[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:06

De ene hengst is de andere niet. ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:16

Nee maar over het algemeen is een hengst gemoedelijker/meewerkender dan een merrie :j.
Nu heb ik ook een hele meewerkende merrie hoor, daar niet van, kan ook iedereen op. Maar merries zijn toch nét even wat anders vaak.

En ik heb gewoon een watje van een hengst :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:17

Met als valkuil dat een hengst onder de "juist" omstandigheden het knopje wel eens om wil gooien. :)
Ik kan goed met hengsten om maar vindt het desalniettemin gevaarlijk om op een forum vol kinderen te zeggen dat ze gemakkelijker zijn dan merrie's. :) Dat zijn ze, áls je weet wat je doet....

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:21

één ding scheelt, kinderen die ene hengst kopen komen er heel snel achter ;) Onze hengsten zijn ook zoetekoppen, vorige week samen op de trailer gezet en lekker naar het strand gegaan, gerommeld met ze en weer braaf terug. Maar zie ze altijd gelijk bij een ander proberen en testen...stiekemerds ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:23

Uhm Ayasha, wie zegt makkelijker? Ik zei dat ík liever een hengst heb. Gemoedelijker is wat anders dan makkelijker.
In den beginnen was meneer zo braaf niet, daar is een flinke opvoeding aan vooraf gegaan. Nu kan ik overal rustig rijden, ook op wedstrijd met hengstige merries voor de neus, hij verrekt geen spier.
Maar, als je net een terrein op komt, of van de trailer af. Jah dan laat ie wel even van zich horen. En zo af en toe, moet ik hem er toch nog even aan herinneren dat er geen hormoontjes in de rondte hoevne te vliegen als ik erop zit.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:23

Overigens, zit er ook wel verschil in een hengst die dekt of niet :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:29

Dat bedoel ik, ik "erken" dat verschil maar het gemiddelde kind zal anders op vatten. Ik heb hele fijne hengsten gereden maar er waren er bij waar je toch best je rug niet naar toe draaide (bij wijze van spreken). Mijn eigen witte is een schat van een dier, ik zeg regelmatig dat ze'm nooit verteld hebben dat ie hengst is (ondanks dat ie wel natuurlijk gedekt heeft) maar voor zo eentje teken ik... Nooit meer zo'n fijn paard gehad als die witte... :) Die merrie en die ruin zijn allebei gekkenhuizen. :+

Een hengst is inderdaad "eerlijker" (gemoedelijker?) MITS de opvoeding die er aan vooraf gaat degelijk is en je sterk in je schoenen blijft staan. Met "foei lief paardje nie meer doen" ga je hem ook niet braaf houden. Dat bedoel ik meer... :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:32

Met dat laatste ga je aan een merrie of ruin ook geen fijn paard hebben :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:35

Dat niet, maar of ze op je nek springen ?
hoewel ik zo'n geit heb staan die dat wel doet. :x (enfin, 1x geprobeerd heeft.. :+)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:40

Uhm ik ken merries die slechter opgevoed zijn dan menig hengst juist omdat hengsten vaak toch in ervaren handen komen.
En ik kan je uit persoonlijk ervaring melden dat merries net zo goed in je nek springen hoor. Als jij nou eenmaal in de weg staat moet je maar aan de kant gaan sprong.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:43

Ik heb ook wel eens een merrie in mijn nek gehad :'). Met hengsten nog niet overkomen gelukkig :P

DustinloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:48

Naja ik ben zowel merrie als hengsten mens.. Moet wel zeggen dat ik een klein kind met Jet wel vertrouw zolang ze maar niet langs merries lopen :P dan heb ik nog wel moeite met hem :P

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:23

tsja...ik werd laatst nog even bijna gedekt door een merrie...weet niet precies wat haar dwars zat, zoiets heeft ze nooit eerder gedaan...was net een hengst, hals erop, brommen en ineens afzetten...mafkees ;)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:55

Even een vraagje over hengsten... Hoe leer je ze dat dan, om kalm te blijven bij hengstige merrie's?
Ik heb iemand geweten die met de zweep kei hard tegen de hengst zijn spel sloeg als die te voorschijn kwam, maar ik ben er vrij zeker van dat dit NIET de manier is... Hoe dan wel? (als afleiden enzo uiteraard niet helpen)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:00

Meppen tegen geslachtsdelen doe ik zeker niet (heb zelf 3 dekhengsten), het is meer je eigen attitude, zelf stem opzetten en doorduwen waarheen je wilt. Meestal kennen ze al snel verschil tussen werk/dekken, uitzonderingen bestaan.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:02

heel duidelijk houden wanneer ze mogen dekken. Zo krijgen ze bij ons een hengstenbitje in en neemt m'n vriend ze mee, als ik of een ander met de mannen loopt is er niks aan de hand met ze zelfs niet bij hengstige dames.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:04

Die van mij heeft er nooit zo'n last van gehad. Hij weet gewoon als ik erop zit wordt er NIET gedekt.
Soms begint ie iets te hummen en krijgt ie gelijk een keer goed been of een tik. Maar meestal is stem verheffen voldoende. Het is gewoon een stukje algemene opvoeding.
Tegen zijn leuter of iets aanslaan heb ik nog nooit gedaan.

Nu moet hij als hij wel mag dekken ook op mij wachten, hij sringt er niet op zolang ik het niet zeg. Eerst netjes uitschachten en ook de merrie even de tijd geven. Ik houd niet van hengsten waarmee je aan komt lopen en er dan gewoon hop bovenop vliegen. Die merries schrikken zich een ongeluk. Nee, stel je eerst maar eens even voor :').

Tijd geleden had ik wedstrijd en werd ik contstant afgesneden door een ruiter met een ontzettend hengstige merrie, deze pieste letterlijk onder zijn neus op een gegeven moment. Ja dan gaat ie wel wat brommen en hummen. Kan ik hem niet kwalijk nemen. Maar toch op het moment dat hij dat doet zeg ik even streng ÈH, en dan hoor je z'n hummetje wegebben :').

Hij heeft wel, in het dekseizoen, dat hij veel hinnikt/brult. Als dat té wordt als ik erop zit, en hij dus met z'n aandacht er niet bij is, tik ik hem wel eens met de zweep naar voren tegen z'n smoel. Hier zijn dan al wel waarschuwingen aan vooraf gegaan. Het is echt als hij niet reageerd.
Vaak is ie daarna dan ook wel stil. Maar dit gebeurd eigenlijk zelden.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:08

Klinkt als een fijne hengst die Noedel :j Ik vind het trouwens wel leuk dat er weer foto's werden geplaatst vorige pagina, leuk af en toe een foto van een merrie of hengst zodat het helder blijft wie ook alweer wat voor merrie drachtig heeft enzo :D om zelf het goede voorbeeld te geven :')

Afbeelding
Arabische merrie Set Elkol

x

Afbeelding
Rocky Mountain Sam's Dusty Shadow

bezig met poging 2 :)
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 09-09-13 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:10

Is ie ook :j. Maar daar hebben we dan ook wel echt tijd ingestoken. Toen hij met 1.5 bij ons kwam was hij onopgevoed. Zijn karakter is heel goed maar als de opvoeding mist is geen enkel paard fijn.
Het is absoluut geen dominant paard, dat helpt ook wel.

Eigenlijk is het gewoon een groot watje :') Staat nu ook weer bij zijn dames in de wei en gaat echt voor ze aan de kant.
Er staan nu ook nog 2 shetlander ruintjes bij in en zelfs voor 1 van die duikt ie zo wat in elkaar := Doetje is het.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:11

Ben erg benieuwd wat die combinatie gaat geven. Die rocky mountain hengst is gaaf!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:11

helaas zijn er gruwelijk veel hengsten die merries verkrachten, daarna moeten ze maar op de bok dekken en komen ze zowat plankgas in galop op de bok af waardoor grote risico's zijn om piemels te breken of zichzelf gruwelijk zeer te doen.

Hengsten moeten veel strakker worden gehouden met dekken, gaat alles veel makkelijker...maar goed enige wat we individueel kunnen is onze hengsten opvoeden

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:12

cp112 schreef:
Ben erg benieuwd wat die combinatie gaat geven. Die rocky mountain hengst is gaaf!

ha heb net de foto van de hengst even veranderd :+ vond het wel leuk om weer even opnieuw te plaatsen, er zijn ook nieuwe bijgekomen in het topic.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:17

Hier een voorbeeldje. Noedel was hier 3. Dit was voor zijn sperma controle in Utrecht.
Hij sprong 1 keer op de bok maar vond het maar niks :'). Ik kan nooit bij hem komen als hij dekt, dus die man die steeds aan zijn leuter zat vond hij ook maar niks.
Dit filmpje is geknipt, het heeft totaal 25 minuten geduurd.

Met gewoon dekken sta ik soms ook 10 minuten voordat meneer uitgeschacht is :Y) Hij doet aan voorspel :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:19

Trouwens, wel even interessant om te vermelden. Je ziet op het filmpje dat hij pas echt dekt nadat de merrie even heeft gepiest. Dat was uiteindelijk de trigger.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:35

haha wat doet ie moeilijk :)) wel een vriendelijke hengst ja.