[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:21

Dustinlover schreef:
Mooie combi murosch!

Silly, rum is silverbay. Mijn andere combinatie is wel een champagne hengst (mini)

Al die kleuren haha, probeer er wijs uit te worden, maar lukt niet echt haha

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:30

Murosch schreef:
oh echt? Ik heb echt geen verstand van Welsh-pony's! Het is een Colne Hyperion X Tyrcanol Lucius X Revel Hallmark

Dat is inderdaad een A. Stokmaat en type deed me al vermoeden ;)

Die hengst die Cynthia liet zien is een Cob (sectie D) en haar merrie ook voor de helft, zijn vanaf 1.37m. Daaronder heb je ook de Welsh pony of cob type (sectie C), maar die zijn wel een stuk zwaarder dan dit hengstje.

Luna2006

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:31

Ik hoop met Marley x Bentley een heel gaaf veulen te fokken. Sowieso krijgt het een basiskleur, en hoop echt de beweging van beide ouderdieren nog eens mega te bevestigen. Beiden kunnen echt heel gaaf bewegen (marley alleen thuis xd op keuring vind ze dat niet zo belangrijk haha :+ )

Zie nog hele gave combi's voorbij komen. Zeker naar die van jou ben ik benieuwd murosch!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:53

Gelukkig worden de arabs ook weer fatsoenlijk vertegenwoordigd dus jeej :-)

Komen weer top combi's langs, gaat een spannend jaar worden!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 01:31

Mooie combinaties allemaal!

Wat kleuren betreft. Ik wilde nooit een bruine kwpn'er. Ben ik uiteindelijk wel mee thuis gekomen. Het vriendelijkste en braafste paard dat ik ken. Iedereen is gek op haar.
Maar afgelopen jaar dus maar een valk uit haar gefokt. Welke behoorlijk donkerbruin is voor een valk :'). Maar wat een gaaf lief en mooi dier is dat.

Nu maar in combinatie met een donkerbruine haha. Dan valt de kleur in elk geval niet tegen. Plus als ze haar karakter mee geeft heb je een fantastisch eerlijk sportpaard staan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:16

Dank je voor je uitleg Aniek! Ik zal ook eens kijken of ik betere foto´s van onze merrie kan maken. Het is een leuk dier, maar ze is wat aan de zware kant. Ik denk ook een gevolg van de 9 veulens die ze heeft gehad voordat ze bij ons kwam.

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:06

silly1972, ik ben gek op bonte!
Welke hengst heb je uitgekozen?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:18

Door kwetsuur zal mijn madam volgende maand gedekt worden door Fürsten-look
Nog even wachten op de nodige info voor ik pb stuur, maar hier alvast het koppel :

Landtinus x Donnerhall x Grundstein II
Afbeelding

X

Fürstenball x Londonderry
Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:26

Ik ben even benieuwd naar de gene die of met toto jr of de AT hengst zou dekken.
Het zijn twee compleet verschillende hengsten, vanwaar deze keuze en wat wil je met het product doen?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:02

Eva schreef:
silly1972, ik ben gek op bonte!
Welke hengst heb je uitgekozen?

Ceasar ter linden

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:27

Leuk! Heb zelf ook nog naar die hengst gekeken maar vond hem helaas toch niet helemaal passen bij mijn merrie

Zijn tegenwoordig veel die met ceasar dekken!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:50

Welkom, webster, gave hengst!
Wat bedoel je met 'Nog even wachten op de nodige info voor ik pb stuur'?

Michelle_S schreef:
Cynthia, leuk al die kleuren.. altijd een verassing wat er daadwerkelijk uit gaat komen :j

Ja he? :) Dit jaar verwacht ik een palomino/valk/smokey black. Daar ben ik ook zó benieuwd naar!
Is jouw merrie homozygoot schimmel?

linda2008 schreef:
Chynthia, ach kleur is maar kleur... Het karakter en de uitstraling overheersen toch :j
Zo heb ik altijd tegen een vriendin geroepen; "zo'n gewone bruine is ook maar zo gewoon" maar in de minipaarden zie je zo veel gekke kleurtjes dat niks meer "gewoon" of "apart" is, en nu heb ik een hele knappe bruine merrie gekocht ;)

Dat is ook zo :) Ik ben wel heel erg van de kleurtjes, maar toch heb ik nu ook gekozen voor een 'gewone' zwarte, juist vanwege zijn karakter, uitstraling en beweging.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:28

Woogy schreef:
Gelukkig worden de arabs ook weer fatsoenlijk vertegenwoordigd dus jeej :-)

Komen weer top combi's langs, gaat een spannend jaar worden!

Haha thanks!? *\o/*

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:28

Michelle_S schreef:
Cynthia, leuk al die kleuren.. altijd een verassing wat er daadwerkelijk uit gaat komen :j

Ja he? :) Dit jaar verwacht ik een palomino/valk/smokey black. Daar ben ik ook zó benieuwd naar!
Is jouw merrie homozygoot schimmel?[/quote]

Uh geen idee haha! Ik heb geen verstand van kleurgenetica.. Hoe kun je dat berekenen?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:37

Cynthia, omdat er in de openingspost staat dat je gegevens moet pb'en. Maar ik weet nog niet wanneer het frummel geboren zal worden omdat ze nog niet gedekt is :D of heb ik iets mis begrepen :o?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:38

Je kan niet berekenen of je merrie homo- of heterozygoot is voor schimmel.
Dat kan je alleen weten als je haar laat testen.
Is ze heterozygoot dan heb je 50% kans op een schimmelveulen. Als ze homozygoot is, is de kans op een schimmel 100%.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:23

Ennasil wat jammer dat je merrie leeg bleek te zijn :( wel fijn dat ze gelijk al weer gedekt kon worden! Ik duim voor je dat het gelijk pakt.

Juval welkom! Mooie merrie! Ben benieuwd wat er uit komt! Ik vind edmundo een gaaf dier!

Marije wat lekker de eerste door de drie weken heen! Laat je haar nog een extra keer scannen omdat ze het vorig jaar verloren is? Hoe is het met de rest van de merries? Heeft Classy er al een beetje zin in? :P

Setteli hmmm lasting hoor dat ze ze niet goed kunnen weghalen. Wat zijn de risico’s als je het laat zitten? Mooie combi trouwens!

Tinnie mooie combi!! En gefliciteerd met het 2016 veulentje van Crome! Waarom wil Jef Jade verkopen?

Lovelyn wat een prachtige hengsten! Totaal verschillend, maar allebei prachtig! Ik zag Karambay ook voorbij komen op facebook, toch jammer dat ik meer in de springrichting zit :P

Eva wat een springkannonen! Ga je ook naar de hengstenshow van vdl?

Mooie combi’s DL!

Tinnie ik had wat dingen erover gelezen en het schijnt met KI niet te werken? Geen idee of het zo is, maar ga het denk ik niet proberen. Al zou ik zo graag twee merries willen!

Cynthia wat fijn dat je een keus hebt gemaakt!! Mooie combi!

Michelle mooie combi!

Murosch leuk dat je er ook weer bij bent!

Webster wat een mooie hengst!

Fotsy gefeliciteerd met je verjaardag! Is Flo nog hengstig? Fairy gelukkig niet meer. Zit nu ernstig te twijfelen of ik haar de eerstvolgende hengstigheid weg wil brengen of die daarna :P

Qua kleuren …. Tja wij hadden nooit zoveel met een schimmel en nu hebben we voor beide merries een schimmelhengst op het oog…. Een goed paard heeft geen kleur toch? :D En stiekem zouden we het nu best leuk vinden om weer eens wat anders dan bruin te krijgen :P
We twijfelen voor Fairy nog tussen een paar hengsten en voor Wish zijn we er waarschijnlijk wel uit. Zij zal waarschijnlijk met Zirocco blue geïnsemineerd worden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:32

Cynthia82 schreef:
Is ze heterozygoot dan heb je 50% kans op een schimmelveulen. Als ze homozygoot is, is de kans op een schimmel 100%.

Je kan het wel tot zekere hoogte beredeneren, indien maar 1 ouder schimmel is is ze zeker heterozygoot. Met twee schimmel ouders zal je moeten testen inderdaad.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:54

mooney schreef:
Cynthia82 schreef:

Je kan het wel tot zekere hoogte beredeneren, indien maar 1 ouder schimmel is is ze zeker heterozygoot. Met twee schimmel ouders zal je moeten testen inderdaad.

Dan is ze heterozygoot, vader is schimmel en moeder vos. Twee jaar terug kreeg mijn merrie een schimmelveulen uit een bruine hengst.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:09

Cynthia82 schreef:

oke, dus als je niet laat testen blijft het toch een gok.. maar zowiezo 50% kans op een schimmel. Het maakt dus verder niet uit wat de ouders van de merrie voor kleur hadden.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:12

Michelle, ja, dan is ze heterozygoot inderdaad. Schimmel heeft ze dan van vader meegekregen, dus jouw veulen heeft 50% kans om schimmel te worden.

Juval, jawel :) Kijk maar naar de post boven je. Ik was even onvolledig :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:17

oke, mijn merrie heeft een bruine moeder, dus dan ook heteryzygoot.

vraagje voor de doorgewinterde fokkers hier :) Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen in veranderingen van karakter van de merrie tijdens de dracht of na de geboorte. En in hoeverre het veulen een karakter of gedrag van de merrie erft of overneemt.

Onze merrie is braaf in de omgang en met rijden, maar op stal een neuroot. Ze klit heel erg aan de andere pony's hier. We hopen dat dit gedrag verbetert uiteraard, maar ik ben benieuwd naar ervaringen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:25

Ik ben geen doorgewinterde fokker, heb vorig jaar mijn eerste veulen gehad. Mijn merrie is in haar dracht onzekerder geworden. Ze is meer aan mij gaan hangen en meer op mij gaan vertrouwen. Verder is het een hele rustige en koele merrie die mij 100% vertrouwd. Dit heeft ze ook aan haar veulen mee gegeven. Die is ook heel mensgericht en vertrouwd met mij. Ook is hij heel rustig en braaf. Liep zo met mij en moeders langs de weg langs auto's en trekkers etc.

Edit: ik hoop dus dat hij dit over twee jaar ook nog snapt :')

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:58

Wat gebeurd er nou als je een homo zwarte op een homo witte zet dan? als een homo witte altijd wit geeft maakt het dus niets uit wat je erop zet?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:01

Woody.. bedoel je een witte als zijnde een echte witte (met roze huid), of als een schimmel?
Ik vraag me nl af in hoeverre een echte witte (dus met roze huid) zich kan voortplanten.. :o
Een echte witte is volgens mij pigmentloos..