[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tanjaatjuhh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:44

Gefeliciteerd met de alsnog drachtige merries allemaal!

Het is en blijft een raar jaar met merries drachtig krijgen.

Mijn herstel gaat goed hoor. Ben alweer op pad. De kleine gaat morgen naar de chiropractor daar is ook flink aan getrokken. Wel komt ze wat moeilijk op gewicht. Het is een grote baby dat hoor je wel vaker. Ook slaapt ze veel. Ze is lastig wakker te houden met voedingen. Maar we gaan de goede kant op

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 21:13

Ik ga inderdaad nog 1x scannen als ze hengstig is.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 06:03

tanjaatjuh , klinkt heftig , fijn dat het nu allemaal stuk beter gaat. Lieve foto van je kleine
Nieky : Fijn dat saartje ook nog drachtig is geworden. Heb je deze combinatie al eens eerder gedaan ?
Mirjamalvara : Hopelijk lukt deze laatste wanhoopsdaad bij chablis , al gaat het nog niet erg soepel.
ciara Lady , gefeliciteerd met de dracht
Wisanda 003 , ook gefeliciteerd.. Fries x barock pinto?
Sharonindezz , gelukkig heelt de wond en gaat het goed zonder vochtafdrijvers

Bij jullie afgelopen dagen ook zoveel last van insecten ? Hier zitten ze helemaal onder de horzels en worden ze er knettergek van. Staan afgelopen 2 dagen steeds vanaf uur of 12/1300 binnen omdat ze alleen maar voor de draden heen en weer stampen of rennen van die krengen -O-

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:59

Hier ook afschuwelijk veel vliegen vooral, dazen hebben wij hier niet heel veel gelukkig

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:12

Klopt toushie.. merrie is een alwin x jorn en de hengst is kees bp82

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 11:00

Ohja veel irritante steekvliegen bij de paarden en muggen thuis… ze staan heel de tijd te stampen en happen.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:30

Hier ook veel last van vliegen/ steekvliegen, van horzels hebben mijn paarden niet echt bang, moet vaak genoeg de eitjes afschrapen

Morgen wordt hier de merrie gescand op dracht (gezien het vandaag een feestdag is voor België), ik heb ze ook nog niet terug hengstig zien worden dus dat is al zeker hoopgevend :D

Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:48

Allemaal gefeliciteerd met de toch nog drachtige merrie's!

Duimen draaien voor de laatsten, ook daarvoor hopelijk snel positief nieuws!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:49

Heb een tijd niks gepost vanwege de tegenslagen. Nu toch ff jullie hulp nodig, want merrie is drachtig maar van een tweeling.
Crushen is mislukt dus moet nu afwachten. De kans is groot dat er een vanzelf sterft (volgens DA en een studie die ik heb gevonden), maar wie van jullie heeft hier ervaring mee?

Wisanda gefeliciteerd!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:09

Ik zou zelf die gok niet eens willen nemen eigenlijk :=
Hier (gelukkig) altijd nog gelukt me afknijpen
Wat ruk zo laat in het seizoen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:11

Oei rensju, kunnen ze dat crushen niet nog eens proberen? Ik ben bang dat ik het risico ook niet zou durven te nemen om het zo te laten. Wat ontzettend prut voor je dit.

Gefeliciteerd met de merries die toch nog drachtig zijn geworden. Heel veel succes voor iedereen in de laatste ronde.

Hier verder geen nieuws. 128 dagen zitten we op.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:24

Wat vervelend Rensju, maar als je de 20 dagen voorbij bent en embryo's liggen tegen elkaar of in ieder geval in dezelfde hoorn. Durf ik wel te wachten tot max 60 dagen. Liggen ze in elk een eigen hoorn, heeft wachten niet zoveel zin want kans dat ze beide overleven is bijna 100%. Na 20 dagen 1 crushen is gelijk aan beide crushen. Ook al liggen ze niet tegen elkaar aan, beide zullen het niet overleven. Andere optie is aspiratie, maar daar zijn de meeste Nederlandse dierenartsen niet genoeg ervaren in. Cervicale dislocatie wordt ook nog regelmatig gedaan (letterlijk de nek breken).

Maar liggen ze tegen elkaar in dezelfde hoorn, dan gewoon even afwachten. Meestal rond 40 dagen al 1 aan het resorberen of zelfs al weg. Zo niet en heb je twee hartslagen, kan je altijd nog de dracht afbreken.

Wel regelmatig even scannen hoe het er voor staat.

Afbeelding

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:39

Bij mijn merrie lagen ze idd dicht tegen elkaar aan en op de scan zag je eigenlijk al dat beide het niet zouden overleven na het crushen.
Als ik het nog eens zou mee maken dan zou ik afwachten, regelmatig scannen en kijken of de natuur het zelf oplost

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 23:35

Interessant Quir, kan je duiding geven bij het plaatje?

Vandaag wat foto’s gemaakt van de (hopelijk nog steeds) maxi mommy to be. Nu 69 dagen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:49

Mooie mamma to be :D

Chablis heeft geovuleerd. Dus zo ophalen. :=

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:38

Prachtig Knolselder <3

Mirjamalvaro. Duimen dat het deze keer lukt. Was ze nu ook gespoeld geweest eerder dit seizoen?

Rensju. Ik zou zelf niet zomaar een risico nemen om af te wachten. Eén keer hebben we gewacht tot zelf weg ging. Ging het niet, toen met 35 dagen eraf gehaald.

En dit jaar had ik 2ling wat niet op de echo was gezien. Het is altijd ellende. Ze zijn klein, vaak halen ze de veilige datum niet eens en heb je een vroeggeboorte. Ik had één dode en een klein veulen. Gelukkig gaat hij redelijk goed. Wel na een maand nog 3 weken in de kliniek gestaan door een bacteriële infectie.

Tjstables spannend!

Tanjaatjuh. Er is weer een mooie portie onderweg. Fingers crossed

Rosareina is woensdag voorlopig keur geworden op de keuring

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:00

Rensju, sterkte & hopelijk lost het zichzelf (letterlijk) op. Ik heb er verder geen kennis van, Quir blijkbaar wel, dus fijn zo'n topic. :j

Knolselder, zij glimt je tegemoet! De mijne begint al stilaan aan de wintervacht... Ik weet niet hoeveel dagen :') maar volgende maand nog scan qua wel/niet gust (2de deel dekgeld).

Mirjamalvaro, ik duim!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:06

AM ja ze is ook gespoeld, maar was in orde, kwam mooi helder uit. :)

Ze voelde goed, 2x geinsemineerd en ze was mooi kalm dit keer. Dus we gaan gewoon weer braaf op het wachtbankje.
Vandaag was de laatste dag, dus nu is het steeds wachten welke dag ze een extra scan avond houden. :=

Zit nog met 2 merries op bankje voor dracht scan en 1 merrie voor de 40 dagen scan. :=

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:09

Spannend Mirjam!

Hier vandaag de laatste merrie gescant. Na 4x insemineren helaas niet drachtig geworden. Zij blijft dus leeg. Hier op stal dus alleen mijn merrie drachtig gekregen.
Aangezien het voorgaande jaren anderen niet is gelukt om hun merrie drachtig te krijgen etc wordt er al gesproken over hekserij, omdat alleen mijn merrie(s) drachtig worden, blijven en levende veulens hebben gehad.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:11

He balen Myrthee.
Lol hekserij :=

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:58

Ik duim voor een geslaagde poging Mirjam.

Misschien mix jij als heks wel de juiste kruiden door het voer Myrthe 8-)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:20

Na gisteren en vandaag een beetje twijfels of Ofira nog wel drachtig is , ik zal de vraag volgende week ook eens voorleggen aan de stalhouden , zij hebben immers veel ervaring.

Maar Ofira laat vooral wat vreemd gedrag zien , gisteren begon ze tijdens het rijden weer veel te hinniken en was ze weer meer gevoelig bij het aansingelen. Vanmorgen hoorde ik van mijn bijrijder dat ze een andere merrie aan het bespringen was tot 2x toe. Ze had in ieder geval weer een obsessie met andere paarden.

De afgelopen tijd hebben we dit gedrag eigenlijk niet meer zo gezien. Er staat nog een hengst , maar zover ik weet deed ze daar niks mee ook niet toen hij begon te roepen. Het bespringen van andere paarden hebben we nog niet eerder gezien. Ze was vandaag met rijden weer erg braaf , maar ze was ook tekort bekapt gisteren, want ze liep wederom weer gevoelig.

Ik zit haast weer te denken dat ze hengstig is geworden... Ze is gescand een dikke maand geleden. Dat zou ik als het aanhoudt natuurlijk nogmaals kunnen laten doen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:31

Je kan het aan iedereen vragen die je wil maar alleen een dierenarts kan je antwoord geven.
Gewoon even laten scannen als je zekerheid wil. Ik zou het wel doen als ik het zo lees :j

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:05

Hier een drachtige merrie van Utamaro d'ecausinnes!

Afbeelding

Nu nog wachten op hartslagscan *\o/*

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:06

Bij twijfel scannen. Al lijkt me dat hengsten gedrag wel typische een drachtige merrie.

Myrthee. := wel apart dat de merries van andere eigenaren niet drachtig raken of verliezen.

Mirjamalvaro. Klinkt hoopgevend. Duimen draaien