noivadapaz, spuit de DA het ei ook meteen af? Hebben we bij Neon wel gedaan, anders was de kans aanwezig dat ik een paar dagen later weer sperma kon halen. En ze was mooi drachtig.
Iemand enig idee waar ik de dagen kan terug tellen? Ze is uitgaande van 340 dagen 12 april uitgeteld maar op hoeveel dagen ze nu zou zitten heb ik geen idee van.
En mijn merrie is nog steeds heeeeel hengstig en ik kan niet dekken pff. Als ze drachtig zijn, slaan ze dan meteen af de dag er na bijvoorbeeld of kunnen ze goed gewoon nog een aantal dagen flink goed hengstig zijn?
noivadapaz
Geplaatst: 16-08-11 11:16
@ neonlight, dat doet ze niet standaard en de vorige keer hoefde dit ook niet omdat het ei al gesprongen was. Tja, weer sperma halen is eigenlijk geen optie want tegen de tijd dat je ziet dat het ei nog niet weg is kan ik het toch niet meer bestellen. Vorige keer was de baarmoeder op woensdagavond nog stevig en had ze een ei van 4cm, vrijdagochtend was de baarmoeder klaar voor innesteling en was het ei al weg, speedy.
Ik zal, als we met haar langsgaan (hopelijk) morgen het eens vragen wat nu wijs is. Ik ben zelf er ook niet zo happig op om het weg te laten spuiten overigens, iemand vertelde mij eens dat je toch een beetje aan het rommelen bent met hormonen en dat je een grotere kans hebt op problemen. (bv vocht in de baarmoeder) of zien jullie dat anders?
Bimmetje
Geplaatst: 16-08-11 11:16
ahzo noivadapaz! Nou dan valt het idd nog mee. Hopelijk krijg je het sperma nog op tijd geregeld.
KK, je merrie blijft gewoon hengstig in de 1e cyclus. Wij hebben 3x gedekt. Op dinsdag, vrijdag en dinsdag. Daarna was het echt over. Als ze echt niet meer hengstig is, slaat ze hem af ja. De beste dag om nog eens te dekken is zo laat mogelijk in de cyclus. Die moeten ze eigenlijk nog even mee nemen
noivadapaz
Geplaatst: 16-08-11 11:19
@kyrkelover: Noiva is de vorige keer natuurlijk gedekt, zij is toen 1e dag gedekt, derde dag gedekt en 5e dag sloeg ze af. Gezien haar cyclus was zij dus toen van de tweede keer dragend denk ik. Slaan dus volgens mij redelijk snel af.
Ik mag idd nog niet klagen (nou ja de hengstenhouder doet dat wel voor me )
Nou die van mij wordt nu ook natuurlijk gedekt maar heb een beetje het gevoel of de merrie het gewoon erg uhm lekker vindt hahaha. We zitten nu dus op dag 6 en benen wijd en geen beweging in te krijgen. En de hengst heeft een gedeukt geweer;)
gewoon nog door gaan met dekken dan. Als ze echt niet meer hengstig is, zal ze hem echt wel afslaan.
hiboune
Geplaatst: 16-08-11 11:23
Charaz schreef:
Iemand enig idee waar ik de dagen kan terug tellen? Ze is uitgaande van 340 dagen 12 april uitgeteld maar op hoeveel dagen ze nu zou zitten heb ik geen idee van.
wij hebben ook zo merrie gehad die hengstig bleef maar ook steeds de weken erna maar zat wel mooi een veulen in!
kyrkelover
Geplaatst: 16-08-11 11:25
ja dat gaat dus niet bimmetje want hengst heeft gedeukt geweer en is nog niet geslonken. Uitleg van hengstenhoudster geweer is eigenlijk te groot voor de merrie en als ze dan lomp doen tjha. Even voor de duidelijkheid merrie is 1,26.5 hengst 1,52.
hiboune
Geplaatst: 16-08-11 11:26
Bimmetje schreef:
maris, ging jij niet naar de dierentuin hihi
jawel maar me vriend is er nog nie haha en weer beetjebokt verslaafd
ik ga er nu vandoor ff die ouwe een vliegenmaskertje opdoen en hiba vind t gras van de andere wei groener dus de moet k ffterug vissen
klopt heel groot verschil. We zouden eerst insimineren maar hengstenhouder trok zich in een keer terug omdat het de hengst zijn eerste keer was. Hij zei tegen ons dat het natuurlijk zou moeten gaan. Dus wij geprobeerd en het ging, voor hetzelfde geld was het dus helemaal niet gelukt. Voor een te groot veulen oid ben ik niet bang. De vorige hengst was 1,48 en dat is allemaal super gegaan. Sterker nog veulen lag in de stal al helemaal afgelikt en alles en ze was niet eens gescheurd of zo en niemand was er bij. En dat was voor haar het eerste veulen.
hmm ja, maar idd zoals je zelf al zegt, voor hetzelfde geld ging het helemaal niet goed. Insimineren lijkt me dan idd ook een betere optie, arme merrie Maar dit was nu toch je eigen hengst?
ja klopt was mijn eigen hengst. En met niet goed gaan bedoel ik meer van dat hij hem er niet in krijgt of de merrie hem er niet op wil. Die pony is 2 jaar terug hartstikke hengstig geweest. Wij geprobeerd met een grote hengst die ze schijnbaar niet moest. Nou niet zielige merrie maar hengst was het toen we hebben het nog op film staan, maar heb mijn merrie nog nooit zo boos gezien. Terwijl mijn hengst daar toen ook op het terrein stond en daar was ze niet van weg te slaan. Volgens mij is ze dus kieskeurig haa. En de merrie staat continue langs het draad van nog een keertje nog een keertje. Ze staan zeg maar naast elkaar in de wei met stroomdraadje er tussen.
noivadapaz, als je 1 keer insemineert en het ei zit er nog kun je het wel in overweging nemen. Ik doe het altijd eigenlijk, en het is altijd raak. Ik kan ook niet makkelijk aan sperma komen, sperma van de hengst die ik gebruik wordt namelijk niet verzonden.
Al_Zawraa
Geplaatst: 16-08-11 15:11
noivadapaz, jammer dat ze niet drachtig is, hopen dat ze nu wel pakt. BL, ik wordt de eerste maanden van de dracht ook lichtelijk wanhopig van Hala hoor, als ze eenmaal langer dan een maand of 3 drachtig is, mag ze zich van mij zo hengstig gedragen als ze wil, dan ga ik er gewoon vanuit dat het goed zit. Maar in de eerste paar maanden van de dracht, krijg ik er toch steeds twijfels van.