[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:39

Heb je een foto van je hengst? Is je hengst effen? Dan kan er in ieder geval geen appaloosa-kleurtje uitkomen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:49

Deze kleur heeft hij zomers:
Afbeelding

en 's winters ziet hij er zo uit, een stuk donkerder:
Afbeelding

Dit is Claartje:
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:53

Lastig, foto's zijn niet duidelijk. Maar het lijkt me een zwarte, kleurtje in de zomer lijkt me anders onder invloed van zon. Kan ook kloppen, combinatie vos en zwart kan zwart geven.
Volgens mij kun je hier alleen maar een gewoon kleurtje uit krijgen, vos, zwart of bruin. Hoewel bruin niet zo gewoon is bij shetlanders, die zie je niet zo veel.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:56

Je hengstje is gewoon zwart en je merrie gewoon bruin. Of heeft ze nog een aalstreep?

Volgens mij klopt dat neonlight en kan je of bruin, vos of zwart als veulen krijgen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:03

Mijn hengst is echt niet zwart, ook niet onder invloed van de zon verbleekt tot bruin Knipoog Hij heeft een hele typische chocoladekleur bruin, jammer dat ik geen duidelijke foto van hem heb. Die zal ik van het weekend eens van hem gaan maken Knipoog Zelf denk ik ook dat er een effen veulen uitkomt. 2 Jaar geleden heeft Claartje een merrieveulen gehad, ook donkerbruin zonder aftekeningen. Helaas is het veulen gestikt in het vlies na de geboorte Huilen , ik was net te laat het was nog warm........

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:02

Op beide foto's ziet hij er gewoon uit als (zomer)zwart, totaal niet als een vos

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:46

Keeva, he jammer! (Dit is de 3e of de 4e keer dat ik deze post van jou lees in verschillende topics. Clown Handig! ROFL )

Jennyk: Groei, ei groei! Jee, wat een kanon van een ei! Wow!

Pff.. Ik ben de hele dag paarden aan het wassen geweest. Morgen is er bij ons keuring! Ik weet zeker dat de paarden morgen niet meer wit zijn.. Maar goed, ik heb mijn best gedaan. Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:19

Succes morgen

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:24

jenny sjanty heeft gewoon een langere broedtijd dan normaal.. Tong uitsteken
nobel heeft gwoon rijptijd nodig (die broed juist als ze nog klein zijn, kanniet kieze Knipoog ) maare sjanty maakt gwoon gelijk 1 goeie en die broed ze dan ff door tot eeh hij nog groter dan groot is Haha!
ik krijg morgen uitslag maar stiekem heb ik een beetje de hoop opgegeven dat ze dit jaar nog drachtig wordt.. of is dat heel raar na 3x mooi insemineren en niet raak zijn ?
iig wordt ze maandag of dinsdag denk ik geinsemineerd maar de vraag is dus of we daarheen rijden of niet (ligt beetje aan de uitkomst van de swab)
ennuh mailtje teruggehad van de hengsthouder van 4 jr terug en die weten het niet.. staat iig niet geregistreerd.
jammurr maar is ze schoon van binnen heb ik mn eigen conclusie al Tong uitsteken singapore is te min.. en verdund wil ze ook niet! wat doen we dan... daarheen en dubai Tong uitsteken

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:26

oja @ keeva balen dat ze niet drachtig is!!!
enne iorrr die foto van jou zurich veulen toen ie eeh over mama heen kukelde vond ik echt prachtig! lekker eigewijs!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:27

Ik zie er ook de kleur zomerzwart in.

Ik mag morgen ook wassen. 3 stuks, vrees dat het er 4 gaan worden. Toen ik vandaag het tuig poetste had ik ook al het tuig van de hengst gepoetst. Die mag helemaal niet mee, jonge merrie gaat mee morgen in zijn plaats. Stond ook al voor de stal te babbelen met hem, "morgen lekker wassen" en toen schoot me ineens te binnen dat hij morgen niet klaargemaakt moet worden. Maar ik heb zo'n standaard volgorde, denk er niet eens bij na, ik zie dat nog mis gaan. Clown

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:30

Die van jou zijn hopelijk met veel donker..
De paardjes van ons zijn gewoon bijna helemaal wit. Ik zei al: "Waarom hebben we geen friezen?!" ROFL

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:38

Hm, mijn merrietje is zomerzwart en die is nu bruinig van kleur, dat hengstje van suffie is meer grijzig in de zomer, niet zoals ik zomerzwart gewend ben iig

draakje: zand met een roetlaagje dus eigenlijk? Wat zal ze lekker ruiken nu dan, mss heeftz e wel een super uitvinding gedaan tegen dazen en muggen Lachen

marlijn: Waar is de keuring morgen? Ook voor de veulens?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:48

lisanne: ik snap heel goed dat je de hoop een beetje opgeeft, doe ik ook. Laatste kans deze hengstigheid en als ze niet drachtig is, volgend jaar (maar dan wel met andere hengst heb er al één op het oog maar weet niet of ik het aandurf

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:55

Marlijn, die van ons zijn inderdaad donkerbruin. Scheelt wel, hoewel ik met mijn merrie die compleet wit is (op wat zwarte stippen na) altijd net zo lang bezig ben.
En donkerbruin of zwart is ook niet alles......het stof wat je daar op ziet wordt je ook niet vrolijk van.

Grappig dat veel mensen het nu al op willen geven met dekken. Ik heb gisteren nog een dekaanvraag gehad voor een 1ste poging. En zoals ik al zei, paar jaar geleden was bij Neon de laatste dekking op 24 augustus. Ze was 29 juli uitgeteld, en veulen is 17 juli meen ik geboren. In ieder geval is ze precies op 29 juli teruggedekt, en dat veulen is weer rond 25 juni geboren. Als je op veulenhengstigheid dekt zit je direct een maand eerder zo'n beetje.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:50

ja maar met veulenhengstigheid heb je wel een stuk minder kans op dracht, en sommige merries zijn gewoon te snel, en dan kan het helemaal niet.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:39

neon: dat zou idd kloppen als de veulenhengstigheid zou pakken, maar dat geldt natuurlijk niet in alle gevallen (al is sjanty vorig jaar wel op de veulenhengstigheid drachtig geworden en creamer dit jaar ook Ja )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:39

Aan de ene kant heb je de kans dat de baarmoeder er niet klaar voor is, maar aan de andere kant is veulenhengstigheid wel een zekere hengstigheid. Als je dat tegen elkaar opweegt is de kans denk ik niks kleiner.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:39

Besprak pas met een hengstenhouder dat ik het een beetje banaal vond om in de veulenhengstigheid te dekken, hij lag helemaal dubbel Bloos Haha! ROFL

Sjanty broedt op een enorm ei Clown

Marlijn, veel succes met de keuring, jullie zullen al wel een heel eind klaar zijn, ben benieuwd naar de uitslagen !

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:40

Ik geloof ook niet dat de hengst en de merrie het banaal vinden als ze de kans krijgen Keeva. Tong uitsteken

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:43

Nee, weet ik, slaat ook nergens op, komt misschien als je zelf een kind gekregen hebt, en dan het idee dat je 10 dagen later weer "moet" Haha! Clown . De hengstenhouder vond het in ieder geval érrug grappig Clown

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:26

marlijn: en hoe hebben ze het gedaan? (ik weet niet eens wie je allemaal mee genomen hebt naar de keuring Bloos )

keeva: ja ik snap je wel hoor, ik heb ook wel langer dan 10 dagen "rust" gehad na de bevallingen, maar volgens de da kan het ook heel goed, mits er geen problemen zijn geweest tijdens of vlakna de bevalling.

Zit hier nog te wachten op de da, ben wel benieuwd of het ei onderhand uitgebroedt is Slapen

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:18

snap niet hoe jullie die merries toch zo vroeg hebben laten dekken Huilen Mijn merrie wil maar niet hengstig worden na haar veulen die inmiddels bijna 2 maanden is...
Ik heb mijn hengstje erbij staan af en toe om te kijken wat ze doet, maar ze blijft vies! En jaagt hem weg zodra hij in de buurt komt.. Zou graag volgend jaar weer n veulen erbij willen hebben.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:28

nicole, ja inderdaad, meer het regent hier echt steeds verschrikkelijk dus ze is weer schoon (en lekker zacht van de regen)

sylke is nu ook veel lichter als in de winter, en met allemaal lichte "appeltjes" ook haar manen worden dan rood bruin aan de puntjes.

eigenlijk is het ook helemaal niet zo heel laat, juli, het is dan heerlijk weer, alleen voor de keuringen is het misschien wat laat en ben je dan misschien gedwongen naar een keuring wat verder weg te gaan omdat andere al geweest zijn. ik vind dat sylke echt super super vroeg een veulen krijgt, 5 april... ben benieuwt hoe me dat bevalt, maar wel hebben 2 stallen waar ik er 1 van kan maken (tussen schot eruit) en dan zouden ze bijvoorbeeld s avonds binnen kunnen of als het veel regent. (onze paarden staan eigenlijk nooit op stal, alleen om hun brokken te eten, verder hebben ze een schuilstal)
ozzyke, heb je al laten onderzoeken of alles wel in orde is omdat de hengstigheid al 2 maanden uit blijft?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:30

Wij hebben de merrie keuring pas eind augustus dus wat dat betreft is dat ideaal.

Heb vandaag merrie brokken gehaald door haar jonge leeftijd was het zinvol om er al mee te beginnen.

Dta is balen ozzyke