[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZonnetjeX

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:13

Even ego post: Vanochtend gescand. Bloedei zit er nog, maar volgens dierenarts hoeft dit geen problemen te geven? Nog niet hengstig maar was ook aan de vroege kant omdat ze de vorige keer juist op 17dagen alweer op eind van hengstigheid zat. Volgens da kon dit wel eens verschillen o.a. door het weer. Hij dacht dat ze over 4 à 5 dagen wel hengstig zou zijn en haar dan naar de hengst zou brengen.
Weet niet zo goed wat ik hier mee moet, dinsdag/woensdag gewoon naar de hengst brengen en dan maar kijken hoe het loopt?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 22:33

Als ze schouwen bij de/een hengst kan dat net een setje geven dat ze echt goed hengstig wordt. Dan dus ja, wegbrengen.

Bij mij heeft de vorige keer een bloedei de boel flink opgehouden, uiteindelijk Regumate nodig gehad om hen weg te krijgen. Nu wacht ik niet meer af, bij een bloedei op 2 weken na inseminatie meteen aan de Regumate. Bloedei is alleen normaal direct na het springen van het ei, daarna moet het doorontwikkelen naar een geellichaam.

Het weer werkt ook niet mee, merk Kees is nu een paar dagen over de drie weken. En ei ontwikkelde zich erg langzaam. Maandag 3,5 donderdag 4 nu 4,5

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 22:53

Zonnetjex. Lastig. Ik denk toch maar wegbrengen. Met hengsten in de buurt worden ze makkelijker hengstig :j

Tiwi. Dat ei ontwikkeld niet zo snel. Weer werkt idd echt niet mee! Wat een wind :oo

Ik heb ook wel eens een merrie gezien van Formidable. Ik denk zeker 5x geïnsimineerd. 2x gespoten ei kwam er maar niet af. Uiteindelijk wel drachtig.

Evelien. Gefeliciteerd met de dracht van de haflinger, nog even spannend ivm de cyste..
Dat is Veel spoelen. Ieder 4 uur, dan zal ze wel sireus vuil zijn...

Vulina. Klinkt wel logisch :j

Dat bankje buiten is me te koud :+ kunnen we niet ergens binnen gaan zitten? Of de zon moet gaan schijnen!

Morgen ochtend wordt Esmeralda weer gescand. Afwachten maar...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 00:14

Jeetje Evelien wat een vervelende situatie
Wel goed van de haf dan

Altijd duidelijke uitleg dank je vulina

Weer is echt slecht nu tiwi

Idd hengsten kunnen helpen maar anderzijds ook schijnhengstig maken

Scannen is enige zekerheid

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 11:20

Gefeliciteerd Ciococolato!

Super Baudyh! Gekke fopmerries, ofja, fopembryo’s..

Super dat Fi zich beter voelt Cynthia!

Das een mooie van Dallas Yfkelover!

Succes vandaag AMH!

Zonnetje, is moeilijk. Ik zou ze ook wegbrengen.

Ja AMH en Fotsy, het is zeer vervelend. Ben heel blij van Prisca, maar Domino blijft maar aanmodderen. De HH van de haflingerhengst heeft een andere dierenarts doorgestuurd. Die moeten we maar gaan nemen dan. En neen, DA omschreef het als een “ieniemienie beetje”, maar toch elke 4u oxcytocine?! :? :? Ik ben niet van het nodeloos erin spuiten hoor. Pff.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:55

Gefeliciteerd Baudyh en cioccolato!

Balen evelien en zonnetje, ik kan jullie niet echt advies uit ervaring geven. Meestal volg ik dan maar m'n gevoel..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:35

Ik hoorde vanmorgen van de HH dat het een raar jaar is met relatief veel terugkomende merries...

Hier zitten nu 2 buisjes erin, dinsdag scannen of het ei weg is. In ieder geval nu lekker zonnig weer dus last dat ei maar springen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:44

Volgens mij roepen de HH ieder jaar dat het een raar jaar is met veel merries die terugkomen :+
Ik dacht dat er normaalgesproken net iets meer dan de helft van de merries van de eerste poging drachtig worden (dus iets van 55%), en dan weer ongeveer 50% van de tweede poging (zit je op 75-80%), en zo verder. Met als maximum ergens rond de 90-95%, gemiddeld.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:55

Ik hoor dat ook elk jaar haha!

ZonnetjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:18

Ibbel, interessant! Dus eigenlijk zou je dan iedere keer dat je gaat 50% kans hebben?

Kan me wel voorstellen dat wanneer het bijvoorbeeld een slechte lente is dat er dan meer merrie's niet de eerste keer drachtig zijn, maar denk dat dat over een seizoen toch wel gelijk zou moeten trekken.

Bedankt voor jullie mening, ik heb besloten om haar dinsdag weg te brengen. Dan is het ze waarschijnlijk net beginnend hengstig of nog net niet (er vanuit gaande dat ze gewoon hengstig wordt...). Leek me beter om haar zo lang mogelijk thuis te houden, omdat ze daar vrijwel de hele tijd op stal staat en hier lekker buiten wat (voor mijn gevoel) gunstiger voor haar is, en misschien ook wel fijner voor haar met haar vriendjes.
Maar misschien denk ik teveel voor mijn paard :+

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:25

Ibbel schreef:
Volgens mij roepen de HH ieder jaar dat het een raar jaar is met veel merries die terugkomen :+
Ik dacht dat er normaalgesproken net iets meer dan de helft van de merries van de eerste poging drachtig worden (dus iets van 55%), en dan weer ongeveer 50% van de tweede poging (zit je op 75-80%), en zo verder. Met als maximum ergens rond de 90-95%, gemiddeld.

Idd klopt, van de week zeiden ze dat op ons dekstation ook nog, rond de 60% bij de eerste poging, dan weer 60% van de rest tweede poging etc.. en na een derde poging bleef van de overschot niet veel over dat nog drachtig werd...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:26

Het wordt wel steeds minder dan 50% kans - uiteindelijk blijven de echt moeilijke gevallen over natuurlijk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:05

Ik kom ook weer eens aanwaaien, veel te druk om jullie bij te houden

Wat "fijn" dat het bij Fi toch "maar" hoefzweren zijn, hopelijk is ze snel van de pijn af. Beterschap!

Hoe is het met de klieren van Domino? Lees eiwit probleem? Eiwit dan te laag? Is dat mogelijk door tekorten in het gras door het wisselvallige weer? Of lees ik het verkeerd?

Och wat rot, zoveel merries niet drachtig. Maar het seizoen is nog niet voorbij! De dagen lengen nog steeds, dus er is nog genoeg hoop!

Maar gelukkig bij Kabayo, Tinniie, Milan_lover, Sanne96, Cioccolato, baudyh en Evelien__ toch ook drachtig, gefeliciteerd!

Hier 1 juni en 3 juni gedekt met Tjaja, waren 2 hele fijne dekkingen, 5 juni kwam mijn eigen dierenarts voor gebitsbehandelingen, dus even scannen. Ei was weg. Vocht minimaal. Dus even 1,5 dag oxytocine gespoten en nu heel hard duimen. Had van te voren en na de check aan het begin van het seizoen niet heel veel hoop dat we met die oude merrie nog succes zouden hebben, maar krijg nu voorzichtig goede hoop...

Noeka daarentegen, 2 juni gedekt, 4 juni gedekt, maar toen was Ashlan aan het klooien, dus 5 juni maar weer want ze stond nog steeds mega hengstig. Beide merries moeten dicht gezet, ik hou niet zo van weekend dierenartsbezoek, dus afspraak gemaakt voor vrijdag, dan zou hengstigheid wel eens over moeten zijn toch? Nou, nog steeds net zo hengstig als eerder die week. Zucht. Dus snel nog een keer dekken, ei afgespoten, en toch dicht gezet. Als chorulon zn werk heeft gedaan heb ik nog hoop, anders sta ik niet raar te kijken als oma eerder drachtig is dan moeder.

Nu afwachten of ik het met mn werk geregeld krijg om ze de 24ste beide te scannen, Noeka is deze hele cyclus niet gescand, dus wil met haar niet te lang wachten met oog op tweeling. Tjaja heeft wel cyctes dus dat wordt een leuke om te scannen op dracht. Gelukkig kan ik mooi schouwen.

Ashlan heeft nog geen rust, die vermaakt zich momenteel met een dekking van buitenaf, en als dat voorbij is, is Phoebe waarschijnlijk aan de beurt. Ben heel benieuwd hoe dat gaat. Enerzijds een duidelijke maiden merrie met mooie cyclus en al gedekt door een ruin, dus van de daad op zich niet onder de indruk. Maar ben bang dat ik dat onderschat :')

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:20

Caily, neen; ze heeft teveel eiwitten. Iets wat onze DA ook niet weet/kent. Ze krijgt nu niks van brok meer en de bollen minderen niet. Ze staat nu ook met dit van uier:
Afbeelding

Uit het bloedonderzoek kwam iets te hoog ureum en lichte ontstekingswaarden. Als ze niet snel beter is, stop ik er maar mee.
Haar gezondheid is het allerbelangrijkste voor mij.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:32

Er is hier iets gedeeld qua middel van de welkoop wat werkt tegen diverse ontstekingen, ik heb het hier in de kast staan. Kijk zo even hoe het heet. Oa met vocht in de baarmoeder zou het helpen heb ik hier gelezen. Daarnaast, lymfe drainage achtige behandeling een idee?

Heb vaker gehoord dat bij eiwitten de klieren opspelen, vandaar dat ik je verhaal ook niet begreep. Hier bij kort gras, dat is dus eiwitrijk. Dan een enzym reactie die dat veroorzaakt. Maar heb hier ook eens een merrie met lekkende peesplaat onder de buik gehad. Schrok me dood. Maar bleek dezelfde oorzaak en was lymfevocht wat eruit kwam. Ze heeft toen van de dierenarts een ontstekingsremmer gehad. Die uier met zucht herken ik ook van bij haar.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:41

Tiwi, dat is wel een heel mooi wachtbankje :j

Eef! Is ze toch gewoon drachtig! Dat is superfijn nieuws!
Nu Domino nog..

Cioccolato schreef:
En dan zie je een vruchtje wat dat zwarte dan is, vruchtwater vooral en dan later ga je een veulentje zien en dat is dan grijzig op de scan. Zo heb ik het me laten vertellen. :D

Klopt helemaal! Dat zwarte is het vruchtblaasje. Daar zit het vruchtje in, maar die is zo vroeg in de dracht nog te klein om te zien :)

Zonnetje, ik zou haar ook wegbrengen, denk ik. Hengsten in de buurt is goed.

AM, hoe was de scan?

Net als dat er elk jaar geroepen wordt: Dit jaar dragen er echt veel over zeg! ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:48

Afbeelding

Deze bedoelde ik

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:08

Raar jaar horen we wel vaker :+ soms heb je geluk en soms ook niet...

Tiwi. Dat de visjes maar goed mogen zwemmen en op de plaats van bestemming aankomen!

Zonnetje. Ik denk een goede beslissing.

Caily. Ook al wat gedekt. Spannend hoor!

Esmeralda is vannochtend gescand. Ei van 3.5 en nog niet genoeg hengstig. Ei groeit vrij langzaam. Ik had haar even in de binnenpaddock gezet en ik ging rijden met Formidable.
Ze werd spontaan mega hengstig :') ik weet niet wat het is, maar ze is altijd al helemaal gek op hem geweest. Zelfs toen ze drachtig was! Maargoed is dus de eerste keer dit jaar, dat ik haar zo heb gezien. Ik krijg weer hoop :j

Afbeelding
Dochter had hele gesprekken met haar vader. Zo lief <3

Gisteren een foto shoot gehad. Normaal wil ik nooit op de foto, nu een uitzondering. Mijn maatje <3
Afbeelding
Afbeelding

ZonnetjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:24

Caily spannende tijd! Hopelijk goed nieuws bij de scan en krijg je het geregeld met je werk.

AM_Horses Wauw wat een prachtige foto's! <3 Snap wel dat Esmeralda daar verliefd op is! Hopelijk snel vorderingen bij haar.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:28

Is dat even handig dat je de hengst er zo dicht bij kan hebben! Kan dus veel verschil maken :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:40

Vraagje voor de (diepvries) ki mensen.
Hoeveel rietjes gebruiken jullie gewoonlijk?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:06

cp112 schreef:

Meestal 3 :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:13

AM wat een mooie foto’s geen enkele reden waarom je niet op de foto zou willen!
Fijn dat alleen al het zien van een mooie man genoeg is voor Esmeralda om pishengstig te worden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:12

Vulina schreef:
cp112 schreef:

Meestal 3 :j

Oh dat is niet zo veel. Ik hoorde dat 5 vrij normaal is. Vorig jaar ook 5 gedaan maar nu 8 doorgegeven nadat ze vorig jaar zeiden dat de kwaliteit wat matig was. Ik heb nu nog zo'n 110 rietjes totaal over.

Nouja als 't maar pakt :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 22:30

Ik heb ook van meerdere Tinkerhoeken gehoord dat 5 wel normaal is. Bij KWPN is het vaak minder, maar Shire weer meer.

Duimen dat het pakt, beter iets meer gebruiken dan steeds 5 verspillen idd... stiekem heb ik nu eindelijk een merrie die met Noedel matcht en als ze nu niet dragend is moeten we over op KI, hij stond nog niet op lijstje van beschikbare hengsten. Maar is hij dat wel? Of alleen eigen gebruik?

Duimen voor Es dan!