Moederloos veulen gez. Update: Helaas niet gelukt.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Re: Moederloos veulen gez. Er is een veulen onderweg (Duimen!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:53

Ik denk dat het voor ons makkelijk praten is Knipoog.
De beste stuurlui staan aan wal zeggen ze wel eens...

Ik denk dat ik zelf ook heel voorzichtig zou zijn met het veulen, je weet niet wat de merrie doet buiten als het binnen ook al niet 'je van het' gaat... Ik zou ook niet willen riskeren dat het veulen door mijn merrie iets (blijvends) oploopt.

Ik vind niet dat je kunt zeggen dat ze het ook buiten hadden moeten proberen, de twee bokkers die het hebben geprobeerd met dit kleine kereltje doen het vast ook niet voor hun lol om hem weer weg te brengen. Zo te horen is het veulen een echte hartenbreker en echt een lief ding, die ze veel liever thuis hadden gehouden bij hun eigen merrie.
Zoals ik al zei: je weet niet wat de merrie doet buiten. Je kunt het riskeren om te proberen, maar wat als het wel fout gaat? En tuurlijk kun je je nu altijd af blijven vragen 'wat als ze wel samen buiten waren gegaan', wie weet was het wel goed gegaan, wie weet was het finaal verkeerd afgelopen. Kun je dat risico nemen? Ik vind van niet.

Neemt niet weg dat ik het ook echt sneu vindt voor het veulen, maar het is iig wel geprobeerd en hopelijk krijgt hij nu een vaste plek op de opfok.

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:54

Idd vreemd dat de merries elke keer zo raar op het veulen reageren maar het wel laten drinken...Jammer voor alle moeite die gedaan is. Het was natuurlijk het proberen waard. Zonde!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:55

ben ik het met je eens hoor Tinne, daarom zei ik ook "maar ik ben er niet bij geweest" en daarmee bedoel ik dat je het van een afstand niet kan inschatten.
maar zoals je al zegt, je kan je afvragen wat er dan gebeurd was, het 1 of het ander.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:57

ik vind het toch wel allemaal zielig voor dat veuelntje:|

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:59

Ja idd, maar met afvragen kom je helaas niet ver... Waarom werkt die glazen bol van mij toch niet? Tong uitsteken Knipoog

Overigens doelde ik niet persoonlijk op jou, zag dat er veel waren die het typte en ik kan me voorstellen dat dat de twee die zich er 100% voor ingezet hebben, toch best 'steekt' omdat die er zoveel mee bezig zijn geweest.

Haflinger, zeker. Ik ook...
De geboorte van een veulentje hoort zo mooi te zijn en puur genieten, maar dat is helaas niet altijd zo....

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:05

spannend hopelijk lukt het.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:19

Ik hoop ook nog steeds dat het gaat lukken of misschien wat beter gaat.
Je kunt het ook positief zien, het veulentje heeft in ieder geval de eerste tijd van zijn leven goede moedermelk en biest binnen gekregen.
Dat lijkt me toch ook een goed punt.
Verder ga ik ervan uit dat iedereen zijn best doet en meer kun je niet doen.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:24

arm kind Huilen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:37

ik heb nergens gelezen dat al besliten is dat veulen naar opfok gaat, alleen dat dat gebeurde als merrie niet rustiger werd.
Ik hoop dat alsnog een beetje beter gata en dat hij kans krijgt met merrie ipv opfok.
Als echt niet gaat is dit verder wel de beste oplossing.
succes ermee!!!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:06

Lynn_Nikita schreef:
ik heb nergens gelezen dat al besliten is dat veulen naar opfok gaat, alleen dat dat gebeurde als merrie niet rustiger werd.
Ik hoop dat alsnog een beetje beter gata en dat hij kans krijgt met merrie ipv opfok.
Als echt niet gaat is dit verder wel de beste oplossing.
succes ermee!!!

Faniek schreef:
Ik heb net vernomen dat het veulen naar de veulenopfok gaat? Wellicht de beste keus, het klinkt ook alsof er wat met het veulen is als die steeds op dezelfde manier word afgestoten.
Arme Xan Ach gut

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 19:37

Goedeavond iedereen.
Het klopt, we hebben Xan net afgeleverd op de veulenopvang, voor het eerst vandaag zag ik hem weer blij zijn, hij had gelijk een vriendje van 2 weken oud.

In overleg met de eigenaar hebben we dit gedaan.

De buiten opties hebben we ook nog geprobeert maar Varna wilde alleen maar naar haar vriendinnen en als Xan dan in de weg liep moest hij maken dat hij weg kwam want Varna spuide zo wat vuur.
Voor Xan was het beter om zo snel mogelijk op een plek te komen waar hij zich wel kan hechten en contact te hebben met soort genoten.
Want het is echt niet leuk om constant te vrezen voor je leven.

Ik ben ergens nog erg boos op Varna hoe ze dit schattige veulentje niet wilde helpen maar je kan nooit weten wat er door een merrie heen gaat.

Voor mijn gevoel is hij nu beter af, ik ga er volgende week weer even kijken want hij heeft mijn hart wel gestolen.

Dit is dan wel een tweede keuze optie, naast de merrie is het beste maar ik denk dat het helemaal niet verkeert is.

Pffff ik ga zometeen mijn bedje opzoek en heeeeel lang slapen want dit gaat je allemaal niet in de koude kleding zitten.

En voor iedereen die het anders zouden hebben gedaan, doe het dan ook, wij hebben voor het gevoel gedaan wat we konde doen. Het is ontzettend balen dat Varna niet mee werkte maar het zijn en blijven dieren die we met zoete woordjes niet kunnen overtuigen.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:40

Zoals te lezen is hebben jullie zeker jullie best gedaan. Het is jammer dat de merrie het veulen niet accepteerder. Fijn dat het veulentje nu op zijn plekje is.
Top wat je (jullie) gedaan hebben!

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:41

Zahlina schreef:
Goedeavond iedereen.
Het klopt, we hebben Xan net afgeleverd op de veulenopvang, voor het eerst vandaag zag ik hem weer blij zijn, hij had gelijk een vriendje van 2 weken oud.

In overleg met de eigenaar hebben we dit gedaan.

De buiten opties hebben we ook nog geprobeert maar Varna wilde alleen maar naar haar vriendinnen en als Xan dan in de weg liep moest hij maken dat hij weg kwam want Varna spuide zo wat vuur.
Voor Xan was het beter om zo snel mogelijk op een plek te komen waar hij zich wel kan hechten en contact te hebben met soort genoten.
Want het is echt niet leuk om constant te vrezen voor je leven.

Ik ben ergens nog erg boos op Varna hoe ze dit schattige veulentje niet wilde helpen maar je kan nooit weten wat er door een merrie heen gaat.

Voor mijn gevoel is hij nu beter af, ik ga er volgende week weer even kijken want hij heeft mijn hart wel gestolen.

Dit is dan wel een tweede keuze optie, naast de merrie is het beste maar ik denk dat het helemaal niet verkeert is.

Pffff ik ga zometeen mijn bedje opzoek en heeeeel lang slapen want dit gaat je allemaal niet in de koude kleding zitten.

En voor iedereen die het anders zouden hebben gedaan, doe het dan ook, wij hebben voor het gevoel gedaan wat we konde doen. Het is ontzettend balen dat Varna niet mee werkte maar het zijn en blijven dieren die we met zoete woordjes niet kunnen overtuigen.

En zo is het! Ach gut

Faniek

Zahlina petje af dat jullie, je zo ingezet hebben voor Xan! Helaas heeft het niet mogen klikken, maar daar kunnen jullie helemaal niks aan doen. Ik vind het heel erg goed dat jullie hebben geprobeerd alsnog een ander veulen te helpen.
Ik denk zeker dat de veulenopvang hem ook erg goed zal doen en dat hij mag uitgroeien tot een mooie grote man!

Slaap rustig bij en top gedaan Lachen

tienus63

@ Zahlina, jullie en Finn en de eigenaar hebben gedaan wat geprobeerd moest worden; het is helaas niet gelukt.

Het belangrijkste is dat het veulen nu blijkbaar op een plek is, waar hij zich veel beter voelt.

Trusten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:45

heej,
ik vind dat je het super hebt gedaan hoor,
wat een toer zeg,
en wat balen als het dan niet werkt..
gelukkig is het veulen nu gelukkig, en kan de merrie weer op het land,
alles bij het oude, alleen zelf geen veulen, sterkte nog daarmee (het eigenlijke veulen van de merrie)
slaap lekker Haha!

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:47

sorry hoorr..(A) maar wat doen ze eigelijk bij een veulenopvang?.. tjaa veulesn opvangen ofzo. :p

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 19:59

Ik heb foto's genomen die ik morgen misschien wel plaats..
In de veulenopvang zijn 2 verschillende groepen veulens.
Ze krijgen allemaal een halsband met chip om en kunnen bij de melkmachine tot een afgemeten hoeveelheid melk tappen.
De jongste veulens krijgen de melk via een kunstspeen en als ze wat ouder zijn wordt de melk in een emmers gedaan.

Op deze manier blijven de veulens wel paard, bij echte flesseveulens willen op volwassen leeftijd nog weleens gedrags problemen voorkomen.

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:00

Jammer dat het niet gelukt is zoals jullie hadden gewild..
Maar je hebt in ieder geval je best gedaan!

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:03

okee;)

oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:15

Zahlina schreef:
Ik heb foto's genomen die ik morgen misschien wel plaats..
In de veulenopvang zijn 2 verschillende groepen veulens.
Ze krijgen allemaal een halsband met chip om en kunnen bij de melkmachine tot een afgemeten hoeveelheid melk tappen.
De jongste veulens krijgen de melk via een kunstspeen en als ze wat ouder zijn wordt de melk in een emmers gedaan.

Op deze manier blijven de veulens wel paard, bij echte flesseveulens willen op volwassen leeftijd nog weleens gedrags problemen voorkomen.

Ik post hier op bokt eigenlijk niet zoveel, maar ik heb jullie verhaal gevolgt op hethaflingerforum.
Ten eerste wil ik zeggen dat ik het top vind dat jullie beide hebben geprobeert om Xan te laten wennen aan een pleegmoeder, en ik vind het jammer dat het helaas niet is gelukt.
Ik heb zelf 5 jaar geleden een veulen van 5 weken met de fles groot gebracht, en dat is een hele toer, maar het is het meer dan waard geweest.
Limara is nu zelf 10 dagen geleden voor de tweede keer moeder geworden, en is uitgegroeit tot een hele mooie merrie.
Als je ze samen met soort genoten laat opgroeien dan zijn flesseveulens heus niet veel anders dan andere paarden.
Dus Xan zal echt op groeien tot een hele grote stoere jongen.
Nogmaals ik vind het top wat jullie hebben geprobeert en wens jullie beide sterkte met het verlies van jullie eigen veulen.
Ik zou het heel leuk vinden om meer over Xan te horen Cool

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:41

Jammer dat het toch niet gelukt is, maar jullie hebben je best er echt wel voor gedaan en zelfs jullie nachtrust er voor opgeofferd. De natuur laat zich nou eenmaal niet in een bepaalde richting duwen en je moet het je merrie ook maar niet kwalijk nemen. Het zou natuurlijk super geweest zijn als het was gelukt, maar helaas. En je zegt zelf dat je Xan nog niet zo blij hebt gezien als toen hij bij de veulenopvang was, dat zegt toch ook wat he. In ieder geval super dat jullie zo je best er voor gedaan hebben. OK dan!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:51

Je hebt alles geprobeerd en je kunt het idd niet dwingen. Fijn dat hij het meteen leuk vond bij de opvang, het klinkt als een goed alternatief met iig vriendjes erbij OK dan! Het moet wel een bijzonder lief veulen zijn dat jullie er allmeaal meteen zo weg van zijn Lovers Veel succes Xan! En Gvarna mag weer bij haar vriendinnen (zou ze hierdoor nu wel sneller haar eigen veulen 'vergeten' zijn?)

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:04

Ik vind dat jullie super gehandeld hebben, petje af hoor!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:05

Ik heb eigenlijk alleen maar respect dat je het in ieder geval wilde proberen en dat je het nog zo lang hebt volgehouden! Helaas heeft het niet zo mogen zijn! Xan zal het nu ook goed hebben bij zijn andere soortgenootjes Lachen