[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Us2001

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:43

Even een vraagje, mijn merrie had gisteravond even weinig eetlust(uitzonderlijk voor haar) ze ging wat schrapen en liggen. Liggen had ze niet meer gedaan sinds ze zondag bevallen is. Verder had ze uitvloeiing uit de baarmoeder. Geen koorts of iets, wel voldoende gemest. Dierenarts is gisteren gelijk geweest en gecheckt alleen wat meer darmgeluiden. Ze heeft darm ontspanner en pijnstiller gehad. Ze gaf aan dat ze niet verwachte dat het zou verergeren. Vannacht nog een paar keer gekeken en zag alles er prima uit. Vandaag heb ik haar op camera al 2x zien liggen, ze lijkt verder wel ontspannen en eet gewoon maar kijkt af en toe wel naar buik. Moet ik mij nu zorgen maken? Dat doe ik natuurlijk wel..

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:25

Zou leuk zijn als onze diva’s gelijk op gaan corina!

Plop ook jij gefeliciteerd idd helemaal gemist sorry!

Us goed in de gaten houden en lekker naar buiten zodat ze kan bewegen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:32

O ja, Plop., ook jij gefeliciteerd!

US, hopelijk gaat het met de merrie snel beter, ik zou er ook ongerust over zijn.

En wat nieuwkomers, welkom!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:36

Gefeliciteerd met de nieuwe veulentjes. <3

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:02

Gefeliciteerd Sophie en Nieky!

En welkom aan de nieuwkomers :)

Als je het niet vertrouwt kan je altijd de DA terug laten komen US. Als ze wel normaal eet en mest en verder geen raar gedrag vertoont zou ik me niet al teveel zorgen maken, maar jij kent je paard het beste natuurlijk.

Us2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:28

Ze eet en mest normaal....maar toch voor de zekerheid de dierenarts gebeld

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:37

@Us, heb je wel de nageboorte gecheckt, of alles er af is?

Verder iedereen weer gefeliciteerd! Het is nu een beetje de toptijd, gaat mooi zo!

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:13

Onze grote jonge doet het heel goed.
Inmiddels heeft meneer ook een naam.
Maak kennis met Gesa's Brabham

Afbeelding
3 generaties op een foto.
De vos op de achtergrond is de moeder van de bruine.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door astrea op 19-05-23 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:16

Afbeelding

Hier ligt het mupke al in het gras

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:19

SophievdV schreef:
[ [url=m/OhClGm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier ligt het mupke al in het gras

Prachtig

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 16:54

Gefeliciteerd Plop, wat een dotje.
Nieky ook gefeliciteerd, wat grappig dat ze tussen die achterbenen wil drinken.

Sophie ook gefeliciteerd. Mooie foto zo in het gras.

US, als ze geen koorts heeft en goed blijft eten verwacht ik dat ze gewoon wat last heeft van het samentrekken van de baarmoeder. Die moet weer een heel eind krimpen natuurlijk en dat voelt niet altijd even prettig.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:38

Iedereen gefeliciteerd met de veulens.

Sorry dat ik weinig reageer op vragen, het is zo'n rollercoaster met het veulen dat ik het lastig vind overal op te reageren, want de verwachting/prognose verandert continu. Gisteren aan het eind van de ochtend waren we bang dat hij de avond niet zou halen en dan knapt hij boven verwachting 's middags toch weer op en gaat hij het ineens zichtbaar weer beter doen.

De dierenartsen geven hem maar een hele kleine kans dat hij dit gaat overleven, eigenlijk had hij er al niet meer moeten zijn als je realistisch alles bij elkaar optelt, maar het kleine ventje doet zo ontzettend goed zijn best, hij blijft ook drinken bij mamma en daarom gaan we door met hem zoveel mogelijk ondersteunen.
Hij is te goed om het nu op te geven, maar (als je het realistisch bekijkt) als dysmatuur veulen te zwak om heel veel hoop te hebben. De dierenarts die er vanaf het begin bij was komt zelfs 2x daags op zijn vrije dagen om hem te behandelen en die staat in direct contact met de kliniek in Wolvega. Hem verplaatsen naar de kliniek is nu geen goede optie, omdat zijn weerstand laag is en het mogelijk de band tussen moeder en veulen verder kan verstoren. Pleun heeft hem in ieder geval wel, vanaf dat hij het zelf kon, altijd laten drinken, ondanks dat ze verder vrij weinig interesse in hem leek te hebben en ze geeft mega veel melk, wat op dit moment het allerbelangrijkste voor hem is.

Pleun wordt wel beetje bij beetje iets betere mamma, de bevalling is gewoon ontzettend heftig verlopen en daardoor heeft ze de eerste binding met het veulen totaal gemist. Daarbij optellend dat hij de eerste 15 uur niet zelfstandig kon drinken, we eerst dus continu haar moesten melken, het veulen moesten flessen en toen hij zelf wilde drinken, het veulen elke keer moesten ondersteunen bij het drinken aan de tepel. Alles bij elkaar opgeteld heeft gemaakt dat het voor haar, als maiden moeder, een wat langere weg is naar de juiste binding met het veulen.

Er is maar een piepklein sprankje hoop, maar als hij wonder boven wonder ook de komende week doorkomt, dan zijn we in ieder geval al een heel eind verder.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:58

Dankjewel allemaal, ik zal het doorgeven. Dit was niet Nirvana, mijn merrie die ik hier op de lijst had staan. Die mag namelijk nog even. Had de foto alleen gedeeld omdat ik de pagina ervoor een mooi voorbeeld had van een lekkende uier die inderdaad een paar uur later gebruikt kon worden.

Nirvana is nu 324 dagen en mag nog even. 4 juni is ze uitgerekend. :D

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:01

daphara wat een verdrietige toestand, zo te lezen is het echt een kleine vechter en dan gun je hem ook alle kansen. Hopelijk is zijn vechtlust groot genoeg om het te redden. Ik duim voor hem en stuur positieve energie naar hem toe. Jij ook heel veel sterkte met deze rollercoaster en dat je snel onbezorgd kan gaan genieten van je veulentje.

ik heb even niet gereageerd en ja hoor weer een berg veulens, gelukkig allemaal gezond en naar wens.

gefeliciteerd Plop
gefeliciteerd Nieky
gefeliciteerd sophie

Hier maakt libby weinig aanstalten, nadat ze ons eerst nachten wakker heeft gehouden, met harsjes en melk lang de benen, vindt ze het nu wel goed zo. Ze ligt de halve nacht te slapen, dat kan ik niet zeggen van mezelf. ik zie er niet uit.
Sterre laat het nog helemaal afweten, geen uier te zien.

Walske is daarentegen net een koe met enorme uiers, maar dat heeft ze altijd weken van te voren. Haar billen zijn nog mooi rond, dus ik maak me nog geen zorgen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:04

Jeetje Daphara, wat heftig! Ik duim voor jullie dat hij er doorheen komt!

Plop, dat was dus de reden dat ik je in eerste instantie niet gefeliciteerd had, ik had al wel begrepen dat het niet jouw merrie en jouw veulen was. Maar aan de andere kant is het wel van familie van je en ben je er toch wel bij betrokken, dus daarom had ik je alsnog gefeliciteerd.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:29

Daphara: duimen dat de kleine het gaat redden, je doet er tenminste alles aan.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:42

Daphara: Duimen draaien hard voor jullie veulen!
Moner: Libby houd het spannend zo te lezen!

Zal proberen actief mee te reageren in het topic komende tijd, maar excuses alvast wanneer ik niet op iedereen reageer en per ongeluk iemand vergeet. Erg druk op het moment.

Hier nog een recente foto van vanmiddag van Jenny (links) en haar dochter Roos van vorig jaar (rechts). Geen idee of het goed te zien is, maar Roos heeft voor haar leeftijd echt al flinke manen. Ben benieuwd hoelang haar manen uiteindelijk gaan worden!
Moet van de week eens kijken of ik nog een veulenfoto van Roos van vorig jaar kan vinden. Foto was even snel met mobiel genomen.

Afbeelding

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:48

Daphara wat heftig. Hopelijk komt hij er goed door!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:02

Heftig Daphara! Veel sterkte

Us2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:29

Daphara wat pittig voor jullie en merrie en veulen. Sterkte.

De nageboorte is door ons en de dierenarts gecheckt en er volledig vanaf gekomen. De dierenarts heeft vandaag de darmen opgevoeld en met de echo de hele baarmoeder nagekeken. Alles voelt goed en ziet er goed uit. Ze eet goed, is allert, mest goed geen koorts.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:45

Zerena Welkom :j en hele leuke merrie heb je <3 van welke hengst is ze drachtig?

Us2001 zolang ze goed mest, de kleine laat drinken, geen koorts heeft en goed eet zou ik mij niet teveel zorgen maken.

Astrea leuke naam. En ook heel leuk dat je 3 generaties hebt :D

Sophievdv leuke foto, lekker in het gras.

Daphara jeetje wat heftig zeg -O- is het omdat hij prematuur is dat ze hem zo weinig kans geven? Of zijn er nog onderliggende problemen?

Moner jouw merrie houd je goed bezig dus. Slaap tekort doet wat met een mens he :=

Yaartje leuk dat je weer mee praat. Ze heeft idd al behoorlijke manen en ziet er ook al best volwassen uit vind ik.

Na een hele drukke dag eindelijk tijd om bij te lezen. Vandaag kopers gehad. Cas is verkocht en Zibo hoor ik straks of dat ook doorgaat :)

De kleine meid hier heeft ook een naam: Hailey.
Mama saartje is echt zo enorm verliefd op haar kind en ook echt een top mama :+: Hailey is net zoals papa en mama al mega sociaal :D
Ze staat wel echt nog mega week vanachter. Maargoed dat komt wel weer goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Yarno doet het ook echt top. Hij is 1 van de grootste en stevigste veulens terwijl hij 1 van de kleinste moeders heeft :+
Afbeelding

En lolatje die echt een spierbundel wordt <3 En aardig kan "opstijgen" als ze gek doet :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Us2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:48

Nieky wat een mooi koppie en naam heeft je merrie veulen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:06

Afbeelding

Oh jongens.. wat is dit mooi :D De merrie is nu gewoon al een topmoeder.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:08

Wat een kleintje! Zo schattig

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:03

Ja klein van stuk maar nu al groot van persoonlijkheid :D Het is een dapper dinkie. Ze had ook relatief weinig buik dus dat ie niet zo groot is verbaast me niks.