner, als je haar wil verkopen zou ik haar idd leeg laten. Als je haar houdt kun je het best combineren en bv volgend jaar na het veulen verkopen.

Nobel01 bah zeg! Hopelijk valt het mee!!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:19

Gefeliciteerd Shirley!

LaDonna, heb je al een update over Sanaa gekregen?

Gefeliciteerd Charmfaith! *\o/*

De veearts vroeg aan mij ook: 'Golden Daim F, klopt dat?'
Ik heb natuurlijk zelf ook het briefje bestudeerd, maar toch fijn dat ze het nog even checken :j

Ik hou wel bij hoe groot de eitjes zijn, zodat ik weet op welke grootte ze ongeveer springen bij Fi. Handig om te weten het jaar erna. Dan weet je of je op 4 cm al kan insemineren of nog even kan wachten.

Nobel, o nee, droes is echt niet tof! -O- Mijn jaarling heeft het afgelopen winter gehad, gelukkig wel zonder abcessen.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 23:36

Oei nobel dat ia niet fijn hopelijk valt het mee.....

Moner ik zou ook leeg laten zijn niet veel mensen die op een veulen zitten te wachten / de risico's daarvan.

Succes dennenboom ik duim voor je mee dat ze drachtig is

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 00:05

Even een bijleespost gemaakt.. :+
Als ik iemand vergeten ben met nieuws, sorry. probeer het nu allemaal bij te houden.

Balko: Das balen dat de cyclus stil is gevallen! Hopelijk is alles weer een beetje snel op gang zodat alles weer ingezet kan worden!

LaDonna: Spannend allemaal!

Kayley: Hoe is de scan gegaan??

Kabayo: Haha zal je zien, ben je er een keer niet bij ; is t raak :+

Bamorka: Dat is zeker spannend! Nu op het wachtbankje dus! Ik duim voor je dat het nu wel pakt.

GA: Dat is mooi! Op naar een mooie nieuwe drachtigheid!

Nobel: Wat verschrikkelijk! Hopelijk valt het allemaal mee.

Dennenboom: Spannend ik duim met je mee!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 07:21

Fokfanaat succes, ik hoop dat je je opvolger nu mag krijgen hoor!

CharmFaith gefeliciteerd!! Mooi nieuws.

Shirley gelukkig, gefeliciteerd! Nu kun je een beetje gerust zijn.

Balko nou dat mag wel eens mee gaan zitten. Laat deze dosis haar werk maar doen.

LaDonna fijn dat het daar goed gaat.

Haha Olympia ik zou dat ook even gecheckt hebben, zul je raar kijken als er volgend jaar één met dikke sokken naast loopt.

Kayley ik denk dat dit goed is. Hopelijk lukt het nu wel!

Kiki ik hoop met je mee, nog heel even afwachten, succes!

Elina misschien valt Zilver toch meer op Friese types haha. Ik hoop dat het lukt!

Bamorka gelijk heb je! Al vordering?

GA succes met insemineren!

Quir eindelijk is het zover! Laat ze maar vlot hengstig worden.

Moner ik zou dan ook verkopen als sportpaard denk ik.

Nobel oh jee, dat is niet mooi. Heel hard duimen dat het geen droes is, jemig..

Dennenboom heel veel succes!!

Ik ben weer bij :) . Toch gelukkig weer wat merries drachtig in de tussentijd, mooi! Veronia zit vandaag op 60 dagen, alweer 2 maanden, dus nog maar 9 te gaan :)

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:23

Hier niet drachtig ;( Het zal ook eens een keer mee zitten

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:10

Ahh, jammer Dennenboom :(

Moner: Ik zit niet echt in de sportpaarden, maar je zal de keuze moeten maken of je haar te koop aan wil bieden als zijnde sportpaard, of als gereden fokmerrie. De meeste mensen zoeken niet beide is mijn ervaring.

Nobel: Beterschap voor je merrie :(:)

Bamorka: ook op het wachtbankje!

Valetta is zojuist geinsemineerd. Baarmoeder zag er ook echt super uit, zeker voor de veulenhengstigheid.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:45

Nobel: Ahh nee! Het is niet te hopen dat het droes is.

De scan was wat minder. 2 eitjes van 2,5 dacht ze (!!) . Ze kon nu ook niet zeker zien of er nou wel een vruchtje zat of niet? Want het leek naast een cyste er nu te zitten, lijkt mij vrij onlogisch deze beredenering. Heb gezegd dat ik hier super onzeker van word steeds en dat ik het niet tof vind dat het zo steeds gaat. Heb zojuist net een mail er uit gedaan naar de kliniek die was gebeld met de vraag of ze miscchien plek hebben en Boston daar heen gebracht kan worden zodat ze nauwlettend in de gaten word gehouden. Raak het vertrouwen een beetje kwijt zo elke x. Wil gewoon weten waar ik precies aan toe ben. Heb nu een hoge rekening gekregen en ben niks wijzer geworden eigenlijk.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:59

Dennenboom, jammer dat ze niet drachtig is. Ga je nog een keer proberen?

Nobel hoop voor je dat het geen droes is. Was laatst wel een topic waar ook een drachtige merrie met droes was. Dit was wel verder in de dracht maar heeft een gezond veulen gekregen.

Kayley95, op de kliniek zetten is zeker als ze wat moeilijker zijn met drachtig krijgen vaak voordeliger dan thuis. En ze kunnen er wat meer boven op zitten en extra scannen bij twijfels. Hoeveel dagen zou ze nu drachtig moeten zijn?