[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Goofke

Re: Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:36

Ik ben zekers heel erg trots op ons meiske, haha!
Maar als ik al die foto's van alle veulentjes zie heeft elk veulentje wel iets! Lijkt me ook super om ze allemaal over 3 jaar weer te zien met een foto van nu ernaast, haha Haha!
Heel erg benieuwd hoe ze uitgroeien....

Mopske heel veel sterkte gewenst, dit rot nieuws verwacht je dan idd niet meer!

Even een vraagje: Hebben jullie wel eens een hengstenkeuze gemaakt zonder de betreffende hengst in het echt te hebben gezien? Of doen jullie het juist meestal zo?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:42

@Goofke: wij hebben tot nog toe maar 1 keer een hengstenkeuze gemaakt. Ik vind dat je de hengst ten alle tijden in het echt zou moeten bekijken.. Tenzij het dier in de USA staat oid, dan wordt het wat moeilijker Knipoog

Maar zolang het mogelijk is, zou ik het zeker doen Ja

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:44

Ik vind karakter ook wel erg belangrijk en vind het dan ook wel handig om de hengst in het echt te zien. Ook de bouw van een paard kan er op een foto anders uit zien dan in het echt. (andere hoek enz.)

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:55

Dat probleem heb ik dus ook. Maar de hengsten die ik eventueel in aanmerking vind komen lopen niet meer in een show. Mijn vader wil graag dezelfde hengst als vorig jaar. Is ook een leuk veulentje, daar niet van, maar de hengst staat nu weer in DL en niet echt bekend in NL. Als we ze dan later willen verkopen ben ik bang dat je dan tegen problemen oploopt.

Daarom vind ik het nu wel erg moeilijk. Vorig jaar wouden we eerst ook een andere hengst, maar die viel toen zo tegen en Dramatic zo mee dat we toch van gedachten verandert zijn, dus...... moeilijk, moeilijk, moeilijk!

(Karakter is bij Sam heel erg belangrijk... Vork )

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:56

Wij hebben nog nooit een hengst gebruikt die we in het echt niet hebben gezien. Want je kunt van plaatje onvoldoende zien wat de sterke en zwakke punten zijn. Daarbij krijg ik 'live' gevoel bij een hengst; spreekt aan of niet...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:56

hmm, ik zou dan toch gaan kijken naar een andere hengst/hengsten en als dat niets is kan je altijd nog terug naar deze. maarja, dat kost allemaal best veel tijd (maar ik vind het ook wel leuk om te doen geloof ik Tong uitsteken

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:00

Goedemorgen!
Abcde wat eenplaatje! Echt een mooi beestje zeg!
Mopske heel veel sterkte meid.. wat ontzettend balen!!!
Odessa dank je!!!
Richtje hij is 3,5 week 10 maart geboren! Echt een kleintje nog! Hij weegt nu ruim 2800 gram..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:10

Ik heb sowieso niet voldoende verstand van fokken om de beste hengst bij een merrie te kiezen dus zal ik advies moeten inwinnen bij anderen. Maar ik zou toch wel graag de hengst in het echt zien.
De hengst waarvan mijn merrie nu een veulen aan de voet heeft heb ik ooit als veulen gezien en vlak voor ze gedekt werd z'n neus uit de stal zien steken, maandag ga ik hem voor het eerst echt goed zien. Ben benieuwd of ze zijn eerste (en tot nu toe enige) nakomeling ook willen showen.

De tripjes van stal naar de bak gaan al een stuk beter. Gisteren samen met een vriend de twee weer losgelaten samen met een vriend. Op de heenweg was het nog wel makkelijk, maar op de terugweg liep hij er eigenlijk maar voor de sier bij. Pandora stond al lang en breed bij de deur hints af te geven dat ze terug naar stal wilden en toen ik haar aanhaakte zette ze er gelijk te pas in en ging rechtstreeks naar stal. Ze bleef wel hinniken naar d'r veulen en hield hem ook in de gaten, maar aangezien dat gewoon meeliep waren we op stal voordat we erover konden nadenken het veulen te pakken om mee te sturen. Gaat dus de goede kant op.

Nu op naar de volgende stap, Pandora eens zonder veulen los laten. Ze moet toch leren hem af en toe alleen te laten als we het rijden weer op willen pakken. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Ik kreeg wel het advies gebruik te maken van een hengstenketting en een sterke man. Ik hoop alleen dat die vent van mij dat een beetje goed aan kan pakken. De meeste paarden accepteren hem wel goed omdat hij heel rustig is, maar hij is (nog) geen expert op het gebied van paarden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:14

@Goofke: aan welke hengst zat je te denken als ik vragen mag?

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:31

Mopske: Heel veel sterkte. Ach gut

Suelza: Zo duurt het wachten ineens een stuk minder lang. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:42

rebble schreef:
Wij hebben nog nooit een hengst gebruikt die we in het echt niet hebben gezien. Want je kunt van plaatje onvoldoende zien wat de sterke en zwakke punten zijn. Daarbij krijg ik 'live' gevoel bij een hengst; spreekt aan of niet...

Ik heb dat eigenlijk meer met nakomelingen. Dan zie je pas hoe een hengst fokt, hij kan zelf wel aanspreken maar dat hoeft hij niet door te fokken. Dat vind ik 'vervelend' met het gebruiken van een jonge hengst, ook al heb je hem in het echt gezien, het voelt toch als gokken. Wel leuk als het goed uitpakt, dat weer wel.

Mijn merrie gaat de 340 dagen niet halen denk ik. Ik hoop dat het weer niet zo slecht wordt als ze voorspellen dit weekend (sneeuw, hagel)

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:46

[***] schreef:
rebble schreef:

Ik heb dat eigenlijk meer met nakomelingen. Dan zie je pas hoe een hengst fokt, hij kan zelf wel aanspreken maar dat hoeft hij niet door te fokken. Dat vind ik 'vervelend' met het gebruiken van een jonge hengst, ook al heb je hem in het echt gezien, het voelt toch als gokken. Wel leuk als het goed uitpakt, dat weer wel.

Mijn merrie gaat de 340 dagen niet halen denk ik. Ik hoop dat het weer niet zo slecht wordt als ze voorspellen dit weekend (sneeuw, hagel)

Moeten we nog vaker van die zandhoop af komen...... Knipoog

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:51

Gypsi staat nu achter het huis te grazen, kan ik haar mooi in de gaten houden en gelijk even foto's maken:

Afbeelding

Afbeelding

En zie hier:
Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:54

mposke: ah wat verveldn voor je zeg! Hoe is het nu met de merrie?

cindybijlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:59

mopske: noh! hoe kon dat nou? heel veel sterkte toegewenst voor jou en je merrie.

diablo: gypsi ziey er mooe strak uit!

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:09

eilander schreef:
[***] schreef:

Moeten we nog vaker van die zandhoop af komen...... Knipoog

Ja dat dan weer 'handicap' van je zandhoop... Is iedere keer weer een reis...
Zie ook het liefst aantal nakomelingen van een hengst. Liefst met moeder er ook bij!!
Alhoewel wij Indoctro wel hebben gebruikt toen ie net goedgekeurd was, was toen gok!! Knipoog

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:11

_Marlijn schreef:
Suelza: Zo duurt het wachten ineens een stuk minder lang. Haha!

Whahaha, ja dit is met recht de kortste dracht ooit Haha! (Psychisch dan).

Met 8,5 a 9 maanden al een veulen Haha!

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:14

Suelza dat zijn berichten!! Denk iedereen die veulen er wel uit kan kijken nu stikjaloers!! Haha! Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:18

Whahaha, ja idd... Nee, je hoort mij niet klagen Haha!

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:09

Mopske08: Sterkte! Jeetje, zo onverwachts.. Ach gut
Taber: Wij lopen bijna gelijk op.
abcde: Gefeliciteerd, daar is over nagedacht (ik ben niet zo creatief). Vind het wel een leuke naam ook voor een merrie.
pippalex: gefeliciteerd!
shanna: gefeliciteerd!
tizzy1: welkom

Vorig jaar wilde ik Pi eigenlijk al laten dekken maar wegens omstandigheden hebben we het toch maar een jaar uitgesteld. Omdat alle hengstenshows toen al geweest waren ben ik toen naar Lauw van Vliet zelf gegaan om één van zijn jonge hengsten te bekijken. Bij sommige hengstenhouders kun je dus ook een afspraak maken buiten de shows om.
Uiteindelijk ben ik het jaar daarop wel naar de hengstenshow gegaan en heb ik een heel andere keus gemaakt dan ik daarvoor in gedachte had. In die boekjes schrijven ze over elke hengst de prachtigste verhalen. Ik denk dat je pas echt een goed beeld krijgt als je ze in levende lijve kan bekijken. Dat heeft bij mij in elk geval de doorslag gegeven. Wordt natuurlijk een ander verhaal als je daarvoor naar het buitenland moet.

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:21

Pletje123 schreef:
@Goofke: aan welke hengst zat je te denken als ik vragen mag?

Omdat ik dus heel erg met karakters bezig ben zit ik aan Oscar, Uphill of Westenwind te denken. Westenwind heeft alleen nog maar veulens als nakomelingen, dus is nog moeilijk te zien, maar op zich durf ik die gok wel te nemen. Hem wil ik volgende week dan ook graag nog zien bij de show van van Vliet!
Uphill en Oscar komen niet meer in actie, jah gister, maar dat was te ver weg en had geen vervoer....
Vooral van Oscar zijn al genoeg nakomelingen, en vind dat ook wel een indicatie geven, maar blijft moeilijk!

Ben trouwens benieuwd naar het volgende DBT-veullie! Mag nu wel hoor, en lekker gezond en wel natuurlijk!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:27

ikzelf ga buiten de hengstenkeuring het liefst nog een keer kijken.. Op een show kan maar ik vind het het prettigst een hengst te bekijken zonder dat het drukbevolkt is.
Nu hebben we dit jaar de hele hengstenstapel thuis bekeken en kom ik terug bij de hengstenhouder waar ik altijd mee gedekt heb.. Dit jaar mag die drie merries proberen drachtig te krijgen.
Morgen gaan Pauk en Nevil al daarheen. De vader van Nevil staat daar ook maar ik ga dekken met Allacher. De vader van Pauks 5-jarige dochter... Dus weer een combi die ik al eerder gehad heb..
Kyra mag een week later volgen en die wordt gedekt door een nieuwe hengst.

Mausje900

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:29

Mopske08: jeetje, heel veel sterkte. Dat verwacht je ook niet. Ach gut

En hier ook nog steeds geen veulen bij Wendely. Rolleyes Ik ben gistermiddag en zonet wezen wandelen met haar, maar ze had echt geen zin. Ze wilde maar wat graag weer terug de stal in.
Lavendel houd ik scherp in de gaten, ze verliest sinds gisteren een beetje slijm, gisternacht zelfs met af en toe een rood spoortje erin. Zonet was het weer gewoon helder. Verward

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:30

Na het vele meelezen meld ik me ook weer.

Rajate zit nu op 305 dagen. Dus het begint te komen.
Uiertje is lekker aan het groeien.
Wodile is een maiden, en zit op dag 262. Van haar begint het uiertje al een beetje te groeien. Het zijn geen thee zakjes meer.

SeptemberJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:34

Scheve mond Wat vreselijk zeg Mopske! Heel erg veel sterkte!

Hier nog geen veulen. Boos!
Vanavond ga ik ff niet waken, ik weet niet of ik mezelf wel kan beheersen tegenover de merrie. Dus voor ieders veiligheid.... Tong uitsteken Nee hoor geintje Knipoog Heb gewoon even geen behoefte aan dierlijk gezelschap vanavond. Morgen weer!