[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:20

Vulina schreef:
Eigenlijk toch gek. Zodra de darmwand gesloten is kan het geen kwaad meer. Waarom dan melk testen? En waarop testen? Het veulen zou moeten worden getest of de darmwand dicht is, wat niet kan.

Omdat de antistoffen bij de merrie ook maar een tijdje aangemaakt worden (enkel bij de biest niet bij de merriemelk) dus in theorie zou het veulen er altijd na 36-72 uur weer bijkunnen maar omdat je inderdaad niet kunt testen of de darmwand gesloten is test je de melk van de merrie of daar nog antistoffen inzitten.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:53

Ik kan me voorstellen dat je er tegenop ziet, Riv. Het blijft altijd heel spannend.

Spannend Suffie! :):)

Succes vandaag, AM!

Wat balen, Emita :( Het enige 'voordeel' aan niet drachtig bij de 18 dagen scan, is dat je vaak gelijk weer door kan met de volgende ronde en niet dan wéér moet wachten. Ik ga voor je duimen.

Muronia, succes met de scan vandaag. Ga je voor het hartje?

Wie scannen hier eigenlijk op geslacht? Er is een veearts hier in de buurt die dat doet op 60 dagen. Uiteraard zonder garantie dat ze het kan zien, voor als het veulen er niet goed voor ligt. Ik twijfel.. Ergens wil ik het wel, maar om nou meer dan € 50,- waarschijnlijk te betalen voor iets wat misschien niets oplevert... en wat als het een hengstje is? ;)

Duidelijk verhaal Shari. Interessant ook! Maar wel onwijs spannend!

tiwi1969

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:56

Ik zou dat geld mooi in mijn zak houden, je krijgt het zoals het komt en je verandert niks meer als je het geslacht al weet.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:00

Ja precies, dat is dus ook wat mijn hoofd constant zegt. En ik hoef ook geen stal blauw of roze te verven.
Mocht ze het nou gratis doen, of voor twee tientjes, dan wil ik er nog over nadenken. Maar het is ook weer een extra scan voor Fi, wat natuurlijk nooit fijn is.

Wie scant hier allemaal op geslacht?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:01

Ik scan niet op geslacht

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:07

Wij doen het soms als de DA hier is om een ander te scannen en ik er een tussen de 60 en 70 dagen heb zitten dan nemen we die mee. Kost me niks dus dat scheelt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:09

ik doe het bij een bepaalde merrie,ik wil heel graag een opvolger uit haar en echt al jaren zonder resultaat. Als ik van tevoren weet dat het een hengst is, ben ik op moment van bevallen veel blijer met het veulen, heb ik de teleurstelling al in een eerder stadium gehad.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:16

Libera schreef:
Hier houd ik het ook alweer niet bij haha, wel netjes alles gelezen ;)

Quir, ja injecties doe ik zelf, anders staat de DA hier iedere dag en word het een nòg duurder grapje!
Het is voor ons buitenlanders (als in, buiten NL) al zo prijzig.... -O-

Net $175 over mogen maken voor sperma collectie en dan nog $250 voor het opsturen... hoppa weer een paar honderd verder! :(

Ja zeg dat wel, als ook buitenlander haha. In NL vond ik fokken qua geld nog wel leuk en goed te doen. Nu fok ik (hopelijk) 2 pony veulens, voor dat zelfde geld kan ik in NL 4/5 KWPN paarden veulens fokken. :+

Maar helaas mag je hier dus helemaal niets zelf doen, ze mogen thuis niet eens gescand of geinsemineerd worden. Gelukkig mogen ze nog net wel thuis geboren worden. _O-

Suffie, hopelijk zijn ze drachtig! Mooi tegelijk.

AM, hopelijk vandaag ei weg en kloppend hartje!

Balen Emita, maar "gelukkig" kan je meteen verder. Hopelijk deze keer wel drachtig!

Op de stal waar ik vroeger werkte hebben ze ook ooit een rhesus veulen gehad, die heeft het uiteindelijk wel overleefd, maar waar heel kritiek. Die merrie hebben ze ingezet als pleeg merrie daarna, niet meer zelf mee gefokt. Die merrie nam ook werkelijk alle veulentjes aan, heeft zelf een tijd een "tweeling" gehad, haar eigen veulen en veulen waarvan de moeder was overleden.
Dierenarts raadde toen ook aan niet meer te fokken met een rhesus veulen, maar dat is alweer lang geleden, dus ze weten vast alweer heel veel meer. :+

Ik scan niet op geslacht, je veranderd er toch niets meer aan en het is ook niet zo dat je de stal roze of blauw gaat verven of meisje of jongens kleding moet kopen.
Op zich is het wel grappig te weten, maar geloof dat het nog steeds weinig zekerheid is? Paar jaar geleden was het 60/40% in plaats 50/50, maar goed ook dat is lang geleden. _O-

En ik heb net zo graag een merrie als een hengst, enige voorkeur die ik nu heb is dat het allebei hetzelfde geslacht is. :+ Zodat ze samen op kunnen groeien.

Ben zenuwachtig, slaat helemaal nergens op. :=
Over een uurtje hoor ik of ze morgen allebei geinsemineerd worden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:20

waar ik het heb laten doen had ze 95%

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:20

Ik heb 1x gescand op geslacht. Het zou een hengst worden volgens de DA. Uiteindelijk is het een merrie geworden

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:28

Ik zie de meerwaarde er niet van in om op geslacht te scannen. Je veranderd er niets aan en ik ben gelukkig met alles, als het maar gezond is. Dit riep ik altijd al maar nu heeft dat nog meer betekenis gekregen

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:31

Hier ook één keer op geslacht gescand. Het zou net als bij Kabayo een hengst worden maar er is een merrie geboren :+ . Als ik het weer zou doen denk ik dat ik alsnog zou twijfelen of het klopt..

Om 10 uur wordt Yinthe gescand op dracht. Zo spannend :D

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:38

Nee ik scan ook niet op geslacht. Niet nodig vind ik. Je veranderd er toch niks meer aan.

Rhesus. Geen ervaring mee. Laatst wel in een discussie beland doordat iemand op fb biest zocht omdat ze weet dat haar merrie altijd rhesus veulens geeft. Daar kan ik slecht tegen. Als je dan weet dat dat zo is dan zorg je voor een vriezer vol biest of wat ik zou doen niet meer met die merrie fokken. Maar ja wie ben ik

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:47

De paar keer dat hier geslacht gescanned is had ze het allemaal goed :j
Ze bood het altijd gratis aan ok zelf handigheid te krijgen. Weet eigenlijk niet of dat dit jaar nog zo is :').

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:27

Hier 1 keer gedaan scannen op geslacht en was fout :+

Dit jaar komt het toevallig uit dat we 1 merrie scannen op dracht en de andere 60 dagen zit bij controle. Dus gaat ze sowieso proberen kijken.

Als een merrie vuil is moet ze toch gespoeld voor opnieuw te dekken he?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:28

Als je hier ziet hoe vaak het mis gaat, zou je bijna zeggen dat je laat scannen zodat je weet dat het andere geslacht eruit komt. :')

Ik scan ook niet op geslacht, voor mij heeft het geen meerwaarde omdat ik geen voorkeur heb. Ook al heb ik een all-in scanprijs.

Succes Muronia, Quir en Icecrystal!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:59

Oke, 10 pagina's er bij :+

Wil beginnen met Tiwi sterkte te wensen.

Gefeliciteerd met de drachten en voor een aantal is het helaas niet gelukt. Niet leuk. Hopelijk in de nieuwe ronde wel succes. Spannend voor de merries die geinsemineerd worden en/of naar de hengst zijn.

Murania ik duim voor jou dat je nu eens een keer heel veel geluk hebt.

Wat een pech kyrkelover.

Het hele rhesusverhaal ken ik alleen van de menselijke kant, dit lijkt toch wel wat ingewikkelder. Wel interessant.

Scannen op geslacht heb ik nooit gedaan. Dit veulen had ik met nog geen 100 dagen dracht op Facebook zelf voorspeld en het is precies een vos hengst met wit :Y)

Fleur wordt zaterdag gescand en wie weet dan (waarschijnlijk pinksteren dus :+). Heel veel zeggen inderdaad dat ik HRB weer moet doen en dat gaat hem waarschijnlijk ook wel weer worden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:03

Ik scan ook niet op geslacht, dat vind ik nou een leuke verrassing.

Alles is in orde met het vruchtje van Veronia. 25 dagen drachtig en het lijkt mooi te blijven plakken. Over 2 weken gaan we nog eens terug :)

Afbeelding

Vanmiddag Wainonia wegbrengen. Niet leuk maar hopelijk met mooi resultaat.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:13

Als het niets kost, zou ik het misschien ook wel doen, gewoon voor de leuk.
Er is inderdaad ook nog een kans dat het niet klopt wat ze zeggen, dat is ook een reden waarom ik het niet zou doen.

FF, dat is wel een goede zo ja, dan kan je het alvast verwerken :) Wordt de betreffende merrie volgend jaar weer moeder?

En, en, en Quir???

En Ice, het is 10:10 uur??? En???

Jeannaa, fijn he, die feestdagmerries? :+

Muronia, dat vind ik ook. Het moment dat je het staartje optilt is zo spannend. Maar ook al zou ik laten scannen op geslacht, dan nog zou ik het spannend vinden, omdat ik er toch niet 100% op zou vertrouwen, denk ik.

Wat fijn van Veronia, nu duimen voor Wainonia!
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 27-05-20 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:13

Even ego post tussendoor.

Wild Thing haar ei zat er nog. Vanavond weer insemineren. Is nu afgespoten.

Didi is nog drachtig, nog niet echt vruchtje te zien, wellicht nog beetje vroeg.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:29

Wat fijn Muronia! Op naar wat meer succes bij Wainonia. Snap dat het lastig is om haar weg te brengen.

Ego-vraag tussendoor: Hoe berekenen jullie de uitgerekende datum? Gewoon via die calculator op basis van de dag van inseminatie?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:44

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:45

AM, Wild blijft spannend doen. Fijn dat alles goed gata bij Didi.

Ual, die kan je gebruiken en dat de datum van de laatste inseminatie gebruiken.
Wat ik altijd doe is simpel uit mijn hoofd: Laatste inseminatiedatum + 11 maanden en 5 dagen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:58

Ze waren haar vergeten in te plannen 8)7 ... Hoor straks pas of ze toch kunnen komen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:58

Voor Kees(haar merrielijn) 11 maanden -2 weken als je dat in de calculator zet zit je op 321
Voor andere merries reken ik altijd 11 maanden.

Al die dagen zeggen mij niet zoveel, net als de veilige 320, ik heb er twee gehad op 11 maanden -3 weken en dat waren gewoon gezonde veulens . Groningers, geen mini’s.