pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:47

SinneJ schreef:
Even een snelle vraag; als inwendig opvoelen risico's meebrengt, waarom worden grote paarden dan niet uitwendig gescand? Dat kan vast niet om bepaalde redenen, maar daar ben ik nu net nieuwsgierig naar...

Omdat inwendig opvoelen via het darmkanaal gaat, en dit bij pony's beneden de meter een stuk krapper is dan bij grote paarden. De kans op perforatie of beschadiging van het darmkanaal is daardoor bij die kleintjes een serieus risico en minder bij wat grotere dieren. Overigens scant mijn DA ook grotere paarden/pony's indien ze onrustig zijn bij voorkeur met buscopan(spierverslapper) om het risico zo klein mogelijk te houden...

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:48

Bij grote paarden brengt het een stuk minder risico's met zich mee omdat er meer ruimte is. Vroeger toen ik stage liep bij de dierenarts moest ik de kleintjes scannen omdat ik kleine handjes heb en de dierenarts zulke grote handen dat dat icm het echo apparaat Niet eens naar binnen paste :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:49

Uitwendig is bij grote paarden moeilijker, dan zit er "teveel moeder" om het vruchtje heen, zo'n scanner heeft ook zijn beperkingen -O-

SinneJ

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:03

Bedankt voor de heldere uitleg allemaal! Ik vermoed dat er minder uitsluitsel zit in uitwendig scannen? Of is het bij de kleintjes meestal wel goed zichtbaar?

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:23

Ooooh ja... Marshmallow <3 Nu wil ik gewoon graag dat ze zwanger is :D Mooi ponytje trouwens, zeker die van haar in shape in het water. Ik ben benieuwd :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:19

SinneJ schreef:
Bedankt voor de heldere uitleg allemaal! Ik vermoed dat er minder uitsluitsel zit in uitwendig scannen? Of is het bij de kleintjes meestal wel goed zichtbaar?

Nee, sowieso is uitwendig scannen lastiger qua "zicht" zeker in een vroeg stadium.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:09

SinneJ schreef:
Even een snelle vraag; als inwendig opvoelen risico's meebrengt, waarom worden grote paarden dan niet uitwendig gescand? Dat kan vast niet om bepaalde redenen, maar daar ben ik nu net nieuwsgierig naar...

Grote paarden en pony's worden toch altijd uitwendig gescand, of waar komen dan altijd die monitor foto's vandaan :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:13

Vanaf een inwendige scanner ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:14

Ze worden inwendig gescand met een soort sonde die via de endeldarm gaat, die zend de echo naar het beeldscherm.
Grote paarden worden vrijwel nooit uitwendig gescand hooguit als er wat mis is in de laatste paar maanden, maar dan zie je maar een heel klein gedeelte van het veulen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 20:17

Wat ik me wel afvraag, op welke manier kan men dan het meest duidelijk bepalen hoe ver de merrie in de dracht zit? Of maakt dat niet uit? Ik zou bijvoorbeeld graag willen weten, ALS ze drachtig is, wanneer we het veulen ongeveer kunnen verwachten.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:21

Ik denk door te kijken hoe groot het veulen ongeveer is? Door de vorm die op de scan te zien is? (ben een leek op dat gebied, weet niet of dat zichtbaar is)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 20:22

Maar is dat beter te bepalen door op te voelen, inwendig te scannen of uitwendig te scannen?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:25

Ah zo, begrijpend lezen :D
Ik denk dat opvoelen een beter beeld geeft. Maar met zo'n kleintje weet ik niet zo of ze dat doen...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:30

Hoelang een merrie drachtig is, kunnen ze alleen de eerste paar weken echt zeggen. Daarna wordt het gokken en plus of min een paar maanden...
Uitwendig scannen bij de mini's kan bij de ene merrie eerder dan bij de ander. Ligt er maar net aan wanneer de baarmoeder voldoende gezakt is. Bij 2 merries was het hier al met 3 maanden te zien, bij een ander met 4 maanden nog niet en pas bij 5 maanden.

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:57

Nog even op de naam terug te komen. Je kan hem/haar dan ook vernoemen naar moeders..
Je vond Muesli ja toch zo'n mooie naam haha _O-

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 22:41

MarijeR schreef:
Hoelang een merrie drachtig is, kunnen ze alleen de eerste paar weken echt zeggen. Daarna wordt het gokken en plus of min een paar maanden...
Uitwendig scannen bij de mini's kan bij de ene merrie eerder dan bij de ander. Ligt er maar net aan wanneer de baarmoeder voldoende gezakt is. Bij 2 merries was het hier al met 3 maanden te zien, bij een ander met 4 maanden nog niet en pas bij 5 maanden.

Plus of min een paar maanden :wow: . Oké dat zou dan wel eens lange tijd waken kunnen gaan worden als het wel zo is :O . Nou, ik ben benieuwd wat voor nieuws we gaan krijgen!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 09:47

Bij inwendig scannen, kan het veulen vrij vroeg in de dracht al niet meer helemaal op de "foto" en kan je maar een stuk zien. Vanaf een bepaalde periode zakt het ook vrij diep naar "beneden" en is het ook weer moeilijker te zien.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 12:50

Daarom was mijn eerste gedachte ook opvoelen, dan kunnen ze misschien aan de grootte van wat ze voelen vaststellen hoe ver ze heen zou zijn. Ik vermoed dat ALS ze drachtig zou zijn, ze ook al een flink eind heen is nl.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:05

Dat denk ik ook Murosch

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:17

Bij een mini is het opvoelen al niet zo simpel, op het moment dat de merrie dan verder in de dracht is en de baarmoeder zakt naar beneden, dan kan je hooguit een hoofdje of pootje voelen maar daar blijft het dan ook wel bij. Als ze wat knijpt, kan het zelfs zijn dat er weinig of niets te voelen is.
Ook met uitwendig scannen kan je er niet veel aan zien hoe ver een merrie is.
We hebben hier wel eens merries naast elkaar gezet en vergeleken met uitwendig scannen maar de merrie die het verst leek, beviel als laatste ;)

Ook wel eens gehad dat hier mensen op visite waren en dat ze bij de vosmerrie toch echt het veulen zagen bewegen.
Alleen had ik geen vosmerrie, wel een wat uitgezakte 30 jarige vosruin :=

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:20

Wanneer komt de DA? *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Bellenbellenbellen!!! +:)+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:24

Wat een leuk topic en supersnoezig ponietje. Ik ben erg benieuwd TS, denk dat er wel een veultje in zit.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:59

10 pagina's over een dikke pony _O-

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:57

Paulina schreef:
10 pagina's over een dikke pony _O-

Zeg... beledig Spekkie a.k.a. Marchmellow niet zo -O- :P

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:20

Jeetje ik heb nu pas door dat jullie hier in de buurt wonen, volg het al een tijdje!!
Wij zitten ook bij onstwedde dierenarts met het paard. Moet deze maand nog komen voor de enting!