Ik lees hier iets over het voeren van merrie's die melk geven. Zilver krijgt sochtends een kilo merriebrok en savonds een kilo merriebrok. Snachts onbeperkt hooi. Overdag van 8 tot 8 in de wei met dik gras.. Maar heb toch het gevoel dat ze meer nodig is want ik vind dat ze aardig snel dunner word ( ze is nog niet mager hoor!). Als ik het echt te gek vind gaan bel ik de dierenarts wat ik dan het beste bij kan voeren.
Zilvermoon, ik zou gewoon een halve kilo erbij doen 's morgens en 's avonds en ik geef ook altijd een scheut zonnebloemolie er overheen en 2x per week gekookt lijnzaad eroverheen. Zonodig naar 2 x 2 kg gaan. Ze mag niet nu al avallen!
Zilver gewoon zoveel bijgeven als jij denkt dat nodig is. Je hebt merries die alles aan hun veulen geven en dan best wat extra's kunnen hebben. Zuur krijgt als het veulen een maand of 2 is zeker 4 kilo merriebrok en dan nog wordt ze mager. Niet op voedingstabellen letten maar doen wat jou goed lijkt, jij kent je merrie het beste.
Ravina is echt super onrustig,kleine plasjes,kleine beetjes poepen,staart steeds scheef houden,en net stond ze met haar billen tegen de deur te duwen/bewegen
AGarcia
Geplaatst: 25-04-11 20:45
Ben net terug van mendy. Zo trof ik haar aan En zo was haar uier vanavond
Ik kon zo de stal in lopen en haar gaan knuffelen en aaien, niks kon haar van die muur af krijgen. Om de 10 min liep ze een rondje en ging ze achter tegen de muur staan.
AGarcia
Geplaatst: 25-04-11 20:46
Snoevie schreef:
Ravina is echt super onrustig,kleine plasjes,kleine beetjes poepen,staart steeds scheef houden,en net stond ze met haar billen tegen de deur te duwen/bewegen
haha ik weet er ook alles van, volgens mij had zuur vorige week zaterdag ook de tien dagen draai. Toen waren we er allemaal van overtuigd dat het die nacht zou komen
Ik heb een foto van Ravina dr uier gemaakt,ik ga hem zo uploaden
YSR1971
Geplaatst: 25-04-11 20:58
Onze Kiki op 303 dagen dracht:
Ruim 3 weken geleden, op 3 april, nog vol in de wintervacht:
Zo op de foto lijkt het niet veel verschil, maar ik vind haar enorm gegroeid de afgelopen weken. Uier stelt nog steeds helemaal niks voor, maar bij vorige dracht schoot het pas vol toen het veulen al geboren was. Ik krijg de foto's trouwens niet iets kleiner, zijn nu wel een beetje groot, sorry.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 25-04-11 21:08
Wauw, weer een mooie foto van Guess Who!
Kyra krijgt Pokon zo te horen.
Muzefee, weer een knap kind zeg!
KMD, ze is geweldig, dat kolletje en dat snebje. Ik vind het ook leuk dat ze ongeveer hetzelfde getekend is als Mira. Viel me gisteren al op.
Stef, fijn dat "Woody" de ligstand ook heeft gevonden. Wat is nu eigenlijk de roepnaam? En heb je al een idee wat voor kleur het is?
Mooie foto's Zitake! Hij wordt inderdaad al groot.
Mendy heeft er ook niet veel zin in he? Ienieminie tietjes, maar Sjolvir heeft laten zien dat dat niets hoeft te betekenen. Muts is ook nog niet slap, maar ook dat hoeft niets te zeggen, bij Neon valt dat ook nog wel mee. Ik heb medelijden met jullie dat Mendy zo graag een record wil vestigen.
Zo, Alonna is ook lekker breed. Sneu dat ze kreupel is, hopelijk bevalt ze snel. Zij draagt nooit heel erg lang toch?
Arabs, mooie foto van moeder en kind. Dat niet uit de stal willen gaan is normaal, voor een veulen is dat de vertrouwde omgeving. Wat betreft melkafgifte, Neon laat geen melk schieten als ik er aan zit, dan krijg ik er echt geen druppel uit. Maar haar veulens krijgen ondertussen wel slagroom. Je merrie moet ook maar net de melk willen laten schieten als er iemand aan zit, en veel merries doen dat niet. Wij hebben een keer een meeting gehad met het DB-topic (volgens mij het topic van 2007) naar een paardenmelkerij, daar zeiden ze ook dat er genoeg merries zijn die gewoon geen melk laten schieten. Ik denk dat je je druk maakt om niets.
Snoevie, zou Ravina dan toch voor die 340 dagen gaan? Dat tegenduwen doet Neon ook, maar dat doet ze ook al vanaf de 280 dagen.
YSR1971, is dat wel dezelfde pony? Wat een verschil zeg!!!
Ineke, spannend bij jou! Zou het dan toch vannacht?
Neon heeft stilstand qua uiergroei. Ik hoop dat het toch ineens hard gaat, anders gaat ze ruimschoots over de 5 mei heen en gaat ze weer meer richting die 350+ dracht. Ze had vandaag ook dikke benen, heb ze 2 keer gekoeld. Morgen gaat het een draad door de wei heen en mag ze definitief overdag buiten staan. Misschien dat dat haar benen ook wel goed doet. Gelukkig wordt het iets minder warm, voor haar wel lekker.
Ahh wat een lief filmpje stef! Echt aan het dommelen en tegen omvallen aan..
Magic_Ice
Geplaatst: 25-04-11 21:21
KMD Gefeliciteerd met deze prachtige dame, erg mooie naam ook! Mooie foto's! Mooie filmpjes!
Gilly Gail is gaaf!
Iorr ook gefeliciteerd! mooi veulen zo te zien!
Guess Who is echt Chique!
Mooi Veulen Muzefee!
Kyra wordt donkerder!!
Wat een leuke foto's Zitake!
Pauk, Alonna is al flink zwaar! Mooie Otje, echt nog een babymeisje en mams lijkt er beretrots op!
Fer, WAUW wat een mooie foto van Sirana
Leuke Kiki!
Agarcia, Mendy begint er al op te lijken, hopelijk gaat ze nu wat sneller!
Achgossie, die arme Woody, de slaapstand was nog niet ingeschakeld!
Venus blijft ook gelijk op het moment net als Neon, balen joh, haha! Alles blijft hetzelfde elk moment van de dag, uier half gevuld, banden slap, kling half slap... We zien wel, het komt als het komt!