Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 21:42

Zo, er wordt al flink gepost

Ik zou nog niet willen weten of het hengstjes of merries worden...
Wel heb ik zo mijn voorkeuren uiteraard
Macy x Advisor: heeeel graag een hengstje en als het even kan nog zwart ook
Een hengstje wordt zeer waarschijnlijk aangehouden en wil ik ook opfokken met het oog op de dekdienst. De volle zus van dit veulen (Fleur) voldoet in alles aan mijn droom pony en ik zou uit deze combi dus graag een hengstje krijgen.
Kyra x Samson: merrie, als ze dan goed genoeg is, is het leuk om daar straks mee verder te fokken.
Fleur: Zelfde als Kyra Al is er al serieuze interesse in een merrieveulen van Fleur en Samson...
Copper: Geen voorkeur eigenlijk. Ik heb al 2 jonge merries van haar in de opfok en natuurlijk haar dochter Kyra.

oh en Copper zit vandaag op 8 weken

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:51

De spanning is toch ook wel weer leuk...
Dus zal het ook niet van te voren willen weten...

Ookal... je komt er natuurlijk toch wel achter... dus dan maakt het niet uit of het een aantal maand eerder is...

Pffff nee denk niet dat ik het wil weten van te voren

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:43

Gitta vertelde vorig jaar dat er bij haar merrie echo's van buitenaf gemaakt zijn, dus gewoon over de buik met het apparaatje zoals bij mensen. Die veearts vertelde dat je zo ook het geslacht kunt zien als 'het' er goed voor ligt

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:23

Ik kan me herinneren dat iemand hier op bokt ook al het geslacht wist van het veulen, weet alleen zo niet meer wie...

Ik zou het van tevoren ook niet willen weten, het is zo grappig om te kijken wat het is als het veulen eruit is . En eigenlijk is een hengstje voor mij helemaal niet handig of praktisch, aangezien die hier gewoon blijft en ik niet de mogelijkheid om een hengst te houden. Maar hij is zo leuk dat het me geen zak uitmaakt .
Als hij wat groter is, wordt het gewoon hakkie-takkie en dan heb ik een wannabe-hengst .

Marije, hoeveel pony's heb jij nu lopen? Ondertussen ook al best wat denk ik he? Je blijft maar sparen zo . En volgend jaar misschien nog meer merries waarmee je wilt gaan fokken?
Poehee, straks kun je je baan nog opzeggen en een fokkerij beginnen . Of wacht, die heb je al .
Hoe ga je dat straks doen met je kraamstallen zegmaar? Je merries zitten allemaal vrij dicht op elkaar zo te zien, of wil je nu in meerdere stallen camera's hangen?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:47

Treas zit nu op 34 dagen. Dus... nog niets te zien.
Alhoewel ze er bij ons op stal anders over denken. Die vinden haar dikker en weten zeker dat het een tweeling is.

Waarop ik heel droog zeg 'dan zitten er 2 erwten in en moet er 1 kapot geknepen worden'. Dus... 2 erwten zijn echt nog niet zichtbaar.

Komen ze met het verhaal dat er wel mensen zijn die het 2e veulen willen. Geloof dat ze niet echt willen begrijpen hoe risicovol een tweelingdracht is. Voor de merrie en beide veulens.

Volgende week maandag wordt ze opnieuw gescand...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:56

Sommige mensen willen dat idd niet begrijpen... Mijn moeder zat bijv. te hopen op een tweeling, dan had ik er gelijk 2! Maar ja, dat hoeft van mij echt niet hoor!
Veel te risicovol idd... !

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 10:58

Boldly: Wat appart dat jullie dan zijn laatste veulen fokken. Extra spannend dus!! Maar wat zonde dat hij er niet meer is Hopelijk geeft het toch nog net zo'n mooi veulen als Dave (of nog mooier )

Marije: Zo, jij weet wel wat je wil Nu maar afwachten!

Oja, Vreya zit vandaag op 75 dagen!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 11:33

Tinne schreef:
Marije, hoeveel pony's heb jij nu lopen? Ondertussen ook al best wat denk ik he? Je blijft maar sparen zo . En volgend jaar misschien nog meer merries waarmee je wilt gaan fokken?
Poehee, straks kun je je baan nog opzeggen en een fokkerij beginnen . Of wacht, die heb je al .
Hoe ga je dat straks doen met je kraamstallen zegmaar? Je merries zitten allemaal vrij dicht op elkaar zo te zien, of wil je nu in meerdere stallen camera's hangen?

Ik heb er veel te veel lopen
11 cobs en 1 opa Sepp.
Maar er gaan er dit najaar 3 weg en ook Samson is nu te koop.
(als Samson weg is, komt er weer een nieuwe hengst en met 4 drachtige merries schiet het ook niet echt op )
Dit jaar heb ik niet alle merries laten dekken, dat werd me teveel. 1 merrie was wel vraag naar om voor iemand anders een veulen uit te fokken van hun hengst maar dat heb ik toch maar niet gedaan en een 2 jarige die ook zeker al wel gedekt had kunnen worden maar ik vond 4 eigenlijk wel genoeg

Ik heb al in 2 boxen camera's hangen en dit najaar komen er in 3 boxen ook nog camera's te hangen.
Allemaal 4x3,5m boxen dus groot zat om merries na het veulenen snel te verhuizen van de veulenbox naar een andere.
Dus dat moet allemaal wel gaan lukken. Ik heb gelukkig ook 2 birth alarms dus als er 2 dicht bij elkaar zitten qua datum dan lukt dat nog wel.

Kan niet wachten tot het weer zover is

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:48

idd kleintje en Ivanka op een tweelingdracht mag je nooit hopen kijk maar wat het me heeft opgeleverd ,véél geld kwijt ,één veulen kwijt en héél véél verdriet ;Gelukkig heb ik me enorm aan fighter vastgeklamd en is het nu met hem enorm goed maar ik mag er niet aan denken dat er géén één van de twee zou over gebleven zijn en dat mijn merrie het niet zou gehaald hebben ...
Achteraf zeg ik nu wel eens met mijn man het had toch mooi geweest had het merrietje nog geleefd dan hadden we twee Calato's gehad

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:54

Idd libke, jij bent hét grote voorbeeld als het om tweelingdracht gaat . Ik zou het ook echt niet willen, als ik kijk wat jij allemaal al doorgemaakt hebt.. bah bah zeg, daar moet je als fokker echt niet aan denken!

Natuurlijk kan het ook wel goed gaan, hier op bokt is daar ook bewijs van, maar nee.. ik zou toch echt geen tweelingdracht willen!

Marije, hoe ga jij in hemelsnaam nog tot rust komen volgend jaar? Ik sliep al verschrikkelijk slecht met 1 merrie, jij hebt er straks gewoon 4! VIER!
Maar dan heb je straks ook 4 veulentjes in de wei rondlopen, dat is dan weer wel heel erg leuk

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:53

Op welke leeftijd laten jullie ze scannen op 2lingdracht, sum moet de 8ste gescand worden.
Kan je het dan al?(18 daags)

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:05

Volgens mij wordt er met 18 dagen ook juist voor tweelingdracht gescand, toch? Dat is dan iig ook te zien!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:06

Oke dan ga ik dat iig even vragen dan

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:47

Als Parouscha drachtig is van een tweeling zien ze dat wel op de scan en dan zeggen ze het wel hoor! Maar daar moet je maar niet vanuit gaan, het is er bijna altijd gewoon 1

En een tweelingdracht lijkt me ook verschrikkelijk Zoveel spanning en onzekerheid! En dan loopt het nog vaak slecht af ook.. En ik moet me ook echt inhouden als mensen maar blijven zeggen van: Dan heb je er gelijk 2!! Is toch mooi, voor de prijs van 1! Niet dus he! Dan liever geen geloof ik.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:58

Marga is nu 58 dagen drachtig

Volgens mij gaat alles goed, alleen heeft ze zelf een dipje (met rijden), dan gaat ze enorm snel zweten en snel ademen, terwijl ik niet meer doe dan normaal. Maar even rustig aan doen dan. Het is denk ik een combi van het warme vochtige weer, de bak en haar drachtigheid... Hopelijk gaat het snel weer wat beter

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:01

Ja, het is ook vochtig weer hoor! Ik merk het ook wel met rijden, na een half uurtje rijden staat het zweet me ook overal.. Het is benauwd, niet lekker

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:41

hoi allemaal.

Las dat het gesprek over tweelingdracht ging....ik zou daar ook niet blij mee zijn. Gezien de buik van Hayley moet ik eerlijk zeggen dat de mogelijkheid wel door mijn hoofd geschoten is....

Ik ben trouwens mijn veulen sinds vanmiddag kwijt Eigenlijk ben ik er heel blij mee. Aanhouden was toch geen optie want dan zouden we 4 paarden hebben en dat wordt me toch iets teveel. Nu heb ik een stalgenoot die weg is van Hayley en bovendien graag volgend jaar een veulen erbij wil kopen. Door een toeval kwam dit vanmiddag tersprake...en nu is zij blij maar ik ook!! Zal het veulen dus blijven zien en ze krijgt een zeer zeer goed baasje...wat wil ik nog meer?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:25

Pfoe nee, moet er niet aan denken dat er met scannen een 2ling op blijkt te zitten! Dan zou ik echt vreselijk balen... Einde drachtige merrie..

De 3 jarige kwpn merrie van mijn baas had 2 bevruchte eicellen langs elkaar zitten (tegen aan) en die hebben ze met 20 dgn (geloof ik) afgeknepen (1 daarvan) en de andere is mooi blijven zitten!

Een andere merrie van hun is vandaag voor de 3e keer bevrucht door een hengst waar ze maar 3 porties diepvries van krijgen en anders het dekgeld kwijt zijn, ppfff. Ben natuurlijk de naam even kwijt (volgens eigen zeggen de hengst van nu, schijnt op alles springwedstrijden aan kop te lopen) maar ik weet zeker dat ze enorm gaan balen als ze over 17 dgn lees gescant wordt....
[edit] Volgensmij is het Odermus, zou dat kunnen, kwpn kenners? [/edit]

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:47

Ik moet ook niet aan een 2ling denken!
Mijn merries worden gescand daar op(al vinden sommige mensen dat raar bij een shet). Niet op 18 dagen, maar de week nadat ze niet meer hengstig geworden zijn. Dan weet ik al aardig zeker dat ze drachtig moeten zijn en is het enkel een controle op 2ling dracht en dat laatste beetje zekerheid.

Wat ik volgend jaar wil, het maakt me niet uit, als het maar een schimmel word . Ik heb 75% kans op schimmel en 25% op zwart(hetrosygoot schimmel x hetrosygoot schimmel, beide zwart geboren en volledig zwart gefokt). Een merrie blijft voor de toekomstige fokkerij. Een hengstje zou blijven voor de hengstenkeuring. Bij beide geld wel dat als ze niet goed genoeg zijn voor de fok dat ze worden ingereden, betuigt en verkocht op 3 jarige leeftijd.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:50

Yes, goed nieuws!!
Vanaf begin november krijgen we hier eindelijk ADSL dus dan kunnen we Fayette ook online op de geboortecam zetten

Verder gaat hier alles zijn gangetje. Fayette laat ik eind volgende week nog een keer scannen. Dan zit ze op iets minder dan 3 maand. Gewoon om te zien of ze nog drachtig is en voor de zekerheid om te zien of het alsnog niet een tweeling is Mijn DA wist bij de eerste scan op 19 dagen voor 100% dat het geen tweeling is maar toch...... ik moet er niet aan denken

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:47

@ Flettie wat geweldig om haar online te kunnen zien zeg.
Hoe meer we kunnen volgen via het net hoe beter.
@ Djuno wat fijn dat je het veulen al kwijt bent zeg.
Maroes zit vandaag op dag 73! En alles gaat lekker.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:58

o ja...ik zit vandaag op 175.9 dagen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:02

Pfoe dan bij jij al een heel stuk verder djuno!
Jonneke zit vandaag 'pas' op 63 dagen. Precies 9 weken vandaag *jeej over een uurtje op 64 hahaha*

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 23:22

Tinne schreef:
Marije, hoe ga jij in hemelsnaam nog tot rust komen volgend jaar? Ik sliep al verschrikkelijk slecht met 1 merrie, jij hebt er straks gewoon 4! VIER!
Maar dan heb je straks ook 4 veulentjes in de wei rondlopen, dat is dan weer wel heel erg leuk

Niet
Van half februari t/m mei (of zelfs juni/juli met eventuele gastmerries) zal het druk zijn en zal er van slapen niet veel komen...
Ze sluiten allemaal aardig op elkaar aan

Gefeliciteerd Djuno, misschien niet het leukste maar wel fijn dat er straks voor het veulen vast een koper is

Flettie, super dat ze straks op de cam komt!
Kunnen we eventueel voor elkaar oppassen

Ik heb zo'n desktop kalender op de pc en daar heb ik alle 'belangrijke' data ingevoerd. Aantal weken dat een merrie drachtig is, wanneer ze op een mooi rond getal van het aantal dagen dracht zitten, wanneer ze op een kwart/helft van de dracht zitten enz.
Zo kan ik om de paar dagen wel wat wegstrepen op de kalender en lijkt het of het steeds dichter bij de veulentijd komt

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:44

Jeeeetje 4!
Mijn baas krijgt volgend jaar 6 kwpn veulens (is ook maar 'hobby' fokker). Dit jaar ookal 5, damn!

Ik ben blij met mijn ene! Hoewel ik erg uit kijk naar het jaar erop; 2 en het jaar daarop; 3. Ach en wie weet is mn kudde dan al wel weer uitgebreid *lol*