[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lideli

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:30

Hij is leuk Marjoleine :j

Gefeliciteerd Cioccolato! Inderdaad mooi verdeeld zo ;)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:01

Gefeliciteerd Cioccolato. Dan zit de spannendste tijd er weer op.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:14

Cioccolota gefeliciteerd en eindelijk weer deftige nachtrust.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:45

Gefeliciteerd!! 2 merries, 2 hengsten, hoe mooi is dat.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:45

Gefeliciteerd!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:27

Moner Heerlijk er even tussenuit. En fijn dat je evenzeer op de camera kunt kijken.

Ennasil92 heb je al een Date in gedachte voor Demi?

Shadow33 gewoon met geduld en rust ze erop zetten. Ik heb nog nooit eentje erop moeten duwen eigenlijk. Gewoon rustig aan laten snuffelen en eventueel wat brokjes ofzo om te belonen erbij.

Seven dan ben ik toch niet de enige met ng harige veulens ;)

Marjoleine89 die is goed bij getrokken zeg <3

Busymissy klinkt alsof ze het al redelijk spannend maakt.

Ciocolato Gefeliciteerd *\o/*

Hier is vndg de osteopaat geweest voor Yula. Was flink nodig na de zware bevalling. Haar bekken/heupen zaten flink vast en scheef. Ze genoot ook zichtbaar van de behandeling, het deed haar deugd. Nu is ze weer lekker los. Lola vond het maar gek allemaal wat de osteopaat deed. Ze kon er wel mooi bij poseren <3

Afbeelding
Afbeelding

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:05

@nieky1993,
Waarschijnlijk Bugatti van 't Heideveld ("fokproduct" van CP112), ik en de eigenaresse roepen dit eigenlijk al sinds zij hem in bezit heeft en volgend jaar gaat hij dan ook eindelijk naar de hengstenkeuring. CP112 heeft echt hele gave lijnen, maar dekt met haar eigen hengst helaas niet buitenaf :+

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:37

Zo ze worden nog snel bij het kwpn.
16 juni gechipt en geschetst. Vandaag alle 3 de paspoorten binnen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:57

Dat is apart mijne is 27 mei gechipt en ik heb nog niets…

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 23:39

baudyh schreef:

Hoeveel steekpenningen kostte dat? :+

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 05:03

Die is inderdaad al mooi bijgetrokken Marjoleine! Leukerd is het :)

Tsunami is alweer 2 weken oud vandaag, de tijd vliegt! :oo

Afbeelding

Afbeelding
In December vertrekt ze naar TX… lange reis voor zo’n ukkie…

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 07:23

BusyMissy schreef:
baudyh schreef:

Hoeveel steekpenningen kostte dat? :+

Ha ha niks, ik was zelf ook verbaasd

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 07:39

Ik kom even binnen vallen, hoop dat dat ok is, heb een vraag, en hoop dat er iemand is die een oplossing weet.

Sorry alvast voor het lange verhaal

De 22e is mn merrie bevallen van een prachtig hengstje, ze was 9 juli uitgerekend (als dit klopt want de laatste dierenarts dacht dat ze al 3 weken verder was dan de dierenarts in september dacht) maargoed er vanuitgaande dat ze 9 juli uitgerekend was, is het veulentje dus 17 dagen te vroeg geboren. Volgens de dierenartsen is het geen dummy veulentje.

Ik denk dat ie om kwart voor 7 geboren is in de ochtend, toen ik om half 8 buiten kwam lag ie daar, duidelijk nog niet gestaan en hij was nog wat nat/vochtig. Toen ie stond, geprobeerd te laten drinken maar geen zuigreflex (ook niet als ik mn vinger in zn mond stopte). Gelijk de dierenarts gebeld of ie tips had en eventueel langs kon komen met plasma als het nodig is. Hij had geen plasma thuis dus een andere dierenarts gebeld, die kwam om 10 uur en toen heeft ie een liter plasma gehad, nogsteeds geen zuigreflex.

Uiteindelijk rond 1/2 uur de kliniek gebeld, opgeladen en daarheen gereden, 285 km enkele reis maar merrie en veulen hebben het top gedaan.

Zaterdag belde ze dat ie uit de fles dronk, ik helemaal blij natuurlijk want dat zou misschien betekenen dat ie ook snel uit de uier zou drinken nu er zuigreflex was.
Hij heeft daar nog een keer plasma gekregen en ze hebben hem tot ie de fles pakte met een zonde gevoed.

Afgelopen dinsdag heb ik hem naar huis gehaald, hij heeft dus 5 dagen op de kliniek gestaan. Maar meneer pakt nogsteeds het uier niet. Ik voer hem elk uur/anderhalf uur met de fles, merrie melken en dan fles bij de uier geven zodat hopelijk de knop omgaat.

Heb al geprobeerd om de uier en de fles tegelijk in zn bekkie te doen, maar zodra hij de uier voelt, laat ie los.
Gister contact gehad met de dierenarts, die zei laat hem maar wat honger krijgen zodat ie wat beter zn best doet, dus 3/4 uurtjes niks, drinkt ie nog niet dan een halve fles (250ml), en dan weer 3/4 uurtjes niks. Maar dat hielp allemaal niet. Hij beukt tegen de uier aan, doet de speen in zn mond en laat dan los. Als de uier begint te spuiten doet ie gewoon zn mond open en zuigt dan op zn tong ofzo, hij staat te zuigen in ieder geval maar op niks. Hierna vond ik hem wat moe/slap worden dus daar ben ik niet mee doorgegaan omdat ik dat gewoon weg niet durfde, het is wel de bedoeling dat ie dit overleefd :=
Ook geprobeerd mn vinger en speen in zn mond te doen, maar op een vinger zuigt ie nogsteeds niet dus dit werkt niet.
Geprobeerd de speen in zn bekkie te sturen en tegenhouden zodat ie niet uit zn mond glijd maar hij laat los.

Ik heb nu een beetje het idee dat ie de speen niet fijn vind aanvoelen of de smaak niet lekker vind ofzo.
Het is een verschrikkelijk dom, lui en verwend veulen, de fles hoeft ie niet zoveel moeite te doen ookal probeer ik het soms onmogelijk voor hem te maken door in verschillende bochten en hoeken te voeren. Maar hij doet liever moeite voor de fles, dan voor de tepel..

Ohja! De dierenarts heeft hem een prikje gegeven om krampjes op te wekken want dat schijnt nog wel eens te kunnen helpen om zuigreflex enzo te krijgen ook om aan de tepel te gaan. Ook hebben hun al geprobeerd om hem honger te laten krijgen alleen dan max 2 uur ipv 3/4 uur wat de dierenarts zei dat ik kon proberen. Ook hebben ze foalsqueeze/re-birth geprobeerd.
Niks heeft dus geholpen helaas

Ik ben echt gek op dat mannetje hoor <3 begrijp me niet verkeerd, maar ik moet nu elk uur/anderhalf uur voeren en snachts breekt dat echt op :=
Hij is geweldig en heeft praatjes voor 10, geloof ook niet dat ie iets te kort komt als je ziet hoeveel energie meneer heeft :=

Ik ga zometeen een lamemmer halen zodat ik die kan laden en hij zich snachts daar misschien 3 of 4 uurtjes mee red en ik dus iets meer kan slapen, de dierenarts zei dat ik het zo moest proberen omdat die voor een langere tijd niet vol te houden is. Ik heb niemand die me ermee kan helpen namelijk dus ik doe alles zelf.

Voor de foto even wat makkelijkere hoek maar zo voer ik hem
Afbeelding

En nog even een foto van meneer <3
Afbeelding
Afbeelding

Ik had al de gedachte om een flessenspeen op de uier te houden, maar dan zuigt ie niet vaccuum? Dus geen idee of dat kan, erop lijmen lijkt me ook niet de manier namelijk :=
Ook heb ik eraan zitten denken om de veulentjes te wisselen van merrie, geen idee hoe makkelijk dat is en ik wil niet zelf aankloten dus ik ga straks de dierenarts eens vragen of dit uberhaupt mogelijk is. Misschien is het een domme gedachten maar er gaat nu vanalles door mn hoofd wat zou kunnen werken := mn andere merrie heeft namelijk veel grotere spenen en is iets groter en dus hoger, misschien dat dat hem helpt. Maar wat ik al zei, ik wil niet zelf aankloten dus eerst maar overleggen natuurlijk.

Hopelijk heeft iemand DE tip dat ie uiteindelijk zelf kan drinken want eerlijk is eerlijk, ik denk niet meer dat ie her zelf gaat redden..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 08:23

Wat een vervelende situatie en snap dat je een oplossing zoekt om zelf ook even bij te tanken.
Mijn merrie geeft weinig melk waarschijnlijk door cushing,veulen heeft wel zuigreflext,wij zijn druk bezig om met domperidon de melkgift op te wekken ondertussen geef ik veulenmelk van pavo bij,er werd mij wel gezegt : geef hem uit een bakje ipv speen.met 2 dagen oud was het wennen maar hij drinkt uit een bakje.hij is van 8 juni en komt al minder bij me drinken,dus zal bij zijn moeder nu aardig wat weghalen.
Ik gaf snachts niets omdat hij nog wat dronk bij zijn moeder ,bij jou een ander verhaal.ik zat er ookaan te denken om zo"n kalveremmer op te hangen maar gelukkig niet nodig gehad .
Ik hoop dat andere hier raad kunnen geven.heel veel sterkte en denk echt ook aan jezelf.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:17

happytime schreef:
Wat een vervelende situatie en snap dat je een oplossing zoekt om zelf ook even bij te tanken.
Mijn merrie geeft weinig melk waarschijnlijk door cushing,veulen heeft wel zuigreflext,wij zijn druk bezig om met domperidon de melkgift op te wekken ondertussen geef ik veulenmelk van pavo bij,er werd mij wel gezegt : geef hem uit een bakje ipv speen.met 2 dagen oud was het wennen maar hij drinkt uit een bakje.hij is van 8 juni en komt al minder bij me drinken,dus zal bij zijn moeder nu aardig wat weghalen.
Ik gaf snachts niets omdat hij nog wat dronk bij zijn moeder ,bij jou een ander verhaal.ik zat er ookaan te denken om zo"n kalveremmer op te hangen maar gelukkig niet nodig gehad .
Ik hoop dat andere hier raad kunnen geven.heel veel sterkte en denk echt ook aan jezelf.

Ik geef idd pavo melk bij, sinds gister eigenlijk, de eerste fles geef ik pavo melk en de tweede fles zn mama’s melk. In de kliniek kregen ze er 700 ml uit, soms lukt dat maar vaak blijft het bij 400 of als ik mazzel heb 500ml, dat is gewoon te weinig. Ik wil niet teveel aan die uiers sleuren want ze moet geen last krijgen. Dit zal ik nog een tijdje vol moeten omhouden dus wil graag vriendjes met haar blijven := ze is echt mn maatje, dus die band wil ik niet kwijt <3

Ik heb dit om mee te melken, eigenlijk voor mensen maar werkt heel goed. De eerste nacht deed ik het met de hand omdat de apotheek dicht was toen we hem gingen halen (kwam pas om 12 uur snachts thuis). Maar haar uier reageerde daar heel erg op, nu blijft het veel rustiger.
Afbeelding

Maar het is misschien wel een idee om uit een schaaltje te proberen, dat deed ik ook toen ie net geboren was maar toen pakte hij het niet. Nu zie ik hem water drinken en hooi eten dus misschien werkt het nu wel.
Misschien gaat ie dan uiteindelijk ook liever uit de uier drinken ipv schaaltje, of hij word nog luier _O-
Maar proberen waard natuurlijk, thanks!

Hij blijft proberen, dit was nu dat ik naar buiten ging, maar het lukt hem gewoon niet. Buiten de druppels na die hij in zn bekkie laat lopen..
Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:49

Ik vrees dat mijn hengstveulen een navelbreuk heeft. DA komt vandaag nog langs. Hoe hij dat in godsnaam nu heeft opgelopen is mij een raadsel.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:40

Niet uit een fles laten drinken maar uit een bakje

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:22

Heb het schaaltje nu 2x geprobeerd maar dat weigert ie volledig

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:09

Ik vind dat de eerste dierenarts al niet goed gehandeld heeft. Die had moeten komen en de merrie uit moeten melken en met een sonde dat in moeten brengen. Dan was het veulen gelijk veel sterker geworden.

Ik vind het ook vaag dat je een veulen mee krijgt uit de kliniek terwijl hij niet kan drinken bij de moeder. Geven ze dan gewoon je paard weer mee en wensen ze je succes met melk geven. Dat is een beetje raar.

Ik denk wel dat je je veulen te veel verwend hebt. Hij gaat nu nooit meer naar het uier want hij krijgt toch wel wat.

Ik zou zeker proberen of hij toch nog bij zijn moeder wil drinken en inderdaad daar moet je wel
Uren de tijd voor nemen.

Het word heel zwaar als je dat zelf wil doen.

Let wel op als je de merrie minder gaat melken dat de kans heel groot is dat ze uierontsteking krijgt.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:18

Het is inderdaad heel raar dat een kliniek zo naar huis stuurd zonder dat het veulen bij de moeder drinkt.

Je moet de merrie blijven melken, niet alleen voor de uierontsteking maar anders stopt haar melkproductie en kun je straks 6 maanden melk gaan voeren

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:24

Oh dat ben ik vergeten te vertellen, er was geen melk toen het veulen geboren was, dat was nog niet op gang gekomen, daarom vroeg ik om plasma.

Ik had hem daar kunnen laten, maar wie gaat dat betalen? Elke nacht daar kost me 450€.. het is in overleg gegaan dat ik hem heb opgehaald, niet werken is voor mij namelijk goedkoper dan hem daar laten.
Snap dat hier kommentaar op is, maar het geld groeit me helaa niet op mn rug

Melken doe ik elk uur/anderhalf uur :)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:27

Ja je weet dat wanneer je een veulen fokt dat het ook verkeerd kan gaan en dus geld kost. Want dit komt dus niet goed.

€450 per nacht lijkt mij sterk

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:29

anoukwendy schreef:
Oh dat ben ik vergeten te vertellen, er was geen melk toen het veulen geboren was, dat was nog niet op gang gekomen, daarom vroeg ik om plasma.

Ik had hem daar kunnen laten, maar wie gaat dat betalen? Elke nacht daar kost me 450€..

Oh dat is wel een belangrijk ding!!

Hoe is dat nu dan. Hebben ze dat op gang proberen te krijgen. Lijkt mij meer dat dat het probleem gedeeltelijk is.
Is een pleegmerrie zoeken niet een betere optie. Vaak kan de kliniek je daar in begeleiden.
Hebben die dat niet als optie gezegd?

Geloof me zoals je het nu doet hou je nooit vol.
Ik heb het ooit anderhalve week gedaan en was toen al helemaal op.
Dat houd je geen maanden vol.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:50

Ahhh ik zie dat je in Zweden woont dat zei je ook niet. Daar werkt het toch vaak anders heb ik wel begrepen.

Hebben ze medicatie gegeven aan de merrie dat het melk geven wel goed op gang is gekomen.
Als dat wel zo is dan zou ik echt het veulen gewoon zeker minimaal 4 uur niks geven maar ik denk nog wat langer. Je verwend hem
Te veel en dat weet je zelf ook wel. Daar heb je alleen jezelf heel erg mee.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:42

Ff doorzetten met het schaaltje,als hij dorst krijgt komt hij vanzelf drinken,ff zijn tong,lippen natmaken met melk.ik geef het uit een diepvriesbakje en giet steeds bij(maak melk klaar in colafles)daarna loopt hij naar zijn moeder om te kijken of ze nog heeft(hoef ik niet de uier te masseren enz hoewel ik wel steeds controleer of ze melk geeft en pas bakje pavomelk dan aan)als hij minder pavomelk drinkt dan bied ik later weer aan welliswaar afgekoelde melk tja blijf niet opwarmen....niet teveel verwennen