Lange dracht, DA bellen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:34

Het bestaat niet dat de DA niet 'wil' komen. Die van mij komt nog om een stinkende scheet. 40 euro in de tas voor die twee minuten in de auto.

TS, is de dierenarts gebeld of wil je hier van het gezeur af zijn en zeg je dat je gebeld hebt? Je moet het zelf weten allemaal, maar je verhaal is behoorlijk onsamenhangend.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:39

Ik denk dat het verhaal iets genuanceerder ligt als dat het hier getypt staat en ik geloof al helemaal niet in de slechte wil van TS of haar ouders. Zij hebben allen ongetwijfeld het beste voor met de merrie.

Hoeveel zou de merrie nu overtijd lopen als ze (bijvoorbeeld) op de laatst mogelijke dag gedekt zou zijn?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:47

amoj schreef:
Dat zou ik maar niet zo snel roepen pillow. Als er complicaties zijn in de geboorte weg gaat een dood veulen er echt niet uit...

Wij hebben een koe gehad die ook ruim over de uitgetelde datum heen ging. Omdat je geen drachtige koeien mag laten slachten hebben we haar toch nog een keer laten scannen. Ze bleek drachtig, zo'n 6 maanden aan de vrucht te zien, terwijl dit al ruim 9 maanden had moeten zijn. In overleg besloten om de koe tochtig te spuiten, zodat het kalf eraf zou komen. Het kalf bleek helemaal versteend te zijn (gemummificeerd) en de DA heeft het meegenomen, omdat dit niet vaak voorkomt.

TS; ik hoop ook dat je merrie gewoon drachtig is en een lange draagtijd heeft. Persoonlijk zou ik haar nog wel een keer laten opvoelen, al was het maar voor mijzelf om de onzekerheid weg te nemen. Ik zou mezelf opvreten en 's nachts geen oog meer dichtdoen....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:48

JiskaVV schreef:
De DA kan toch niet dag in dag uit bij haar blijven staan? Zelfs met een DA kan het bij mij weten ook slecht aflopen.

Daar gaat het toch niet om?
Die kan weten of ze dragend is, Dáár gaat het nu eerst om.
En van daaruit pas verder.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:49

Chiave schreef:
Het bestaat niet dat de DA niet 'wil' komen. Die van mij komt nog om een stinkende scheet. 40 euro in de tas voor die twee minuten in de auto.

TS, is de dierenarts gebeld of wil je hier van het gezeur af zijn en zeg je dat je gebeld hebt? Je moet het zelf weten allemaal, maar je verhaal is behoorlijk onsamenhangend.

Dit dus. Wanneer jij belt en vraagt of de dierenarts wil langs komen dan is dat een verzoek waar hij of zij gewoon voor betaald wordt. Dus dat de arts het niet nodig vindt lijkt me sterk. Wanneer je een brood vraagt aan de bakker laat je je toch ook niet afschepen met het antwoord: lijkt me niet nodig

Vreemd verhaal maar ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen en de merrie laten controleren op dracht

Edit: eventueel kan je het nogmaals met je ouders bespreken en een dierenarts bellen die er totaal buiten staat en dus je verhaal niet kent. Goedemiddag, ik zou graag een afspraak maken om mijn merrie te laten checken of ze nog drachtig is want volgens onze berekeningen draagt ze erg lang over en we maken ons zorgen. Ingewikkelder dan dat hoeft het niet te worden
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 19-07-17 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:50

JiskaVV schreef:
De DA vond het blijkbaar niet nodig om te komen _-:(

Dat is onzin, als jij hem betaald dan komt hij, klaar.

Dit zijn wel dingen dat ik dan zeg, je zuigt dingen uit je duim.
Terwijl ik dat met de rest van je verhaal niet meteen heb, maar dit wel.
Daar kunnen andere bokkers dan boos over doen, maar dit is geen waarheid.

Ts pas daar mee op anders gaat heel je topic naar de haaien.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:14

Mensen toch , jeetje, het is toch wel allang duidelijk dat TS 14 jaar is en niks te beslissen heeft.
Haar ouders bepalen en geloven de DA dat het wel goed zit.

Geen idee wat voor DA dat is maar hij heeft de merrie gezien met enten .

TS Als de merrie op de laatste dag gedekt is in die maand, zit ze dan ook op die zoveel dagen?

Verder veel sterkte, houd de merrie goed in de gaten , meer kun je op dit moment niet doen.
Ik hoop dat er snel een veulentje langs staat .
Hou er wel rekening mee dat als de dracht al zolang is, het veulen groot kan zijn en de DA wel op stel en sprong moet kunnen komen als ze bezig is.

bruintje123

Re: Lange dracht, DA bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:17

Maar spatter kom op, zeggen dat een da niet komt is kul.
Zeggen dat moeder het onzin vind en hem niet laat komen is natuurlijk wat anders.
Dat is jammer maar helaas.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:17

bruintje123 schreef:
JiskaVV schreef:
De DA vond het blijkbaar niet nodig om te komen _-:(

Dat is onzin, als jij hem betaald dan komt hij, klaar.

Dit zijn wel dingen dat ik dan zeg, je zuigt dingen uit je duim.
Terwijl ik dat met de rest van je verhaal niet meteen heb, maar dit wel.
Daar kunnen andere bokkers dan boos over doen, maar dit is geen waarheid.

Ts pas daar mee op anders gaat heel je topic naar de haaien.

Natuurlijk kan dit wel, het hangt er alleen vanaf hoe het gebracht is. Als TS haar moeder gebeld heeft om te overleggen met een DA kan hij gerust gezegd hebben dat het hem nu niet nodig leek langs te komen.

Dit kan bij TS overgekomen zijn als 'Hij wil niet komen'. Maar zou in werkelijkheid gewoon kunnen betekenen dat de DA en haar moeder even overlegt hebben, en het voor beide partijen nu niet nodig leek om langs te komen.

TS laat je niet gek maken door de reacties, neem alleen de reacties mee waar je iets mee kan en laat de rest links liggen.
Zou fijn zijn als ze nog opgevoeld kon worden, dit kan eventueel met een praam of in een opvoelbox. Een goeie DA krijgt het eigenlijk altijd wel voor elkaar met de juiste hulpmiddelen :)

Ik weet niet of je ouders echte paarden mensen zijn, anders zou je ze een paar stukjes uit het forum kunnen voorlezen, als tips. Misschien zijn ze dan wel overtuigd dat opvoelen wel een slimme actie is.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:19

En ja hoor het is weer komkommertijd. Het zal me niets verbazen als TS straks een nieuw topic opent met het leuke bericht dat haar paard een veulen heeft gekregen om daar vervolgens nooit foto's van te plaatsen. ;) ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:20

Nou, ik ken wel degelijk van die lakse DA's die het druk hebben en geen zin hebben om naar iemand toe te gaan waar hij toch niet bij de merrie in de buurt kan komen.
Als ik het goed begrijp is het een redelijk wilde merrie die niks gewend is en ook niks toelaat.
Wat moet die DA daar doen als opvoelen geen optie is en de ouders er verder ook geen kosten in willen steken?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:22

Is opvoelen geen optie of denkt ts dat het geen optie is?
Dierenartsen zijn wel een stukje meer behendig dan veel mensen :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:24

Volgens mij kan de DA niks doen en zal hij zeggen: afwachten. Er zijn meer merries die lang dragen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:28

Ghostattack schreef:
Heleennn schreef:
Dat is bij ons op stal al gebeurd, dus zeg nooit nooit. Merrie is daarbij gelukkig niet overleden maar het was een close call. Veulen was perfect gezond bevonden bij controle maar moet toch binnen de twee weken na de controle overleden zijn. Merrie is erg ziek geworden.

Hier ook een tijd terug. Veulen overleden in de buik, merrie met spoed naar de kliniek en keizersnede gehad. Helaas is de merrie de dag erna ingeslapen omdat ze niet meer te redden was..

Hier 2 jaar terug ook zo eentje. Veulen was ook al overleden in de buik en dat gaat dan natuurlijk gewoon rotten. Merrie bleven we wel gewoon temperaturen door de dracht en toen die temperatuur omhoog schoot direct naar de kliniek gegaan. Veulen via een keizersnede eruit gekregen en vervolgens zijn er nog wat ''onderdelen'' weggehaald om het zo maar te zeggen. Merrie heeft het wel overleefd gelukkig.

Dus zeg nooit nooit :j

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 11:49

Chiave schreef:

De DA vond het zelf niet nodig zeg ik toch?

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 11:49

Arzil schreef:
Ik denk dat het verhaal iets genuanceerder ligt als dat het hier getypt staat en ik geloof al helemaal niet in de slechte wil van TS of haar ouders. Zij hebben allen ongetwijfeld het beste voor met de merrie.

Hoeveel zou de merrie nu overtijd lopen als ze (bijvoorbeeld) op de laatst mogelijke dag gedekt zou zijn?

Een week of zo.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:51

Ik zou toch nog eens een goed gesprek hierover aangaan met je ouders, gewoon op een normale manier.
Leg je ouders uit dat het wel belangrijk is om te weten of ze wel of niet drachtig is (soms verliezen ze soms ongemerkt al in een vroeg stadium het vruchtje, indien ze ook echt drachtig was na de dekking).

Want mocht je merrie toch echt nog drachtig wezen is het wel van belang dat ze goed in de gaten gehouden word. Want het kan echt serieus fout gaan als er niemand bij is, en dat kan je ook je merrie kosten. Kijk dat kan ook gebeuren als je er wel bent, maar dan kan je in ieder geval nog wel hulp inschakelen.

Opvoelen hoeft echt geen probleem te zijn. Hier zijn speciale opvoelboxen voor. Praam erbij. Praam lijkt zielig, maar hierdoor maken ze een stofje aan waardoor ze rustig worden.

Mochten je ouders het nut er niet van inzien dat er een da langkomt, dan ze misschien dit topic eens laten lezen. Want ik neem aan dat hun ook het beste willen voor jullie paardje, en geen onnodig risico nemen met het oog op haar verliezen

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 11:53

Zelfs met praam is ze nog wild.
Maar in elk geval, ik ga dit topic even verlaten. Ik word er zo langzamerhand wat moe van.
:evaw: :evaw: :evaw:

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:55

Wat wil je horen ts?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:59

dan zou ik toch je merrie wat op voeden, als ze wel ooit een veulen heeft, wil je toch ook dat je dr kan verzorgen, tempraturen ed.

daarbij zou ik een birth alarm huren en het beste dr ook onder cameratoezicht zetten.

Je wilt het niet op je geweten hebben dat er straks een dood veulen ligt of zelfs de merrie overlijdt, omdat jij dr niet goed in de gaten houdt.

Om deze investeringen niet voor niets te doen zou ik eerst zeker willen weten dat ze drachtig is en een scan laten maken/op halen voelen

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:01

JiskaVV schreef:
Chiave schreef:

De DA vond het zelf niet nodig zeg ik toch?

Het gaat er om of jij het nodig vindt......
Jij bent verantwoordelijk voor je paard en moet zorgen dat dit goed gaat aflopen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:02

JiskaVV schreef:
Maar in elk geval, ik ga dit topic even verlaten. Ik word er zo langzamerhand wat moe van.

Maar wat wil je dan van iedereen?
Vele met mij proberen je te helpen, nemen de moeite om een normaal bericht voor je te typen.
En waarvoor eigenlijk? Enigste wat je aangeeft is dat "je er moe van word".

Nou echt meid, met deze instelling........

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:03

Idd, mijn DA komt ook gewoon als ik hem bel om de kleinste dingen. Liever teveel dan te weinig. Een dierenarts wil ook liever geen dode paarden op zijn geweten hebben.
Sorry TS, vind het verhaal steeds vreemder. Waarom is het zo moeilijk een andere DA te bellen?
Je negeert de posten over een andere DA, en blijft maar herhalen dat je huidige DA niet wilt komen. Wat dus erg vreemd is, dus ik zal heeeeel snel als ik jou was de DA aan de kant schuiven en een nieuwe zoeken ;).

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:13

Altijd grappig hoe dit soort topic lopen. Handje vol bokker proberen te helpen, de ene met wat meer tact dan de andere. TS negeerd advies maar reageerd genoeg om het topic in gang te houden. Dan beginnnen we onderling ruzie te maken, en verlaat TS het topic om nietmand zegt wat ze wil horen.

En je hoort niets meer over hoe het nou gaat met het paard. Vind ik erg spijtig. Ik ben oprecht bezorgd om deze merrie.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:16

JiskaVV schreef:

dan wil ik je nog een kleine tip geven puur voor je merrie;

Hou haar de komende tijd goed in de gaten, eet ze goed, drinkt ze goed en is ze fit.
Is de mest normaal en urine goed van kleur en geur...
Kijk regelmatig of het tandvlees mooi roze is en temperatuur dagelijks... stel dat ze een veulen draagt en het gaat mis, zijn dat je indicatoren dat ze een dood veulen draagt en daar moet je heen snel bij zijn om vergiftiging van je merrie tegen te gaan.